Maksoin äsken kahden kk:n vuokran etukäteen. Kysyttävää?
En keksinyt muuta käyttöä (!!!!!!) rahoille joten maksoin marras- ja joulukuun vuokran kerralla. Jää ainakin enemmän rahaa pistää haisemaan sitten jouluna, veronpalautuksen lisäksi. Arvaanpa ettei kovin moni av-palstalaisista ole tehnyt samaa vuokran tai yleensäkin laskujen kanssa.
Kommentit (40)
Minä maksan vuokrani aina vuoden kerralla. Kyseessä on iso kaupungin vuokrataloyhtiö.
Me maksamme yhtiövastiketta keväällä pari ylimääräistä, jotta voi lomakuukausina käytellä huolettomammin rahaa. Samoin syksyllä maksamme yleensä yhden ylimääräisen niin joulukuussa on enemmän käyttörahaa. Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole?
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Käyttötilillä makaava raha ei tuota penniäkään siinä viikossa tai parissa eräpäivää odotellessa. Aivan vastaavasti velkoja ei saa niistä korkoa ellei sijoita niitä mihinkään. Eikä mitään 30 euroa paljo sijoiteta mihinkään. Haluatko esittää vähän laskelmia väitteesi tueksi, mielummin muutamalla esimerkillä selvennettynä?
Minä tiedän tuon ajattelutavan ja miten varsinkin yritykset perustelee sen, mutta minusta on paljon helpompi olla kun tietää ettei kotona ole laskuja odottamassa vaikka onkin rahaa maksaa ne pois.
Sitten siinä on vielä se että jos sattuu olemaan jonkun pienyrityksen asiakas niin on paljon paremmassa asemassa neuvotella eräpäivästä jos on hoitanut laskunsa siihen asti hyvin etuajassa. Saattaa vielä saada jotain tarjouksia sen perustella.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:56"]
Mitä ihmeen järkeä? Meillä ainakin kauppiksessakin opetettiin että laskuja ei kannata koskaan maksaa etukäteen, koska se jolle maksat ne saa niistä korkotulot, ja sinä menetät, kaikki raha kannattaa pitää itsellä niin kauan kuin mahdollista, tuottamassa lisää rahaa. Tosin nykyään korot on alhaalla, silloin oli aika korkealla, mutta nousee ne korot taas joskus. Myös Keskisen Vesalla on sama tyyli, maksaa laskut mielummin aina myöhässä kuin koskaan etukäteen, hän myös kumartuu ottamaan lattialta jos näkee vaikka pennin rahan, tai nykyään 5 sentin, no siinähän on miljoonan alku.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 19:45"]
En keksinyt muuta käyttöä (!!!!!!) rahoille joten maksoin marras- ja joulukuun vuokran kerralla. Jää ainakin enemmän rahaa pistää haisemaan sitten jouluna, veronpalautuksen lisäksi. Arvaanpa ettei kovin moni av-palstalaisista ole tehnyt samaa vuokran tai yleensäkin laskujen kanssa.
[/quote]
Yhtenä vuonna maksoimme puolisoni kanssa kesätyötuloilla koko seuraavan talven vuokrat. Oli ihan kivaa, kun sillä tavalla sai konkreettisesti laitettua rahat tavallaan säästöön ja talvella ei ollutkaan niin tiukkaa. Muuten luultavasti rahat olisivat menneet syksyn aikana kaikennäköiseen kulutukseen ja ilahduttaneet paljon lyhyemmän aikaa.
No helevetti, miettikääpä sitä että minä se aattelin maksaa mätkyni veronpalautuksista!! Kesti hetken ennenkuin hoksasin että joku tässä suunnitelmassa kusee..........
Tuo on kyllä järkevää. Ihan aloin itsekin nyt miettimään veronpalautuksia, jos maksaisikin kans vähän vuokria etiäpäin.. joskus ennen lapsia tehtiinkiin niin miehen kanssa, jos sattui olemaan vähän sukan varressa. Niin helposti muuten vaan tuhlaa rahat johonkin turhaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:02"]
Minä olen tehnyt tätä ennenkin. Opiskeluaikana, kun lainan sai vielä kerralla ulos, maksoin koko vuoden vuokrat kerralla. Syyskuusta toukokuuhun. Huomattavasti yleisempää taitaa tosin olla että vuokranmaksu laahaa jäljessä, varsinkin työttömillä.
-ap
[/quote]
Siinä ei ole mitään järkeä, että nostaa lainan ja maksaa sillä ennakkoon vuokria. Korkokulut lähtevät juoksemaan siltä hetkeltä, kun lainan nostaa siltä summalta mitä nostaa. Mieluummin jos lainaa täytyy käyttää, nostaa lainaa kuukausittain vuokranmaksuun. Se on vuositasolla isohko säästö. Yhdenkin vuoden korkoa korolle monta vuotta on aika kova korotus takaisinmaksulle.
Kauppiksen käyneelle, se totuutesi viimehetkellä maksamiseen yksityisellä pätee vain, jos säästää korkokuluissa ja saa korkotuottoja. Jos siis elämiseen otettavaa lainaa saa vähennettyä viivytetyllä maksulla ja samalla saa tuottoa sille rahalle, on myöhäinen maksaminen kannattavaa.
Yrityksissä se myöhäinen maksaminen lisää kassavaroja ja kun yrityksen perusajatus on, että se tuottaa, on sille helppo todeta ja laskea paljokin lisäarvoa. Yksityistalous ei toimi yleensä kuin yritys. Yksityistalouksissa liikenevät rahat tulevat kulutettua silloin kun ne on tilillä tai käytössä, jolloin niiden tuotto on ennemminkin negatiivinen. Jos rahan tuotto on negatiivinen, on talousopinkin mukaan helppo laskea, että se kannattaa ennemmin käyttää saamatta korkotuloja kuin jättää tilille tuottamaan sitä "negatiivista tuottoa".
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:14"]
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Käyttötilillä makaava raha ei tuota penniäkään siinä viikossa tai parissa eräpäivää odotellessa. Aivan vastaavasti velkoja ei saa niistä korkoa ellei sijoita niitä mihinkään. Eikä mitään 30 euroa paljo sijoiteta mihinkään. Haluatko esittää vähän laskelmia väitteesi tueksi, mielummin muutamalla esimerkillä selvennettynä?
Minä tiedän tuon ajattelutavan ja miten varsinkin yritykset perustelee sen, mutta minusta on paljon helpompi olla kun tietää ettei kotona ole laskuja odottamassa vaikka onkin rahaa maksaa ne pois.
Sitten siinä on vielä se että jos sattuu olemaan jonkun pienyrityksen asiakas niin on paljon paremmassa asemassa neuvotella eräpäivästä jos on hoitanut laskunsa siihen asti hyvin etuajassa. Saattaa vielä saada jotain tarjouksia sen perustella.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:56"]
Mitä ihmeen järkeä? Meillä ainakin kauppiksessakin opetettiin että laskuja ei kannata koskaan maksaa etukäteen, koska se jolle maksat ne saa niistä korkotulot, ja sinä menetät, kaikki raha kannattaa pitää itsellä niin kauan kuin mahdollista, tuottamassa lisää rahaa. Tosin nykyään korot on alhaalla, silloin oli aika korkealla, mutta nousee ne korot taas joskus. Myös Keskisen Vesalla on sama tyyli, maksaa laskut mielummin aina myöhässä kuin koskaan etukäteen, hän myös kumartuu ottamaan lattialta jos näkee vaikka pennin rahan, tai nykyään 5 sentin, no siinähän on miljoonan alku.
[/quote]
[/quote]
Joo, no se onkin lähinnä periaate kun ei ole isoa firmaa, en näe silti mitään syytä maksaa etukäteen laskuja. Silloin kun mulla oli pieni firma, niin todellakin oli yleensä niin että kun maksoi etuajassa sai alennuksen, ja eräpäivänä ei. Joten silloin kannatti maksaa laskut etuajassa. Jos taas suuri määrä maksaa vaikka niitä vuokria kaupungille etukäteen, tulee siinä pienistä puroista jo suuri virta, ei ole kuitenkaan mistään 30 eurosta kyse. Samoin jos vaikka iso marketti joka myy jotain pientä tuotetta vaikka 50 senttiä kalliimmalla kuin mitä sen pitäisi alennuksessa olla, ja ihmiset ostaa tarjouksen takia tuotetta paljon normaalia enemmän, mutta maksaa huomaamattaan normaalin hinnan, hyötyy kauppa aika nopeasti isonkin summan. Ja jos näitä "virheitä" on useita ja usein, niin kyllä se kannattavuutta auttaa.
[/quote]Mulla on sen verran säästössä,että voisin maksaa vaikka kahden vuoden vuokrat jos haluisin.Olen työtön ja käyn sossussa.Onko kysyttävää?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:05"]
[/quote]Mulla on sen verran säästössä,että voisin maksaa vaikka kahden vuoden vuokrat jos haluisin.Olen työtön ja käyn sossussa.Onko kysyttävää?
[/quote]
Miksi keksit paskoja provoja?
28 ei ollut minun viesti.
Miksi on niin vaikea käsittää että myös työttömällä saattaa jäädä rahoista vähän yli?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:05"]
[/quote]
Miksi keksit paskoja provoja? TÄÄ SATTUU OLEEN TÄYTTÄ TOTTA.TTT OLEN SAANUT JO MONTA VUOTTA.NYT VARMAAN HIERTÄÄ ETTÄ MISTÄ MULLA ON MOISET SÄÄSTÖT?EIKÖ?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:42"]
Mutta minkä helkkarin takia saan alaspeukkuja?
[/quote]
Eihän Suomessa sovi tuolla tavalla retostella. Siitä ei kukaan tykkää. Kun opit olemaan vaatimaton ja huomaamaton etkä missään tilanteessa kehu itseäsi, yläpeukut alkavat suorastaan ropista yllesi kuin siunaava sade.
T: Jeesus
En minä jaksa tätä ketjua enää.
-ap
Hei Ap!
Olet mukavan positiivinen ihminen, toisin kuin toiset sinun viestiisi vastaavat henkilöt (haukat)
Tsemppiä ja leppoisaa joulun odottelun aikaa sinulle.
T. mies etelästä
Noin mäki ain teen seuraava vuokra vasta lokakuussa, oma vakuutus, että on ylimäärästä jos jotain ikävää sattuu :)
Lapsilisät, työttömyyskorvaukset ja päivärahat pois. Itse maksan omistusasuntoa pois itse tienaamilla rahoilla, en valtion köyhäinavulla.
Millä laskukaavalla sitä rahaa jää enemmän "tuhlattavaksi" ? Jos jättäisi sen marras/joulukuun vuokrat maksamatta, nii silloinhan sitä rahaa jäis enemmän, mutta nythän se raha on mennyt sinne vuokraan jo.
Minä maksan myös usein etukäteen yhtiövastikkeen, joka on 360€.
Maksan 500 kerralla, sitten saatan pitää maksuvapaita kuukausia.
Miksi raha polttaa tililläsi? Jos rahaa on, miksi se ei pysy tililläsi vaan sinun on pakko maksaa vuokra pois etukäteen?