Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa ihmisiä, joilla ei ole mitään vastoinkäymisiä?

Vierailija
14.09.2020 |

Tuntuu, että itselläni niitä on ollut koko elämä.

Lapsuus oli epävakaa. Kouluaikana alisuoriuduin. Työttömyyttä aikuisena, avioero, lapsen neurologiset haasteet, jatkuvat rahahuolet.

Nyt aikuisena pääsin kuitenkin kovan työn tuloksena opiskelemaan yliopistoon. Mutta toki sielläkin on omat haasteensa.

Mietin, tuleeko minulle edes koskaan helpompia aikoja?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että kaikilla on omat ongelmansa, osa vaan osaa käsitellä niitä paremmin. Osa osaa keskittyä niihin hyviin asioihin ja tavallaan "unohtaa" ne huonot.

Toki on sitten niitäkin harvinaisuuksia, joiden elämässä lähes kaikki on mennyt hyvin ja helposti eikä mitään ongelmia koskaan, mutta väittäisin että aika harvinaista jos pystyy välttymään ongelmilta koko elämänsä.

Osaa käsitellä paremmin? Että se on vaan omasta asenteesta kiinni?

Voisitko noin länsimaalaisena pullamössöilijänä mennä opettamaan myös Afrikan nälkää näkeviä. Miksi et ole saanut Nobelia?

Vierailija
22/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avioero ole vastoinkäyminen, vaan helpotus. Vai kuka haluaa huonon puolison kanssa olla? Työttömiä on Suomi täynnä, et ole minkään tason poikkeus. Jos itseensä ei ole mitään halua tutustua kuin vasta aikuisiällä, sitten pitää vain toimia, niin kuin muut sanoo. Toiset ottavat vastuun itsestään ja tekemisistään jo aiemmin.

Ihan vain pari esimerkkiä siitä, miten asioita voi nähdä ja käsitellä eri tavoin. Mikä on toiselle vastoinkäyminen, toinen vain "hoitaa sen pois alta". Siksi joidenkin elämä voi vaikuttaa niin kovin "helpolta", he nuolevat haavansa kaikessa hiljaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään keskustelin teinityttäreni kanssa aiheesta. Tytöllä on tukihenkilö, keski-ikäinen nainen, jolla kaikki on mennyt ns. putkeen. Edellytykset oli lukioon, sitten hyvä ammatti, katkeamaton työura, hyvä mies, omakotitalo, kaksi neurotyypillistä lasta, jotka menestyvät elämässään. Ja nyt viisissä kymmenissä hänellä oli varaa irtisanoutua työstään ja ryhtyä vapaaehtoistyöhön.

Tytär sanoi, että tukihenkilö ei aina ihan ymmärrä, millaisten asioiden kanssa hän on joutunut elämään. Minä (äiti) olen kärsinyt vakavista mielenterveysongelmista, isä sairastui vakavasti, mummu kuoli, lemmikki kuoli, rahahuoliakin on, vaikka olen yrittänyt olla kuormittamatta lasta niillä. Ja kaikki tämä muutaman vuoden sisällä. Näiden kokemusten jälkeen tytär sanoi, että tuntuu aika pskalta, kun tukihenkilö sanoo: "Että kun teet hyviä asioita, niin ne palaavat hyvinä asioina elämääsi." Jo lapsenikin tietää, että ei se niin mene; on aivan sattuman satoa, että kuka täällä saa vastoinkäymisiä ja miten paljon, eikä se ole ollenkaan riippuvainen siitä millainen ihminen on.

Olen kyynistynyt itsekin, mutta yritän silti jollakin tapaa olla kiitollinen hyvistä asioista ja opettaa sitä lapsillekin.

Vierailija
24/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään keskustelin teinityttäreni kanssa aiheesta. Tytöllä on tukihenkilö, keski-ikäinen nainen, jolla kaikki on mennyt ns. putkeen. Edellytykset oli lukioon, sitten hyvä ammatti, katkeamaton työura, hyvä mies, omakotitalo, kaksi neurotyypillistä lasta, jotka menestyvät elämässään. Ja nyt viisissä kymmenissä hänellä oli varaa irtisanoutua työstään ja ryhtyä vapaaehtoistyöhön.

Tytär sanoi, että tukihenkilö ei aina ihan ymmärrä, millaisten asioiden kanssa hän on joutunut elämään. Minä (äiti) olen kärsinyt vakavista mielenterveysongelmista, isä sairastui vakavasti, mummu kuoli, lemmikki kuoli, rahahuoliakin on, vaikka olen yrittänyt olla kuormittamatta lasta niillä. Ja kaikki tämä muutaman vuoden sisällä. Näiden kokemusten jälkeen tytär sanoi, että tuntuu aika pskalta, kun tukihenkilö sanoo: "Että kun teet hyviä asioita, niin ne palaavat hyvinä asioina elämääsi." Jo lapsenikin tietää, että ei se niin mene; on aivan sattuman satoa, että kuka täällä saa vastoinkäymisiä ja miten paljon, eikä se ole ollenkaan riippuvainen siitä millainen ihminen on.

Olen kyynistynyt itsekin, mutta yritän silti jollakin tapaa olla kiitollinen hyvistä asioista ja opettaa sitä lapsillekin.

Tämä on ihan täyttä totta!

Vierailija
25/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat tukihenkilöt ovat niitä jotka ovat itse kärsineet elämässä mutta selvinneet.

Kärsimys joko jalostaa eli ihmisestä tulee empaattinen ja haluaa auttaa,

tai katkera negatiivinen valittaja.

Viimeksi mainittuja on enemmän kuin henkisesti kasvaneita.

Itse olen käynyt läpi traumaattisia tapahtumia toisensa perään: sex hyväksikäyttö, väkivalta, huumeiden käyttö, läheisten kuolemat, omaisuuden menettäminen homekodin takia x 2, pitkäaikainen sairaus joka vaikuttaa ulkonäköön mm. hiusten menetys, jatkuva uupumus, pitkäaikaistyöttömyys.

Minulla on myös keskittymishäiriö jonka vuoksi neljä koulua jäänyt kesken.

Voisin auttaa muita ihmisiä jollen olisi jatkuvasti näin väsynyt.

Vierailija
26/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat tukihenkilöt ovat niitä jotka ovat itse kärsineet elämässä mutta selvinneet.

Itse olen käynyt läpi traumaattisia tapahtumia toisensa perään: sex hyväksikäyttö, väkivalta, huumeiden käyttö, läheisten kuolemat, omaisuuden menettäminen homekodin takia x 2, pitkäaikainen sairaus joka vaikuttaa ulkonäköön mm. hiusten menetys, jatkuva uupumus, pitkäaikaistyöttömyys.

Samaa mieltä! En ikinä voi ottaa vakavasti ihmistä joka ei ole kokenut mitään kärsimystä. En vain voi.

Vierailija
27/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyisin asiaa yhdeltä kaveriltani (40v), niin hän todennäköisesti sanoi ettei hänellä ole ollut vastoinkäymisiä. Hänellä vaikuttaisi olevan aika poikkeuksellinen tunne-elämä, tai lähinnä sen puute. Häntä voisi maallikkokielellä kuvailla jossain määrin psykopaatiksi, sillä omat avioerot ja läheisten kuolemat hän tuntuu kuittaavan "sellaista sattuu" -kommentilla ilman että se vaikuttaa elämänmenoon mitenkään, enkä ole koskaan nähnyt hänessä häivähdystäkään empatiasta. 

Vierailija
28/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaisko kela ap on niin vaikeaa jokainen meistä valitsee oman polkunsa turha syytellä muita ja maksajaksi haikailla

Vierailija
29/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyisin asiaa yhdeltä kaveriltani (40v), niin hän todennäköisesti sanoi ettei hänellä ole ollut vastoinkäymisiä. Hänellä vaikuttaisi olevan aika poikkeuksellinen tunne-elämä, tai lähinnä sen puute. Häntä voisi maallikkokielellä kuvailla jossain määrin psykopaatiksi, sillä omat avioerot ja läheisten kuolemat hän tuntuu kuittaavan "sellaista sattuu" -kommentilla ilman että se vaikuttaa elämänmenoon mitenkään, enkä ole koskaan nähnyt hänessä häivähdystäkään empatiasta. 

Tai sitten sinä et vaan näe sitä.

Vierailija
30/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sinä et vaan näe sitä.

Toki, eihän kukaan pysty varmuudella sanomaan mitä jonkun toisen päässä liikkuu vaikka tuntisi hänet kuinka hyvin tahansa. 

Vierailija
31/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! En ikinä voi ottaa vakavasti ihmistä joka ei ole kokenut mitään kärsimystä. En vain voi.

Olen miettinyt tätä asiaa jonkin verran. Mun mielestä olisi myös hyvä, että tukihenkilöt ja muut vastaavat olisivat kokeneet itsekin jotain elämässään. Ongelmaksi muodostuu se, että moni kovia kokenut ei ehkä jaksa alkaa tukemaan muita, toki kaikilla ei omista ongelmista johtuen ole kykyäkään.

Jostain kumman syystä tukihenkilöiksi ja vastaaviksi haetaan kuitenkin ensisijaisesti ihmisiä, joilla on kaikki ollut hyvin ja monesti sellaiset ajattelevat kaiken hyvän elämässään johtuvan siitä, että ovat ansainneet sen. Kaikilla elämä ei vain noudata mitään sääntöjä ja kaikki menee prseelleen, vaikka miten tekisi "oikein".

Vierailija
32/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä oleeen tätä maailmaa nähnyt niin minusta ongelma on siinä että ihmiset ovat huonoja katsomaan peiliin ja syyyttelevät muita ja piilottavat omat ongelmansa ja tunteeensa ja käyvät agressiolla toisten päälle.

Vierailija
33/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä oleeen tätä maailmaa nähnyt niin minusta ongelma on siinä että ihmiset ovat huonoja katsomaan peiliin ja syyyttelevät muita ja piilottavat omat ongelmansa ja tunteeensa ja käyvät agressiolla toisten päälle.

Tekiisi esim mieli sanoea että he mä tienaan tonnin kuussa korkeintaaan, tuolla on ihmisiä jotka tienaa miljoona euroa vuodessa, mee mielummin niiiden kimpppuun.

Vierailija
34/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut monilta mieheni naispuolisilta tutuilta, että minulla on kaikki ollut kaikki aina helppoa. Itse en olisi tajunnut, kun olen ollut koulukiusattu, yleisesti inhottu, ruma, haukuttu, köyhän työläisperheen tyhmä yliopisto drop-out. Mutta olen kuullut, että minulla on kaikki ollut aina helppoa :)

Vierailija
35/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kyllä selvinnyt että ap:llä olisi ikinä ollut vastoinkäymisiä. Oikeita sellaisia. Jotkut vain valittavat ja voivottelevat ja kaikki on aina huonosti.

Toiset taas aina ryömivät mudassa ja nousevat ylös maasta polvet verillä, silmä mustana mutta pää pystyssä ja hymy huulilla. Niin mitkä vastoinkäymiset?

Vierailija
37/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yks. Varmaan joku suuttuu jos sanon ettei vastoinkäymisiä ole ollut, mutta näin koen. Olen 41 v.

Vierailija
38/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai niitä on. Toiset vain pääsee niistä yli, eikä tuo niitä ilmi.

Moni luulee, että mäkin oon joku prinsessa, jolle ei ikinä oo tapahtunut mitään pahaa. Ihmiset on oikeasti ilkeitäkin ja kateellisia.

Mutta nepä ei tiedä, miten masentunut olen nuorena ollut, miten oon yrittänyt itsemurhaa, meinannut kuolla muutenkin pari kertaa, äiti on kuollut, oon kärsinyt työuupumuksen jne.

Mutta ei muut välittäisi vaikka tietäisikin. Ne näkee, mitä ne haluaa nähdä. Ja olla siksi kateellisia.

Vierailija
39/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut vastoinkäymisiä elämässäni. Välillä enemmän, välillä vähemmän ja sitten onneksi on aikoja, jolloin kaikki on ihan hyvin. Ehkä ne vaikeimmat vastoinkäymiset ovat opettaneet pistämään asioita tärkeysjärjestykseen. Jollekkin toiselle minusta pieni vastoinkäyminen on vuoren kokoinen. Tunnen ihmisiä joiden elämä näyttää menevän ilman suuria myrskyjä. Joidenkin kohdalla on kyllä selvästi eletty mahdollisimman riskitöntä elämää.

Vastoinkäymiset ovat pakostakin koulanneet minua. En voi sanoa, että olisin siksi parempi ihminen, mutta ymmärtämystä on ehkä tullut lisää. Sellaista en kyllä jaksa kuunnella, kuinka jokainen vastoinkäyminen on haaste ja kaikkeen voi itse vaikuttaa....

Vierailija
40/70 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on. Yleensä jotain vastoinkäymistä tulee eteen vaik olisi syntynyt ns " kultalusikka suussa". Vaikka vakavia sairauksia joissa raha menettää merkityksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan