G: Mitä teillä oli tänään ruuaksi?
Meillä oli päivällä perunasalaattia, jossa oli perunaa, vihreitä linssejä, fetaa, sipulia ja rucolaa (maustettu mustapippurilla, suolalla, oliiviöljyllä ja viinietikalla). Illalla oli avokadopastaa, siis sitä avokadopastaa.
Kommentit (100)
Eli kannattaa vetää pelkkää tomaattimurskaa ja unohtaa kaikki muut kasvikset.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:45"]
[/quote]Voi hyvänen aika miten yksinkertaisia eräät voivatkaan olla.
Pointti tässä oli se, että kaikki av-mamman terveelliseksi ja herkulliseksi kuvittelema ei sitä ole. Esimerkiksi makaroonilaatikko tai jäävuorisalaatti, ne voi korvata sekä keholle että mielelle paremmalla ruualla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:47"]
Pointti tässä oli se, että kaikki av-mamman terveelliseksi ja herkulliseksi kuvittelema ei sitä ole. Esimerkiksi makaroonilaatikko tai jäävuorisalaatti, ne voi korvata sekä keholle että mielelle paremmalla ruualla.
[/quote]
Mun mielestä taas on hieman naurettavaa jankata jostain tomaattimurskasta, kun tärkeintä on kuitenkin syödä kasviksia mahdollisimman monipuolisesti, niin, että tulee syötyä eri värisiä kasviksia.
Mun mielestä on myös outoa, että sä haluat määritellä, mikä on hyvää ja mikä ei, vaikka kyse on makuasiasta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:54"]
[/quote]
Mun mielestä taas on hieman naurettavaa jankata jostain tomaattimurskasta, kun tärkeintä on kuitenkin syödä kasviksia mahdollisimman monipuolisesti, niin, että tulee syötyä eri värisiä kasviksia.
Mun mielestä on myös outoa, että sä haluat määritellä, mikä on hyvää ja mikä ei, vaikka kyse on makuasiasta.
Ap
[/quote]Makuasiasta kyllä, mutta sen makaroonilaatikkokeskustelun aloittaja taas laittoi lapsensa syömään sitä vaikka nämä eivät tykänneet siitä.
Ja tämä taas mielestäni johtuu juuri siitä, että makaroonilaatikko ja jäävuorisalaatti (ja porkkanaraaste) ovat jotenkin iskostuneet ihmisille perinteiseksi ja hyviksi ruuiksi, joita "kuuluu" syödä arkisin. Ei niitä ole mikään pakko ikinä syödä kun maailma on pullollaan ruokia, ja monet ruuat valmistuvatkin paljon nopeamminkin! Lapsetkin ovat iloisempia kun saavat mieluista ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:54"]
[/quote]
Ap
[/quote]Makuasiasta kyllä, mutta sen makaroonilaatikkokeskustelun aloittaja taas laittoi lapsensa syömään sitä vaikka nämä eivät tykänneet siitä.
Ja tämä taas mielestäni johtuu juuri siitä, että makaroonilaatikko ja jäävuorisalaatti (ja porkkanaraaste) ovat jotenkin iskostuneet ihmisille perinteiseksi ja hyviksi ruuiksi, joita "kuuluu" syödä arkisin. Ei niitä ole mikään pakko ikinä syödä kun maailma on pullollaan ruokia, ja monet ruuat valmistuvatkin paljon nopeamminkin! Lapsetkin ovat iloisempia kun saavat mieluista ruokaa.
[/quote]
Sä oot tainnut lukea niitä viestejä hieman eri silmillä kuin minä. Se kirjoittajan kertoi, että lapset eivät söisi mitään valittamatta ja makaronilaatikko on just ja just sellainen juttu, jota hän saa ne syömään.
Ap
Mun täytyy vielä lisätä se, että kyllä makaronilaatikko uppoaa aika yleisesti lapsiin. Meillä kun tehdään monen lapsiperheen mielestä "erikoista" ruokaa, oon usein kysellyt kylään tulevilta perheiltä, että mitä vois tarjota, ja monesti on päädytty siihen makaronilaatikkoon.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:09"]
Mun täytyy vielä lisätä se, että kyllä makaronilaatikko uppoaa aika yleisesti lapsiin. Meillä kun tehdään monen lapsiperheen mielestä "erikoista" ruokaa, oon usein kysellyt kylään tulevilta perheiltä, että mitä vois tarjota, ja monesti on päädytty siihen makaronilaatikkoon.
Ap
[/quote]
Se kommentti oli, että hän on saanut lapsensa "vaikka sitten valittaen" syömään sitä. Ei se hirveän mukavalta kuulosta, mutta toki varmaan sitten jos on kovasti väsynyt niin tyytyy tuohon. Mun pointtini on vain, että on vielä helpompia ja yhtä edullisia ruokia, jotka saattais kelvata lapsille paremmin ja olla kaupanpäällisiksi terveellisempiäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:12"]
Ap
[/quote]
Se kommentti oli, että hän on saanut lapsensa "vaikka sitten valittaen" syömään sitä. Ei se hirveän mukavalta kuulosta, mutta toki varmaan sitten jos on kovasti väsynyt niin tyytyy tuohon. Mun pointtini on vain, että on vielä helpompia ja yhtä edullisia ruokia, jotka saattais kelvata lapsille paremmin ja olla kaupanpäällisiksi terveellisempiäkin.
[/quote]
Joo, mutta mun mielestä ei silti ole kovin viisasta kuvitella jonkun nettikommentin perusteella pystyvänsä ratkaisemaan jonkun perheen syömisongelmat. Varsinkaan, kun siinä kommentissa ei tullut ilmi kuin yhden päivän ruuat.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:12"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Joo, mutta mun mielestä ei silti ole kovin viisasta kuvitella jonkun nettikommentin perusteella pystyvänsä ratkaisemaan jonkun perheen syömisongelmat. Varsinkaan, kun siinä kommentissa ei tullut ilmi kuin yhden päivän ruuat.
Ap
[/quote]Ei sellaista kukaan ole yrittänytkään. Ko. henkilö vain itsekin pyysi ruokavinkkejä, kun on kyllästynyt siihen valitukseen.
Ei yhtään mitään, kun kumpikaan ei jaksanut tehdä
Kaikki lapset eivät syö tomaattia. Oma lapseni sai siitä oireita eikä vieläkään halua sitä syödä, suu tulee kuulemma araksi, vaikka ketsupista ei tule enää oireita. On siis tottumaton eikä suostu kokeilemaan. Niinpä jätän ruoista ja salaateista pois tomaatin ( muut saavat lisätä omalle lautaselleen ). Ei se tomaattimurska autuaaksi tee. Tämä lapsi syö kurkkua ja paprikaa runsaasti, salaattia vähän väkipakolla, porkkanaa silloin tällöin ja mieluiten keitettynä. Elossa on, vaikka tomaattimurskat eivät maistu.
t. Ohis
Niin?
Toki raaka tomaatti (ja varsinkin ne raa'at mauttomat tehotuotetut mitä täällä Suomessa melkein ainoastaan myydään marketeissa) tuottaa monelle tuollaisia allergisia histamiinireaktioita.
Mutta kypsytetty tomaatti, varsinkin tomaattipyree ja tomaattimurska ei tuota samoja ongelmia ja lisäksi sisältävät esim moninkertaiset määrät lykopeenia yms hyödyllisiä antioksidantteja.
Minunkaan toinen lapsi ei syö raakaa tomaattia, mutta tomaattimurska kyllä menee monessa ruokalajissa ja uppoaa ongelmitta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 22:35"]
Kaikki lapset eivät syö tomaattia. Oma lapseni sai siitä oireita eikä vieläkään halua sitä syödä, suu tulee kuulemma araksi, vaikka ketsupista ei tule enää oireita. On siis tottumaton eikä suostu kokeilemaan. Niinpä jätän ruoista ja salaateista pois tomaatin ( muut saavat lisätä omalle lautaselleen ). Ei se tomaattimurska autuaaksi tee. Tämä lapsi syö kurkkua ja paprikaa runsaasti, salaattia vähän väkipakolla, porkkanaa silloin tällöin ja mieluiten keitettynä. Elossa on, vaikka tomaattimurskat eivät maistu.
t. Ohis
[/quote]
Meillä ei tomaattimurska uppoa, edes pizzapohjassa, yöks!
Kuinka putkinäköinen voi olla ihminen joka ei ymmärrä että tässä ei edes oikeasti puhuta tomaattimurskasta vaan ruuan mausta ja terveellisyydestä? Lukekaa nyt vähän ajatuksella näitä viestejä..
tänään tein vaimolle päivälliseksi, juures muusin alusta loppuun, kalapuikkoja, tuoreeella sitruunalla tuunattuna ja salaatti (rucola,tomaatti,paprika).
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 04:15"]
tänään tein vaimolle päivälliseksi, juures muusin alusta loppuun, kalapuikkoja, tuoreeella sitruunalla tuunattuna ja salaatti (rucola,tomaatti,paprika).
[/quote]
Ei kelvannut, mitä teen ?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:19"]
Meillä oli päivällä perunasalaattia, jossa oli perunaa, vihreitä linssejä, fetaa, sipulia ja rucolaa (maustettu mustapippurilla, suolalla, oliiviöljyllä ja viinietikalla). Illalla oli avokadopastaa, siis sitä avokadopastaa.
[/quote]
Lounaan kaikki söivät muualla (töissä, ravintolassa, koulussa, tarhassa jne.).
Päivälliseksi teimme porukalla tortillapizzoja, kukin omanlaisensa.
Myös 3 lasten ystävää oli mukana
Sen ohessa salaattia, colaa, vichyä, viiniä... kukin tavallaan.
Meillä oli aamulla tuorepuuroa, lounaalla on pitaleipiä, falafelejä ja tsatsikia, päivälliseksi kesäkurpitsalasagnea.
Kasvispastaa: Pastaa, herneitä, kikherneitä, parsakaalia, pinaattia ja fetaa. Ihan hyvä sapuska.
Äh, esikatselu näytti hienommalta.
Katsokaa täältä ja verratkaa:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=398&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=331&lang=fi
Tomaattimurskassa on mm. viisinkertainen määrä A-vitamiinia, tuplamäärä C-vitamiinia ja 30 kertaa enemmän karotenoideja (eli sitä lykopeenia, joka on antioksidantti). Jäävuorisalaatti voittaa selkeästi vain K-vitamiinissa (jota elimistö pystyy itse tuottamaan eikä sitä siksi tarvita ravinnosta) ja folaatissa.