Jos kyttää jonkun blogikuvia vain googlen kuvahaussa, niin
näkeekö blogin pitäjä sen. Vai näkeekö vasta, kun klikkaa kuvaa?
En viitsisi tunnustaa käyväni yhden henkilön kotisivuilla, mutta haluan katsoa kuitenkin kuvia...
Kommentit (11)
Blogin pitäjä näkee mitä kautta ja millä hakusanoilla blogiin tullaan. Ei hän voi sinun henkilöllisyyttäsi nähdä.
Eikä voi kukaan muukaan laillisesti, jos et ole kirjautunut Googleen (ja silloinkin vain Google voi seurata liikkeitäsi netissä).
Ei näe, mutta hieman vainoharhaiselta kuulostaa pelkosi, että joku bloggaaja alkaisi yksittäisistä kävijöistä selvittää keitä ovat. Bloggaan itsekin, ja katson toisinaan kävijätilastoja, mutta lähinnä sillä tasolla, että miltä sivustoilta blogiini on tultu, tyyliin että ahaa, Blogilistan kautta näin paljon, tietyn keskustelupalstan linkin kautta näin paljon. Ei tulisi mieleenkään alkaa jotain yksittäisiä ip:itä selvitellä ja arpoa kenen ovat, ei kiinnosta, ja lisäksi se on usein mahdotontakin (esim. monella ip:n tiedot kertovat vain jotain tyyliin työpaikan tai operaattorin jolta internetyhteys on hankittu).
Itse kuvittelisin, että ainoastaan, jos jotain tosi törkeää joku kommentoisi, saattaisin olla kiinnostunut että mistä päin maailmaa kommentti tulee ja jos tulee paljonkin kakkendaalia, että tuleeko samasta ip:stä. Mutta ip:t eivät tosiaan tallennu sinne kotisivulle, ellei avaa alkuperäistä kuvaa tai sitä kotisivua, jolla kuva on.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 11:44"]
Blogin pitäjä näkee mitä kautta ja millä hakusanoilla blogiin tullaan. Ei hän voi sinun henkilöllisyyttäsi nähdä.
[/quote]
Siksi kirjoittelen usein kuulemani blogin nimiä googleen ja sen nimen perään sanoja kuten salainen perversio, raskaana, keskenmeno, peräpukamakuva, uudet silikonit, nahkafetissi, käytettyjen alusvaatteiden myyjä jne. ihan vaan kiusatakseni heitä ja kun kuulemma moni muukin tekee niin ;P ;D
Tallentuuko ip:t blogin sivulle tai jonnekin mistä blogin pitäjä voi ne nähdä?
Eikö toisten ip-osoitteiden tallentaminen ole laitonta?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:34"]
Tallentuuko ip:t blogin sivulle tai jonnekin mistä blogin pitäjä voi ne nähdä?
Eikö toisten ip-osoitteiden tallentaminen ole laitonta?
[/quote]
Ainakin Bloggerissa, jota itse käytän, on melko laaja tilastointi käynneistä. Lisäksi on mahdollista lisäosilla ottaa käyttöön liveseuranta, jolla voi vaikka nähdä mikä ip katsoo juuri parhaillaan mitäkin sivua. Täältä tuosta lisätietoa http://www.mybloggerlab.com/2011/12/tracking-live-visitors-on-blogger-with.html
Ip:iden tallentaminen ei ole mitenkään laitonta. Monet keskustelupalstat jopa näyttävät tallentamansa ip:n jokaisen viestin alla, esim. Lemmikkipalstat. IHmiset muuten yleensä yliarvioivat sitä, mitä ip heistä paljastaa. Esim. jos minä syötän tämänhetkisen ip-osoitteeni palveluun jolla voin selvittää kuka se on, tulee vastaukseksi työnantajani, suuri yritys Helsingissä. Koska nettiyhteyteni on sitä kautta. Minua henk. koht ei voi tunnistaa ip:n perusteella.
Mutta "vainoharhaisia" suositteliisin käytttämään proxyjä, jolloin se ip josta tulet ei näy vaan proxyn ip.
Ymmärrän myös näitä "vainoharhaisia", joiden ip-osoitteessa näkyy ison suomalaisen firman nimi jossain tosi kaukana Suomesta...:-)
Eli ei kannata enää lukea blogeja koska bloggaaja kyttää lukijoita yhtä paljon kuin lukija kyttää bloggaajan JULKISTA blogia? :(
halutessani pystyisin tekemään vierailun blogissani käyneen kotioven takana, mutta nämä työkalut eivät ole kaikkien bloggarien käytössä. Tai mistäs minä sen tiedän, kuinka nettivelhoja bloggarit ja heidän ystävänsä ovat. Mutta fakta on se, että interwebin ihmeellisessä maailmassa mikään ei pysy salassa, ei kannata edes yrittää. Jokainen IP tallentuu muistiin, mistä sivuillani käydään.
Ei näe, ellei klikkaa kuvaa (tai kuvaakin voi klikata, mutta jos ei klikkaa eteenpäin / mene sivulle, jossa alkuperäinen kuva on)