Sivut

Kommentit (77)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo pitää nyt keksiä jotain, mutta mistä saan samanlaisen tunteen tai tarviiko sitä edes saada vaan tyytyy siihen mitä on.  Ongelma on vaan etten hukuta tunteita alkoholiin vaan ihan oikeasti pidän sen mausta ja sen tuomasta tunteesta. Toinen menee vuoristorataan ja minä otan pari lasia viiniä tyyliin. 

Siis etkö tiedosta ongelmaksi sitä, ettet pysty olemaan juomatta!? Ei normaalilla ihmisellä ole minkään valtakunnan ongelmaa olla juomatta vaikka vuotta putkeen. Kokeile olla vuosi juomatta ja tule sitten sanomaan miltä tuntui, oliko vaikeaa, vai huomasitko sinulla olevan alkoholiongelma.

Kyllä joka ihmisellä on ongelma olla tekemättä jotain mukavaa asiaa puoleen vuoteen. -eri

Joo, mutta alkoholi ei ole ”mukava asia”, vaan sen mukavuus on itsepetosta millä yritämme rationaalisesti perustella itsellemme juomista. Yleensä nämä viinitissuttelijat vannovat joka aamu, että tänään en ota. Vaan kun ilta saapuu, halutaan jollain peittää tyhjyyttä, ja kierre on valmis.

Sinulla ei ole ihan normaali suhde alkoholiin. Edellinen puhui vain kahdesta viinilasista.

Ja pohtii, mistä saisi sen saman tunteen kuin niistä kahdesta lasillisesta? Vaikka rationaalisesti itselleen (ja ilmeisesti myös meille muille) kertoo, kuinka ”pidän vain viinin mausta” 😃

Öh, niin? Sen mukavan tunteen. Mikä siinä on hassua?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo pitää nyt keksiä jotain, mutta mistä saan samanlaisen tunteen tai tarviiko sitä edes saada vaan tyytyy siihen mitä on.  Ongelma on vaan etten hukuta tunteita alkoholiin vaan ihan oikeasti pidän sen mausta ja sen tuomasta tunteesta. Toinen menee vuoristorataan ja minä otan pari lasia viiniä tyyliin. 

Siis etkö tiedosta ongelmaksi sitä, ettet pysty olemaan juomatta!? Ei normaalilla ihmisellä ole minkään valtakunnan ongelmaa olla juomatta vaikka vuotta putkeen. Kokeile olla vuosi juomatta ja tule sitten sanomaan miltä tuntui, oliko vaikeaa, vai huomasitko sinulla olevan alkoholiongelma.

Kyllä joka ihmisellä on ongelma olla tekemättä jotain mukavaa asiaa puoleen vuoteen. -eri

Joo, mutta alkoholi ei ole ”mukava asia”, vaan sen mukavuus on itsepetosta millä yritämme rationaalisesti perustella itsellemme juomista. Yleensä nämä viinitissuttelijat vannovat joka aamu, että tänään en ota. Vaan kun ilta saapuu, halutaan jollain peittää tyhjyyttä, ja kierre on valmis.

Sinulla ei ole ihan normaali suhde alkoholiin. Edellinen puhui vain kahdesta viinilasista.

Ja pohtii, mistä saisi sen saman tunteen kuin niistä kahdesta lasillisesta? Vaikka rationaalisesti itselleen (ja ilmeisesti myös meille muille) kertoo, kuinka ”pidän vain viinin mausta” 😃

Mitä kuvittelet alkoholistin tavoittelevan juomisellaan, jos ei ”mukavaa tunnetta”?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä kuvittelet alkoholistin tavoittelevan juomisellaan, jos ei ”mukavaa tunnetta”?

En jaksa jankuttaa enempää alkoholihysteerikon kanssa. Ethän sinä osaa edes keskustella järkevästi, kun pelkäät noin kovasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En jaksa jankuttaa enempää alkoholihysteerikon kanssa. Ethän sinä osaa edes keskustella järkevästi, kun pelkäät noin kovasti.

Minua ei pelota mikään, mutta ilmeisesti kysymys oli sinulle liian vaikea. Luultavasti kuulut niihin, jotka kuvittelevat alkoholiriippuvuuden olevan jotenkin fyysistä ja koskevan vain niitä muita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä osta alkoholia kotiin.   Päätä olla juomatta tiettyinä päivinä viikosta.

Minulla pari kertaa viikossa kaljoittelu loppui siihen kun lääkäri sanoi, että älä juo alkoholia äläkä polta jos haluat elää.

Tippaakaan en ole juonut enkä polttanut yhtään.

Helppoa se on jos haluaa elää.

Korvaava toiminta on myös hyvää.  Rupea vaikka virkkaamaan aina kun tekee mieli alkoholia.  Kohta sulla on patalappuja paljon, ompele ne yhteen ja saat peiton !  :)

”Älä osta alkoholia kotiin” on maailman suuuuurkein neuvo.

Jos nyt nousen ylös, olen 1-2 minuutin päästä kaupassa. En todellakaan ole ainoa, joka asuu ihan kauppojen läheisyydessä.

Baariinkin pääsen parissa minassa.

Vierailija

Ensinnäkin suosittelisin päästämään irti kuvitelmasta, että liika iloon juominen/ juomisesta saatava hyvä fiilis olisi vaikutuksiltaan jotenkin eri juttu kuin juominen suruun/ juomisesta saatava huono fiilis. Molemmilla tavoilla tuhoat terveytesi. Jos jo tiedät juomisen näkyvän naamasta, terveytesi on jo vaarassa.

Liikunnan endorfiinien ilon olet kai jo huomannutkin mutta toiseksi suosittelen kehittämään syvempää kehotietoutta. Eli miten lepo, ruoka ja nautintoaineet vaikuttavat sinuun. Itse löysin sen herkkyyden joogan avulla. Kymmenen vuotta yritin raitistua ja sorruin aina uudelleen tupakkaankin. Vasta jooga viritti ymmärtämään, mitä päihteet tekevät hyvinvoivalle keholle. 18 vuotta alkoholikoukussa, nyt takana elämäni paras vuosi.

Tsemppiä lopettamiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Päivittäisellä käytöllä alkoholin luonne muuttuu. Hyvä olo tulee ensi sipaisusta, ei tarvitse odottaa edes humaltumista. Ja se tunne kun pienessä krapulassa avaa jääkylmän oluen ja poreileva nektari kostuttaa kuivuneen kitalaen...ajatus kirkastuu, on kuin harmaa kalvo vedettäisiin silmien edestä pois. En ole kuitenkaan suurkuluttaja vaan kohtuukäyttäjä.

Hienosti kuvattu riippuvuuden oireet ja se, kuinka sama tunne pysyy vaikka kuinka olisi "kohtuukäyttäjä". Siksi alkoholin jättäminen on usein pitkä prosessi, jos hommaa ei pistä kerrasta poikki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Katso tubesta This Naked Mind kanavaa. Puhuu samaa kuin Allen Carr.

Juomisen hallitseminen on helppoa ja vaivatonta kun tietää miten 🙂

Mutta kun ne on englanniksi!! En minä niin hyvin osaa.
Voisitteko te paremmin osaavat vähän edes valaista, että mikä ja miten sitä hallitaan? Jotain vinkkejä ?
Minulla on nuoruuden ”kostea” elämäntapa juhlineen ja matkoineen muuttunut vanhennutuani pelkästään liikaa tissutteluksi. Kaikki neuvot otan vastaan.

Vierailija

Ap, mene lääkärille hakemaan apua. Saat jonkun hoito-ohjelman ja kenties se, että tilannettasi seurataan motivoi sinua toimimaan ohjelman mukaan.

Kirjoitit, että saat alkoholista hyvän olon. Näin varmasti tapahtuu hetkellisesti. Ongelma on asian toinen puoli - se, että hyvä olosi ehdollistuu alkoholin nauttimiseen. Käytännössä sinä et saa enää hyvää oloa sellaisista asioista, jotka ennen tuottivat sinulle nautintoa ilman alkoholia. Tämä on ihan aivokemiallinen juttu ja addiktioiden taustalla, oli kyse sitten päihteistä, pelaamisesta tai ruoasta.

Vierailija

Kevyimmästä päästä keinoja on yrittää ensin ottaa ensin kuukauden tauko. Tee päätös, että sitten vedät kunnon lärvit kavereiden kanssa. Jos sulla on taipumusta putkiin tämä ei toimi, mutta jos taas olet tissuttelija niin tästä voi olla apuja.

Sitten kun tässä olet onnistunut lupaa itsellesi alkoholia vaikka joka toinen viikonloppu. Suunnittele etukäteen mitä otat. Jotain hyvää ruokaa siihen alkuun ja vaikka viiniä.

Apinan kanssa ei kannata lähteä avoimeen sotaan yksinään koska se on oikeasti gorilla. Sitä pitää huijata.

Itse en koskaan ole voinut sietää tissuttelua kun siinä olet toisaalta pysyvästi vajareilla kunnes saat vedettyä ne kunnon pannut. Mutta ennenkuin aloin säädellä käyttöäni olin jo tilanteessa, jossa keskiviikkona aika hyvät ja sitten perjantaina ja lauantaina radalle... Tätä joka viikko. Sitä ei edes itse tajunnut miten väsynyt ja pahantuulinen olin lopulta jatkuvasti.

Jos omat keinot ei tepsi eli et pysty enää pitämään omia päätöksiäsi millään ilveellä tarvitset apua ulkopuolisilta tahoilta.

T: Entinen viinamäen mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tapatissuttelija. Ei alkoholisti!
Kuvatunlainen tissuttelu ei todellakaan ole maailmanloppu. Eikä ole suuri terveysriski.
Lopeta viinin ostaminen kotiin. Juo pois jo ostetut. Siitä se on aloitettava.
Olen lopettanut tissuttelun, ja tunnen monta kaltaistani. Ei ollut vaikeaa ollenkaan.
Voin ottaa viiniä illallisella tai oluen saunoessa.
Syyni lopettaa, oli tissuttelun hinta. Liikaa meni rahaa alkolle.

Ei tarvitse edes juoda, ne voi kaataa viemäriin. Olkoon se ensimmäinen testi ap:lle. Jos on alkoholisti, ei pysty kaataa viemäriin, vaan kaataa kurkkuun.

Olen eri, mutta monet kerrat olen kaatanut juomat aamulla viemäriin ja hakenut uutta tilalle iltapäivällä. 

Vierailija

Alkoholisti ei hae mitään mukavaa tunnetta alkoholista ,koska sitä ei enä tule,vaan sitä että kestäis taas yhden päivän hengissä oman tilanteen ja ajatusten kans.

t. alkoholisti.  raittiina kohta 5 vuotta.

Minä pääsin irti kun yksinkertaisesti oli niin paha krpaula fyysisesti ja henkisesti ja kaadoin loput kaljat viemäristä alas.  En pystynyt edeskävelemään kaupan kaljahyllyn ohi pariin vuoteen kun heti tuli paha olo mielessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole syytä juoda mutta kehollasi on. Alkoholialtistus synnyttää ruumiillisen riippuvuuden samaan tapaan kuin heroiini, morfiini, nikotiini ja bentsot.

Tämä nyt on ihan roskaa. Kyllä minä kuule vitutukseen juon joka kerta, tai tylsyyteen.

Hirveetä self-help höpinää tuollainen, että mikään ei johtuisi mistään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna vuosia kestäneeseen opiaattien käytön lopettamiseen alkoholin käytön lopettaminen on täysin lasten leikkiä. Tein sen kauan sitten itse ja sen jälkeen alkoholi on vain naurattanut. Toki viinaankin syntyy oma koukkunsa, jos liian usein juo mutta kevyt koukku se on silti. Jos ei ole vahvemmasta kokemuksia, niin silloin alkoholi toki tuntuu ääripäältä. Hyvä keino välttää liika riippuvuuden synty viinaan on välttää ns. sivistynyttä tapaa juoda, eli helvettiin se tissuttelu. Kunnon lärvit kun otetaan, mutta harvoin. Se on monessa mielessä parempi tapa, mutta nykyään on syntynyt tämä keskiluokkainen tissuttelukulttuuri, mikä tuhoaa terveyden nopeiten sekä aiheuttaa riippuvuuden nopeiten.

Lakatkaa leikkimästä sivistynyttä ja juokaa niin kuin telakkatyöläinen, jos pakko juoda on. Harvoin ja paljon.

Kunnon kännin jälkeen iskee fyysisesti sanoinkuvailemattoman infernaalinen olotila.

Mukana myös kunnon morkkikset ihan pienistäkin asioista.

Ei tee mieli alkoa pariin viikkoon tai jopa kuukauteen/siin

Mulla ei iske yhtään mikään, en saa krapuloita.

Morkkis? Miten huono omatunto liittyy juomiseen?

Tietysti ymmärrän jos mopo kännissä karkaa ja mokailee, mutta sellaistakaan en ole kokenut.

Voin juoda kaksi pulloa punkkua ja säilytän kontrollini käytöksen suhteen.

En saa krapulaa enkä mokaile.

Vierailija

Jos et osaa englantia etkä löydä netistä suomenkielistä aineistoa ajatuksia herättelemään, lainaa kirjastosta kirjoja riippuvuudesta ja alkoholista. Sieltä löytyy ihan neutraalia, kohtuukäyttöönkin kannustavaa matskua.

Sille jonka mielestä on tyhmä idea jättää alkoholit ostamatta, koska kauppa on niin lähellä: ostamatta jättäminen on se ainoa teko, joka tarvitsee tehdä, jos olet itse ollut vastuussa viinahankinnoistasi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat