Ethän polta kynttilöitä vieraiden läsnäollessa ilman lupaa?
"Runsasta kynttilän polttamista pienessä asunnossa voi verrata passiiviseen tupakointiin", sanoo THL:n ympäristöterveyden osaston ylilääkäri Raimo O. Salonen.
Runsaasta voidaan puhua, kun kynttilöitä on kymmenkunta. Tilannetta ei pelasta, vaikka kynttilä olisi tuikku.
Pienhiukkaset ovat haitallisia terveydelle, etenkin astmasta sekä sydän- ja verisuonisairauksista kärsiville.
Tuoksukynttilöiden hajuista on lisähaittaa esimerkiksi astmaatikoille ja hajusteyliherkille, mutta muuten ne eivät luultavasti ole sen pahempia tai parempia kuin tavallisetkaan kynttilät.
Kaikkien kynttilämateriaalien ja puun polttamisesta syntyy pieniä nokihiukkasia ja niihin kiinnittyviä orgaanisia yhdisteitä, kuten PAH-aineita eli polyaromaattisia hiilivetyjä. Ne vaurioittavat soluja ja heikentävät immuunipuolustusta, Salonen kertoo.
Ihan sama kuin polttaisit tupakkaa lasteni seurassa!
Kommentit (58)
Vouhoti vouhoti.
Ja kannattaa ostaa laadukkaita kynttiöitä joissa ei ole lyijylankaa sydämenä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 19:55"]
Pienhiukkaset ovat haitallisia terveydelle, etenkin astmasta sekä sydän- ja verisuonisairauksista kärsiville.
Ihan sama kuin polttaisit tupakkaa lasteni seurassa!
[/quote]
Tiesitkö, että suurin osa ilman pienhiukkasista syntyy ihmisistä itsestään? Kannattaa varoa vieraiden kutsumista. Jokainen lisää pienhiukkasten määrää.
Niin ja jos meille tulee adventin aikana, saa varautua, että ensimmäisenä viikkona kotona ollessamme palaa yksi kynttilä, viimeisenä viikkona jopa neljä kynttilää. En kysy vierailta, koska kalenteri kertoo minulle milloin adventtikynttilöitä poltetaan.
Ei jessus mitä soopaa :(
Mä poltan omassa kodissani ihan niin montaa kynttilää ja tuikkua kuin haluan.
kohta varmaan kielletään saatana kynttilätkin >:-(((
kohta varmaan kielletään saatana kynttilätkin tai vähintäänkin laitetaan kynttilöihin haittavero >:-(((
Laajoissa väestötutkimuksissa hengitysilman -pienhiukkaset ovat johdonmukaisesti lisänneet sydänkohtausten ja aivoverenkierron häiriöiden vaaraa. Yksilön kohdalla lisäriski ei ole suuren suuri, mutta koko väestössä vaikutus on huomattava, sillä suuri joukko ihmisiä altistuu hiukkasille. Pitkäaikainen altistus voi lisätä kuolemanvaaraa jopa 10–20 %.
Pienhiukkaset saattavat myös kohottaa verenpainetta ja aiheuttaa tyypin 2 diabetesta ja keuhkosairauksia. Äsken julkaistujen seurantatutkimusten mukaan pienhiukkaset voivat myös heikentää muistia ja mahdollisesti aiheuttaa jopa dementiaa.
Miksi pienhiukkaset ovat niin vaarallisia? Hiukkasten koko ja muoto vaikuttavat siihen, miten aine kerääntyy hengitysteiden eri alueille. Pienet hiukkaset seuraavat tarkasti ilmavirtausta ja päätyvät syvemmälle keuhkoihin kuin suuret hiukkaset. Muutamaa mikrometriä pienemmät hiukkaset pääsevät tunkeutumaan keuhkorakkuloihin, ultrapienet hiukkaset jopa verenkiertoon asti. Tämän hetkisen käsityksen mukaan hiukkaset aiheuttavat elimistössä jatkuvan tulehdustilan ja lisäävät veren hyytymistaipumusta.
t. lääketieteen opiskelija
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:20"]
kohta varmaan kielletään saatana kynttilätkin >:-(((
[/quote]
Räsänen on varmasti jo kieltämässä
Ei ole koskaan osunut kohdalle ihmistä, joka kärsisi kynttilästä millään tapaa. Tuntuisi siis aika absurdilta kysellä vierailta lupaa kynttilän polttamiseen jos on arviolta joku 0,1% todennäköisyys, että se häiritsee. Tuoksukynttilöiden kohdalla ymmärrän, niistä en liiemmin itsekään välitä.
Jos häiritsee niin voi itse sanoa, kyllä sitten jätän kynttilät sytyttämättä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:23"]
Laajoissa väestötutkimuksissa hengitysilman -pienhiukkaset ovat johdonmukaisesti lisänneet sydänkohtausten ja aivoverenkierron häiriöiden vaaraa. Yksilön kohdalla lisäriski ei ole suuren suuri, mutta koko väestössä vaikutus on huomattava, sillä suuri joukko ihmisiä altistuu hiukkasille. Pitkäaikainen altistus voi lisätä kuolemanvaaraa jopa 10–20 %.
Pienhiukkaset saattavat myös kohottaa verenpainetta ja aiheuttaa tyypin 2 diabetesta ja keuhkosairauksia. Äsken julkaistujen seurantatutkimusten mukaan pienhiukkaset voivat myös heikentää muistia ja mahdollisesti aiheuttaa jopa dementiaa.
Miksi pienhiukkaset ovat niin vaarallisia? Hiukkasten koko ja muoto vaikuttavat siihen, miten aine kerääntyy hengitysteiden eri alueille. Pienet hiukkaset seuraavat tarkasti ilmavirtausta ja päätyvät syvemmälle keuhkoihin kuin suuret hiukkaset. Muutamaa mikrometriä pienemmät hiukkaset pääsevät tunkeutumaan keuhkorakkuloihin, ultrapienet hiukkaset jopa verenkiertoon asti. Tämän hetkisen käsityksen mukaan hiukkaset aiheuttavat elimistössä jatkuvan tulehdustilan ja lisäävät veren hyytymistaipumusta.
t. lääketieteen opiskelija
[/quote]
niin, mutta missä määrin se yksi tuikku tuottaa niitä hiukkasia
Meillä ei käy astmaatikkoja kylässä. Ja mä poltan kynttilöitä joka ilta ja vieraammekin tietävät sen. Lisäksi on tehokas ilmanvaihto. Ei ole ollut mitään ongelmaa vierailla mun kynttilöiden poltosta. Tosin kaikki ystävämmekin polttavat kynttilöitä kotonaan.
Mutta kynttilänvalossa vietetyn ihanan koti-illan positiivinen rentoutusvaikutus on takuulla myönteisyydellään teidän vauhkojen riskit kumoava, siis suhteessa noihin hiukkasiinne. Rentoutunut tyytyväinen ihminen nautiskellen kotisohvallaan punaviinilasillinen kädessään, vai sähköjäniksenä tuolla tavoin ihan kaikesta hiuksensa repivä himostressaaja? Kumpikohan elää pidempään? Onko muuten joku itseisarvo elää tosi pitkään, mutta pirun kuivasti ja sotilaallisesti?? Käykää joskus vanhustenosastolla hoitokodeissa... Mä en sitä vaihetta välttämättä halua omalle kohdalleni, ja sitä ennen pyrin edes joskus myös nauttimaankin! Voisi suositella tätä oikein kynttilänlämpimästi eräille muillekin.
Jo lyhytaikainen altistuminen hiukkasille kohottaa verenpainetta ja aiheuttaa hapenpuutetta sydämessä. Hiukkaset näyttävät myös vaikuttavan sisäelinhermojen (autonomisen hermoston) toimintaan ja sydämen sykkeen säätelyyn.
t. taas se lääkäriopiskelija, joka googlaa asiaa samalla
Paras lääkäri on varmaankin jonkinlaisen suhteellisuudentajun omaava lääkäri...
Minä en ainakaan halua riskeerata lasteni tulevaisuutta ja terveyttä.
60-luvulla vanhempani polttivat sisällä meidän lasten ollessa kotona. Nykytiedon valossa sitä pidettäisiin murhana.
Samalla tavalla nämä pienhiukkastutkimukset tulee muuttamaan ihmisten käsitykset kynttilänpoltosta sisällä lasten ollessa paikalla.
Minulle on tärkeintä lapset ja heidän keuhkonsa. Ei rentouttava punaviinilasi kynttilänvalossa.
Kyllä poltan, ja monta kertaa on vieraat poistuneet mieli maassa, kun ovat nähneet kynttilöitä.
ps. kyllä sen keuhkoissaan tuntee. Samanlainen katku ja yhtä tukalaa on hengittäminen kynttilän ja röökinvetäjän vieressä.
Lapsesi sairastunevat jo varhain vähintäänkin ahdistushäiriöön, koska oppivat sulta että koko elämä on yksi iso vaara ja pelko ja kaikki uhkaa. Se voi sitten erinäisin tavoin koitua kuolemaksi myöhemmissä vaiheissa. Sä et voi olla tosissasi?
Ja ettehän laita niitä kakkukynttilöitä kekaroidenne kakkuihin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:00"]
Lapsellani on paha astma. Minulla on hyvin hoidossa oleva astma. Lähden kotiin jos et sammuta tupakkaasi tai kynttilöitäsi samassa huoneessa, missä kyläilemme.
[/quote] heippa!!!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:26"]
Ei ole koskaan osunut kohdalle ihmistä, joka kärsisi kynttilästä millään tapaa. Tuntuisi siis aika absurdilta kysellä vierailta lupaa kynttilän polttamiseen jos on arviolta joku 0,1% todennäköisyys, että se häiritsee. Tuoksukynttilöiden kohdalla ymmärrän, niistä en liiemmin itsekään välitä.
Jos häiritsee niin voi itse sanoa, kyllä sitten jätän kynttilät sytyttämättä.
[/quote]
Sekä anoppini että poikani kestää vain marmorikynttilöitä. Molemmat saavat valtavia yskänkohtauksia, anoppi myös hengenahdistusta. Anopilla on astma, pojalla ei. Pojalla on tosin runsaasti allergiaa pahasta huone- ja siitepölyallergiasta alkaen, ihan testillä tutkittu juttu. Kynttilöitä ei ole tutkittu. Ei hän voi olla sellaisissakaan tiloissa saamatta flunssan kaltaisia oireita, missä on joulukuusi. Hyasintti nostaa lähes hetkessä pahat oireet, jopa kuumeen. Jouluna on paljon helpompaa pysyä kotona. Lahjaksi saadut kukat meillä lähtee heti vieraiden lähdettyä roskiin, tutuimmat ja sukulaiset tietävät ettei meille voi kukkia tuoda.
Itse en mielelläni edes käy kylässä, joten ei ongelmia. Kynttilöistä en tiedä, mutta saan monesta muusta joulujutusta silmien kutinaa ja aivastelua. Se on kyllä mitätöntä pojan oireiden rinnalla.
Poltan jos haluan. Jos jotain häiritsee, voihan ne sammuttaakin. No prob.