Olen kunnallineen pph ja sapettaa eräät perheet!
Maahanmuuttajat kyseessä. Perheet ovat tulleet hyödyntämään sosiaaliturvaamme. Sanovat, etteivät opiskele suomenkieltä koska palaavat muutaman vuoden kuluttua kotimaahansa.
Minua kuitenkin velvoittaa varhaiskasvatussuunnitelma, näen aivan turhaan vaivaa opettaessani lapsia. Täytän jos jonkinlaista lappua ja istun palaverissa 4 kertaa vuodessa näiden perheiden takia. Järkyttävää rahan tuhlausta sanon minä. Mielestäni suomenkielen opiskelu pitäisi olla edellytys Suomessa asumiselle tai ainakin sosiaalietuuksiin (terveys, päivähoito, koulu jne..).
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:27"]
Perheet eivät ole enää Suomessa kun lapset ovat kouluikäisiä mutta antaa tämän aiheen olla :) ap
[/quote]
Miksi eivät asu silloin enää Suomessa? Miten voit olla arma asiasta?
[/quote]
Ilmeisesti kyse on korkesti koulutuetuista maahanmuuttajista, jotka ovat tulleet jollekin firmalle töihin muutamaksi vuodeksi lähetettyinä työntekijöinä. Tai sitten diplomaatiperheestä. Hitusen eri asia kuin pakolaiset tai turvapaikanhakijat, joita ketjussa on mollattu. Koska vain tuollaisessa tapauksessa voi olla varma, että "muutaman vuoden" kuluttua muuttaa takaisin kotimaahansa. Tai jonnekin muualle niitä töitä tekemään.
Ja tällaisia maahanmuuttajiahan kaikki toittottavat haluavansa tänne lisää. Jopa perussuomalaiset.
Eikä tämä ole läheskään ainoa asia missä näitä loisia hyysätään. Heille syydetään rahaa että olisivat hiljaa. Arvostan näitä maahanmuuttajia ketkä ovat töissä ja edes yrittävät puhua suomea, mutta 95% loiselelee täällä minun ja sinun rahoilla.
Itse olen työssäni nähnyt näitä erittäin vaikeavammaisia lapsia, jotka tulevat kehitysmaista. Tuossa HS:nkin tapauksessa: Pitäisikö Suomen ottaa jokainen tänne hakeutuva vammainen lapsi asumaan ja huollettavaksi? Tuossa(kin) tapauksessa cp-vammaisen lapsen vuosikustannukset ovat samat kuin monen työttömän yhteensä + että olisi elätettävänä vielä kaksi aikuista ja neljä muuta lasta. Lähes satavarma juttu, että vanhemmat eivät työllistyisi. Työssäni näen näitä perheitä, ja ovat usein hakeneet vielä todistuksen, että vammaisen lapsen hoito on niin vaativaa, että tarvitaan molempien vanhempien kotonaolo. Työllistymistä ei siis näköpiirissä. Vaativat taksikuljetusta, koska eivät voi kulkea bussilla vammaisen lapsensa kanssa (vaikka lapsi istuu rattaissa, jolloin bussi on ihan mahdollinen liikenneväline) ymym. Tekevät lisää lapsia ja vammainen lapsi huostassa, kun ei hänestä kuitenkaan jakseta/pystytä huolehtimaan.
Monet maahanmuuttajaperheet ovat niin moniongelmaisia tapauksia, että hämmästyisitte.
Jos joku tulee Suomeen turvapaikanhakijana, hän tuskin sanoo päivähoitajalle muuttavansa kotimaahansa ennen lasten kouluikää. Joten ap:n tapauksessa kyse lienee Suomeen töihin tulleista perheistä, jotka ovat Suomessa ennalta sovitun ajan ja palaavat sitten kotimaahansa. Ap:lla tuntuu olevan jotain tällaista vastaan, vaikka työperäistä maahanmuuttoa kaikki puolueet kannattavat yksituumaisesti.
Eikö olisi outoa, jos vanhemmat panostaisivat kovasti kieliopintoihin, vaikka ovat Suomessa vain tilapäisesti?
* verrattna kantaväestöön. Usein vanhemmilla ei ole edes halua integroitua eivätkä he ymmärrä, että raha jota saavat on muilta pois (koska niinhän se on). Yhden tuollaisen perheen elättämiseen menee helposti 4000e kuukaudessa! Eli 40 0000e vuodessa. Yksi lapsi saa toimeentulotukea 300e/kk, plus vammaisen lapsen hoitotuet, vanhemmat 500e/kk +kotoutumistuki, asumislisä (asunnon hinta tuon kokoisella perheellä noin tuhat euroa)., ymym. harkinnanvarainen toimeentulotuki. 10vuodessa perhe käyttää siis puoli miljoonaa euroa yhteiskunnan varoja, puhumattakaan vammaisen lapsen hoitokustannuksista (useita tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa, jos on osittain laitospaikalla tai sijaisperheessä, koska vanhemmat eivät jaksa), + lasten koulutus ja ilmaisen koulutuksen kustannukset, taksi- ja bussikyydit, kielen opetus ymym. Ja yhteiskunnalle he eivät anna takaisin.
Minuakin kiinnostaa, että miksi ap on varma, etteivät lapset ole täällä enää kouluiässä?
47, mitä tekemistä vuodatuksellasi on ap:n kanssa? Ap ei puhunut vammaisesta lapsesta tai että perheessä ei käytäisi töissä. Kyse on ilmeisesti Suomessa työskentelevistä lähetetyistä työntekijöistä, koska tietävät kotimaahansa paluun ajankohdan. He maksavat veroja ja käyttävät samoja palveluita kuin suomalaiset. Mitä pahaa siinä on?
Tuskin on kyseessä. Itse ainakin kuulen päivittäin, kun nimenomaan pakolaiset selittävät että palaavat kotimaahansa. Se on sitä haluusinaatiota, kun ei haluta ingeroitua ja uhitellaan koko järjestelmälle. Tietysti takana voi olla vilpitön toive paluusta kotimaahan, mutta ei sitä kuitenkaan toteuteta (valitettavasti). Se on vain syy olla integroitumatta.
Ap, ymmärrän sinua. Kielen oppiminen ja sitä kautta myös maan kulttuurin ymmärtäminen on ensisijaisen tärkeää kotoutumisen kannalta. Se, että joku ei halua opetella kieltä ja estää parhaansa mukaan vielä lapsensakin kielen oppimisen, niin kertoo siitä, että nämä ihmiset eivät halua kotoutua. On varmasti turhauttavaa tehdä varhaiskasvatussuunnitelmia lapselle, jonka vanhemmat eivät ole asiasta kiinnostuneet ja myös näyttävät sen. Lapsen kannalta tilanne on ikävä. Pienen lapsen pitäisi selvitä kahden kulttuurin välissä ja jos vanhemmilla ei ole mielenkiintoa edes opetella kieltä, joka mahdollisesti avaisi tätä heille vieraampaa kulttuuria, jää lapsi kovin tyhjän päälle. Itse Saksassa asuneena, voin kertoa, että siellä todellakin näkee millaisia ongelmia se voi aiheuttaa niiden lasten osalle, jotka jäävät maahan ja käyvät koulunsa Saksassa mutta eivät ole saaneet vanhemmiltansa tukea esimerkiksi kielen opiskeluun ja kulttuurierojen ymmärtämiseen. Koulumenestys ja sitä kautta myös mahdollisuudet tulevaisuuden suhteen kärsivät. Oman esimerkkini ja sinun mainitsemiesi perheiden kohdalla on tietenkin se ero, että Saksaan tulleet maahanmuuttajat usein jäävät maahan kun taas sinä kerroit siitä, kuinka turhauttavaa on tietää, etteivät perheet jää Suomeen ja siksi suhtautuvat asioihin välinpitämättömästi. Yhtä lailla kummassakin tapauksessa lapsi on se, joka kärsii. Tsemppiä sinulle töihin!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 10:08"]
47, mitä tekemistä vuodatuksellasi on ap:n kanssa? Ap ei puhunut vammaisesta lapsesta tai että perheessä ei käytäisi töissä. Kyse on ilmeisesti Suomessa työskentelevistä lähetetyistä työntekijöistä, koska tietävät kotimaahansa paluun ajankohdan. He maksavat veroja ja käyttävät samoja palveluita kuin suomalaiset. Mitä pahaa siinä on?
[/quote]
Väärä päätelmä tämä! Elävät tukien varassa. ap
51, luitko ollenkaan mitä ap kirjoitti. Nuo maahanmuuttajat olivat palaamassa pian kotimaahansa. Miksi he opettelisivat suomen kielen? Eikö se jos mikä olisi resurssien tuhlaamista, kielikursseille kun jonottaa maahanmuuttajia, joiden on tarkoitus jäädä Suomeen pitemmäksi aikaa. Miten lapset muka kärsivät vanhempiensa toiminnasta, kun he menevät kouluun kotimaassaan.
Ap, vaikea uskoa että eläisivät vain tukien varassa. Miten he silloin tietäisivät, että palaavat pian takaisin kotimaahansa?
Minä arvasin, että elävät tukien varassa. Itselleni on ollut ihan järkyttävää nähdä, kuinka häikäilemättömästi Suomen järjestelmää hyödynnetään. Ja kuinka monet maahanmuuttajien lapset ovat huostaanotettuja. Heitä on todella paljon verraten kantaväestöön. Perheet ovat todella moniongelmaisia ja vaativat hirveästi apua ja tukea eivätkä lasten ongelmat silti ratkea.
En ole ap, mutta siis eikä teillä ole oikeasti kokemusta ulkomaalaisista. Kaikki serbit ja nämähän aina selittävät kuinka palaavat kotimaahansa. Olen kuullut tällaisen lauseen jopa somalialaisten suusta. Kuinkakohan realistista on, että oikeasti palaavat? Ei se ole mitään aikuisen puhetta vaan kertoo vaan epärealistisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 10:25"]
Ap, vaikea uskoa että eläisivät vain tukien varassa. Miten he silloin tietäisivät, että palaavat pian takaisin kotimaahansa?
[/quote]
Sehän on ihan yleisesti tiedossa oleva tosiasia, että kaikkein isänmaallisimpia ovat ulkomailla asuvat maan kansalaiset. Koska he eivät pysty sopeutumaan Suomeen, vaalitaan omaa kansallistunnetta ja uskontoa yhä hartaammin ja elätellään epärealistisia kuvitelmia siitä, että kohta palataan kotimaahan. Aikuiset ihmiset selittävät lapsillekin, että kohta palaamme vaikka eivät todellakaan palaa. Tätä samaa selittävät vuosikausia, ei kai ihme että lapset ovat sekaisin
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:33"]
Tottakai sinua velvoittaa Vasu, kun kerran hoidat lapsia. Se velvoittaa sinua oli lapsina sitten ketä tahansa, puhuivat perheet mitä tahansa, tai oli vanhempien arvomaailma mitä tahansa.
Maailma on täynnä erilaisia töitä. Jos pph:na sapettaa, niin esim. roskakuskeista on pulaa.
[/quote]
No just täähän ratkaiseekin ongelman. Vaikka ap vaihtais toisiin töihiin niin edelleen rahaa kuluu turhaan.
53, luin mitä ap kirjoitti. Hän kirjoitti ensimmäisessä viestissä, että perheet ilmoittavat palaavansa muutaman vuoden kuluttua takaisin. Jos minä asun muutaman vuoden ulkomailla, niin voin perehtyä sekä kieleen että kulttuuriin. Minusta uuden kielen oppiminen ja sitä kautta ehkä itselleni vieraan kulttuurin avautuminen on positiivinen kokemus. En yrittäisi estää tällaista kokemusta ainakaan lapsiltani. Varhainen vieraiden kielten kuuleminen ja oppiminen auttaa myöhemmin kielten opiskelussa. Ap:n kirjoituksesta minulle jäi jotenkin sellainen kuva, että perheitä ei juurikaan kiinnosta olla tämän yhteiskunnan osana edes sitä muutamaa vuotta. Pienen lapsen elämässä muutama vuosi on pitkä aika.
Yhteensä 858, pääosin Suomeen turvapaikanhakijana tullutta ulkomaalaista palasi vapaaehtoisesti kotimaahansa IOM Helsingin (Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö) ja Maahanmuuttoviraston paluumuuttohankkeessa.
Ihmettelisin jos pakolainen ei olisi traumatisoitunut tai edes ei traumatisoituisi ihan erilaisessa kulttuurissa. Itse asuin Keniassa, mutta silti suomalainen kulttuuri ja muu minkä olen sisäistänyt kasvaessani, tuntui oikealta. Esim. aikakäsitykseni oli aika naurettava siinä ympäristössä, mutta minulle se vain tuntui kaikkein oikeimalta. Myös tietyt kohteliaisuus asiat, kuten negatiivisen asian esittäminen positiivisesti, ei aina minulta suorasukaiselta suomalaiselta onnistunut. Suomalaiselle suomalainen kulttuuri on se oikea ja paras ja siitä pidetään kiinni viimeiseen asti. Mutta näin kokevat muunlaisen taustan omaavat ihmiset myös. Tietyissä määrin sopeutuu, mutta ei kokonaan kuitenkaan. Tottakai ihmiset myös haaveilevat takaisin muutosta. Mitä suuremman pakon edessä ovat tänne tulleet, sen vaikeampi on varmaan sopeutua.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:44"]
Ulkomailla asuessa maksoimme elämisemme itse, emme eläneet yhteiskunnan varoin.
[/quote]
Kyllä me ainakin ranskassa eläessä elettiin paljonkin yhteiskunnan varoilla: päivähoito, koulu yms maksetaan verorahoin kuten Suomessakin. jos olisi itse maksanut, niin kalliimmaksihan tuo olisi tullut...
[/quote]
Maksuton päivähoito, toimeentulotuki ja asumistuki vai?