YLIAIKAISTEN PINO
Hei!
Heinämasujen juttuja olen lueskellut mutten koskaan saanut aikaan pinoutua vaikka mieli teki. Tämä massu alkaa olemaan aika kypsähtänyt. Viikkoja tänään tasan 41. Olisi mukava pinoutua muiden pitkän kaavan kautta kulkevien kanssa :) Paljonko teillä on viikkoja? Mulla siis 41. miten odotus sujuu eli kestääkö fysiikka ja polla? Itselläni ei merkkiäkään siitä että tämä lapsi joskus syntyisi ja hermot on riekaleina... ei siis suppareita ym. Ja sitten olis ihan hirvittävän kiva kun kuulisi milloin olette vihdoin päässeet synnyttämään ja miten kaikki tapahtui. Eli siis vieläkö joku synnyttää näillä viikoilla nopeasti??? itse olen jo ihan vakuuttunut että käynnistämään joudutaan. Kertokaa ihmeessä kuulumisia ja fiiliksiä. Ainakin mun päätäni helpottaisi tietää että en ole tälläkään hetkellä yksin tässä tilanteessa!
Kommentit (46)
Käytiin lintsillä, vähän vaihtelua eloon :) Masu tiiviisti tallella
Mihinkäs kaikki muut yliaikaiset ovat kadonneet? Taitavat olla vielä niin vetreitä että ovat rannalla tai diskossa bailaamassa ;) Tämän päivän suuret teot täälläpäin olivat polilla tarkistuksessa käynti ja ravintolassa syöminen. Vähiin ovat mennee ilon aiheet...
Kovasti nyt ennakoi synnytystä kun supistukset ovat jo sen verran kipeitä ettei pysty lehteä lukemaan samalla. Mutta eivät silti tarpeeksi kipeitä ja vaan vartin välein :( Lapsivettä ei ole enää tullut isompia määriä joten riittää kun käy joka päivä polilla tarkastettavana. Taas ollaan huomenna menossa jos ei yön aikana ala tapahtua. Tekisi mieli sanoa että kyllä nyt varmaan synnytys alkaa ennen aamua, mutta eihän näistä jutuista koskaan tiedä. Veristä vuotoakin on kyllä ollut jo eilisestä lähtien.
Kiva kuulla ettei asuntomessut olleet tänä vuonna hyvät kun en olisi sinne päässytkään :) Me ollaan monena vuotena käyty, mutta on kyllä alkanut muutenkin tulla sellainen olo että ei siellä ole oikein mitään " uutta" . Sisustukset varsinkin on mun mielestä olleet aika samanlaisia eri vuosina. Ja paljon on just noita superedustustaloja jotka olisivat tavalliselle perheelle epäkäytännöllisiä. Mutta voi olla että olisin kuitenkin halunnut siellä käväistä jos ei olisi nyt tätä synnytysprojektia :)
t. Hatti 41+5
Kylläpä oltiin samanaikaisia viestiemme kanssa! Onpa hienoa että jaksat vielä käydä lintsilläkin piristymässä. Se alkaisi olla mulle jo vähän liian rajua menoa :) Toivotan paljon synnytyksen aloittavia supistuksia yöksi ;) !
No en mä missään laitteissa sentään käynyt ;) !!! nelisen viikkoa olen majaillut kotona ja siivonnut ja puunannut ja odotellut ja odotellut ja pinna on tosiaan ollu niin kiree että polla räjähtää. ihanaa siis että tänä viikonloppuna saatiin aikaiseksi vähän jossain käydä.. pää lepää. Aamulla sitten klo 8 yliaikaiskontrolliin, kahtotaan mitä sanovat. Luulempa että mitään ei ole tapahtunut ja odottelu jatkuu. kattelin hieman tuota heinämasujenkin pinoa, eipä sielläkään hirveästi yliaikaisia näy. taidetaan olla harvinaisia :)
...tosin nyt tuntuu, että edistystä on tapahtunut " ihan mielettömästi" . Lauantai-iltana viikkojen ollessa 41+1 tunsin ekan supistuksen ikinä. Voi kyllä se vanha kansa tietää, kun sanoo, että kyllä sen sitten tietää mikä on supistus. Maha meni kovaksi, mutta kivuliasta supistusta en oo vieläkään kokenut. Joka tapauksessa hienoa; joku merkki siitä, että kohtuni ei ehkä ookaan patalaiska tai jotain muuta mitä oon ehtinyt miettiä.
No silloin la-iltana tuli ehkä puoltusinaa mahankovettumissupistusta ja sitten eilen illalla jotain neljä tuntia samanlaisia max 25 minsan välein. Piti jo soittaa synnärille, että koska täältä periferiasta kannattaa lähteä ajamaan sinne. Puhelu olikin tosi valaiseva, koska neuvolan ohjeiden mukainen " kaksi tuntia supistuksia 5-10 min välein" oli jo täyttynyt, mutta kätilö puhelimessa sanoi, että kantsii kokeilla jatkuuko supistelu myös maatessa ja oottaa, että vähän tuntuisi kipuakin. Niinpä kävin maata ja supistukset loppui.
No toiveikkaana käymme odottamaan uutta auringonlaskua ja kipeämpää, tiheämpää supistelua...Kyllä nyt on kuiteskin pollea olo, kun jotain on sentään tuntunut. Se on kyllä jännä, miten hetkittäin on la:n jälkeen tuntunut kuin ei olisikaan raskaana vaikka totta ihmeessä siellä joku on! Se on vaan sellainen sadasosasekunnin epäilys, kun ei tunnu miltään.
Asuntomessujen " varjomessut" Töysässä saattaisi olla avartavampi kokemus oman kodin suunnittelun kannalta kuin nuo varsinaiset messut. Siellä on meinaan mun käsittääkseni niiden valmistajien taloja, jotka jäi ulos noilta varsinaisilta messuilta. Netistä katselin Töysän messutalojen kuvia ja olivat varsin maanläheisiä ja kivoja. Sisustuksia ei tosin ollut musta netissä näkyvillä. Ne mua kiinnostaisi enempi kuin talon rakentaminen. Meillä on jo siinä mielessä " kotiasiat kunnossa" .;) Mutta ehkä on suotta rohkeaa lähteä sieltä E-Suomesta Töysän messuille tässä tilanteessa. :)
Lykkyä ja pitkiä hermoja toivotellen,
Muska77, rv 41+3
Eka yliaikaiskontrolli takana. Eipä ihmeitä. Seuraava kontrolli kolmen päivän päästä eli torstaina. Onneksi viikonloppu meni mukavasti puuhaillen. Mitähän sitä nyt arkena keksisi.
Joko kaikki muut ovat laitoksella :( ???
Täällä valvon puoli viiden aikoihin, kun säikähdin kahdelta, kun heräsin pöksyt märkänä. Kovasti yritin haistella ja tulin siihen tulokseen, ettei se lapsivettä ollut vaan ihan pelkkää pissaa.. Olin kyllä aika pettynyt.
Nyt äskön sitten tuli paljon kirkasta limaa.. Kenties limatulppa vihdoin? Aikaisemmin tullut vain vähän verensekaista limaa viikonloppuna.
En nyt sitten soittanu edes synnärille, kun ajattelin odotella rauhassa. Jotenkin tuntuu, että ois jo aika päästä synnyttämään, kun raskausviikkoja tänään tasan 41. Tsemppiä kaikille muillekin odottajille.. Taidan tietää, miltä teistä tuntuu ;)
Joskohan sitä vielä huomenna uskaltais lähteä käymään 45 km päässä Jorvista, kun ensisynnyttäjiä ollaan.
Minäkin odottelen yliaikaisena toista lasta viikolla 40+5. Esikoinen käynnistettiin viikolla 42+1, eikä siitä jäänyt mitään ikäviä muistoja, tosin eipä ole kokemusta itsestään käynnistyneestäkään..
Kohdunsuu oli avautumassa itsestään, joten vain hormonitippaa tarvittiin. Minulla kesti kuitenkin neljä tuntia ennenkuin mitään alkoi tuntua, eli ei tainnut olla nopeimmasta päästä? Koko synnytys kesti 8,5 tuntia.
Hienoa lukea, että joku äiti oli synnyttänyt paljon yli 4-kiloisen repeämättä!! En osaa tässä muutakaan pelätä kuin sitä repeämistä. Viimeksi tuli vain pienet nirhamat.
... ja olipa tosi rohkaiseva käynti, eipä tarvitse enää edes odottaa synnytyksen alkamista, kun arveli mun joutuvan käynnistykseen ensi viikolla, niin epäkypsä on tilanne! :( Ajatelkaa, kolmas raskaus ja kaikki paikat visusti kiinni! Tänään meni muutenkin mun asettamani " eräpäivä" umpeen, edellisestä kun synnytys lähti käyntiin 41+1 mikä mulla siis tänään.
Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin!
Jep, sitten vain odottelemaan ensi maanantaita jolloin äitipolille. Tekisi mieli mennä nukkumaan peiton alle loppuviikoksi, mutta pitäähän nuo mukulatkin jonkun hoitaa. Ja pitäähän ne onneksi äidin ajatuksen jossain muualla ainakin parhaansa mukaan!
Venla 41+1
Seuraava yliaikaiskontrolli torstaina jolloin viikkoja tasan 42. Kukaan ei ainakaan vielä ole puhunut mitään käynnistämisestä ja henkisesti olen varautunut että ensiviikkoon taitaa sitten mennä jollei itellään lähde tulemaan. Mullakin kolmas raskaus menossa ja edelliset tulleet itsestään, siis käynnistämättä. Saas nähdä kuinka käy. Jotenkin mäkin oletin että kolmannen kohdalla keho olisi jo tottunut ja synnytystä odotin kovasti jo ennen la:ta koska edellinenkin muksu syntyi viikon etuajassa. Esikoinen taas meni pari viikkoa yli.
Venla: Mitä tuo niin epäkypsätilanne tarkoittaa?
Hatti on ilmeisesti pienokaisensa saanut kun ei täällä näy.... tulispa kertomaan.
tarkoitin epäkypsällä tilanteella sitä, että mulla siis kuulemma kohdunsuu " sormenkärjelle" auki ja kanavaa jäljellä vielä se kokonaiset 3 cm eli yhtään mitään ei ole tapahtunut.
Mulla eka lapsi " sorkittiin" , kalvot puhkesi seuraavana päivänä ja lapsi syntyi siitä vasta yli vrk päästä (rv 40+5). Ei siis meinannut supistukset lähteä käyntiin, kai tilanne oli silloinkin niin " epäkypsä" . Poitsu sai sitten pahan infektion joten nytkään en anna kenenkään itseäni sorkkia niin että vedet menisi. Toinen syntyi itsestään rv 41+2. Mua itseäni kiinnostaisi mahtoikohan silloin tilanne kohdunsuulla olla ihan erilainen, kun en tuolloinkaan mitään ennakoivia supistuksia tuntenut ennen kuin itse synnytys lähti käyntiin.
Mutta varaudu keksihiiri jäämään sairaalaan torstaina, tai ei se nyt missään tapauksessa yli viikonlopun voi eikä saakaan mennä! Kyllä mun käsittääkseni 1-2 päivää yli 42 on max minkä annetaan mennä.
Jaksuja!
Venla 41+2
ilmoittautuu kärvistelijöiden pinoon. Olen taustaillut, mutta nyt uskaltaudun jo mukaan... tänään 40+3 ja jo nyt ihan pinnana. Laskettua aikaani on vielä kaiken lisäksi alussa siirretty neljällä päivällä eteenpäin, vaikkakin myöhemmin ultrassa totesivat vastaavan normaalia kiertoa, joten jos ihan oikein laskettaisiin niin nyt olisi siis 41. Eivät enää uudelleen muuttaneet päivää.
Jonkin verran supistellut jo pidempään ja paine tuolla alhaalla on ihan järkyttävä. Tämä on toinen lapseni ja ensimmäinen käynnistettiin vkolla 40+6 joka lopulta päätyi sektioon ilm. väärän tarjonnan vuoksi. Nyt haluaisinkin kovasti normaalia synnytystä ja että se käynnistyisi itsekseen.
Pelottaa kuitenkin että vauva on suuri, vaikka paino arvio osuu samoihin esikoisen kanssa. Syntyi vajaa neljä kiloisena. Jotenkin kuitenkin huolettaa jos käynnistävät vasta 42+2 sillä todellisuudessahan vauva on silloin jo 42+6... Inhottavaa tämä epätietoisuus.
Ihanaa kutenkin tietää, kuten keksihiirikin totesi, ettei ole asian kanssa yksin:)
Toivottavasti olette jo kaikki päässeet tositoimiin.
Larissa
Eli itselläni on menossa nyt 40+6, ja tunnen itseni ihan ¿aliaikaiseksi¿ tässä joukossa. Teillähän on monella jo yli 41 viikkoa. Asun Amerikan mantereella ja ainakin täällä meillä annetaan mennä viikon yli ja sitten pistetään suoraan käynnistyslistalle. Eli minä päädyn sille huomenna jos ei mitään tapahdu ennen sitä. Ei tässä ole mitään merkkejä ilmassa, joten luulisin että jos ei yllättäen vedet mene, niin käynnistykseen sitten viikonloppuna. Lääkäri sanoi, että yleensä he saavat listan mentyä loppuun viikonlopun aikana, joten on hyvin suuri todennäköisyys, että mulla on vauva viikon loppuun mennessä. Viimeksi olin 3cm auki ja kypsä, joten odotin ilman muuta, että tämä lähtee itsestään käyntiin. Luulin, että limatulppaakin tuossa jo meni, mutta nyt en olekaan ihan varma. Sen takia onkin aika ihmeellistä, että pistävät suoraan käynnistykseen, kun mitään hätää ei vielä olisi. Maanantaina minulla oli ultra ja kaikki oli oikein hyvin. Mutta hyvähän se on ettei tarvitse kauheen kauan enää odottaa.
Ultran mukaan eilen olisi vasta ollut rv 40, joten jos tämä tulokas onkin niin tarkka tyyppi, että tulee vasta sen takia sen jälkeen.
Elämä tuntuu nyt junnaavan paikoillaan, kun mitään ei kauheesti voi tehdä tai suunnitella. Viikonlopunkin joudun sitten viettämään puhelimen lähettyvillä. Meillä olisi yhdet häätkin perjantaina ja ainakin multa jää auttamattomasti väliin. Miehelle sanoin, että se voisi ehkä silti mennä, jos pysyy ajokunnossa ja pitää kännyn päällä. Kun soittavat käynnistykseen, siellä pitää kai olla aika nopeesti, mutta pääsenhän mä sinne taksillakin ja sitten voin nähdä miehen siellä. Mies ei oikeen vielä tiennyt, koska ei se haluaisi muakaan yksin jättää. No, jos ei siihen asti täytyisi odottaa!!!
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä itse kullekin toivottaa Buddy77 40+6
Eli viikkoja tänään 41+6. Huomenna siis yliaikaiskontrolli, toinen sellainen. kirjoittelen sitten missä mennään. Mulla oli eka laskettu aika (kierron mukaan) 7.6 ja ultrassa sitten huomattiin että 5 viikkoa myöhemmin on todellinen!!! Ja siis ultran mukaan la 13.7 eli tää on ollut tosi maratooni!!! Kohdun suun epäkypsästä tilanteesta: Mulla on kahden ekan kanssa ollut niin etten ole ollut yhtään auki, mutta kohdun suu kyllä pehmennyt ja kohdunkaulakanavaakin on ollut ihan hyvin jäljellä kunnes vedet on sitten itellään menneet ja lapset syntyneet noin vuorokauden kuluttua. Nytkin tilanne on sama... toivoisimpa vesien menoa pikaisesti esim. tänä yönä :) Eli siis siksi ihmettelen että mikä tuo epäkypsä tilanne on että lääkäri noin suoraan sanoo että viikonpäästä käynnistykseen... Tsemppiä vaan, vielä on mahkuja sponttaaniinkin synnytykseen. Itseltä alkaa vähän aika loppua :)
Ja kiva kun on uusia listautuneita, Kirjoitelkaa ihmeessä kuulumisia vaikka useamman kerran päivässäkin! Mä luen ainakin innolla. Ja jos joku pääsee mahastaan niin infotkaa!
Toinen yliaikaiskontrolli takana. Lauantaina todennäköisesti käynnistellään...
Meidän neiti syntyi 4 vuotta sitten raskausviikolla 42+3 ja kyllä muistan nyt nuo tunteet, kun luin viestejänne.
Oli jo ollut suunnilleen 38+0 alkaen niin lähtövalmiina, että kun laskettu aika oli käsillä oli jo lähes raunio, saati sitten kun oli mennyt viikko yli, sitten toinen viikko....
JOssain vaiheessa stiten alkoi yliaikaiskontrollit, silloin sai mennä jo kun 10 päivää yli, nykyisin raja on 41+5. Kalliiksikin se rupesi tulemaan kun aina kahden päivän välein lähetettiin kotiin poliklinikkamaksun kanssa. Toisaalta olisi pitänyt olla iloinen, että lapsella kaikki hyvin: harvinaisen paljon lapsivettä, hyvät napavirtaukset jne. Mutta koko ihanasta odotuksesta meinasi mennä maku ja turhautua koko touhuun, että hitsi vie. Mokomat ehtivät jo luvata, että 42+0 saan jäädä sairaalaan ja itkuhan siinä pääsi kun vielä piti mennä kahdeksi päiväksi kotiin...
Sitten 42+2 sain viimein jäädä osastolle ja rupesivat tableitein pehmittelemään kohdusuuta, jolla ei ollut vielä mitään muutoksia ja siksikin eivät halunneet ensikertalaiselle käynnistyksen riskejä, mistä olen nyt jälkikäteen vain aivan iloinen. n. 10 tuntia ehdin osastolla olla ja saada kaksi tabua emättimeen, kun puolen tunnin yöunien jälkeen heräsin kouristavaan kipuun, juoksin vessaan ja lapsivettä lorisi ja lorisi pönttöön.
Soitin sitten miehen sairaalaan ja siitä sitten saman tien alkoi säännölliset supistukste, jotka kyllä sen n. 9 tuntia olivat tosi kipeät ja vasta sitten aamulla olin tiukasti kahdelle sormelle auki, että päästiin synnytyssalliin ja epiduraaliin. Sen kun sain, elämä taas voitti ja jaksoin seuraavat 6 tuntia vauvan syntymään. Nopeasti sen yliaikaisuuden ärsytyksen unohti ja oli vain kiitollinen, että sai niin helpon vauvan, joka nukkui heti 6 tunnin unia eikä koskaan alle 3-4 tunnin unia, oli reipas ja tarkkaavainen, helppo käsitellä, itki ehkä yhteensä minuutin päivässä koko vauvaiän jne. Ei tosin välttmättä tekemistä yliaikaisuuden kanssa mitenkään, mutta ainakin sai suolisto sun muut rauhassa kypsyä.
Itsellä on nyt viikkoja kasassa 39+1 tämän toisen kanssa ja toki jännitän, miten paljon menee yli vai meneekö, koska moni sanonut, että kellä siihen taipumusta, niin helposti menee muutkin yli lasketun ajan, vaikka harvoin niin paljon kun elimistö kuitenkin jo vähän muistaa mitä pitikään tehdä. Noin viikon ylimenoon olen henkisesti aseenoitunut, mutta en paljon yli sen, etenkin nyt kun on jo parille sormelle auki ollut pari viikkoa jalimatulppakin meni eilen. Viime kerralla limatulpasta meni noin viikko, eli toiveita on, että tämä muksu saattaisi sittenkin syntyä jo lasketun ajan tienoilla, ties vaikka jo ennen ;) Tai sitten ei, mutta tällä kertaa yritän ohjelmoida päiväni niin täyteen, ettei ehdi ajatella.
Viimeksi tein sen virheen, etten ollut enää lasketun ajan jälkeiselle ajalle suunnittelut oikein mitään ja siksi päivät meni niin hitaasti. Nyt kyllä aion elää ihan normaalisti, veneillä, tehdä reissuja jne. sillä kaikkialta kyllä uskon hyvin sairaalan ehtiväni :)
... vai vielä ne sut kotiin laittoivat! No, se nyt ei niin suuri ihme ole, eihän sitä koskaan samana päivänä montaa asiaa tunnu saavan, mutta miksi just lauantai eikä esim. huominen? Mulla sitten varmaan vasta ens ke, kun ma se 42, voi hitsipilli!
Mitä muuten sanoivat? Mikä sun vauvan painoarvio muuten on?
Voimia! Perästä tullaan!
Venla 41+3
Minäkin tulen vielä mukaan tähän pinoon ;) LA oli 16.7 eli tänään on 41+4. Ihan hyvin olen jaksellut, mutta kyllähän tässä hieman malttamattomaksi alkaa tulemaan. Yliaikais kontrolli on maanantaina ja neuvolasta epäiltiin että tiistai-aamuna pyydetään kassien kanssa käynnistystä varten takaisin, ellei tämä nyt tästä käynnisty. Kipeitä supistuksia ei ole kai ollut, vihlontaa kylläkin ja vatsan kovettumista hyvinkin paljon. Mitään limatulppiakaan en ole pongannut. Tämä on ensimmäinen raskaus joten kaikki on kovin uutta ja olen aika tietämätön mitä tuleman pitää.. Synnytys pelottaa ja nyt jännittää myös se jos että pitää käynnistää.
Kuulostaa kyllä ihan siltä että kohta pääset tositoimiin! Peukut pystyyn!
Itse kävin tänään asuntomessuilal ja kukaan ei kysynyt koska laskettu aika on, ihme :) Tuskin siellä muita käppäili viikoilla 41+2. Neljä tuntia kävelin ja täytyy sanoa että aika poikki olin sen jälkeen. Parin tunnin lepo oli pakko ottaa. No muksua se ei vissiin häirinnyt kun edelleen masussa kelluskelee ilman mitään merkkejä. Ja niistä asuntomessuista. olivat ihan pohjanoteeraus!!! Oikeastaan ei ollut lainkaan perheille tarkoitettuja omakotitaloja- ainoastaan epäkäytännöllisiä desing-taloja jotka rivitalomaisesti kytketty yhteen. Ei päässsyt haavelemaan ihanasta uudesta kodista kun vastaan ei tullut mitään mitä olis edes tehny mieli.