YLIAIKAISTEN PINO
Hei!
Heinämasujen juttuja olen lueskellut mutten koskaan saanut aikaan pinoutua vaikka mieli teki. Tämä massu alkaa olemaan aika kypsähtänyt. Viikkoja tänään tasan 41. Olisi mukava pinoutua muiden pitkän kaavan kautta kulkevien kanssa :) Paljonko teillä on viikkoja? Mulla siis 41. miten odotus sujuu eli kestääkö fysiikka ja polla? Itselläni ei merkkiäkään siitä että tämä lapsi joskus syntyisi ja hermot on riekaleina... ei siis suppareita ym. Ja sitten olis ihan hirvittävän kiva kun kuulisi milloin olette vihdoin päässeet synnyttämään ja miten kaikki tapahtui. Eli siis vieläkö joku synnyttää näillä viikoilla nopeasti??? itse olen jo ihan vakuuttunut että käynnistämään joudutaan. Kertokaa ihmeessä kuulumisia ja fiiliksiä. Ainakin mun päätäni helpottaisi tietää että en ole tälläkään hetkellä yksin tässä tilanteessa!
Kommentit (46)
Tänään 41+1, ja siis käynnistyslistalla ollaan. Viikonlopun aikana varmaan tulee kutsu, mutta siihen asti vielä vaan odotellaan. Mulla on ollut vähän samanlaisia kolotuksia kuin sinulla, Keksihiiri, jalat on jotenkin hirmu raskaat ja vatsaa koskee. Jotenkin on vaan ollut epämukava olo. Tähän olotilaan toki vaikuttaa se, ettei mulla ole ollut paljon tekemistä ja ulkona on sateinen päivä. En oikein saanut illalla untakaan. Muuten ei vieläkään mitään erityisiä synnytykseen viittaavia oireita ole ilmassa. Voi kun ehtisi silti käynnistyä synnytys itsekseen.
Eilen kävin yksissä juhlissa ja oli tosi ärsyttävää kun mulle tuntemattomat ihmiset totesivat vain mulla lasketun ajan olevan varmaan lähellä... Minä siihen sitten että, juu, OLI tosiaan jo viikko sitten... Sitä sitten päivittelemään, ja sanomaan kuinka kypsä jo varmasti olen jne... ja sitten perään omat synnytyskokemukset, jotka ei tietenkään koskaan ole mitään ihania tarinoita nopeista ja kivuttomista synnytyksistä... Miksei sitä koskaan kerrotta ihanasta vauva-ajasta kun kuitenkin se on useimmilla varmaan päällimäinen tunne??
No, jos tänään jotain tapahtuisi kun jään yksin illalla miehen mennessä häihin... Itse en mene koska en usko, että voisin olla siellä vapautuneesti (vesien menon uhka tietenkin mielessä vieläkin). Mies on kyllä hälytysvalmiudessa, jos tulee lähtö itsestään tai soittavat sairaalasta käynnistykseen. Viikonloppuja!
Buddy77 rv 41+1
maanantaita odotellaan milloin siis se 42 viikkoa täynnä, huhhuh! Ja se eka virallinen kontrolli sairaalassa. Kotiinhan ne sieltä laittavat jos kaikki ok ja sitten odotellaan vielä päivän tai kaksi että pääsee käynnistykseen. Fyysinen vointi ok. Tänään oli neuvola eikä sielläkään mitään uutta ja ihmeellistä, tulipahan käytyä sielläkin " koko rahan edestä" , kaikki mahdolliset kerrat :) Kovasti vauva nytkin potkii niin että oikein kipeää tekee, hyvähän se on että liikkuu! Se kun vähän pelottaa, että vauvalle jotain sattuu... Henkinen puoli vaihtelee, ihmeen hyvin olen mielestäni jaksanut, aamulla sain viestin että ystäväni oli saanut viime yönä vauvan... tuli sellainen olo että minunhan se piti ensin saada ja sitten alkoi itkettää. Teki ihan hyvää vollata kunnolla, tosin samanaikaisesti meni muksuihin hermot :(
Tsemppiä keksihiirelle huomiseen, eihän ne sua nyt enää kotiin voi laittaa!!!
Jep, kyllä sitä tietää ainakin ODOTTANEENSA tämän raskauden aikana!
Öitä...
Venla 41+4
Täälläkin vielä odotellaan ja kaikki on niinkuin tähänkin asti.. ei mitään muutosta. Tänään on ollut vähän menkkamaisia kipuja ja alavatsaa on vihlonut. Vauva potkii ja liikkuu kovasti, joten sillä on toivottavasti kaikki hyvin. Maanantaita odottelen jolloin on se yliaikaiskontrolli. Ehtiihän tässä tietysti ennen maanantaitakin tapahtumaan.... Mutta nyt yritän mennä nukkumaan.
Aamulla sitten synnärille kontrolliin ja katsotaan sitä käynnistystä. Eli jos musta ei pariin päivään mitään kuulu niin laitoksella ollaan. muussa tapauksessa kirjoittelen kuulumiset huomenna.
Viikkoja on nyt 41+2 (kellohan on yli puolenyön ;) ). Joku kyllä keksii varmaan tähän pinoon kommentoida että " virallinen" yliaikaisuuden määritelmä on yli 42 raskausviikkoa koossa. Itsekin luin niin jostain lääketieteen kirjasta. Mutta aika hassua sikäli kun nykyään ei kai juuri koskaan päästetä raskautta pitemmälle kuin 42 viikkoa täyteen. Että eiköhän vaan puhuta itsestämme yliaikaisina kun yleensä sillä kuitenkin tarkoitetaan yli lasketun ajan menoa. Muistelen vaan että aiheesta oli täällä joskus saivartelua... :)
Mulla fysiikka kyllä kestää, ei ole ihmeempiä vaivoja, vaan supistuksia ja kipeitä vihlaisuja alapäässä. Supistukset on välillä kipeitäkin, mutta niitä on ollut satunnaisesti jo reilun viikon verran eivätkä ole muuttuneet säännöllisiksi. Grrr. Kyllä on stressaavaa odottaa!!! Ja nyt on alkanut huolestuttaa käynnistykseen joutuminen, se olisi kai mulla joskus ensi viikon alussa (laskettu aika oli viime viikon tiistai). Perjantaina, siis huomenna, mulla on yliaikaiskontrolli äitiyspolilla. Milloinkas keksihiiri menet äitiyspolille kontrolliin? En kyllä millään haluaisi että synnytys käynnistetään, koska voi edetä sitten turhan nopeasti. Mutta onhan tässä vielä jotain viisi päivää aikaa :-o
Nyt nukkumaan ja toivomaan että yöllä alkaisi synnytys!
t. Hatti viikolla 42
Joo. Virallisesti yliaikanen on yli 42 viikkoa mutta ekan lapsen kanssa mulle esim Jorvissa lääkäri sanoi että " me emme tunne täällä yli 42 viikkosia raskauksia" ja määräsi käynnistyksen. Sillä kertaa kuitenkin vedet meni käynnistystä edeltävänä yönä ja synnytys alkoi ihan itsekseen. Ei kait meidän niin virallisia täydy olla ja jos joku tulee tänne saivartelemaan niin pare olla sitten viikkoja ainaskin yli la:n tai mulla hirtää kiinni ;) ;) ;)
...kun lukemat on tänään 40+6. Kutsu yliaikaiskontrolliin tuli viikon päästä torstaille ja Taysiin oon menossa synnyttämään. Terveydenhoitajan puheista neuvolassa käsitin, että siellä käynnistetään tasan 42.
Eilen taas googletin selvittääkseni, miltä supistus tuntuu. Eilen oikeastaan mahalla ekan kerran jotain tuntemuksia (lyhyitä nippauksia, sähköiskun tapaisia) sikiön potkiskelua lukuunottamatta. Mutta eipä tainneet nämäkään olla supistuksia vaikka kuinka koettaa löytää erilaisia supistuksen määritelmiä. Odottelen siis ekaani, joten kovin tässä ollaan tietämättömiä.
Kolme viikkoahan tässä on jo tullut oltua valmiustilassa - voimia säästellen ja lähellä kotia. Mutta tuntuu silti, että pää ja fysiikka kestää. Vointi on mainio ja muutenkin tuntuu, että mikäs tässä. Käynnistykseen joutuminen toki jännittää, kun oon täältä lueskellen aistinut, että se ei oo hauskinta maailmassa.
Muska77
Mulla tänään 40+3. Edellinen syntyi 41+2 joten enpä juuri tätäkään ennen ensi viikkoa odota syntyväksi. Mulla ei ole kahdessa edellisessä raskaudessa ollut yhtä ainutta supistusta ennen kuin synnytys on lähtenyt käyntiin joten kovasti odotan ekaa kunnon supistusta ja toivon että se on menoa sitten! Mäkin olen menossa Taysiin ja siellä tosiaan eka käynti on 42 tai päivän pari yli ja sitten kuulemma aloittavat käynnistelyn heti. Tämä käytäntö on muuttunut tänä vuonna, aikaisemmin kuulemma eka kontrolli viimeistään rv 41+5. Että näin sitä säästetään taas " oikeasta" paikasta! Naistenklinikalla synnytin edellisen lapsen ja siellä yliaikaiskontrolli olisi ollut 10 päivää yli LA:n. Varasinkin itselleni yksityisen ensi viikolle, että saan varmuuden, että lapsivettä tarpeeksi, istukka ok, vauvan koko ym. Toivottavasti saan tuon ajan perua ja olen synnyttämässä!!!
Mutta tsemppiä kaikille " yliaikaisille" ja toivotaan, ettei jouduta käynnistelyyn! Ja jos jotain hyvää yliaikaisuudesta, niin vauva on aina vähän " valmiimpi" , jäntevämpi ym. kuin ennen LA syntyneet.
Venla
..heinäkuisten juttuja olen taka-alalta seurannut lähes koko raskauden ajan mutten koskaan sinne " osannut" pinoutua. Minullakin tänään viikkoja tasan 41 ja kyllä alkaa olemaan aika kypsä olo odotteluun. Ensi maanantaina minullakin yliaikaisuuskontrolli. Se hieman jännittää, jos sinne asti joutuu odottelemaan. Ja varmaan joutuukin koska ei ole tähän asti ollut minkäänlaisia tuntemuksia, ei kait edes suppareita, pientä nipistelyä vain. Ainoat suuremmat masutuntemukset on kun kaveri tuol masussa liikkuu ja sitä se harrastaa ahkerasti ;)
Kodin lähettyvillä tosiaan oltava ja se etenkin on harmittanut kun mieskin lomalla ja ilmat olleet mitä mahtavimmat mökkeilyyn niin ei ole voinut mökillä olla enää moneen viikkoon.. on nyt ainakin lähialueen lenkkeilymaastot tulleet tutuiksi ;)
Onhan se joka aamu, etenkin viikon ajan ollut kurja herätä kun ei edelleenkään tullut yöllä lähtöä ja miettii jo seuraavaa yötä että josko sitten? on kyllä jotenkin sellanen tunne että käynnistykseen joutuu, mutta mistäs sitä koskaan tietää.. ;D
katia rv 41
Jotenkin ajattelin kesällä että kesällä sitten vauvan kanssa oleskellaan jne ja nyt aika meneekin kotikulmilla norkoiluun ja kun mieliala on vielä alavireessä niin takuulla ei keksi mitään mukavaa tekemsitä eikä hauskaa...
maanantaille, kun ei ollutkaan perjantaille aikoja! Neuvolasta kirjoitettiin mulle tiistaina lähete polille ja sanottiin että käynti on perjantaina (eli 10 pv lasketusta ajasta), mutta soittavat polilta vielä tarkan kellonajan. Nyt sieltä soitettiin, eikä ollutkaan enää perjantaille vapaita aikoja, joten menen sitten maanantaina kun viikkoja on jo 41+6. Vähän tuntuu mälsältä. Toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin nyt kun ei pääsekään tarkistukseen ennen viikonloppua. Maanantaina saattavat sitten hyvinkin jo käynnistää, mitä en kyllä haluaisi. Toivoisin saavani siitä vielä pari päivää armonaikaa jos vauvalla ei ole mikään hullusti.
Tätä ennen olen ajatellut että kotoiset käynnistyskeinot (sauna, hieronta, kuntoilu jne¿) ovat vaan hömppää, joka ei auta ellei synnytys ole muutenkin jo käynnistymässä. Mutta niinhän tässä käy, että kun on tarpeeksi epätoivoinen niin uskoo mihin vaan¿ ;) En haluaisi keinotekoista käynnistystä, joten tänään olisi tarkoitus saunoa ja kävellä ja kokeilla muitakin ¿ässiä¿. Raportoin sitten tuloksista :-)
Mekin ollaan pyöritty kotinurkilla, mutta ei se ole kauheasti mua haitannut. Ollaan käyty kävelyillä ja laitettu hyvää ruokaa ja ainakin yritetty rentoutua. Olin muutenkin ajatellut että tulee aika kotikeskeinen kesä, syntyipä vauva milloin vaan heinäkuussa. Eilen uskaltauduin vielä kaupungille kahville juttelemaan kaverin kanssa, laukussani iso pyyhe, vaihtohousut ja side lapsiveden varalle¿ :o)
Tsemppiä kohtalotovereille!
t. Hatti
Mäkin olen välillä heiniksien juttuja käynyt lukemassa mutta en kauhean aktiivisesti. Mäkin jaksoin hyvin odotella la aisti ja ei ollut mitään kiirettä syntymisellä mutta nyt alkaa jo hermoja raastaa :( Fyysisesti voin onneksi suht hyvin, mitä nyt selkä on välillä tosi kipee mutta muuten.
Mulla huomenna aika yliaikaiskontrolliin. Täällä ainaskin kontrollit on 10 pv yli la:n ja siitä 3 pv yli la:n jatkoista en sit tiedä et joko alkaisivat siinä vaihees käynnisteleen?! Itse toivon et tää lähtis itekseen tulemaan mutta vahvasti epäilen, nyt ei supistele enää ollenkaan (kaikenhuippu et mä jäin sairikselle ennen äippäloman alkua supistelujen vuoks!). Jospa se alkais vaik ihan yllättäen. Tosin luulin viime perjantaina et lähtö tulis kun oli aikamoisia kipuja vatsassa ja selässä mutta sit ne vaan loppui :(
Rv 41+1
Elikkä mulla on viikkoja vasta 17+6, mutta kerronpa oman kokemukseni;
esikoinen syntyi 1997 rv 41+2 ja olin todellakin kypsä kaikkien soitteluihin ja " eikö vieläkään..?!" -kommentteihin. Mutta poika syntyi kuin syntyikin normaalisti ihan ilman käynnistyksiä.
Kakkosesta oli l.a. aikoinaan 26.6.00, vaan syntyi sitten omia aikojaan 8.7. Rv 41+5 oli tuolloin ja aika käynnistykseen olisi ollut Jorvissa juuri tuona samaisena päivänä - vaan poikapa päätti syntyä ilman käynnistystä =). Olin tuolloin jo tosi kypsä, heinäkuu oli kuuma ja minä VÄSYNYT.
Kolmosesta l.a. oli 22.2.02. Maalisvauvaa odottelin, olin aivan varma ettei aikaisemmin synny - mutta - poika syntyi nopeasti aivan ajallaan 24.2... Elikkä; mikään ei tarkoita mitään näissä " yliaikaisuus" -jutuissa. Vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä, vaikka itse olisi aivan varma ettei se sieltä enää ilman apua tule. Kokemusta siis on, enkä tätä nykyistä pienokaista oikein osaa odottaa ajallaan enkä " yliaikaisena" . Kun ei sitä tosiaan koskaan tiedä ;-).
Tsemppiä siis kaikille isolla oolla odottaville!!
tuntuu, että menee maku koko hommasta, kun toi peipi ei ala jo syntyä, riehuu vaan mahassa öisin ainaki ja minä hermona mietin, että valvookohan se syntymänkin jälkeen kaikki yöt..No valvomiseen olen tottunut jo nytte. Max muutaman tunnin yöunien jälkeen olo on aika herkkä ja tympäsee kaikki asiat.
Viikkoja 40 + 2. Onko joku päässy käynnistykseen ihan vaan valittamalla kovasti Jorvin ensimmäisessä yliaikaisuuskontrollissa :)? Ajattelin ens viikon perjantaina kokeilla sitä. Onkohan Jorvissa nyt ruuhkaa, kun odotetaan/oletetaan saavamme perhehuone? miehenkin vaatteet jo pakattu.
Ihanaa lukea että muutkin on ihan kypsiä. Mun kypsyydestä saavat kyllä osansa lapset- ikävä kyllä. Ja kyllä on huono omatunto. Ukko nyt on tietenkin :) ihan syvältä :) :)
On se muuten jännä etttä sitä yliaikaiskontrollia voi siirtää vaikka kuinka paljon mutta sitten yhtäkkiä onkin tuo käynnistäminen niin ehdottoman tärkeää! Aipä paljon anneta ihmiselle tai luonnolle tilaa kun tehdään vaan säästäen ja tehokkaasti!
Pakko on tännekin kirjoittaa,kun itse olin niin kypsä odotteluun....Meillä synnytys käynnistettiin keskiviikkona 19.7 ja viikkoja oli jo 42+2! Aamulla kello 8 osastolle ja siellä lääkäri tutki klo 9,että kohdunsuu n.4cm auki,joten kalvojen puhkaisuun synnäriin. Kalvot puhkaistiin klo 9.55 ja " pikku-mies" 4785g syntyi 13.31...ilman repeämän repeämää!! Raju kokemus,mutta ihana palkinto. Poika hymyili jo hetken kuluttua synnytyksestä! Olihan hänellä ikääkin jo ehtinyt kertyä mahassa....
Tänään kotiuduimme ja kaikki voivat hyvin!
Aikka vähän meitä on pinoutunut. Tuskin kuitenkaan yliaikaisia on näin vähän, ilmeisesti monilla ei ota koville :) onkohan kellään mitään tilastotietoa siitä millä ajanjaksolla vauvat yleisemmin syntyvät. Eli prosenttuaalisesti kuinka moni menee yli tai joudutaan käynnistämään? Yleensä mä oon kaikissa tällasissa siinä pienimmässä ja epämieluisimmassa osuudessa :) pessimisti...
Viikkoja nyt 40+3 ja olo todella kypsä. Koko viikon olen joka yö jo melkein lähtenyt synnyttämään, muutaman tunnin supistelee säännöllisesti ja todella kipeästi, mutta aina lopahtaa juuri kun alan innostua. Limatulppaa on tullut jo maanantaista lähtien, maha ollut ripulilla myöskin koko viikon. Eli merkit on ilmassa mutta mitään ei tapahdu. Todella turhauttavaa. Kuinkahan kauan tällaista juupas eipäs meininkiä mahtaa jatkua? Esikoinen syntyi ennen laskettua aikaa, joten oma vika, kun odotti että tämäkin kaveri ymmärtäisi tulla ajoissa ulos. Sitten kun vauvasta on vielä povattu yli nelikiloista, niin kyllä hieman hermostuttaa ja pelottaakin , että niinkö vaan käynnistykseen asti mennään ja viisikiloinen jässikkä synnytetään...
Eipä auttanut vanhan kansan konstit :) Pitkä kävely ja hellimiset sai kyllä aikaan paljon supistuksia, mutta ei siitä sen valmiimpaa tullut. Saunasta ei tullut edes supistuksia, mutta muuten se oli rentouttavaa, varsinkin kun sai vielä mieheltä selkähierontaa saunan päälle :)
Mulla on ollut nyt parina päivänä aika kummallisia oireita, joista en oikein tiedä liittyvätkö ne synnytyksen lähestymiseen vai onko jotain pöpöä. Tulee vilunväristyksiä, kuumia aaltoja, kädet tärisee (?!) ja on kuvottava olo. Löytyykö muilta tällaisia oireita vai olenko vain pimahtanut ihan lopullisesti ;) ?
Hatti 41+3
Jep, kotiin vielä pääsin, mutta luulen että jos olisin sanonut haluavani käynnistyksen niin olisin sen ehkä saanut. Olin kuitenkin sitä mieltä että jos vauvalla on masussa vielä hyvä olla niin vähän odottaakin. Nyt alkaa mieli muutumaan kun koko päivä on ollut vähän hankala. Jo parin päivän ajan on jalkojen lihakset krampanneet ja ollut hieman selkäkipuja ja tänään tuntuu että tosiaan paukahtanut kivut päälle. Ei siis mitään mikä edistäisi synnytystä, mutta joka paikkaan kolottaa ja lihakset kramppaa (paitsi tietty kohtu:) ) Mullekin oli yllätys että ehsottivat lauantaita, olis ihan varma että käynnistykset tehdään perjantaina tai sitten odotetaan maanataille, mutta ei näköjään. Ja vielä on kyllä mahis ettei lauantainakaan käynnistetä, mutta käskivät kuitenkin ottamaan kaikki tavarat mukaan varoiksi.
Mäkin oon ollu NIIIN kypsä!!! Onneksi tajusin viime viikon lopussa että nyt täytyy järkätä jotain tekemistä ja niimpä joka ilta on ollut joku meno/ vieraita. se helpottaa hyvin paljon tuota pääkoppaa, joka nyt on rauhoittunut, mutta näköjään rupeaa sitten fysiikka sanomaan itsensä kohta irti...