Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomenna 6.11. vietetään pakkoruotsipäivää!

Vierailija
05.11.2013 |

Päivän teemoja mm.

- suomen kielen huono asema Ruotsin vallan aikaan

- suomen kielen huono asema RKP-valtaisissa kunnissa sekä Ahvenanmaalla

- RKP:n kiristämänä vastoin asiantuntijoiden kantaa ja vastoin alkuperäisiä suunnitelmia peruskouluun tuotu pakkoruotsi

- RKP:n kiristämänä vastoin tuntijakotyöryhmän esitystä peruskoulu-uudistuksessa ala-asteelle aikaistettu pakkoruotsi

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:53"]

BTW: Jos pakkoruotsi poistetaan kouluista ja yleensä ruotsin kielen asema poistetaan laista. Niin sitten tasapuolisuuden vuoksi pitää poistaa myös maininnat noista saamen- romani- ja viittomakielistäkin.

Säästetään aika reippaasti, kun ei tarvi enää saamenkielisillekään mitään erillisiä kulttuurikeskuksia.

En siis oikeasti ole tätä mieltä. Mutta tasapuolisuuden nimissä, näin on tehtävä sitten kaikille kielille, jotka ei ole suomea.

[/quote]

Ei, vaan ruotsin kielelle annetaan sama asema kuin mikä saamen kielillä nyt on, eli alkuperäisillä vähemmistökielillä olisi keskenään sama asema ja maan ehdottomalla pääkielellä olisi taas oma asemansa. Tämä oli oikeudenmukaista.

[/quote]

Ei. Oikeudenmukaisinta olisi vaatia, että kaikki osaa myös saamea hyvin. Koska siten voisimme keskustella heidänkin kanssaan heidän äidinkielellään.

Pakkosaame kouluihin!

Vierailija
42/43 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:57"]

Kyllähän nytkin osa jo lukee noita muitakin kieliä. Ei se ruotsin kielen lukeminen ole niistä pois.

Mutta nyt mä en jaksa enää. Olen itse kiitollinen Suomen koulujärjestelmälle, että se mahdollisti mun ruotsinkielen oppimiseni verovaroin peruskoulussa ja lukiossa. Olen käytännössä nelikielinen hyvän koulujärjestelmämme ansiosta. Ja saanut hyviä työpaikkoja juurikin siksi, että ruotsin kielen taitoni on erinomainen.

Ihan sama, mitä muut inisee. Minusta ruotsi on kiva kieli ja olen tyytyväinen, kun voin halutessani osallistua tasapainoisesti myös (osin verovaroilla kustannettuun) ruotsinkieliseen kulttuuri- ja koulutustarjontaan.

Tusen tack!

[/quote]

Tyypillinen pakkoruotsin puolustaja, jolle on oma napa tärkein, ja toisten mielipiteet ja kokemukset eivät merkitse mitään. Sitten kun joku sanoo vähän vastaan, niin eipä enää jaksetakaan.

Minullekin riittäisi neljä vierasta kieltä, mutta olen joutunut lukemaan viittä, koska pakkoruotsi vei koulussa yhden kielen paikan. Haluaisin kyllä tietää, kuinka pakkoruotsi ei ole mistään pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:58"]

Sitä voi ihan itse päättää, mihin maahan muuttaa. Jos on tänne itsensä ängennyt, on turha vikistä, että pitää osata suomea, ruotsia ja englantia. Ja kohta toivottavasti myös saamea.

[/quote]

Ja tämäkö on sitä suvaitsevaisuutta? Ei minun tietääkseni pakolaisilta paljon kysellä, mihin maahan heidät sijoitetaan.