Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palelijat, miten tarkenette talvella?

Vierailija
10.11.2013 |

Käytän villasta tai bambusta tehtyjä alusasuja. Jaloissa villasukat. Pitkät housut. Villapaita tai -neule. Tuulenpitävä takki tai tuulettomalla säällä villakangastakki. Takeissa on huppu. Pitkät talvisaappaat. Rukkaset. Villapipo.

Pitäisikö toppaliivi keskivartalon lämpimänä? Olen miettinyt pilkkihaalarin ostoa, mutta en tiedä, miten haalari päällä sujuu kävely.

Palelen syyskuusta huhtikuun loppuun. Toisinaan minulla on kylmä kesälläkin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ketju, en olekaan ainoa palelija. Muistan, että jo lapsena päätin, että isona minulla ei ole koskaan niin vähän rahaa, etten pystyisi lämmittämään asuntoani talvella kunnolla. Meillä taisi olla aika kylmä. :) Nyt on tulet uunissa aika usein.

Ei auta vaihdevuodet eikä rasvakerros. Minäkin olen normaalipainon ylärajalla ja toivoin palelun vähenevän lihomisen myötä. Ei auttanut.

Minulla on villasukkahousut. Ne ovat aivan ehdottomat. Ennen pidin pitkiä kalsareita, mutta sukkahousut lämmittävät nilkkoja tosi hyvin. Eivätkä ne kutita, vaikka minulla on todella herkkä iho. Sitten tietysti paksut villapohjasukat ja niiden päällä villasukat. Ulkokenkinä Kuomat, jotka ovat lämpimimmät., kunhan ovat tarpeeksi suuret, että sisään mahtuu myös vähän ilmaa. Yläosassa puuvillainen kerros (t-paita, pitkähihainen t-paita +paksu villatakki. Joskus sisällä myös toppaliivi. Ulkona villakangastakki pitkää mallia. Kaula ja niska sekä pää ovat minulla myös herkkiä, ne on peitettävä kunnolla jo tähän aikaan vuodesta. Samoin ranteet, takin sisällä on oltava lisäresorit ranteissa.

Tänä syksynä löysin Röhnischin talviparkan, jossa on lämpöä heijastava vuori. Se on aivan mielettömän hyvä! Maksoi paljon, mutta on sen väärtti ja kaiken lisäksi hyvännäköinen.

Vierailija
22/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus ollut töissä 4-5 kerrosta vaatetta ja sellaiset torimyyjien kynsikkäät kädessä, jotta kestän näpytellä tietokonetta. Onneksi en ole sellaisessa toimessa, että pitäisi näyttää tyylikkäältä ;). Samaan aikaan joku työkaveri saattaa olla lyhythihaisessa paidassa.

Teininä kun harrastin laskettelua, olin liikkumisesta huolimatta niin jäässä kotiin tullessa, että hyvä, jos pystyin pitämään kaakaokuppia kädessä. Varpaiden lämpiäminen vei yleensä  koko illan.

Kesälläkin pitää olla lämpöasteet kolmessakympissä, että voin kulkea t-paidassa. Harvoin siis Suomessa tulee käytettyä mitään kesävaatteita.

Toivoisin, että tämä olisi provo. Kylmyys ahdistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyn sisällä melkein koko talven. Takkaa lämmitän  joka päivä ja poltan aljon tuikkuja. Jalassa kunnon villasukat ja joskus päällä jopa 2 villatakkia. Helmikuussa lomailen 3 viikkoa Thaimaassa, eikä tule edes hiki. Tulispa taas kesä ja monen viikon helteet. Ei haittaa vaikka yöllä olisi reilusti yli +20.

Vierailija
24/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani oli aina liian lämmintä, kun leivinuuni lämmitti pientä omakotitaloa. Totuin siis +30 lämpötilaan. Karu totuus iski sitten vuokra-asunnoissa ja sähköpatteri kämpissä. Kylmä on. Niveliä oikeasti särkee ja sormet (+varpaat) ovat jääpuikot. Yritä siinä sitten pukea rintsikoita tai koskettaa miestä jääkalikoilla... ;-) Pilkkihaalarit, ehdottomasti varsisaappaat ja pipo jo elokuun lopulla.

Vierailija
25/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon entinen palelija. Nykyään harrastan enemmän liikuntaa, joka on parantanut verenkiertoani. Olen myös opetellut pukeutumaan lämpimästi, käytän aina talvella villa-alusvaatteita, kunnon takkia ja toppahousuja. Tiedän, että kaikkia palelijoita vaatetus ei auta, mutta palelijoissa on myös paljon heitä, jotka eivät osaa pukeutua lämpimästi (tiedän sekä omasta kokemuksesta - en osannut ennen pukeutua - että toisten: talviasuna on mekko ja sukkikset ja sitten valitetaan kylmää).

Mun seuraava hankinta on windstopper-liivi, jonka voi pukea takin alle tai käyttää yksinään paidan kanssa vähän lämpimämmällä säällä ulkona liikkuessa. Kannattaa muuten ostaa talvisukiksi lämpösukkia, mä en pidä enää lainkaan tavallisia puuvillasukkia talvella.

Vierailija
26/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole palelija, mutta hartianseutuni ei siedä vilua yhtään. Millaiset yövaatteet teillä on? Minulla on paksu untuvapeitto, mutta en osaa nukkua kädet peiton alla ja hartiat saavat vetoa. Mikä auttaisi?

Vierailija
27/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmön varastoimisen a ja o on ensin väljä vaate sitten tiukempi. Väljään varastoituu lämpö ja tiukka estää sitä karkaamasta. Tosin se ei ole välttämättä niin kaunista. Mut kotioloissa ensin huppari/villapaita ja siihen päälle tiukempi paita. Itse pistän talvella aina ensin villasukat jonka jälkeen vasta tavalliset sisäsukat. Lapasten kans sama homma. talvisin pistän usein kollarit joiden päälle venyvät mutta ei suuri silmäiset kalsarit ja siihen päälle vielä joko kollarit tai toppahousut. 

Kylään ja kauppaan kun menen laitan perus vaatteet ja palelen. Töihin nyt voi reppuun ottaa sisähousut tai laittaa päälle ensin sisähousut ja siihen kollarit + kunnon toppahousut.

t. entinen palelija

Vierailija
28/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän palelijat että ilma eristää lämpöä? Eli ei saa olla liian montaa tiivistä kerrosta päällekkäin tai paleltaa vaan enemmän. Erityisesti kengissä tän huomaa heti. Jos tunkee kengät täyteen villasukkia niin ne on paljon kylmemmät, kuin jos jättää ilmalle kunnolla tilaa. Kannattaa siis ostaa riitävän suuret kengät joihin villasukat mahtuu ja silti jaa ilmalle tilaa.

Törkeint on huolehtia raajojen lämmöstä. Eli pää, sormet ja jalat lämpimään. Kannattaa käyttää lapsia jossa on reilusti ilmavaraa, eikä sormikkaita.

Vähäinenkin kosteus tuntuu kylmältä, eli vaihda vaatteet riitävän usein ja säilytä vaatteita kuivassa ja lämpimässä.

nimim. ulos säällä kuin säällä.

Vierailija
29/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä neuvoista! :)

Ap

Vierailija
30/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, käytän yöpaitaa tai pyjamaa ja paksua aamutakkia nukkuessani. Jalassa aina villasukat. Kaksi lämmintä untuvatäkkiä. Ap

Vierailija
31/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin kyllä ylenmääräisen palelun syyksi diagnosoimatonta kilpirauhasen vajaatoimintaa tai huonosti hoidettua sellaista.

Ja kun se voi olla, vaikka ne arvot pysyisivät viitteissä. 

Tai sitten on paha raudanpuute. Tai molemmat, sekin on yleistä. Mutta paleleminen ainakaan kesällä ei ole normaalia.

Vierailija
32/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 12:18"]

Ei auta, eikä myöskään täällä mainitut pitkä untuvatakki, villasukat, paksut tumput, vaikka niitä olisi kolmet  päällekkäin, merinovillat, fleecet, huopatossut...ei niin mikään. Mutta palellaan syksystä kevääseen, kaikkeen tottuu, kun on pakko. t. monta tuntia päivässä ulkoileva pph

[/quote]

Sori mut sulla on ihan selkeesti väärä ammatinvalinta. Olet sisäihminen. 

Vierailija
33/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta tutkitaan seuraavissa verikokeissa. Aiemmin tehdyissä mittauksissa ei ole ollut tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Hemoglobiinini on nyt 127. Aiemmin 140-150.

Olen palellut koko ikäni, mutta sairastamani syöpä ja saamani - tällä hetkellä lievä - kortisonilääkitys pahentavat tilannetta.

En tietenkään tupakoi.

Suomessa on kylmä. Ideaalilämpötilani on +30 astetta.

Ap

Vierailija
34/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Muista pyytää joskus myös rautavarastojen mittausta! Joku transferritiini se oli, transferritiinin saturaatio tai jokin :) 

Mun mies kans palelee suomessa, mutta tuskin on vajaatoimintaa kun on ultrajuoksija. Eikä ole muita vajaatoimintaoireita.

Vierailija
35/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 11:37"]

Hankin kilpirauhaslääkityksen.

[/quote]Miten kilpirauhanen liittyy paleluun?

Vierailija
36/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä on sisälämpöila? Meillä pattreissa häikkää, ei takkaa ja lämpötila sisällä +12!

Vierailija
37/41 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 11:37"]

Hankin kilpirauhaslääkityksen.

[/quote]Miten kilpirauhanen liittyy paleluun?

[/quote]

Sillä on vaikutusta ensinnäkin aineenvaihduntaan (hidasta, jos kilpirauhashormonia ei tarpeeksi) ja toisekseen lämmönsäätelyyn (pääsääntöisesti hikoilua liikatoiminnassa ja palelua vajaatoiminnassa)

Googleta. Palelu on yksi keskeinen (tosin ei pakollinen) oire kilpirauhasen vajaatoiminnassa.

Vierailija
38/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul päällä töihin mennessä alusvaatteet villakerrasto kahdet paksut villahousut neule toinen paksumpi pooloneule villahaalari napitus poolokaulukseen asti pitkävillatakki paksu kevyttoppahousut niiden päällä laskettelutoppahousut untuvaliivi ja kaiken komeuden päällä untuvahaalari johon ommeltu teddyvuori sisään alkoi olleen haalari jo melko kireän näköinen päällä kun kävelin töihin :) 

Vierailija
39/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkenekaan. Vietän talven peiton alle kääriytyneenä pääasiallisesti.

Ulkona on aina liian kylmä vaikka pukisin päälleni mitä!

Jos voisin muuttaisin heti johonkin lämpimään maahan.

Vierailija
40/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me läskitkin muuten palelemme? Aina niin kylmä että oikein kipeää käy vaikka on kahden ihmisen kokoinen :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi