Terveydenhoitohenkilöstön vaitiolovelvollisuudesta taas kerran
Naapuri oli onnitellut miestäni vauvasta ennen kuin olin edes kotiutunut sairaalasta. Tiedon naapuri oli saanut tuttavaltaan, joka kuulemma on kätilönä ko. synnytyssairaalassa. Tämä kätilö oli papereistani nähnyt että asun samassa taloyhtiössä hänen tuttavansa kanssaan ja oli sitten katsonut asiakseen informoida tuttavaansa että olin "hänen sairaalassaan" synnyttämässä.
Ei iso juttu mutta vähän nyppii ettei terveydenhoitohenkilöstö osaa pitää suutansa supussa. Mistäs tiedän mitä kaikkea ko. kätilökin on katsonut asiakseen juoruta.
Kommentit (13)
Valitusta on vaikea tehdä kun tiedän vain että joku sairaalan kätilöistä on naapurini tuttava.
ap
Itse aina kysyn töissä, jos näen tutun, että saanko kertoa miehelleni, että olette synnyttäneet. Vaikka yleensä siinä vaiheessa kun pääsen kotiin, mies on ollut tietoinen jo tapahtuneesta. T:Kätilö
Juoruaja selviää kyllä ja vaikkei selviäiskään niin tuossa on selkeä paikka pienelle työpaikkakurinpalautukselle.
on tutkinut potilastietoja ja kertonut niitä myös eteenpäin? Miksi hän on sinun papereitasi lukenut? Jos hän ei ole hoitanut sinua, ei hänellä ole lain mukaan oikeutta edes katsoa potilastietojasi.
Laki on yksinkertaisen selvä, ja jokaisen kätiön yms. ammattihenkilön pitäisi tietää!
T: osastonhoitaja
urkinnallaan ja juoruilulla satuttaa joskus jotakuta pahastikin. On olemassa paljon yksityisempiä asioita kuin synnytys.
on tutkinut potilastietoja ja kertonut niitä myös eteenpäin? Miksi hän on sinun papereitasi lukenut? Jos hän ei ole hoitanut sinua, ei hänellä ole lain mukaan oikeutta edes katsoa potilastietojasi.
Onhan siellä monta muutakin kuin just se yksi joka lapsen ottaa vastaan kun syntyy. Ja kyllä kätilöillä sentään on oikeus töissä jutella työasioita ja esim. vaihtaa mielipiteitä.
Mutta muuten ko. juoruilu on väärin ja kannatan valituksen tekemistä!
Lapseni potilastietoja eräs naapuri kertoi minulle kun oli työpaikalla sairaalassa niihin tutustunut.
Sieppasi niin paljon että soitin ja valitin tuosta henkilöstä. Sama henkilö puhui myös muiden potilaiden asioita kuulteni. Seuraus - potkut.
Kyseessä ei ollut hoitohenkilökuntaan kuuluva ihminen.
No varmaan apta on hoitanut aika monta kätilöä
Eli synnytyksessä olleiden kätilöiden lisäksi synnyttäneiden osastolla paperini on nähnyt varmasti useampikin kätilö.
Mihin pitäisi ottaa yhteyttä, jos haluaisi tehdä valituksen?
ap
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa valvoo lääninhallitus ja TEO.
Paikallisemmalla taholla osaston päättävät henkilöt ts. ylilääkäri, ylihoitaja, osastonhoitaja.
en ole varma mihin kannattaa ottaa yhteyttä - lääninhalitus?. Potilasasiamies ainakin tietää, ja sitten ko. klinikan yliliääkäri. Heidän pitää ainakin virkansa puolesta osata neuvoa, miten toimia.
Ja kyllä, sähköisestä käynnistä sair.kertomukseen jää aina jälki (joka on helppoa todistaa), vanhanaikaisten papereiden kanssa on vaikeampaa, mutta valanvannottamina oikeudessa useimpien ihmisten suut onneksi aukeaa.
Ihan oikeasti, tee ilmoitus, koska väärinkäyttö (vaikkakin tässä tilanteessa "mukava"), on aina laitonta. Itse alalla töissä olevana tekisin myös, koska laki on yksinkert. selkeälukuinen tässä kohtaa.
T.osastonhoitaja
Ei tuollaista saa tehdä.