Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

1-3 raskauksissa alle 8kg ja viimeisessä 3.5kg. Tosin yksikään raskaus ei ollut täysiaikainen

Söin normaalisti, olen pieniruokainen. Lapset syntymähetkeen nähden normaalipainoisia

Vierailija

Ekasta odotuksesta paino nousi 12kiloa , toisesta 6kiloa, kolmannesta 20kiloa ja neljännen kohdalla 4kiloa.

Pienin lukema tuli vhh ruokavaliolla, toiseksi pienin kun diagnosoimaton keliakia alko oireilla.
20 kilon nousu tuli kun jouduin syömään tiheästi heittelevien verensokerin takia ja 12 kiloa kun söin kaikkea mitä mieli teki.

Kilot oon saanu kuitenkin pudotettua n.kolmea kiloa vaille alkupainon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Paino nousi vajaat 3 kiloa. Kotiin lähtiessä painoin 2 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Olen hoikka, söin raskauden alussa tosi usein, mutta pääosin kevyitä juttuja. Sitrushedelmiä, viiliä, salaattia,kurkkua,tomaatteja, normaalia kotiruokaa. Raskauden puolivälissä syöminen vaikeutui/hidastui kun vatsaan ei mahtunut mitään, vauvan viedessä kaiken tilan.

Vierailija

Synnäriltä ku lähin nii painoin 10kg enemmä ku ennen raskautta. Mut imetys vei aika hyvi ylimääräseen pois. Ei iha sitä 10kg muttei haitannut ku olin ennen raskautta lievästi alipainonen

Vierailija

Ekassa nousi reilut 20kg, kahdessa seuraavassa n. 30 kg. Eka raskauden jälkeen laihduin siitä ns. alkupainosta 10 kg, joten kaikkien kolmen lasten syntyessä oli painoa jotakuinkin saman verran.

Normaalipainoinen olin.

Vierailija

BMI oli molempien raskauksien kohdalla n. 25,5 ( 170/73-74 kg ), synnyttämään menin molemmista noin 80-kiloisena. Lapset syntyivät varsin pieninä, n. 3-kiloisina. Imetys lihotti. Kun lopetin ihmetyksen, paino putosi helposti 70 kiloon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aina sitä ei voi valita miten käy. Mulla on noussut aina paino 25-30kg ja syy on 9 kk kestänyt oksentelu joka oli diagnosoitu eli hyperemesis. Siis kesti KOKO raskauden. Aina.

Aino tapa selvitä oli syödä jotain terveellistä tunnin välein. Jos et syönyt, kramppasit ja huuto-oksensit vessan lattialla niin kauan että sappinesteetkin oksensi. En syönyt muruakaan herkkua. Oksentelun ja huimauksen takia vain oli pakko syödä ja urheilla ei voinut. Välillä olin tiputuksessa.

Kaikki liikapaino lähti aina 4-6kk sisään ilman laihdutusta.

Aina se ei ole sellainen kiva valinta että liikunpa pljon ja syön vaan ihan vähän.

Ei ollut onneksi ihan noin paha, mutta itsekin piti aterioiden välissä syödä esim. suolakeksejä tai juoda pillimehu, muuten alkoi järjetön oksentelu.
Lopulta piti laittaa herätyskello soimaan klo 3 aamuyöllä, jolloin söin muutaman voileipäkeksin ja join lasin tuoremehua. Vain näin olin kutakuinkin työkunnossa aamulla.

Sitä raskauspahointia ei vaan voi käsittää, ennen kuin osuu omalle kohdalle.
Loppuvaiheessa oli kamalaa, kun vatsassa kolmekiloinen vauva, ja joka aamu tuli oksennus voimakkaalla yökkäysrefkeksillä 🤢

Sama kokemus täälläkin. Puolentoista tunnin välein oli syötävä jotain, oli mikä aika vuorokaudesta tahansa. Söin pääasiassa sitrushedelmiä, sillä ne olivat laihan mustaherukkamehun ohella ainoita, jotka menivät alas taistelematta. Tulihan siinä saatua liikaa sokeria, kun joka päivä söi kymmenisen mandariinia/appelsiinia... Mutta paljon mieluummin otin ne kilot vastaan kuin sen kammottavan olon ja oksentelun. Minulle kertyi vielä kaiken kukkuraksi paljon nestettä kehoon, olen aika lyhyt ja eteenpäin kallistunut kohtu... Raskausmahani oli VALTAVA. Ja ihmiset ympärilläni, vaikka olivatkin hyvää tarkoittavia, kyttäsivät syömistäni ja sain jatkuvasti mm. töissä kuulla kommentteja kuten "etkös sä juuri äsken syönyt" ja "tiesithän, ettei sun oikeasti tarvitse syödä kahden edestä" jne. Neuvolassa onneksi sentään ymmärsivät tilanteen. Painoni nousi siis 70 kilosta 99 kiloon. En tiedä mitä painoin synnäriltä lähtiessäni, mutta kaksi viikkoa myöhemmin vaaka näytti 80kg. Loput tarttui sitkeästi kiinni, ja niitä on tässä vuoden mittaan hiljaksiin karisteltu pois.

Vierailija

179/78 ennen ekaa raskautta, eli hiukan ylipainoa. Paino nousi n. 13 kiloa ja vuosi synnytyksestä oli lähtenyt kaikki ja viitisen kiloa päälle.
Tokaan raskauteen lähtöpaino 73 kg, paino nousi 12,5 kg ja vuosi synnytyksestä paino 70 kg.
Ikävä puoli on se, että pudonnut paino on mennyt aika suurelta osin lihasmassasta, jota oli treenaavalla ihmisellä ihan kunnolla.

Vierailija

Ensimmäisessä lähtöpaino 56kg. Raskauden loppupuolella terveydenhoitaja alkoi stressata kun paino nousi "niin nopeasti". Varoitteli että en saa syödä liikaa. Ihmettelin tätä vauhkoamista. Söin mielestäni normaalisti. En vähentänyt syömistä, paino nousi koko raskauden aikana 9kg. Tämä oli 80-luvulla. Oltiinko silloin jotenkin neuroottisia äitien painonnoususta? Mielestäni tuo 9kg oli ihan hyvä. 10 v myöhemmin paino nousi erinäisistä syistä 20kg. Kukaan ei stressannut siitä. 10 kg jäi laitokselle ja loput lähtivät kotona. En vaan ymmärrä miksi mulla oli kaksi niin erilaista kokemusta. Siis terveydenhoitajista ja suhtautumisesta painoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisessä lähtöpaino 56kg. Raskauden loppupuolella terveydenhoitaja alkoi stressata kun paino nousi "niin nopeasti". Varoitteli että en saa syödä liikaa. Ihmettelin tätä vauhkoamista. Söin mielestäni normaalisti. En vähentänyt syömistä, paino nousi koko raskauden aikana 9kg. Tämä oli 80-luvulla. Oltiinko silloin jotenkin neuroottisia äitien painonnoususta? Mielestäni tuo 9kg oli ihan hyvä. 10 v myöhemmin paino nousi erinäisistä syistä 20kg. Kukaan ei stressannut siitä. 10 kg jäi laitokselle ja loput lähtivät kotona. En vaan ymmärrä miksi mulla oli kaksi niin erilaista kokemusta. Siis terveydenhoitajista ja suhtautumisesta painoon.
Kyllähän 80-luvulla oltiin vielä tosi hoikkia, joten 9 kiloa on varmaan erottunut. Paksussa varressa tuo ei niin näy.

Vierailija

Ekasta raskaudesta tuli 18kg, söin normaalisti ja myös herkkuja. En kärsinyt pahoinvoinnista. Kaikki kilot lähti puolen vuoden sisään synnytyksestä. Nyt toka raskaus puolivälissä, oksensin ekat 3kk ja painoa tähän mennessä tullut 3kg kun pahoinvointi vihdoin loppui. Toivon, että kiloja tulee nyt vähemmän, vaikka lähtivätkin helposti. Loppuvaiheessa oli vaan niin tuskainen ja turvonnut olo, että sitä en haluaisi takaisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Te paljon lihoneet, miten lihominen on jakautunut raskausajalle? Vähän kerrallaan vai yhtäkkisellä rykäyksellä?

Mulla se 25-30 kg on tullut käytännössä kokonaan, ihan kiloa, paria lukuunottamatta raskauden puolivälin jälkeen, suurin osa viimeisellä kolmanneksella. Pahimmillaan paino nousi 4 kg viikossa. En osaa sanoa, kuinka suuri osa siitä oli turvotusta, mutta varmaan aika suuri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te paljon lihoneet, miten lihominen on jakautunut raskausajalle? Vähän kerrallaan vai yhtäkkisellä rykäyksellä?

Mulla se 25-30 kg on tullut käytännössä kokonaan, ihan kiloa, paria lukuunottamatta raskauden puolivälin jälkeen, suurin osa viimeisellä kolmanneksella. Pahimmillaan paino nousi 4 kg viikossa. En osaa sanoa, kuinka suuri osa siitä oli turvotusta, mutta varmaan aika suuri.
Hui kauhistus!

Vierailija

Ekassa raskaudessa paino nousi 25 kg ja 10 kg siitä jäi kahdessa päivässä synnytyssairaalaan. Söin äärimmäisen terveellisesti, säännöllisesti ja sokeria vältellen. Silti paino nousi, lapsi oli kaiken lisäksi pienikokoinen vaikka täysiaikainen. Eli minä kasvoin, lapsi ei niinkään vaikka painoni kuitenkin koko ajan nousi.

Nykyinen raskaus on nyt hieman yli puolen välin ja painoa tullut tähän mennessä ”maltillisesti” n. 8 kg, syönyt olen käytännössä mitä on tehnyt kulloinkin mieli. Suklaata, herkkuja, kotiruokaa, leivonnaisia. Hieman pelottaa tulevat loppuviikot ja -kuukaudet painonnousua ajatellen...

Vierailija

Ylipainoa oli raskaaksi tullessa vajaa 5kg. Paino nousi alkuraskauden oksentelun jälkeen 16kg. Mulla oli valtava vatsa, mutta toki pyöristyin selvästi myös esim kasvoista. Neuvolassa aina sanottiin että painon nousu oli normaalia, eikä sen suhteen ilmaistu mitään huolta. Pa955ino putosi 12kg heti ekoina parina viikkona synnytyksen jälkeen (sisältäen vauvan ym). Nyt, pari vuotta myöhemmin, paino on laskenut vielä 7kg ja alan olla normaalipainossa. Raskaus- ja imetysaikana on tärkeää noudattaa terveitä elämäntapoja mutta ei minusta tosiaan kannata pingottaa vaikka söisi myös vähän pullaa. :)

Vierailija

Ennen raskautta 170/57. Ilman syömisten vahtimisia.
Raskauden aikana tuli 20kg, söin aivan kuten ennen raskautta, en enempää, en vähempää. Ei ollut mitään herkkuhimoja tms. Ja liikuin synnytykseen asti aktiivisesti päivittäin.

Kilit myös katosivat itsestään synnyyksen jälkeen ilman mitään kommervenkkejä ja olen samoissa mitoissa nyt kuin ennen raskautta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat