Mieshoitaja pesemään naisvanhusta
Isotäti on ollut viikon verra paniikissa. Kahdesti viikossa käy kodinhoito vähän auttelemassa ja varsinkin suihkupäivä on tärkeä, kun ikää on 90+ eikö oikein uskalla kylpeä yksinään.
Nyt tuli viikko sitten muuten ihan kiva ja tuttu musta mieshoitaja, mutta mummo kauhistui kun pesu osui sille päivälle. Neiti-ihmisenä on muutenkin ujo ja ajatus että joku tuntematon (tai tuttukin) mies pesee, ei oikein ollut mukavan tuntuista.
Nyt on puhunut sitten kokemuksesta peloissaan ja puistellut päätä, että kun se pesi myös haarojen välistä.
Soitettiin kodinhoitoon ja pyydettiin, etteivät lähetä pesupäivinä miehiä, ei minkään värisiä.
Tuli mieleen että sama mummo kun oli joku vuosi sitten kotitutunut sairaalasta ja tarvitsi kotisairaanhoitoa toipumisen ajaksi, niin mukana oli tosi suloinen somaliperushoitaja. Kun samassa talossa oli miespotilas, niin mukana oli aina ylimääräinen hoitaja, somalityttö kun ei voinut hoitaa miestä.
Kommentit (227)
"Kyllä on. Minä ehdotin. Ja hävetti sitten, kun ap kertoi, että asuvat 500 km:n päässä ja ulkomailla. Yritä siinä mennä pesemään viikottain sukulaistasi. "
Vaikuttaa siltä että kotihoito on muutenkin arjessa sukulaiselle tutumpi kuin omaiset...
Jos nyt vain ap:n tapauksesta puhutaan, niin olennaista on kaksi asiaa:
A) Oliko täti etukäteen antanut toivetta(/vaatimusta) henkilökunnalle että häntä pesuissa auttaa vain naishoitajat?
B) Kun täti huomasi, että pesuissa auttamaan tullut olikin mies, kieltäytyikö pesuavusta ja pesut tehtiin silti vai kauhisteliko vain mielessään?
Jos täti on kieltänyt miestä pesemästä niin ei toki ole oikein pestä, mutta jos ei ole ja erityisesti jos etukäteen ei ole kotihoitoon laitettu viestiä sukupuolitoiveesta, niin kotihoidon toimintaa on tässä tapauksessa ainakin turha moittia. Ei kotihoito voi automaattisesti olettaa että jokaista naista häiritsee mieshoitaja tai jokaista naista häiritsee naishoitaja.
Varmaan hoitohenkilökunta yrittää mahdollisuuksien mukaan toteuttaa asiakkaiden pyyntöjä että kaikkien kannalta asiat sujuisivat paremmin (varmaan naishoitajatoive on yleensä kuitenkin helpommin toteutettavissa kuin mieshoitajatoive), mutta aina se ei ole mahdollista. Sitten täytyy vain tehdä päätöksensä: ottaako pesut sen mieshoitajan/somalin/nuoren nassikan toimesta vai jättääkö suihku hamaan tulevaisuuteen.
Suosittelen kuuntelmaan Suomipopin podcasteista pätkän:" Äidin pesu " :)
Sopii teemaan ja keventää mukavasti ketjua ;)
Näinhän se on. Terveydenhuollon ammattilaisen sukupuolta ei yleensä saa valita. Toki voi valita yksityiseltä puolelta gynet ja hammaslääkärit oman mieltymyksensä mukaan.
Ihme selitystä täällä. Tässä on nyt useampia hoitajia sinulle kertonut, miten tämä asia käytännössä työelämässä on järjestetty (eli hoitajan sukupuolta ei ole mahdollista valita, ellei hoitava taho tahdo tähän pyyntöön myöntyä). Itse et ole selvästi lainkaan hoitoalalla, mutta tulkitset Finlexin potilaan itsemääräämisoikeutta miten sattuu siellä. Tuossahan puhutaan esim. siitä, että potilasta ei voi pakottaa hoitotoimenpiteiseen ja jos hän kieltäytyy esim. sytostaattihoidoista, voidaan hoitoa silti jatkaa potilaan toivomalla tavalla esim. sädehoitoina. Mutta tuossa ei ole halaistua sanaa siitä, että potilas määrittäisi kuka häntä hoitaa. Monet ammattilaiset ovat sinulle nyt kertoneet, miten asia on järjestetty sekä HUS:issa että kotihoidon puolella. Jos sopivaa hoitajaa ei ole, niin joko sinua auttaa toinen hoitaja tai sitten odotat, että joku toivomasi hoitaja tulee työvuoroon ja hän hoitaa sinua, jos se sopii hänen työpäiväänsä. Näin se on, usko jo.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:41"]
Näytätkö sen oikeusasiamiehen kannanoton? Ihan vain että mitä asia koskee.
[/quote]
Dnro 1222/2/11 otsikolla "OIKEUSASIAMIEHEN MIELESTÄ VARTIJOIDEN ASEMAA MIELISAIRAALOISSA TULISI SELKEYTTÄÄ"
Siellä on todettu mm.
"Pidän varsin ongelmallisena sitä, että sairaalan kaltaisessa toimintaympäristössä, jossa ei ole voimassa ns. sukupuolisääntöjä, työskentelee henkilöitä, joiden suhteen kuitenkin tällaisia sään-töjä tulisi noudattaa samalla tavalla kuin esimerkiksi vankiloissa. "
Ei pidä paikkaansa. Vai voitteko väittää, että somalihoitaja pannaan hoitamaan miesasiakasta.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 21:28"]
Missään sairaalassa tai kotihoidossa ei asiakkaalla ole oikeutta valita sitä, onko häntä avustamassa mies tai nainen. Tämä ei ole mahdollista edes uskontoon vedoten. Sairaala voi halutessaan jan resurssien salliessa suostua pyyntöön vaihtamalla hoitajaa, mutta sen ei ole lain mukaan pakko.
[/quote]
Kyllä, todellakin. Alalla ei voi toimia, jos ei hoida potilasta kuin potilasta. Somalihoitajat hoivavat miehiä siinä missä muutkin. Selvästikään et ole itse hoitoalalla kun et näin yksiselitteistä asiaa tiedä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 00:01"]
Ei pidä paikkaansa. Vai voitteko väittää, että somalihoitaja pannaan hoitamaan miesasiakasta.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 21:28"]
Missään sairaalassa tai kotihoidossa ei asiakkaalla ole oikeutta valita sitä, onko häntä avustamassa mies tai nainen. Tämä ei ole mahdollista edes uskontoon vedoten. Sairaala voi halutessaan jan resurssien salliessa suostua pyyntöön vaihtamalla hoitajaa, mutta sen ei ole lain mukaan pakko.
[/quote]
[/quote]
Minusta on kaikkein surullisinta, että tällaisia, erittäin intiimeissä tilanteissa elämämme varrella elämäämme sekaantumaan joutuvat ihmiset ovat niin täysin välinpitämättömiä asiakkaittensa intimiteettisuojasta.
Luoja minua ja läheisiäni suojelkoon suomalaiselta vanhusten"hoidolta", ei mikään ihme, että espanjalais- ja filippiiniläis/thaimaalaishoitajat palaavat hiljaisina ja järkyttyneinä kotimaihinsa Suomen-työnsä jälkeen. Useissa muissa maissa kun kohdellaan avuttomia, varsinkin vanhuksia kunnioittaen eikä ylimielisesti käskyttäen.
Mielenkiintoista on ollut myös seurata, miten vauva-palstan lukijat/kommentoijat ovat osallistuneet juuri tähän keskusteluun. Monta erittäin mielenkiintoista aloitusta on tehty mutta ne eivät näytä herättävän laajempaa mielipiteiden vaihtoa. Mistäköhän tämä kertookaan?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:54"]
Ihme selitystä täällä. Tässä on nyt useampia hoitajia sinulle kertonut, miten tämä asia käytännössä työelämässä on järjestetty (eli hoitajan sukupuolta ei ole mahdollista valita, ellei hoitava taho tahdo tähän pyyntöön myöntyä). Itse et ole selvästi lainkaan hoitoalalla, mutta tulkitset Finlexin potilaan itsemääräämisoikeutta miten sattuu siellä.
[/quote]
Tässä on kirjoitettu 6 sivua aiheesta. Minä olen kirjoittanut nuo lainaukset laista ja pari tekstiä sen jälkeen. Joku on viitannut oikeusasiamieheen, ja joku STM:n lausuntoon. Jos hoitajat laittavat sydänkirurgin tai vaikka aivokirurgin lain, ministeriön ja oikeusasiamiehen laintulkinnassa ylemmälle portaalle, lähinnä naurahdan.
Tunnen ihan riittävän paljon lakia, että osaan pysyä kannassani, kunnes joku hoitaja perustelee näkemyksensä LAIN nojalla. Lainkohdat, jotka esitin, eivät ole tulkintaa vaan suoria lainauksia. Jos sinulla tai teillä olisi esittää laista tai asetuksista jotain, joka tukee näkemystä, siinä olisi helpompi pohja keskustella.
Nyt kun minä esitin laista kaksi pykälää, joihin mm. oikeusasiamieskin tiheästi viittaa (hakekaa hänen ratkaisujaan terveydenhuoltoalalta ja hakusanana hänen sivuillaan itsemääräämisoikeus), kerrot, että tulkitsen itsemääräämisoikeutta miten sattuu. Argumentoisitko tuota vähän? Kertoisitko, minkä lain nojalla minä olisin väärässä? Tuolla STM:n ylijohtajan lainauskin kertoi, että poikkeukset itsemääräämisoikeudesta on oltava tarkkaan säädetyt. Jos tulkintani on väärä, se on tarkkaan säädetty, eikä sinulle pitäisi olla vaikea esittää säädöksellä miten se on väärä.
Lainaamani lainkohdat ovat hyvin selkeäkielisiä ja ymmärrettäviä. Jos ne eivät päde, kerro minkä lain nojalla ne eivät päde.
Miten 90-vuotiaat miehet suhtautuvat naispesijään? Tuskin siitä valittavat. Eikä kukaan tuntemani nainen hyljeksy hoitoalalla olevia miehiä..
Kannattaisiko miettiä, onko siinä tilanteessa, kun et itse pysty enää pesemään genitaalialueitasi, enemmän väliä sillä onko hoitaja neutraali ja mukava, vai sillä onko hän nainen vai mies? Tuo käsitys sukupuolesta on hoitoalalla ihan vieras. Ethän sinä nytkään mennessäsi julkisella gynekologille voi esittää pakkoa saada naisgynekologi? Etkä voi valita kaupan kassaa. Toiveen voit esittää, mutta ei siitä tulisi mitään, että potilaat kieltäytyisivät siitä ja tuosta ja tästä. Hoitajan sukupuolella ei pitäisi olla mitään merkitystä. Johan mieshoitajat nostaisivat kohta kanteita työsyrjinnästä, jos eivät saisi osallistua hoitotoimenpiteisiin, koska ovat miehiä. Pitäisikö sinun lonkkaleikkauksessa saada valita kirurgin sukupuoli, koska hän näkee myös intiimit alueesi? EI ja niin se vain on.
Miten asiakas voi valita hoitavan lääkärin?
Asiakkaalla on mahdollisuus valita häntä hoitava laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, yleensä lääkäri, silloin kun valinta on yksikön toiminnan kannalta järjestettävissä.
Silloin, kun se on mahdollista järjestää!! Siitä päättää hoitava henkilö ja viimekädessä hänen esimiehensä, onko se mahdollista vai ei.
Kaupassa voin mennä ihan mihin kassajonoon haluan. Ja voisitko sitä paitsi kertoa minulle, millä tavalla mieskassa vaikuttaa intiimialueisiini? Siitähän tässä on kyse, siitä, että ihmisellä on tietyt intiimialueet, joihin pitää olla itsemäärämisoikeus.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 00:14"]
Kannattaisiko miettiä, onko siinä tilanteessa, kun et itse pysty enää pesemään genitaalialueitasi, enemmän väliä sillä onko hoitaja neutraali ja mukava, vai sillä onko hän nainen vai mies? Tuo käsitys sukupuolesta on hoitoalalla ihan vieras. Ethän sinä nytkään mennessäsi julkisella gynekologille voi esittää pakkoa saada naisgynekologi? Etkä voi valita kaupan kassaa. Toiveen voit esittää, mutta ei siitä tulisi mitään, että potilaat kieltäytyisivät siitä ja tuosta ja tästä. Hoitajan sukupuolella ei pitäisi olla mitään merkitystä. Johan mieshoitajat nostaisivat kohta kanteita työsyrjinnästä, jos eivät saisi osallistua hoitotoimenpiteisiin, koska ovat miehiä. Pitäisikö sinun lonkkaleikkauksessa saada valita kirurgin sukupuoli, koska hän näkee myös intiimit alueesi? EI ja niin se vain on.
[/quote]
No kerro, missä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:32"]
Voin kertoa, että muslimit joutuvat jatkuvasti joustamaan sukupuolitoiveissaan. Kerta kaikkiaan aina ei voi valita hoitavan lääkärin tai hoitajan sukupuolta ihan siksi, ettei vaihtoehtoja ole. Ainoa vaihtoehto on silloin hoitamatta jättäminen.
[/quote]
Älä huuda, täällä ei ole hyvän tavan mukaista boldata.
Ja asia on nyt vain niin, että "hoitava" henkilö tai tämän esimies eivät kertakaikkiaan voi määrätä, että nainen joutuu avaamaan intiimialueensa jollekin miehelle kopeloitavaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 00:17"]
Miten asiakas voi valita hoitavan lääkärin?
Asiakkaalla on mahdollisuus valita häntä hoitava laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, yleensä lääkäri, silloin kun valinta on yksikön toiminnan kannalta järjestettävissä.
Silloin, kun se on mahdollista järjestää!! Siitä päättää hoitava henkilö ja viimekädessä hänen esimiehensä, onko se mahdollista vai ei.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:06"]
No, ota se mussukkadementikkomummosi sieltä kotihoidosta pois! Maksa omasta pussistasi se hoitaja, jonka dementikko "haluaa"!
[/quote]
Olet oppinut copypasten käytön vai luulitko, että kukaan ei vielä lukenut tuota?
Ihan asiaa tuossa on kirjoitettu. Selkeimmin se ilmenee laki potilaan asemasta ja oikeuksista:
3 §:stä
"Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Hänen hoitonsa on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan."
Ei potilaan kieltäytyminen yhdestä hoidosta riitä hoidon lopettamiseen julkisella puolella.
6§
"Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla."
[/quote]
No, ota se mussukkadementikkomummosi sieltä kotihoidosta pois! Maksa omasta pussistasi se hoitaja, jonka dementikko "haluaa"!
[/quote]
Alkuperäisellä kirjoittajalla ei tainnut olla dementikkoa esimerkkinä.
Kun et selvästikään ole hoitoalalla ja sinulle ovat lukuisat siellä työskentelevät kertoneet, miten asia hoidetaan, etkä sitä usko, niin mikset itse soita potilasasiamiehelle ja kysy? Näin se vain menee ja sen kuuluukin mennä. Terveydenhoito ei ole mitään "shoppailua", jossa voit valita hoitavan henkilön sukupuolen. Se ei ole millään lailla relevanttia hoitotilanteessa ja tämä on linjaus kaikkialla. Älä jaksa jankata, kun me tiedämme miten tämä asia oikeasti menee. Soita jonnekin, jos tämä vaivaa mieltäsi. Kannattaa jo nyt varautua asiaan, jos joudut vaikka teho-osastolle tai sairaalaan, niin siellä on myös mieshoitajia. Ambulanssissa on usein vain heitä, joten saattaa jäädä kyyti saamatta, jos et miehiä hyväksy.
Itse olen kuullut kahden kotihoidon johtajan ja HUS:in johtavan sydänkirurgin, oppilaitoksemme opettajien ja HUS:in informaatiopäivässä koskien romaneita, tämän saman asian. Potilas ei valitse hoitajan sukupuolta. Piste.
Uskomatonta jankkaamista tuolta eräältä. Ihan kuin et haluaisi ymmärtää sitä, että asiakas saa kyllä esittää toivomuksia, mutta niitä ei voi aina toteuttaa. Jos työvuorossa sattuu olemaan vain mieshoitajia, asiakas voi hyvin kieltäytyä suihkusta eikä siinä ole mitään ongelmaa. Silloin suihku siirtyy seuraavaan kertaan. Väkisin ei voi ketään viedä suihkuun. Menemme asiakkaan kotiin ja kunnioitamme hänen itsemääräämisoikeuttaan. Jos hän kieltäytyy jostain, emme voi pakottaa.
Terveisin, kotihoidon lähihoitaja jo kahdeksatta vuotta
Kyllä on. Minä ehdotin. Ja hävetti sitten, kun ap kertoi, että asuvat 500 km:n päässä ja ulkomailla.
Yritä siinä mennä pesemään viikottain sukulaistasi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 20:37"]
Kaikki tämä kouhkaus, mutta kukaan ei ole ehdottanut ap:lle, että menisi itse auttamaan isotätiä. Miksi lähimmäinen ei tarjoudu suihkuttamaan vanhusta itse, jos on huolissaan? Ei se ole kiellettyä. Yhteiskuntaa syytetään, vaikka on ammattitaitoiset hoitajat, monessa maassa ei ole ja omaiset saavat ihan itse hoitaa vanhuksensa. Ei tulisi kuuloonkaan, että valitetaan hoitajan sukupuolesta.
[/quote]