Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätiköintiä neuvolassa.....?

09.07.2008 |

Ihmetyttämään alkoi tuo neuvolan touhu...

Hemoglobiini on toki kerta kerralta laskenu ja sen ymmärrän että rautaa varmaan pitäis hakia tueksi, mutta toisaalta mietityttää...syön jo lisävitamiinia ja siinäkin on mukana rautaa...Sitten rauta voi kovettaa/löystää mahaa riippuen vähän...Th vain sanoi että se nyt vain kuuluu asiaan...Ettäkö kun on muutenkin inhottavaa istua ison mahansa kanssa pöntöllä vähänkin pidempää ja jo kyllä usein niin sitten syödä rautaa ja kärsiä vielä kovasta mahasta.....?

No nyt viime kerralla oli sitten vähän sokeria pissassa ja mitattiin niin oli 8.1, ja heti pisti sokerirasitustestiin, kun sitä ei ole vielä tehty.(ennen ei ole ollut mitään ongelmaa sokerissa,siksi ei ole laitettu sinne)

Mittaus tehtäessä oli aamu, muut ajat ollu puolilta päivin.

Olin toki just syöny muroja, juonu pari kupillista mehua ja keksiä napsin vielä matkalla neuvolaan .(aamun olo oli hiukan heikko)

Sitten vielä mainitsi painosta. Nyt noussut kilon viikkoa kohti, ja se alkaa kuulemma olla vähän liikaa.Edellisessä n. 900g viikolle. Lähtöpainoni on ollut n.54 ja nyt 68,5, pituutta ei ole kuin n.158cm

Nestettä on ainakin jalkoihin tuntunut kertyvän mutta en ole ns.lihonut.

Th suositteli tarkkailemaan syömisiä, että jos syönkin liikaa...????!!!

Myönnän sen että kerta-annokseni on aina ollut kohtalaisen suuri pieneen kokooni nähden mutta ei muulla nälkä lähde!Aineenvaihdunta ollut sen verran vilkkaampi että hyvänä on pysyny.Voi olla että se on nyt hiukan hidatunut mutta pitäisikö sitä sitten nälkäiseksi muka jäädä...?Suositteli syömään vaikka pienempiä annoksia ja vaikka sitten vähän useammin.....?!Sittenhän mä syön koko ajan.....=/

En mäkään nyt kuitenkaan syö kuin sen yhden lämpimän aterian päivässä....

Pistäkäähän nyt joku jotain kommenttia ja kokemuksia....

Mä en yleensä o mikään panikoija ja muiden neuvoja noudattava, mutta alkoi hermostuttaa tällaset ihme kommentit...:(

Kommentit (13)

1/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisessä raskaudessa hb laski myös vähitellen. Sun tavoin söin siinä vaiheessa lisävitamiinia, mutta otin kuitenkin 2-3 rautatablettia viikossa (=aina kun muistin), kun hb laski alle 120 (lähtö-hb 135). Sain hb:n nousemaan jopa 130, vaikka epäsäännöllisesti otinkin. Silloin lisärautaa tuli otettua sen verran harvoin, ettei vaikuttanut mahan toimintaan, ainakaan mulla.

Sokerista taas, kai sanoit että syöneesi keksiä matkalla neuvolaan??? Kaikki ennen neuvolaa syömäsi nostavat arvot nopeasti korkealle, mutta tulevat alaskin kohtalaisen nopeasti. Mulla th kysyi heti, kun oli hieman korkeampi arvo, milloin/mitä olin viimeksi syönyt, ja arvot hyväksyttiin yleensä, kun ruokailusta oli vain vähän aikaa tai olin syönyt jotain makeaa. Samoin kävi, kun pissatestissä oli valkuaista: heti kysyi olinko syönyt suklaata. :)

Painosta sitten, meillä neuvolassa kiinnitetään myös huomiota n. +1kg/viikko tai enemmän nousevaan painoon. Mulla ei sitä ole enää viimeisissä raskauksissa ollut, mutta ensimmäisessä oli ja heti kyseltiin tarkemmin, mistä voisi johtua.

Hyvää loppuraskautta sinulle, t: Äippä ja viides kirppu rv 12+6

Vierailija
2/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kannalta se sokerirasitustesti on vain hyvästä - "sokerivauvathan" ovat myös aika isokokoisia.

Mulla itselläni oli edellisessä raskaudessa paljon turvotusta ja paino lisääntyi viimeisellä viikolla 6kg - kyllähän se nyt pitäisi tajuta, ettei kukaan pelkällä syömisellä niin paljon painoa nosta. Sormetkin olivat niin turvonneet, etteivät taipuneet. Tämä johtui sitten raskaustoksemiasta, minkä takia olin osastohoidossakin.

Jotenkin helposti sitä ainakin sai aina neuvolasta sen kuvan, että kunhan äiti on vain kiltti ja syö oikein vähän (ja tietysti sitä rautaa), niin sitten kaikki on hyvin. Ja että pitää "täyttää standardit", painon nousua sopivasti ja sitä rataa..

Oikeastihan terkkojen pitäisi saada jotenkin erotettua painon nousussakin se, että onko "syyllinen" vain tuhma äiti, joka syö liikaa - vai onko kenties joku vialla.

Toki jos sulla on sokerin kanssa ongelmia, niin varmaan dieetille joudut (senhän sitten näkee testissä!). Painoa voi nostaa myös turvotuksen suuri määrä. Mulla itselläni tietysti osin sitä painoa tuli ihan suuren ruokahalun ja lihomisen takia - toksemia meillä on ollut jokaisella äidin puolen sukulaisella ekassa raskaudessa - sille on ilmeisesti geneettinen perimä. Kyllähän ne sitäkin ovat yrittäneet väittää, että jos kiltti äiti vain söisi vain juuri sopivasti, niin ei olisi mitään komplikaatioita, mutta itse en nyt ihan siihenkään usko.

Joskus tuntuu siltä, että osa terkoista on kuin grammareita, kun ei ole muita neuvoja antaa, niin sieltä tulee vaivaan kuin vaivaan kaksi ehdotusta: Syö vähän ja säännöllisesti, ota rautatabletteja. Toisaalta taas siinä piilee sekin viisaus, että yleensä tavallisiin vaivoihin nämä auttavatkin.

Mulla itsellä hemppa korjaantui ilman rautaakin tosi nopsaan. Sekin on luonnollinen elimistön reaktio. Alimmillaankin se oli 115, eli ei mikään "tajuttoman huono".

Tsemppiä raskauteen! Kauhean helpostihan sitä alkaa hätäillä, mutta eipä syytä huoleen - enää 7 vuotta, niin pääset neuvolan ikeen alta pois ;D

(Mä en itse ole oikein koskaan perustanut siellä käynneistä - sen sijaan erikoissairaanhoitoa vastaan minulla ei ole mitään - siellä yleensä välttyy kaikilta ihmeellisiltä toruvilta moraalisaarnoilta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

ikävä, että sinua kohdeltu neuvolassa niin, että jäi huono mieli :( muuhun en osaa kovasti kommentoida kuin noihin rautalääkkeisiin. itselläni hb on ollut alhaalla koko ajan ja terkkari kertoi uudesta rautalääkkeestä obsidan: valmistajan mukaan sen ei pitäis vaikuttaa vatsan toimintaa. olen sitä nyt pari kuukautta syönyt ja minulle se on toiminut. ei siis löysää eikä kovaa vatsaa. kalliimpaa se taitaa olla, mutta myös sen arvoista.

4/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi!

Ja mulla oli ekassa raskaudessa lähtöpaino noin 55 kg ja loppuviimein se oli sitten yli 90 kg.. ja ei mulla kyllä mitenkään kauheesti siihen painoon puututtu kun olin niin laiheliini kun aloin oottaa. Ja turvotus kans lisäänty tasasesti koko odotuksen ajan.

Vierailija
5/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä tapauksessa ei juurikaan ol tapahtunut hätiköintiä neuvolassa. Tehtiinkö sulle aamulla tuo sokerirasitustesti? Vai otettiinko pelkkä pissanäyte? Jos oli oikea sokerirasitustesti, niin sitä ennen pitää olla syömättä ja juomatta monta tuntia, joten sokerirasitustestin tulokset ovat virheelliset. Jos taas kyseessä oli pissanäyte, en osaa ottaa kantaa suuntaan tai toiseen.

Ekassa raskuadessa hb:ni laski jopa 96:teen. Terkka vain sanoi, että koita syödä rautaa. Mainitsin tästä ystävälleni. Hän melkein kimmastu -minut tuntien- ja pakotti itseni ja lapseni vuoksi syömään Obsidania, joka imeytyy hyvin elimistöön. Hb on oman jaksamisen kannalta hyvä pitää korkealla. Lisäksi on mahdollista, joskin harvinaista, että synnytyksessä tulee komblikaatio ja vaikka ylimääräistä veren vuotoa, joten tätäkin varten on hyvä pitää huolta Hb:sta.

Painoa on kertynyt aika paljon, jos 1kg/vko. Hetkellisesti tämä voi olla mahdollista, mutta pitemmässä juoksussa ei suositeltavaa. Painon nousu voi johtua turvotuksestakin, ja varmasti osittain johtuukin, liiallisesta syömisestä. Kandee lisätä hedelmiä ja marjoja ruokavalioon runsaasti ja narskutella porkkanoita pitkin päivää. Mielestäni sun kannattais syödä kaks lämmintä ateriaa päivässä. Eli kokeilet ihan säännöllistä ruokavaliota: aamupala, lämmin ruoka, välipala, lämmin ruoka, (välipala), iltapala. Ja noiden ruokien välissä vaikkapa porkkanoita, jos tarvista.

Tarkoitukseni ei ole pahoittaa mieltäsi, mutta mielestäni neuvolassasi ei siis ole turhaan häitköity, vaan ajateltu sekä sinun että lapsesi parasta.

Vierailija
6/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota obsidania on nyt mullakin kun tänään käytiin hakemassa...(suositteluja huomaamattani)

Eniten ehkä kimmastuin tuosta painon sanomisesta ja sokerin panikoinnista, kun todellakin sanoin just syöneeni mutta ei th korviaan sille letkauttanu...?:O

Ja paino sinällään kun eipä se paljon mussa vielä missään näy ja nyt ollaan vissiin menossa sitä suurinta kasvukautta tässä masussa kun on mahakin ottanut jo vähän näkyvyyttä. Turvotusta tullut myös mukavasti.

Unohtui meinaan mainita että on nyt menossa rv33 ja tässä 30 kohdilla on kasvu pyrähtänyt massulla sekä turvotus alkanut tuntua.

No mutta maanantaina nyt sitten mennään rasitustestiin...

Yksilöllisyyshän nyt olis kuitenkin huomioitava, tottahan tuo painon nousukin kuulostaa hirveeltä jos sen todella päällepäinkin huomais...:O

Ei ole repeämiäkään syntynyt ihoon ym.

Timotei ja pikku-J rv33

Vierailija
7/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noissa lisävitamiinivalmisteissa on yleensä myös kalsiumia, joka heikentää raudan imeytymistä. Eli siitä raudasta ei siinä valmisteessa ole tavallaan mitään hyötyä. Itse söin joka päivä tuota laduvita-raskausvalmistetta (jossa siis myös rautaa, kuten kalsiumiakin) ja silti hb:ni laski 149:stä 108:n. Nyt se on sitten taas 134 raudan syönnin ansiosta, eikä päätä särje juurikaan, myös pahin väsymys meni noilla rautatableteilla. :)

Sitten vielä sokerirasituksesta, eihän se todellakaan mukava koe ole, itse olin todella pahoinvoiva koko sen päivän, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole, joten hyvähän se on varmistaa!

Mukavaa loppuodotusta sinulle!

Lillian, rv 28+0

8/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sokeria on pissassa, se on merkki liian korkeista veren sokeriarvoista aina! yleensä se tarkoittaa diabetesta.. Eli todellakin heti suoriltaan on aiheellista mennä sokerirasitukseen, paitsi että ensin käsittääkseni pitäis ottaa laskimoverinäytteestä paastosokeriarvot, jos ne nimittäin paljonkin koholla, niin ei ole suositeltavaa tehdä sokerirastuskoetta suoriltaan.. Mutta lääkärithän ne tietää paremmin (kai) kuin lähihoitajaopiskelija...

-Leeti

Vierailija
9/13 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallisia juttujahan nuo on olleet.. Jos sokerit on koholla ja sok. pissassa, on syytä tehdä sokerirasitus.. Se on vauvan parhaaksi ja myös äidin. Kova painonnousu vaikuttaa myös sokereihin, joten ihan asiasta hän on sanonut. Ei se ole mitään äidin moralisointia vaan normaalia neuvolaseurantaan kuuluvaa ohjausta. Ja tosiaan, niitä ohjeita annetaan äidin ja vauvan parhaaksi.

Raudan syönnistäkin on selvät ohjeet..

Yleensä ottaen neuvolan ohjaus kai kolahtelee arkoihin paikkoihin (en tarkoita sinua vaan yleensä ihmisiä) ja moni asia koetaan arvosteluna, ym,vaikkei se niin ole. Neuvolassa on selvät ohjeet, miten missäkin tilanteessa toimitaan eikä ne jutut ole terkkareiden omia keksintöjä.. Ja toimintaan on perustelut olemassa..

Mukavaa loppuraskautta!

iiiik

Vierailija
10/13 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni vaikka olisi juuri syönyt, ei munuaiset saisi päästä läpi sokeria virtsaan. Neuvolan ohjeissa on, että jos sokerit on virtsassa plussalla tehdään automaattisesti sokerirasitus. Raskausviikon 30 jälkeen munuiset kyllä toisinaan saattaa falskata ilman syytä.

Vierailija
11/13 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Timotei ja muutkin aiheesta kiinnostuneet,

Sokerirasitustestistä ei kannata "ottaa itseensä", sehän on vain oman ja vauvan terveyden kannalta hyvä juttu. En pitänyt sitä omalla kohdallani ollenkaan tärkeänä asiana, mutta tulokset saatuani sain mielenrauhan.

Minut passitettiin sokerirasitukseen sen tähden, että painoindeksini oli odotuksen alussa 27 (pitäisi olla alle 25). Sokeriarvoissani ei ollut mitään moitteen sijaa ja nyt voin olla rauhallisin mielin, toki myöhemmin voi ilmetä jotain, mutta ainakin nyt tilanne on tämä.

Täytyy sanoa, että itse huolestuisin kyllä, jos minulla olisi pahaa turvotusta ja reipasta painonnousua sekä sokerit koholla. En usko, että neuvolan oli tarkoitus mieltäsi pahoittaa, terveyttäsi varmaan ajattelevat.

Olen itse ollut aina kaikkiruokainen ja suuriruokainen, ja nyt raskauden aikana olen opetellut täyttämään lautasta perunalla ja kasviksilla. On painokin pysynyt ihan ok lukemissa (nousua +7 kg). Nälkäisenä ei siis tarvitse olla!

Onnellista loppuodotusta!

Miaea ja masukki 29+3

Vierailija
12/13 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla esimerkiksi on raskausdiabetes eikä mullakaan koskaan ole pississä sokeria ollut ja monesti olen syönyt ennen neuvolaa kun on ollut huono olo. Meillä kun usein on aamusta ajat sinne. Eli sokeri ei pissaan kuulu ja jos sitä siellä on, pitää tutkia!

Painosta, kilo/viikko on aika paljon (kilo/kk olisi kai se suositeltava) joten ihan syystä terkka senkin nosti esiin. Miten hän sen sitten teki voi olla toinen asia... Mutta "vähän ja koko ajan" on ihan käypä neuvo syömiseen. Syötkö tarpeeksi hyviä kuituja (esim hedelmät ja vihannekset), hitaita hiilihydratteja (tumma ja täysjyvävilja yms.) ja proteiineja (pavut, pähkinät, jos käytät niin kanamuna, liha, kala)? Mulla usein nälän tunne johtuu siitä että olen laiminlyönyt protskut ja sit helposti nappaa vaan jonkun voileivän tai jonkun muun nopean ja hiilihydraattipitoisen mikä ei sit lopulta pitkään auta. Ihan loppuraskaudesta mahassa ei enää ole tilaa syödä kauhean paljon kerrallaan, joten on ihan hyvä nyt, kun vielä voi, opetella syömään usein ja vähän. Nälkäinen ei pidä olla!

Vierailija
13/13 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokereista: tosiaan tuon syömäsi aamupalan ei pitäisi aiheuttaa sitä että sokeria on pissassa, mutta esim edellisen illan raju makean syönti voi sen aiheuttaa ilmankin että pysyvää ongelmaa asiassa on... mulla oli kerran sokrut plussalla vaikka rasitus oli ollut normaali, kävin sitten antamassa paastoarvon seuraavana päivänä joka myöskin normaali joten ilmeisesti vain aikaisemman makean syönnin aikaansaannosta tuo sokeri, nyt kun on tarkkaillut enemmän sitä makeaa niin pissakin on ollut puhdas.....tuo sokeriarvo 8.1 sitten taas oli ihan normaali jos olit juuri syönyt aamupalan, ja kuten kerroit syöneesi aika reilusti....

Mutta hyvähän se testi on silti tehdä.

Mulla tuli myös rauta mukaan kuvioon noista monivitamiineista huolimatta kun hb vain 107, pari päivää olen nyt rautaa syönyt ja ekaa kertaa viikkoihin voin sanoa olleeni pirteä aamulla kun heräsin...eli on tuosta hyötyäkin....

Painonnoususta, 1kg on toki paljon, ihanne olisi jos pysyy alle 500g/vk näin loppuraskaudesta....mutta tuo toki on erittäin yksilöllistä, mulla on joka raskaudessa tullut painoa 600-900g/vk ja lääkäritkin todenneet sen olevan osin mun hormonitoiminnan aikaansaannosta, ei mitenkään suotavaa että paino noin nousee mutta ei siitä enää tämän kolmannen raskauden aikana ole mulle valitettu, aina se paino on myös raskauden jälkeen nopeasti kadonnut vaikka reilusti nouseekin odotuksen aikana....

Tsemppiä loppuraskauteen, toivotaan että rasitustesti on puhdas....

Mammeli 35+