Anopilta puhjennut munasarjakysta ja on nyt sairaalassa
Iso munasarjakysta on puhjennut anopilta ja hän on nyt sairaalassa. Pitäisikö anoppi ottaa meille toipumaan saikkua saa kuitenkin kuukauden verran. Anoppi asuu yksin joten otona häntä ei kukaan ole auttamassa.
Minull on anoppiini hyvät välit joten tästä ei ole ongelmaa. Haluaisin ihan vilpittömästi auttaa häntä.
Kommentit (27)
Eipä tuohon juuri mitään toipumisaikaa tarvita, varsinkin kun on puhjennut itsekseen eikä ole leikattu. Itselleni tuli tuollainen ja puhkesi parikymppisenä. Äärimmäisen kivulias oli, mutta sitten puhjettuaan kyllä äkkiä ohi eikä mitään vaivoja enää. En pitänyt mitään saikkuja.
Senkun otat, mitä se meille kuuluu?
Ei kai anoppi niin huonoon kuntoon ole mennyt, ettei yksin pärjäisi.
Tee ihan mitä haluat, ei liikuta meitä.
No eikö tuo ole pelkästään sinun ja anoppisi välinen asia? Mitä tuohon kukaan ulkopuolinen voi sanoa? Sairaalassa kuitenkin arvioidaan kotiutettaessa anopin kunto ja apua järjestyy yhteiskunnan puolesta tarpeen mukaan.
Se kipu on hirvittävä mutta en muista itse saaneeni edes sairauslomaa... Liekö anopille tullut jokin tulehdus tms?
Mutta anopilta kysymällähän se selviää.
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuo ole pelkästään sinun ja anoppisi välinen asia? Mitä tuohon kukaan ulkopuolinen voi sanoa? Sairaalassa kuitenkin arvioidaan kotiutettaessa anopin kunto ja apua järjestyy yhteiskunnan puolesta tarpeen mukaan.
Mitä apua yhteiskunnan puolesta järjestyy? Aamun vitsi.
Ajattelin että on kipeä kun saa kerta kuukaudenkin saikkua.
Eilen ainakin kuulosti kivuliaalta ja väsyneeltä tosin oli juuri avoleikattu.
Oletko joku siitä eilisestä ketjusta, jossa ihmiset kertoivat, että kirjoittavat elämänsä joka rasauksen tänne?
Mitä se meille kuuluu? Ota, jos tarvitsee apua ja sinulle sekä puolisollesi/perheellesi sopii ja on antaa hänelle joku oma tila. Itse voisin vastaavassa tilanteessa auttaa avomieheni äitiä.
Järjestäkää hoitoapua jos sitä tarvitsee, parhaiten toipuuu omassa kodissaan.
Jos se teille kaikille sopii niin totta kai. Mutta ei anoppisi yksin jäisi, hän saisi kyllä kotihoidolta tarvittavat avut jos ei siis omaiset pystyisi auttamaan. Ja kyseessä on parantuva väliaikanen tila kuitenkin. Voi olla, ettei anoppisi edes halua tulla teilel.
Tuossa tilanteessa minä en haluaisi mennä kenenkään nurkkiin asumaan. Sen sijaan otan mieluusti käytännön apua vastaan. Olisi kiva, jos joku toisi ensi alkuun postin laatikosta sisälle. Osaan tilata ruuat kotiin, mutta se ei onnistu ihan lähipäiville, joten kiva, jos joku kävisi hakemassa kaupasta ruokaa lähipäiviksi. Olen itse ollut parissa isossa vatsan alueen leikkauksessa ja aika äkkiä niistä toipuu liikkumiskuntoon, jos ei tule komplikaatioita.
Ai on siis leikattu. Itselläni kiertyi iso munasarjakysta ja tehtiin myös iso avoleikkaus. Saikkua tuli viisi viikkoa. Ihan hyvin pärjäsin, kun muut hoitivat kauppa-asiat, kun mitään ei saanut kantaa. Ruuat pystyin hyvin itse tekemään enkä mihinkään muuhunkaan apua tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua yhteiskunnan puolesta järjestyy? Aamun vitsi.
Ei se ole vitsi. Jos sairaalassa arvioidaan, ettei yksin pärjää niin kyllä kotisairaanhoidon on tehtävä arviointikäynti. Näin ainakin oman äitini kohdalla leikkauksen jälkeen tehtiin. Kotisairaanhoidosta käytiin hoitamassa haavaa. Toki siitä laskutettiin, mutta käyntejä oli alkuun useamman kerran viikossa. Näin ainakin Keski-Suomessa.
Kysy anopilta haluaako tulla. Olen sitä mieltä että empatia ja auttaminen ovat hyvin tarpeellisia asioita, joten hyvä että olet valmis olemaan anopin tukena ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy anopilta haluaako tulla. Olen sitä mieltä että empatia ja auttaminen ovat hyvin tarpeellisia asioita, joten hyvä että olet valmis olemaan anopin tukena ongelmissa.
Tuo on hienoa, että välität anoppisi hyvinvoinnista. Jos anoppi haluaa, niin toki voit hoitaa häntä.
Mutta mahdollista on myös hankkia kotiin apua kunnan kotihoidolta, siellä arvioivat tilanteen. Hoitava lääkäri tekee kotipalveluun lähetteen.
Kotisairaanhoito tietysti tekee lääketieteelliset hoitotoimenpiteet, mutta onhan myös järjestettyä ruokapalvelua jne.
Mulla on puhjennut munasarjakysta kahdesti, ei siinä mihinkään sairaalaan kyllä tarvinnut jäädä. Kipu oli kyllä aivan hirveä n ekat 6 h, mutta sitten lieveni. Hoito oli kahden antibiootin yhdistelmä, koska yleensä siitä tulee vatsaonteloon tulehdus muuten.
Etkö ota, jos me kielletään?