Miten päästä alkoholista eroon
Viimeisen puolenvuoden aikana minulla on alkoholin käyttö lähtenyt täysin käsistä ja nyt pitäisi tehdä jotain, kun naamastakin jo näkee ongelman.
Mulla ei ole edes mitään syytä juoda, kun kaikki asiat ovat kunnossa, mutta pidän vain alkoholista ja sen tuomasta tunteesta. Viini maistuu hyvälle ja pienessä hiprakassa on mukava olla.
Miten olet päässyt juomisesta eroon?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, ap panikoi jostain parista viinilasillisesta? Eihän toi ole edes mitään juomista. Luulisi että ihan täysin sama asia olla ilman. On ihmisiä jotka yrittää lopettaa kun on tottunut juomaan 3 pulloa...siinä on jo oikeasti haastetta eikä pientä "yhyyyy miten vaikeaa" pissis itkua.
Juominen on juomista, vähän tai paljon.
Yritä olla juomatta päivä kerrallaan. Kehu itseäsi kun onnistut siinä. Ymmärrä, että alkoholi on myrkky. Kun lopetat juomisen, alat nopeasti näyttää paremmalta ja se motivoi. Ilman tunkkaista oloa on ihana herätä! Itse lopetin juomisen terveyssyistä ja ei tee enä yhtään mieli. Alkoholi maistuu pahalta, olen ottanut siemauksen silloin tällöin ruuan kanssa ja voin rehellisesti sanoa, että ei tee yhtään mieli enää juoda. Kaksi vuotta olen ollut juomatta, ennen olin tissuttelija ja aina viinilasi kädessä. Ihana voida hyvin ja painoa on tippunut 10 kiloa. Pystyt siihen!
Pari viinilasillista illassa ei ole paljon. Siihen nähden ihan älyttömiä nämä viinamäen miesten ohjeet kunnon känneistä. Ei mitään järkeä.
Vähennät vaan juomistasi, laita itsellesi säännöt. Esim. Kolme iltaa viikossa ilman. Juomisen sijaan teet jotain muuta: lähdet lenkille, uimahalliin, kirjastoon, leivot jotain, vierailet ystävän luona, järjestät kaappejasi tms. Älä jää kotiisi pyörimään turhautuneena vaan otat tilalle jotain muuta. Opetat itsesi saamaan mielihyvää muistakin asioista kuin siitä viinistä. Eikä sitten herkuttelusta myöskään.
Jos se lasi kädessä on ihanin hetki, opettele laimentamaan viiniä soodavedellä. Ainakin saat vähennettyä alkoholin määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, ap panikoi jostain parista viinilasillisesta? Eihän toi ole edes mitään juomista. Luulisi että ihan täysin sama asia olla ilman. On ihmisiä jotka yrittää lopettaa kun on tottunut juomaan 3 pulloa...siinä on jo oikeasti haastetta eikä pientä "yhyyyy miten vaikeaa" pissis itkua.
Väitätkö, että se on ihan sama asia juoko 2 lasia vai 2 litraa? Jos luulet näin, niin käypä kysymässä lääkäriltä.
Täys lopettaminen otimii ainoastaan, vähentäminen ärsyttää vaan ja sitte pakko hakea lisää , ja aamulla lisää taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö, että se on ihan sama asia juoko 2 lasia vai 2 litraa? Jos luulet näin, niin käypä kysymässä lääkäriltä.
Siinä on yhteistä se ettei voi olla ilman. Vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on yhteistä se ettei voi olla ilman. Vaihtoehtoa ei ole.
Miksi pitäisi olla ilman jos juo vaan 2 lasia? Ei niistä ole yhtään mitään harmia kenellekään.
On ihan hyvä miettiä juomisiaan. Mäkin olen tykännyt ottaa viiniä iltaisin, se vaan on ollut niin kivaa. Nyt on alkanut sietokyky laskea, parin lasin jälkeen on jo humaltunut olo ja uni on huonompaa, vielä aamullakin voi tuntua. Mulla oli tapana juoda pullo illassa, joskus enemmänkin mutta ei joka ilta.
Ajattelin niin että katsotaas nainen kykenetkö olemaan ilman, löytyykö sisua. Aamulla ei koskaan kaduta että jätti ottamatta. Lisäksi löysin oikein hyvän alkoholittoman lonkeron siihen tottumusjuomiseen. Yksi riittää. Olen jatkanut jo kuukauden näin ja on hyvä olo, tosin aina joskus himottaa se valkkari.
. —-Aamulla ei koskaan kaduta että jätti ottamatta—-
Tämä! Niin tämä!
Olen tässä koronan aikana kasvattanut kulutusta aivan älyttömästi! Tole on noussut ja määrät kasvaneet. Huomasin juuri harmissani, että hyvänä pitämästäni viinistä ei enää oikein tulekaan hyvää pöhinää, täytyy ottaa piiskaryyppy väkevästä!? En ikinä kehtaisi tätä tunnustaa missään kenellekään.
Kyllä on todella, todella vaikeaa vähentää. Kun ei ole mitään suoranaista, konkreettista SYYTÄ siihen. Paitsi kaikki järkevät ja selvät syyt tietty: terveys, uni, paino...
Amatöörien antamat neuvot että älä osta kotiin mitään , ei auta. Etsin aina jostain jonkin vara-jemma-jämäpullon , jota ei voi irvistämättä juoda mutta juon kuitenkin.
100 alkoholitonta päivää olisi jo hyvä alku alkoholittomaan elämään.
Itselleni ainoa vaihtoehto oli absolutismi. Helppoa ei ollut eikä onnistunut ihan kertalaakista, mutta sopi minulle sikäli, että olen äärimmäisyysihminen. Pelkkä aikomus vähentää juomista ei toiminut lainkaan.
Tein absolutismista itselleni ikään kuin pelin: muistin palkita itseni aina jonkin virstanpylvään saavutettuani (aluksi per tipaton viikko, myöhemmin per kuukausi jne.) Hyödynsin krapulattomuutta urheiluun, mikä teki lopulta juopotteluun palaamisen ikään kuin mahdottomaksi ajatukseksi, koska krapulan vuoksi olisin joutunut pitämään aina vähintään pari välipäivää intervallirääkeistä.
Olin abolutismistani myös tarkoituksellisen ylpeä - ei niin, että olisin tuputtanut sitä muille, paasannut siitä tai moralisoinut muiden juomista, mutta kertaakaan en suostunut valintaani häpeämään, piilottelemaan enkä edes selittelemään. Toimiva vastaus uteluihin, miksi olen absolutisti oli "jaa-a, ihan vaan vittuillakseni varmaankin". Hiljensi ja hämmensi tehokkaasti pahimmat naljailijat. :)
Aika helppo. Älä avaa korkkia. T vuoden raittiina.
Vierailija kirjoitti:
Olisko jotain laittaa tähän syvällisempää? Jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko jotain laittaa tähän syvällisempää? Jotenkin?
Samaa toivon minäkin. On kyseessä aika monimutkainen ongelma kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
. -Aamulla ei koskaan kaduta että jätti ottamatta-
Tämä! Niin tämä!
Olen tässä koronan aikana kasvattanut kulutusta aivan älyttömästi! Tole on noussut ja määrät kasvaneet. Huomasin juuri harmissani, että hyvänä pitämästäni viinistä ei enää oikein tulekaan hyvää pöhinää, täytyy ottaa piiskaryyppy väkevästä!? En ikinä kehtaisi tätä tunnustaa missään kenellekään.
Kyllä on todella, todella vaikeaa vähentää. Kun ei ole mitään suoranaista, konkreettista SYYTÄ siihen. Paitsi kaikki järkevät ja selvät syyt tietty: terveys, uni, paino...Amatöörien antamat neuvot että älä osta kotiin mitään , ei auta. Etsin aina jostain jonkin vara-jemma-jämäpullon , jota ei voi irvistämättä juoda mutta juon kuitenkin.
Tämä näyttää tutulta. Taitaapa olla minun tekstiä. Yhtään ei ole vähentynyt juomiset. Ei yhtään.
Viinasta pääsee eroon, kun ei juo viinaa.
Liikunnalla, teellä ja irtokarkeilla(kohtuuden rajoissa) , se voi helpottaa. Siihen joku koukuttava sarja kylkeen. Suosittelen myös tarvittaessa rauhoittavaa alkuun, varsinkin illalle/yölle.
Kannattaako sitä edes laittaa mitään pakkoa itselleen? Jos minä päättäisin, että nyt pidän tipattoman kuukauden tai en juo alkoholia enää ikinä niin sittenhän se vasta alkaisi riivata päässä se ajatus juomisesta. Enkä edes ole alkoholisti virallisesti. Syömisaddiktiosta on kyllä toivuttu ja ihan samaa kaavaa se muistuttaa, että kun jonkun kiellät niin sinulla syntyy hätätila aivoissa sen asian saamisen suhteen. Koska alkoholistien hoito on yli 90% epäonnistunutta niin ehkä armollisempi linja toimisi alkoholistillakin, että ainakin aluksi koittaisi juoda viikossa yhden alle sen suurkulutuksen. Oliko se nyt naisilla 16 annosta ja miehillä 24 ne rajat. Juo hieman hitaammin niin kestää kauemmin juoda ja laittaa vaikka alkoholittoman juoman siihen alkoholijuomien väliin niin saa sitä volyymiä juomiseen mihin on tottunut.