Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kysyä työhaastattelussa kun sanotaan "onko kysyttävää?"

Vierailija
07.11.2013 |

Tiedän, että olisi parasta kysyä jotain liittyen siihen, mistä ollaan jo puhuttu jne.

Mä olen haastattelussa aina sen verran jännittynyt, etten keksi mitään näpsäkkää kysyttävää. On tosi ärsyttävää sanoa, että no ei mulle mitään erityistä tule mieleen kun tietää, että se katsotaan huonoksi asiaksi jos ei kysy.

Eli onko niksejä jostain kysymyksistä, joita voisi haastattelun lopussa heittää? Yleensä on käynyt niin, että olen suunnitellut jotain kysymyksiä, mutta vastaukset niihin on tullut jo haastattelun aikana ja sitten taas lyökin tyhjää kun pitäisi siinä hetkessä osata kysyä.

Sitten, kun olen työssä ja opettelen hommia, kyselen kyllä senkin edestä kun rakennan tietopohjaani...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin viimeksi vaihtuvuudesta talossa, kysyin yleisestä ilmapiiristä ja kysyin haastattelijalta että tykkäkö hän itse tulla aamulla töihin. Sain paikan :)

Vierailija
22/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:47"]

Miten ylityöt korvataan, kuinka paljon ylitöitä mahdollisesti tulee, kuinka ajoissa niistä kerrotaan. Tuleeko työasu firman puolesta, entä sen pesu, kuuluuko työasun vaihtaminen työaikaan. Jos lapsi tai itse sairastuu, millainen politiikka työnantajalla on sairaspoissaoloissa (miten maksetaan, saako olla omalla ilmoituksella pois vai vaaditaanko varpusparviripuli-oksennustautiinkin lääkärintodistus). Pystyykö työajoissa mitenkään joustamaan, jos ei esim. millään saa lääkärikaikaa kuin klo 15.30 vaikka työaika kestäisi 16 asti ja voiko tuon puuttuvan työajan tehdä sisään etukäteen tai jälkeenpäin vaiko vähennetäänkö vain palkasta.

[/quote]

Näitä kannattaa kysyä vain, jos alalla on työvoimapula tai muuten hakijan markkinat. Kysymykset sinänsä ihan asiallisia mutta antaa hakijasta helposti vaikean kuvan, jos kyselee joustoa jo ennen kuin on edes valittu tehtävään.

[/quote]Edellä luetellut asiasiat ovat erittäin olleellisia kysymyksiä työpaikan vaihtajalle. Satanen lisää palkassa ei kiinnosta, jos kaikki muut etuudet ovat huonompia ja työpaikan rutiinit typerempiä, kuten nyt vaikka että vaaditaan lääkärin todistus flunssasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä keksi väkisin mitään kysyttävää, jos sitä ei oikeasti ole.

Voit sanoa, että tässä vaiheessa ei ole mitään kysyttävää, mutta että voit varmastikin ottaa yhteyttä haastattelijaan, jos jotain tulee jälkeenpäin mieleen.

Vierailija
24/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen haastattelua kannattaa vielä kerran lukea se paikan ilmoitus ja miettiä onko jotain joka mietityttää ja jos se ei tule esille niin sitten kysyä asiasta. Lopuksi voi sitten todeta "olisin tuosta asiasta x-kysellyt jos emme siitä olisi jo keskustelleet".

Pakonomaiset "paljonkos teidän liikevaihto on" tyyliset kysymykset kannattaa yleensä jättää väliin. En myöskään lähtisi kyselemeen jostain saikun pitämisestä heti alkuun, työssä ollessakin ne luetaan TESistä oma-alotteisesti, eikö?

Vierailija
25/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ylityöt korvataan, kuinka paljon ylitöitä mahdollisesti tulee, kuinka ajoissa niistä kerrotaan. Tuleeko työasu firman puolesta, entä sen pesu, kuuluuko työasun vaihtaminen työaikaan. Jos lapsi tai itse sairastuu, millainen politiikka työnantajalla on sairaspoissaoloissa (miten maksetaan, saako olla omalla ilmoituksella pois vai vaaditaanko varpusparviripuli-oksennustautiinkin lääkärintodistus). Pystyykö työajoissa mitenkään joustamaan, jos ei esim. millään saa lääkärikaikaa kuin klo 15.30 vaikka työaika kestäisi 16 asti ja voiko tuon puuttuvan työajan tehdä sisään etukäteen tai jälkeenpäin vaiko vähennetäänkö vain palkasta.

[/quote]

Oletko saanut työpaikan sen jälkeen kun olet nuo kysynyt....?!

Vierailija
26/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:13"]

Kiitos, täytyy pistää näitä mieleen. Esim. noista etenemismahdollisuuksista olisi muuten tosi hyvä kysyä kun olen hakemassa vain väliaikaisesti hommiin... Voisin kysyä, että voiko näistä hommista ehkä päästä jatkamaan joskus pidemmällekin.

ap

[/quote]Tuohan ei pahemmin edistä työnsaantia, jos haetaan pitkäkaista työntekijää...

Vierailija
27/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:04"]

[/quote]

Näitä kannattaa kysyä vain, jos alalla on työvoimapula tai muuten hakijan markkinat. Kysymykset sinänsä ihan asiallisia mutta antaa hakijasta helposti vaikean kuvan, jos kyselee joustoa jo ennen kuin on edes valittu tehtävään.

[/quote]Edellä luetellut asiasiat ovat erittäin olleellisia kysymyksiä työpaikan vaihtajalle. Satanen lisää palkassa ei kiinnosta, jos kaikki muut etuudet ovat huonompia ja työpaikan rutiinit typerempiä, kuten nyt vaikka että vaaditaan lääkärin todistus flunssasta.

[/quote]

Riittäiskö, että kysyisit haastattelussa, että mitä työehtosopimusta heillä noudatetaan ja onko jotain siitä poikkeavia käytäntöjä? Ja sitten ihan itse lukisit TES:stä nuo askarruttavat kohdat. Ei nimittäin anna kovin hyvää kuvaa oikeasti nuo kysymykset, vaikka ymmärrän, että ne työnhakijaa kiinnostavat. Totta kai sitä työnantajaakin kiinnostaa se, kuinka helposti aiot vaikkapa kieltäytyä ylitöitten tekemisestä tai pyytää joustoa lääkärikäynnin takia.

Vierailija
28/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:13"]

Kiitos, täytyy pistää näitä mieleen. Esim. noista etenemismahdollisuuksista olisi muuten tosi hyvä kysyä kun olen hakemassa vain väliaikaisesti hommiin... Voisin kysyä, että voiko näistä hommista ehkä päästä jatkamaan joskus pidemmällekin.

ap

[/quote]Tuohan ei pahemmin edistä työnsaantia, jos haetaan pitkäkaista työntekijää...

[/quote]

Ei vaan hakevat nimenomaan määräaikaista. Ilmaisin vähän epätarkasti.

ap

Vierailija
29/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hyviä ehdotuksia onkin tullut, esim. tuo henkilöstökoulutusmahdollisuudet. Voit myös kysyä, minkälaista tyyppiä hakevat. Monet kysyvät työilmapiiristäkin, sekin on ihan ok. Näin rekrytoijana ja haastattelijana toimivan näkökulmasta ei välttämättä haittaa, vaikket mitään kysyisikään. Enemmän rasittavat ne, joilla on paperille kirjattuna hirveä liuta kysymyksiä niin että pahimmassa tapauksessa on joutunut keskeyttämään kysymiset kun aikataulu repeää liitoksistaan. Minusta pääosa kysymyksistä pitäisi esittää siinä vaiheessa kun miettii, hakeeko tehtävää vai ei. Jotkut hakijat jäävät mieleen jo siinä vaiheessa kun soittavat tiedustellakseen työpaikkailmoituksesta. Toiset positiivisessa, toiset negatiivisessa mielessä.

Vierailija
30/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä missään tapauksessa kysele poissaoloista, se antaa kyllä huonon vaikutelman! t. 28

Vierailija
31/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:33"]

Mutta älä missään tapauksessa kysele poissaoloista, se antaa kyllä huonon vaikutelman! t. 28

[/quote]

Joo en kyllä ajatellut :D

ap

Vierailija
32/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ ainakaan kysy: onko mahdollista saada heti alkuun pitkää lomaa tai virkavapaata tai työstävapautusta?

Olen ollut useissa pesteissä rekrytoijana ja todella monet kysyvät jo ensimmäisessä haastattelussa "mutta mites kun mulla olis tarve lähteä pidemmälle matkalle ensi kuussa" tai "saako ottaa heti alkuun tuota opintovapaata". Ennen valintaa on turha aloittaa neuvottelut palkasta, työajasta, työvälineistä tai lomista. Vasta valinnan jälkeen ehtii säätää käytännön asiat.

Emme ole palkanneet yhtäkään näistä loman kyselijöistä. Hakijoita on nykyisin niin paljon, että aina on vastaava, hyvä hakija rinnalla, joka ei kysy älyttömyyksiä.

Minusta kannattaa kysyä jotain, antaa itsestä aktiivisen & kiinnostuneen vaikutelman. Mutta älä kysy sitä, mikä jo hakuilmoituksessa lukee tai sinulle haastattelussa sanotaan. Silloin annat vaikutelman, että et edes tiedä, mitä paikkaa olet hakemassa.

Työyhteisöä koskevat kysymykset aina ok. Riippuu  niin paljon työstä, mutta meillä moni kysyy sisältääkö työ paljon esiintymistä, matkustelua tai kouluttamista. Moni on kiinnostunut myös oman osaamisen kehittämismahdollisuuksista eli miten ammattitaitoa voi ylläpitää työssä. Nämä minusta "turvallisia" aiheita. Kysy ehdottomasti jotain! 99% sanoo, "ei mulla ole nyt tässä vaiheessa kyllä kysyttävää" ja antaa, anteeksi nyt vain, hieman lakonisen vaikutelman henkilöstä. Asiantuntijatyöhön hakevan pitää ainakin osata esittää YKSI kysymys. Mutta kuten sanoin, riippuu varmasti työstä, jota olet hakemassa, miten tuohon asiaan suhtaudutaan.

Vierailija
33/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:49"]

ÄLÄ ainakaan kysy: onko mahdollista saada heti alkuun pitkää lomaa tai virkavapaata tai työstävapautusta?

Kysy ehdottomasti jotain! 99% sanoo, "ei mulla ole nyt tässä vaiheessa kyllä kysyttävää" ja antaa, anteeksi nyt vain, hieman lakonisen vaikutelman henkilöstä. Asiantuntijatyöhön hakevan pitää ainakin osata esittää YKSI kysymys. Mutta kuten sanoin, riippuu varmasti työstä, jota olet hakemassa, miten tuohon asiaan suhtaudutaan.

[/quote]

miksi ytimekkyys olisi pahasta?

Vierailija
34/37 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kysymyksillä voi olla melko varma ettei tule valituksi.

Vierailija
35/37 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työhaastattelussa kysyin mitä työkaluja on käytössä (it-alan firma) ja haastattelija ei osannut vastata siihen. Onneksi sain muun työn, ei anna pätevää kuvaa jos pomona oleva henkilö ei tiedä mitä työkaluja alaiset käyttävät!

Vierailija
36/37 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä mitään miten korvataan ylityöt ja koska saat pitää saikkua!

Tämän tyylisiä:

- Kertokaa rutiininomaisesta päivästä haettavassa tehtävässä

- Millaisia ominaisuuksia mielestänne tarvittaisiin henkilöltä, jotta hän suoriutuisi parhaimmalla mahdollisella tavalla ko. tehtävässä

- Mistä olette nauttineet työpaikassanne / työtehtävissänne

- Mitä haastavia asioita tehtävässä voi tullaan vastaan, ja mikä olisi mielestänne paras tapa ratkoa ne

- Mihin suuntaan yritys on kehittymässä seuraavan kymmenen vuoden aikana

Vierailija
37/37 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän yritys kehittyy jatkossa? Mitkä on teidän yrityksen kilpailuvaltit? Miten näette alan kehittymisen? sitten näiden vastauksiin vielä joku kommentti, pieni tarkentava kysymys + jotain kivaa juttua mitä itse olet alan lehdistä vaikka lukenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan