Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ethän polta kynttilöitä vieraiden läsnäollessa ilman lupaa?

Vierailija
07.11.2013 |

"Runsasta kynttilän polttamista pienessä asunnossa voi verrata passiiviseen tupakointiin", sanoo THL:n ympäristöterveyden osaston ylilääkäri Raimo O. Salonen.

Runsaasta voidaan puhua, kun kynttilöitä on kymmenkunta. Tilannetta ei pelasta, vaikka kynttilä olisi tuikku.

Pienhiukkaset ovat haitallisia terveydelle, etenkin astmasta sekä sydän- ja verisuonisairauksista kärsiville.

Tuoksukynttilöiden hajuista on lisähaittaa esimerkiksi astmaatikoille ja hajusteyliherkille, mutta muuten ne eivät luultavasti ole sen pahempia tai parempia kuin tavallisetkaan kynttilät.

Kaikkien kynttilämateriaalien ja puun polttamisesta syntyy pieniä nokihiukkasia ja niihin kiinnittyviä orgaanisia yhdisteitä, kuten PAH-aineita eli polyaromaattisia hiilivetyjä. Ne vaurioittavat soluja ja heikentävät immuunipuolustusta, Salonen kertoo.

Ihan sama kuin polttaisit tupakkaa lasteni seurassa!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:36"]

Lapsesi sairastunevat jo varhain vähintäänkin ahdistushäiriöön, koska oppivat sulta että koko elämä on yksi iso vaara ja pelko ja kaikki uhkaa. Se voi sitten erinäisin tavoin koitua kuolemaksi myöhemmissä vaiheissa. Sä et voi olla tosissasi?

[/quote]

Ymmärrätkö tieteellistä tekstiä?

Kynttilöiden pienhiukkaset on todettu luultua vaarallisemmiksi.

Olen tiedenainen. Ymmärrän lukemani. Aion luopua kynttilöiden polttamisesta sisällä, koska haluan pitää huolta lapseni terveydestä.

Sinä olet ilmeisesti tunneihminen ja kun sinusta tuntuu, että kynttilät on kivoja, kodikkaita ja nättejä, se kumoaa tieteellisen tutkimuksen ja tekee sen suosituksia noudattavista neuroottisia.

Fakta on, että runsas kynttilöiden polttaminen on yhtä vaarallista kuin passiivinen tupakointi, vaikka se tieto tuntuisikin vähän kurjalta.

Vierailija
42/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:32"]

Paras lääkäri on varmaankin jonkinlaisen suhteellisuudentajun omaava lääkäri...

[/quote]

Jep. Terv. toinen lääkäriksi opiskeleva, joka aikoo polttaa kynttilöitä silloin tällöin jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan sytyttää nyt jointin ja nautiskella siitä kynttilänvalossa, letkeää reggaeta kuunnellen :)!

Vierailija
44/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysteeriset ämmät lukevat kaikenlaista paskaa ja uskovat kaiken Mitä kirjoitetaan. Siitä vaan tehkää elämässänne helvetti ja tilatkaa seiska. T. Lääkäri

Vierailija
45/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:15"]

Nyt tänä syksynä en itse asiassa olekaan polttanut yhtäkään tuikkua sisätiloissa mutta aion kyllä talvella laittaa aina joskus,ehkä sitten ois haittaa jos joka päivä niitä polttais kuukausia putkeen!

[/quote]

Voi kuule ennen vanhaan kaikki suomalaiset kuoli niin nuorena sen takia, että ainoa valo tuli tulesta.

Yhä edelleen ihmiset, jotka polttaa kynttilöitä monta kuukautta putkeen on keväällä toinen jalka haudassa.

Vierailija
46/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:34"]

Minä en ainakaan halua riskeerata lasteni tulevaisuutta ja terveyttä.

60-luvulla vanhempani polttivat sisällä meidän lasten ollessa kotona. Nykytiedon valossa sitä pidettäisiin murhana

.

Samalla tavalla nämä pienhiukkastutkimukset tulee muuttamaan ihmisten käsitykset kynttilänpoltosta sisällä lasten ollessa paikalla.

Minulle on tärkeintä lapset ja heidän keuhkonsa. Ei rentouttava punaviinilasi kynttilänvalossa.

[/quote]

tupakointia lasten seurassa pidetään nykyään murhana?? ettet nyt liioittelisi vähän :-)

Vierailija
47/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellinen tutkimus on epätieteellinen ja sähkölamppuyhdistyksen propagandaa ja minä tiedän sen koska olen sisätautikirurgi ja erikoistunut kynttiläkeuhkoihin!!!!

Vierailija
48/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:50"]

Hysteeriset ämmät lukevat kaikenlaista paskaa ja uskovat kaiken Mitä kirjoitetaan. Siitä vaan tehkää elämässänne helvetti ja tilatkaa seiska. T. Lääkäri

[/quote]

Siellä taas joku tunneihminen ei kestä tietoa vaan heittelee lokaa raivopäissän. Minä lääkäri olen päättänyt, että kaikki ihmiset jotka uskovat tutkimuksia ovat tyhmiä seiskanlukijoita, koska minä nyt vaan satun pitämään kynttilöitä kivoina.

Toivottavasti sinulla vastaanotolla pitää hermo potilaiden kanssa, vaikka ne olisivatkin seiskan tilaajia.

Vierailija
49/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt mä tajusin. Mulla tulee usein tukkoinen olo kun menen nukkumaan kynttilöiden puhaltamisen jälkeen.

Vierailija
50/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni uutisointi tutkimuksesta vaikuttaa ihan uskottavalta, ja olen päättänyt vähentää kynttilöiden polttamista. Poltan vähemmän kynttilöitä kerrallaan ja ehkä valikoin tarkemmin ne tilanteet, joissa kynttilöitä poltan.

En aio kysyä vierailta lupaa kynttilöiden polttamiseen omassa kodissani, mutta jos joku kokee saavansa niitä jonkinlaisia oireita ja sanoo asiasta kauniisti, niin toki voin ne sammuttaa.

Vierailija
51/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:00"]

Lapsellani on paha astma. Minulla on hyvin hoidossa oleva astma. Lähden kotiin jos et sammuta tupakkaasi tai kynttilöitäsi samassa huoneessa, missä kyläilemme.

[/quote]Tervemenoa nipo, ei tuu ikävä.

Vierailija
52/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain ihmettelen, ettei Suomen kansa kuollut jo satoja vuosia sitten sukupuuttoon savupirteissänsä.

Vierailija
53/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäänhän ei saisi enää nykyään tehdä kyselemättä ja anteeksi pyytelemättä, edes näköjään omassa kodissaan. Onko se niin vaikea sanoa itse jos ottaa henkeen joku tuikku, miksi sitä pitäisi kotonaankin joka tekoaan varoa ja kysellä että onko tämä nyt sallittua ja ahdistaakohan vieraita nyt tämä kynttilän sytytys vai saakohan sen tehdä ilman että jollekin tulee elinikäisiä vaurioita, luullakseni enemmän niitä psyykkisen puolen kuin fyysisen.

Vierailija
54/58 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni, nyt vanhoiltapiioilta viedään kynttilätkin.

Vierailija
55/58 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:00"]

Lapsellani on paha astma. Minulla on hyvin hoidossa oleva astma. Lähden kotiin jos et sammuta tupakkaasi tai kynttilöitäsi samassa huoneessa, missä kyläilemme.

[/quote]

Tervemenoa. Takaisin ei tarvitse tulla ja yhteydenpidon kanssakaan ei tarvitse olla niin tarkkaa. Hyvästi.

Vierailija
56/58 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin tai ainakin vähennän kynttilöiden polton minimiin tuon luettuani. Terassille ikkunan taakse laitan pari lyhtyä. Toisaalta, en ole kynttilöistä koskaan niin välittänyt, joten ei tunnu suurelta uhraukselta. Mutta vähän mua ärsyttää työkaveri, jolla pitää olla kynttilä pöydällään koko ajan :/

Vierailija
57/58 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kotonani poltan mitä haluan. Vieraat voivat sanoa jos eivät tykkää tai lähteä kotiinsa sitten.

Vierailija
58/58 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 07:13"]

Mä lopetin tai ainakin vähennän kynttilöiden polton minimiin tuon luettuani. Terassille ikkunan taakse laitan pari lyhtyä. Toisaalta, en ole kynttilöistä koskaan niin välittänyt, joten ei tunnu suurelta uhraukselta. Mutta vähän mua ärsyttää työkaveri, jolla pitää olla kynttilä pöydällään koko ajan :/

[/quote]

Kuulostaa joo tosi ärsyttävältä työkaverilta. Kynttilä pöydällä, no huhhuh, aika extremeä. Enpä ole kuullut, että syöpäjärjestöt varoittelisivat kynttiöiden poltosta samaan tapaan kuin tupakoinnista.

Mikä lienee riittävä varomatka kynttilään? Ei kai sitä ihan parvekkeelle voi laittaa tai hiukkaset leijailee hormeista sisälle? Olisko 100m sellainen turvallinen etäisyys? Että katsokaas lapset, tuolla pellon laidassa palaa tuikku!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi