Onko sosiaalityöntekijä ns.naisten poliisi?
-koulutuksessa helppotajuisia asioita
-julkinen vallankäyttö tärkeässä roolissa usein haluttomien asiakkaiden kanssa
-työtä tehdään kuitenkin myös ohjausmielessä halukkaiden asiakkaiden kanssa tai näiden puolella
-näkee kurjuutta ja pahaa oloa
-tekevät yhteistyötä toistensa kanssa
-kumpaankin liittyy yksinkertaisia lakiopintoja
-kumpaakin kritisoidaan laittomuudesta, salamyhkäisyydestä ja asiakkaan oikeusturvan jättämisestä vähälle huomiolle
Kommentit (20)
Naisten poliisi? Poliisi selvittää rikoksia ja sosiaalityöntekijä taas ei.
Sori vaan, mutta keskivertopoliisin tuntemus lainsäädännöstä tuntuu olevan monta kertaluokkaa korkeammalla kuin perussossulla.
Sosiaalityöntekijä on ylempi yliopistotutkinto. Eli ei oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että on olemassa naispoliiseja ja miessosiaalityöntekijöitä. 🙄
Hyvin sukupuolittuneita aloja silti, vaikka naisia pakotetaankin poliisiin mediakuvilla ja laskemalla kriteerejä. Miehiä kaiketi houkutellaan sosiaalialalla epävirallisella miesten suosimisella työmarkkinoilla.
Kenttäpoliisi tai toimistokyttä tekee selkeästi lainvastaisia tai virheellisiä päätöksiä Suomessa ehkä muutaman kerran vuodessa.
Sosiaalityöntekijät tekevät niitä tuhansittain liukuhihnalta kuukausittain ja antavat jopa omien asenteiden ja antipatioiden ajaa asiakkaan lakisääteisten oikeuksien ohi koska pärstäkerroin ärsyttää tai he ovat muuten vaan eri mieltä lain kirjaimen kanssa.
Sitten toivotaan että asiakkaalla ei riitä energia kiistämiseen tai kirjalliseen valitukseen oikaisulautakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla riittää kyllä max.4 vuoden opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sukupuolittuneita aloja silti, vaikka naisia pakotetaankin poliisiin mediakuvilla ja laskemalla kriteerejä. Miehiä kaiketi houkutellaan sosiaalialalla epävirallisella miesten suosimisella työmarkkinoilla.
Voi hellanlettas toista.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta keskivertopoliisin tuntemus lainsäädännöstä tuntuu olevan monta kertaluokkaa korkeammalla kuin perussossulla.
Miljoona kertaa korkeammalla kuin edes johtavilla sossuilla eli sosiaalijohtajilla.
Ap on niin väärässä kuin vain voi olla.
Poliisi perustaa työnsä faktoihin, lakiin ja todisteisiin.
Sossut pelkkään omaan mutuunsa ja pahantahtoisiin juoruihin.
Hyvännäköinen mies saa sossulasta ihan mitä tahtoo, kun vaan lirkuttelee akkojen pöksyt märiksi.
Hyvännäköinen nainen saa poliisilta ihan saman kohtelun kuin ruma mies.
Poliiseilla (niin nais- kuin miesoletetuilla) on ollut minua kohtaan aina reilu rehti asenne, kuin puhuisi toiselle kansalaiselle joka vaan on töissä.
Nuorempana jouduin olemaan sosiaaliviranomaisten kanssa tekemisissä, ja vaikka olin miten asiallinen ja mukava, sen ämmän (oli useimmiten nainen) asenne minua kohtaan oli aina ikäänkuin olisin hänelle jotain velkaa ja hän ärsyyntyneenä "paimensi" minua ja jatkuvasti korotti ääntä jos kysyin jonkun asiallisen minua koskevan kysymyksen.
Minulla ei ole ainakaan Helsingin seudun sosiaalityöntekijöistä mitään hyvää sanottavaa, kun taas paljon parjatuista poliiseista minulla on poikkeuksetta hyviä kokemuksia. Jopa silloin kun minua virheellisesti syytettiin huuto.net huijaamisesta, ja piti mennä kuulusteltavaksi (pyörästä jonka myin, meni satulan muovi rikki, ja yksityisten välisessä kaupassa ei ole yhtään mitään takuuta).
Vierailija kirjoitti:
Kenttäpoliisi tai toimistokyttä tekee selkeästi lainvastaisia tai virheellisiä päätöksiä Suomessa ehkä muutaman kerran vuodessa.
Sosiaalityöntekijät tekevät niitä tuhansittain liukuhihnalta kuukausittain ja antavat jopa omien asenteiden ja antipatioiden ajaa asiakkaan lakisääteisten oikeuksien ohi koska pärstäkerroin ärsyttää tai he ovat muuten vaan eri mieltä lain kirjaimen kanssa.
Sitten toivotaan että asiakkaalla ei riitä energia kiistämiseen tai kirjalliseen valitukseen oikaisulautakuntaan.
Jos poliisi toimisi reilusti, hommaisi poliisi jokaiselle kuulusteluun tulevalle oikeusavustajan valmiiksi. Mutta tosielämässä ketään ei valmisteta tuollaiseen ja vastahan oli uutinen, jonka mukaan poliisi vastustaa vartalokameroita ja sanoi suoraan haluavansa tuhota videot jos ne eivät imartele poliisia. Ehkä ihmiset suhtautuvat poliisiin lapsellisen hyväuskoisesti, kun tuosta ei noussut kohua? Milloin sosiaalityöntekijät ovat sanoneet haluavansa olla lain yläpuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaa on vähän laaja käsite. - Jenkeissä poliisiksi voi kouluttautua ja päästäalle vuoden koulutuksella. - Ehkä myös soisaalityöntekijäksi Niin jenkit voimmeko pitää sitä sivistysvaltiona, josta haluaisimme ottaa mallia? - Minä en haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaa on vähän laaja käsite. - Jenkeissä poliisiksi voi kouluttautua ja päästäalle vuoden koulutuksella. - Ehkä myös soisaalityöntekijäksi Niin jenkit voimmeko pitää sitä sivistysvaltiona, josta haluaisimme ottaa mallia? - Minä en haluaisi.
Yleensäkin Englannissa kandidaatin tutkinto vastaa Suomen maisterin tutkintoa ja maisteri enemmänkin tohtoria. Espanjassa sosiaalityön pätevyys vie sen 3-4 vuotta.
Jenkeissä on monenlaista polkua poliisiksi; voi viedä useamman vuoden jos menee jonkinlaisen collegen kautta ja sitten on myös noita pikaväyliä. Riippuu ehkä vähän osavaltiostakin.
Minulla oli sosiaalityöntekijä, joka auttoi mm. oikeudessa vanhempiani vastaan. Ilman häntä olisin varmasti kuollut. Viranomaisena ovat virkavastuussa ja kovan paineen alla, minunkin vanhempani valittavat kaikesta mahdollisesta ”väärinkäytöksestä” vaikka totuus on etteivät vanhempani olleet sopivia huoltamaan edes villakoiria...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on kandi minimi. Jenkesdä sossu muuten joutuu lähtemään kiireellisésti sijoittamaan vaikka yöllä, jos on oma asiakas kyseessä. On valtava työvoimapula sossuista yllättäen.
Kyllä naisen kannattaa hakea poliisikouluun, jos poliisiksi haluaa. Sosiaalityön koulutus on aivan erilainen kuin poliisin. Paljon akateemista hössötystä huono-osaisuudesta ja sitä tuottavista yhteiskunnallisista mekanismeista, eikä yhtään voimankäyttökoulutusta. Sosiaaliyöntekijän pitää tuntea hyvin Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, poliisilla taas pitää olla rikosoikeudellista osaamista. Jos olet oikeistolainen etkä usko sosiaalisiin perusoikeuksiin, niin ei myöskään kannata ruveta sosiaalityöntekijäksi, mutta poliisina pärjäät vallan mainiosti.
Naiset käyvät kuumana poliiseihin, mutta ei taida sosiaalityöntekijä olla ihan naisten seksikkäimpien ammattien listalla.