Mitä kysyä työhaastattelussa kun sanotaan "onko kysyttävää?"
Tiedän, että olisi parasta kysyä jotain liittyen siihen, mistä ollaan jo puhuttu jne.
Mä olen haastattelussa aina sen verran jännittynyt, etten keksi mitään näpsäkkää kysyttävää. On tosi ärsyttävää sanoa, että no ei mulle mitään erityistä tule mieleen kun tietää, että se katsotaan huonoksi asiaksi jos ei kysy.
Eli onko niksejä jostain kysymyksistä, joita voisi haastattelun lopussa heittää? Yleensä on käynyt niin, että olen suunnitellut jotain kysymyksiä, mutta vastaukset niihin on tullut jo haastattelun aikana ja sitten taas lyökin tyhjää kun pitäisi siinä hetkessä osata kysyä.
Sitten, kun olen työssä ja opettelen hommia, kyselen kyllä senkin edestä kun rakennan tietopohjaani...
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:44"]
Mä olen usein kysynyt, että "miten prosessi jatkuu tästä eteenpäin?" tai "onko teillä jotain aikataulua valintaprosessille?" tai "koskahan voin odottaa kuulevani teistä?"
[/quote]
Joo toi on hyvä ja luonteva vaihtoehto ainakin. Usein vaan haastattelijat ovat niin oma-aloitteisia, että kertovat kaiken jo valmiiksi eikä haastateltavalle jää mitään järkevää kysyttävää :D
ap
Miten ylityöt korvataan, kuinka paljon ylitöitä mahdollisesti tulee, kuinka ajoissa niistä kerrotaan. Tuleeko työasu firman puolesta, entä sen pesu, kuuluuko työasun vaihtaminen työaikaan. Jos lapsi tai itse sairastuu, millainen politiikka työnantajalla on sairaspoissaoloissa (miten maksetaan, saako olla omalla ilmoituksella pois vai vaaditaanko varpusparviripuli-oksennustautiinkin lääkärintodistus). Pystyykö työajoissa mitenkään joustamaan, jos ei esim. millään saa lääkärikaikaa kuin klo 15.30 vaikka työaika kestäisi 16 asti ja voiko tuon puuttuvan työajan tehdä sisään etukäteen tai jälkeenpäin vaiko vähennetäänkö vain palkasta.
Millainen työilmapiiri on? Ovatko muut työntekijät olleet täällä jo kauan? Tällä saat itsekin tietoosi onko työpaikassa jotain mätää. Toisaalta myös työnantaja arvostaa, että haluat hyvään työyhteisöön.
Oot kyllä ollut hyvissä haastatteluissa! Mulla on monesti tosi paljon kysyttävää kun tuntuu, että kysellään vaan mun ominaisuuksista ja firmasta tai työtehtävistä ei kerrota mitään. :-) Nykyisen työpaikkani haastattelussa taas tajusin heti, että jos en ala oma-aloitteisesti kertoa ja kysellä, eivät nämä osaa kysyä mitään järkevää ja en saa kerrottua itsestäni tarpeeksi. :-D
Kysy onko oikeasti mahdollisuuksia tulla valituksi, jos on sellainen jossa on paljon hakijoita? Ja jos ei, niin mitä pitää parantaa?
Älä kysy mitään. Älä ainakaan keksi mitään ihan kysymisen takia. Jos on jotain (järkevää!) ihan mielessä, niin anna mennä.
Koskas ne yt-neuvottelut tulevat? ;D
Firman edellisen tilikauden taseesta/tuloksesta ja seuraavan kvartaalin näkymistä voisit jotain kysyä.
Nimim. Kesällä uuteen duuniin, nyt YT:t päällä
Esim. minkälaisessa tiimissä työskennellään, kuka on lähin pomo yms. Varsinkin, jos olet hakemuksessa maininnut olevasi hyvä tiimityöskentelijä tai sosiaalinen (tai muuta, jonka kaikki sanovat hakemuksessa välttämättä sitä kuitenkaan olematta), niin näin näytät että olet oikeasti kiinnostunut millaisten ihmisten kanssa tulet töitä tekemään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:47"]
Miten ylityöt korvataan, kuinka paljon ylitöitä mahdollisesti tulee, kuinka ajoissa niistä kerrotaan. Tuleeko työasu firman puolesta, entä sen pesu, kuuluuko työasun vaihtaminen työaikaan. Jos lapsi tai itse sairastuu, millainen politiikka työnantajalla on sairaspoissaoloissa (miten maksetaan, saako olla omalla ilmoituksella pois vai vaaditaanko varpusparviripuli-oksennustautiinkin lääkärintodistus). Pystyykö työajoissa mitenkään joustamaan, jos ei esim. millään saa lääkärikaikaa kuin klo 15.30 vaikka työaika kestäisi 16 asti ja voiko tuon puuttuvan työajan tehdä sisään etukäteen tai jälkeenpäin vaiko vähennetäänkö vain palkasta.
[/quote]
Näitä kannattaa kysyä vain, jos alalla on työvoimapula tai muuten hakijan markkinat. Kysymykset sinänsä ihan asiallisia mutta antaa hakijasta helposti vaikean kuvan, jos kyselee joustoa jo ennen kuin on edes valittu tehtävään.
Mä sain sen paikan, jee :)
En kysellyt hirveästi, sen verran vaan että milloin ilmoittelevat valinnasta.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:09"]
Ennen haastattelua kannattaa vielä kerran lukea se paikan ilmoitus ja miettiä onko jotain joka mietityttää ja jos se ei tule esille niin sitten kysyä asiasta. Lopuksi voi sitten todeta "olisin tuosta asiasta x-kysellyt jos emme siitä olisi jo keskustelleet".
Pakonomaiset "paljonkos teidän liikevaihto on" tyyliset kysymykset kannattaa yleensä jättää väliin. En myöskään lähtisi kyselemeen jostain saikun pitämisestä heti alkuun, työssä ollessakin ne luetaan TESistä oma-alotteisesti, eikö?
[/quote]Niinpä ja nuo asiat löytää nykyisin netistä helposti! itse olin kiinnostunut eräästä työpaikasta ja meinasin hakea, mutta kun kyseessä on ala joka on herkkä taloudellisille suhdanteille niin päätin katsoa asiakastieto.fi:stä firman liikevaihtoa ja huonolta näytti... melko pian siellä olikin yt:t joten työsuhde olisi luultavasti jäännyt lyhyeksi. Löysin muita hommia ja katsoin firman jonka tulos näyttää plussaa ja henkilöstön määrä kasvavaa :) tässä esimerkki, kaikkihan tietää mikä tilanne on tavaratalo stockmannilla joten katsokaa vaikka, ei hyvältä näytä https://www.asiakastieto.fi/yritykset/stockmann-oyj-abp/01141622/yleiskuva
Millaista koulutusta työnantaja järjestää? Millaiset etenemismahdollisuudet firmassa on?
Kiitos, täytyy pistää näitä mieleen. Esim. noista etenemismahdollisuuksista olisi muuten tosi hyvä kysyä kun olen hakemassa vain väliaikaisesti hommiin... Voisin kysyä, että voiko näistä hommista ehkä päästä jatkamaan joskus pidemmällekin.
ap
Mä olen kysellyt että minkälainen on vaihtuvuus firmassa, millainen on työilmapiiri jne. Tai sitten olen todennut että ei kysyttävää tässä vaiheessa.
Jos ei ole ollut oikeasti kysyttävää, niin sitten olen vain todennut "Kiitos, ei kyllä ole enää mitään kysyttävää, tässä tuli kyllä todella kattavasti kaikki asiat jo esille".
Yleensä haastattelija on ollut iloinen, kun hänkin on onnistunut =)
Älä kysy etenemismahdollisuuksista. Sinua valitaan tiettyyn tehtävään, jos alat kysellä heti parempia hommia, tulkitaan ettei sinulla ole motivaatiota tehtävään jota haet!!!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:47"]
[/quote]
Näitä kannattaa kysyä vain, jos alalla on työvoimapula tai muuten hakijan markkinat. Kysymykset sinänsä ihan asiallisia mutta antaa hakijasta helposti vaikean kuvan, jos kyselee joustoa jo ennen kuin on edes valittu tehtävään.
[/quote]
Mulle tuli myös samanlainen mielikuva näistä kysymyksistä. Antaa kuvan, että hakija ei ole valmis joustamaan (tarkat ylityökysymykset), mutta työnantajan pitäisi joustaa (sairaan lapsen hoitokäytännöt, joustot lääkäriaikojen tms. takia). Varsinkin jos koko tuon kysymyssetin paukuttaa tulemaan...
No kysytään jotain jota ei ole tähän asti käsitelty tai jos jotain on jäänyt epäselväksi, joko liittyen haettuun työhön tai hakuprosenssiin.
Mä olen usein kysynyt, että "miten prosessi jatkuu tästä eteenpäin?" tai "onko teillä jotain aikataulua valintaprosessille?" tai "koskahan voin odottaa kuulevani teistä?"