Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkiaallon ihmisille pitäisi järjestää tutustumiskursseja uusiin laitteisiin!

Vierailija
06.11.2013 |

On vanha tieto, että ihmiset omaksuvat aaltoina innovaatioita, niin muotia, laitteita kuin aatteitakin. Alkupäässä tulee se pieni etujoukko, joka ottaa innokkaasti uuden asian vastaan ja vie uudistusta eteenpäin. Sitten tulee pääjoukko, suurin osa ihmisistä, joka alkaa käyttää eri tavoin hyödykseen tätä uutta asiaa. Lopuksi tulee hiukan jälkijunassa aallonharjan jälkeinen porukka, joka innostuu ja omaksuu uuden asian vasta, kun se on jo vakiintunut ja yleinen asia.

Minä olen omalla erityisalallani tätä etujoukkoa, joka innokkaasti tutkii uusia tuulia ja valikoi sieltä käyttöönsä itselleen sopivat menetelmät ja kehittelee omalta kohdaltaan myös uutta. Tietotekniikan saralla olen kuitenkin aivan pihalla. Olen nelikymppinen, koulutettu ja mielestäni ihan älykäs ihminen, mutta minua ahdistaa ja hävettää todella paljon, etten tajua mistään laitteista mitään. Kirjoitusohjelmaa ja sähköpostia käytän tehokkaasti, etsin kiinnostavista asioista tietoa, löydän hyviä reseptejä ja niin edelleen. Osaan käyttää hyvin digiboksia, digikameraa, valokuvausohjelmaa, tulostinta ja cd-soitinta.

Näitä uusia laitteita tulee kuitenkin niin mieletöntä vauhtia, etten edes ehdi omaksua, mitä niillä tehdään, kun ne jo menevät pois muodista. Olen nyt vasta tajunnut, että av-palstakin on sitä paljon puhuttua somea, vaikka ajattelin aina, että some tarkoittaa jotain irc-galleriaa (onko sellaista enää?) tai Facebookia (en ole siellä) tai blogeja (en lue niitä). Sanomattakin on kai selvää, ettei minulla ole älypuhelinta vaan sellainen perinteisempi näppäilyversio, koska käytän puhelinta puhumiseen ja tekstiviestien lähettämiseen.

Kansalaisopistojen tietotekniikakurssit ovat eläkeläisten "näin käytät hiirtä"-kursseja tai kamerakursseja, mutta näitä jo osaan käyttää. Toivoisin, että vaikka joku Gigantti tai Musta Pörssi alkaisi pitää jälkijunassa tuleville mutta kiinnostuneille työikäisille ihmisille laiteiltoja, joissa näytettäisiin ja kerrottaisiin ja opetettaisiin käyttämään sellaisia asioita kuin iPad, iPod, tabletti, xbox ja mitä kaikkea niitä nyt on. Itse asiassa meillä on kotonakin vaikka mitä laitteita, koska mieheni niitä aina hankkii ja käyttää, mutta minä en osaa enkä ymmärrä. PS3:n kautta katsomme elokuvia (pelaaminen ei kiinnosta) ja on meillä joku BluRay:kin, jolla voi katsoa myös elokuvia (en tiedä, miten ne eroavat dvd:stä eikä sanottavasti kiinnostakaan).

En tiedä, mitä kaikilla erinimisillä laitteilla tehdään tai mihin niitä voi käyttää ja miten niitä voisi hyödyntää vaikka omassa työssä. Laitteiden nimet ovat minulle jotenkuten tuttuja, mutta olen aivan ulalla kaikesta. Aina kun jotenkin haparoin uusien laitteiden maailmassa, onkin tullut jo jotain uutta, ja koko muu maailma osaa ne mutta minä en. En voi uskoa, että olisin tässä asiassa ainoa ihminen.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä idea. Minä taas en jaksa mennä suuna päänä mukaan jokaiseen laitekoohotukseen. Katselen aikani mikä saa tulta alleen ja jos kuulen, että jostakin olisi minullekin hyötyä saatan kiinnostua. 

Kursseja näille ei tosiaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä