Abortti vai unelmien työpaikka? Siis apua!
En olisi koskaan uskonut joutuvani tähän tilanteeseen. Olen siis kouluttautunut (osin ulkomailla) erittäin miesvaltaiselle alalle ja nyt pitkän väännön jälkeen minulle tarjottiin unelmien työpaikkaa Suomesta. Hommat alkaisivat maaliskuussa. Olen ollut ihan onneni kukkuloilla ja olemme valmistelleet miehen kanssa muuttoa Suomeen (olen täällä nytkin hoitamassa asioita).
Tein eilen raskaustestin, joka oli positiivinen.
Nyt en tiedä mitä tehdä. En voi ottaa paikkaa pienessä asiantuntijaprojektitiimissä vastaan, ja sitten yllättäen ilmoittaa jääväni mammalomalle. Se olisi täysi mahdottomuus. Tällaisia työtarjouksia ei kuitenkaan montaa tule elämässä vastaan. Ei varsinkaan naisille.
En myöskään tässä iässä (yli 30 v) haluaisi luopua lapsesta, joka ei ollut suunniteltu juttu, mutta ei kuitenkaan ei-toivottu.
Miehelleni en ole vielä kertonut mitään (hän on ulkomailla), mutta nyt istun täällä vanhempieni luona ja pohdin mitä teen.
Kommentit (75)
Täällä yksi uraäiti myös toteaa, että valitse molemmat. Mikään laki ei pakota pitämään äityslomaa kokonaan. Monessa maassa on täysin normaalia, että äiti palaa töihin vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen. Onnellisia ihmisiä niidenkin maiden vauvoista näyttää kasvava.
Tein itsekin ensimmäistä lasta odottaessani töitä laskettuun päivään asti. Vauvan synnyttyä tein myös jonkin verran töitä kotona. Lisäksi kävin hoitamassa muutaman jutun työpaikalla. Töihin palasin, kun lapsi oli 5 kuukauden ikäinen (isä jäi kotiin hoitamaan lasta).
Sinulla on varmasti mahdollista palkata kotiin hoitaja hoitamaan vauvaa. Näin voit yhdistää joustavasti vauvanhoidon ja työnteon hyvin nopeasti synnytyksen jälkeen. Jos työhösi sisältyy matkustelua, voit varmaankin järjestää asiat niin, että vauva ja hoitaja tulevat mukaasi. Toki tästä tulee ylimääräisiä kustannuksia, mutta näin voit pitää sekä työpaikan että lapsen.
Tietenkin sinun kannattaa miettiä elämääsi pitemmällä tähtäimellä. Mahtuuko siihen ylipäänsä lapsi? Jos haluat tehdä töitä, jotka vaativat jatkuvasti 60 tuntia viikossa, sopii se huonosti yhteen lapsiperheen elämän kanssa.
Uran, rahaa ja kaikkea hyvää saaneena :O/.... oikeasti viimeistä vaatekappaletta myöten annan kaiken pois, jos kyseessä on on lapseni...
Valintoja on aina tehtävä ja mihin elämä viekään, lapsi ei ole valinta se on lahja.
Olen mies, olen eronnut, olen uraa ja rahaa tehnyt... mikään ei voi olla sen arvoista mikä menisi lapsien edelle... Jokainen ihminen tekee omaa elämäänsä koskevat päätökset ja vastaa niistä päätöksistä..... Tämä on ollut minulle elämän ohje jota edelleen noudatan.... Monia asioita olen katunut, lapsia en ikänä...
Jos mietit mitä sinusta jää... onko se sitä mitä teet unelmasi työpaikassa ? Vai lapsesi ?
Omassa lähipiirissäni on ihmisiä joille lapsen saanti on vaikeaa tai mahdotontonta... Ovat tehneet upean uran ja asuvat velattomissa "linnoissa" , kaikki viimeisen päälle ja mitä mitä kaipaavat on lapsi....
Teet päätöksen itse ja teet sen siltä pohjalta mitä oikeasti haluat.
Lapsi/lapset ovat loppuelämän projekti, joka ottaa paljon ja antaa paljon.... Asiat muuttuvat, mutta lapsissa minulle ainakin on on jotain pysyvää.... Projekteista ei voi koskaan tietää, puolisosta siitäkään ei voi olla varma... Minulle lapset ovat se joista voin olla varma että olen heidän isä ja minua tarvitaan..... Tätä projektia ei kovin helposti peruta.
Itse mietin asiaa näin... kun aika koittaa lähteä mitä tärkeää voin ottaa mukaan ja mitä tärkeää voin jättää tänne? Ainakaan minulle ei tule mielleen ensimmäiseksi ura, raha, jne... Mitä minusta jää on jotain muuta, kuin se minkä jossain vaiheessa kuvittelin tärkeäksi... mitä jää on lapset !
Lapsi/lapset on hermoja rassaava vaativa "projekti", joka ensimmäisestä hetkestä antaa enemmän kuin ottaa... Ihmisten elämässä voi ja tapahtuu asioita mitkä eivät mene kaavan mukaan jota on suunnitellut. Olen omien kolhujen kautta oppinut jotain... Haluan vain olla paras mahdollinen isä lapsilleni ja jos joskus vielä sielunkumppani löydän yritän olla hänen arvoisensa...
Päätös mitä ikänä teetkin on sinulle oikea tilanteessa missä olet... Älä katso sen jälkeen kun olet oikean päätöksen tehnyt taaksesi... Elä täysillä elämää mitä haluat, nauti siitä ja älä tuhlaa aikaa siihen etäpäjos ajatteluun.
Toivon kaikkea hyvää sinulle ja minkä päätöksen haluatkaan tehdä toivon että se vie sinua eteenpäin.
Toivon kaikkea hyvää sinulle :O)
J
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:10"]
Lapsen hoitaminen on ura myös.
[/quote]
juupa juu. näin väittää vain ne, jotka ovat jääneet kotiin löysäilemään lasten kanssa.
Eihän äitiysvapaa ole kuin kolme kuukautta, joten pidät sen ja sitten palkkaatte lastenhoitajan. Toki asiasta kannattaa kertoa työnantajalle etukäteen...
valitse lapsi, enemmän katuisit lapsen menettämistä kuin parhaimmankaan työpaikan.
Aloittahan kysyy abortti vai työpaikka ei lapsi tai työpaikka.
Hänhän saa molemmat jos teettää abortin.
ota työ vastaan äläkä puhu raskaudesta sanaakaan. et voi edes tietää, vaikka saisit keskenmenon, joten ei raskaudesta tarvi vielä kertoa.
en kyllä ymmärrä sitä, että joku todella edes pohtii aborttia ilman lääketieteellistä syytä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:51"]
en kyllä ymmärrä sitä, että joku todella edes pohtii aborttia ilman lääketieteellistä syytä.
[/quote]
Oletko heikkolahjainen, vai miksi et ymmärrä? Normaalin ihmisen on mahdollista ymmärtää tällainen asia aivan hyvin, vaikka olisikin itse eri kannalla.
Raskaushormonit saa sut vaan ajattelemaan kummallisia. Pidät lapsen ja jäät äitiyslomalle kun se aika koittaa. Palaat takaisin töihin kun firmassa vaihtuu projektit. Sä kadut loppuelämäsi sitä, jos teet abortin. Oletko varma, ettei miehesi halua edes hetken taukoa reissutyöstä ja osallistuisi mielellään lapsen hoitoon kotona?
Mä olen myös sitä mieltä että voit saada molemmat. Vaikka Suomessa on totuttu siihen, että äiti jää lapsen synnyttyä vuosikausiksi kotiin, niin toisenlaisetkin ratkaisut on mahdollisia. Marissa Mayer palkattiin Yahoon toimitusjohtaksi raskaana ollessaan, ja saatuaan lapsen piti kaksi viikkoa äitiyslomaa. No, häntä kritisoitiinkin paljon mutta se on kuitenkin mahdollista. Ja suurimmalla osalla maailman äideistä ei varmaan ole mahdollisuutta pitää edes kolmen kuukauden äitiyslomaa, vaan useimmiten taidetaan olla kotona 4-8 viikkoa synnytyksen jälkeen. Ja silti lapsista kasvaa kelpo ihmisiä ja äidin ja lapsen suhde voi olla hyvä ja läheinen.
Tietysti pitää miettiä, onko valmis sekä uuteen vaativaan työhön että lapsiperheen arkeen, eli jos työ vaatii kaikki voimavarat ja vähintään 10-12-tuntisia päiviä, niin sitten tuosta ei tule mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:51"]
[/quote]
Oletko heikkolahjainen, vai miksi et ymmärrä? Normaalin ihmisen on mahdollista ymmärtää tällainen asia aivan hyvin, vaikka olisikin itse eri kannalla.
[/quote]
ymmärryskyvyn puutteesta kertoo mielestäni enemmän se, että ei pysty ajatella aborttia eettisesti ongelmallisena, vaan on muettimättä asiaa sitä mieltä, että abortti on naisen oikeus ja vapauden osoitus, koska lakikirjassa lukee niin.
Mun pomoni oli raskauden ja synnytyksen takia kaksi päivää pois töistä. Melko tehokas leidi, sanoisin.
Tämä ei ole joko-tai kysymys. Valitset tietenkin molemmat! Jos valitset abortin kadut sitä varmasti jos työprojekti lykkääntyy tai kuivuu kasaan niin kuin projekteilla on tapana. Jos valitset lapsen ja raskaus menee kesken niin olet menettänyt upean työmahdollisuuden ja lapsen, tai syytät lasta siitä, että sinun oli uhrattava urasi hänen vuokseen.
Äitini oli yrittäjä/konsultti miesvaltaisella alalla kun synnyin. Isä asui viikot toisella paikkakunnalla. Ensimmäiset 10 kuukautta asuin isovanhempieni luona ja lastenhoitaja oli apuna iltapäivisin. En muista tästä ajasta mitään, ja minulla on hyvin lämpimät välit molempiin vanhempiin ja isovanhempiin.
Kiintymyssuhdefanaatikoita ja muita äitien syyllistäjiä ei tarvitse kuunnella. Lapsesi ei kärsi jos häntä hoitaa luotettava aikuinen. Lapsesi ei tule edes muistamaan hoitajaa. Projektityössä voi usein itse päättää työajoista ja tehdä etäpäiviä.