Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintasyöpä, kokemuksia?

Vierailija
14.09.2020 |

Oliko mitään oireita ja miten todettiin? Mitä jatkotoimenpiteitä?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä että luontaistuotteet kaiken parantavat mutta videolla mielenkiintoista keskustelua mm. syövän ehkäisystä ja hoidosta ym. Toistan että en väitä mitään mutta videolla varmasti asioita terveyteen liittyen joista moni ei ole ennen kuullut.

Vierailija
82/98 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYSiin on myös noin kuukauden jono syöpäleikkaukseen. Leikkausaika voi siirtyä myöhäisemmäksi TAYSissa ja HUSissa.

Yksityinen Docrate on todella kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu. Katsotaan, onko tällä palstalla moderoinnin suhteen looginen linja.

Vierailija
84/98 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama

Vierailija
85/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin maaliskuussa kainalo-oireilun takia ultrassa, lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi muita tutkimuksia. Sain "puhtaat paperit", tosin rinnassa kolme kystaoletettua. No kesäkuussa löytyikin sitten lobulaarinen rintasyöpä kooltaan 6 cm ja kainalolevinneisyyttä 😭 ikää diagnoosihetkellä 40v., nyt 41v. Hoidot parhaat menossa. Maaliskuun tapahtumista tein potilasvahinkoilmoituksen.

Vierailija
86/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies löysi kyhmyn! Osapoisto ja sädehoito. Samasta rinnasta uusi löydös kolmen vuoden kuluttua kobtrollissa. Koko rinta poistettiin. Edelleen terve, 32 vuoden jälkeen.

Vierailija
87/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En väitä että luontaistuotteet kaiken parantavat mutta videolla mielenkiintoista keskustelua mm. syövän ehkäisystä ja hoidosta ym. Toistan että en väitä mitään mutta videolla varmasti asioita terveyteen liittyen joista moni ei ole ennen kuullut.

Janitskin ainakin kuoli syöpään.

Itse olen seurannut luontaishoitoja ja -tuotteita 80-luvulta lähtien. Itsekin uskoin niihin. Oli kaikenlaista, hopeavettä, elävää ravintoa, orasmehua, chaparral-tabletteja. Näistä hopeavesi ja chaparral on todettu vahingollisiksi.

Sitten sairastuin itse syöpään vaikka olin syönyt terveellisesti ja superfoodejakin 80-luvulta lähtien(silloin niitä ei vielä kutsuttu superfoodeiksi) . Kiltisti otin syöpähoidot vastaan ja jätin huuhaan.

Olen nähnyt miten ihmiset kuolevat vaikka kuinka soittavat enkelikelloja ja noudattavat ravintoprotokollia. En usko niihin syövän hoidossa.

Vierailija
88/98 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättelen tätä vanhempaa topikia. Olen 33-vuotias. Viikko sitten huomasin oikean rinnan alla ihokohdan, joka on hieman vetäytynyt sisäänpäin. Näkyy vain silloin kun nostaa kädet ylös ja kun flexaa rintalihaksia. Palpoitaessa en tunne mitään, mikä viittaisi pattiin, eikä tuntenut terveydenhoitajakaan, mutta huomenna olen menossa näyttämään tuota myös lääkärille, kun terkkari sanoi että tällaiset muutokset on aina hyvä tutkia kunnolla. Saan kai sitten lähetteen ultraääneen tai mammoon, iän puolesta varmaan ultrataan ensin.

Olen todella huojentunut, että YTHS:n terveydenhoitaja otti tämän asian heti vakavasti, vaikka toi ihomuutos ei ole kovin silmiinpistävä. Olen tätä asiaa stressannut nyt niin paljon, että olen varma, että tuo on rintasyöpä tai rintasyövän esiaste vähintäänkin. Kun joutuu viikonkin odottamaan lääkäriin pääsyä kuvaukseen pääsystä puhumattakaan, niin tässä ajassa ehtii lukea ja etsiä kaiken mahdollisen olemassa olevan tiedon rintasyöpään liittyen. Olen psyykkisesti valmistanut itseäni syöpähoitojen aloitukseen ja koulun kesken jättämiseenkin. On tämä vaan kauheaa elää epätietoisuudessa. Lääkäriaikoja oli alun perin vasta tammikuulle, mutta terkkari sai järkättyä mulle viikon päähän ensikäynnistä sen lääkäriajan, onneksi. Sanoi, että eivät ole huolissaan siitä, että kyseessä olisi rintasyöpä, mutta pitää tutkia kunnolla. Ennuste on yleisesti ottaen parempi, kun löydetään pahalaatuiset muutokset oireettomassa vaiheessa.

Onko muita, joilla on löydetty rintasyöpä ihomuutoksen perusteella, ilman että olisi tuntunut mitään konkreettista kyhmyä rinnassa?

Vierailija
89/98 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nänni hieman vetäytynyt, kuukautisten aikaan rinnassa oli kipua enemmän kuin toisessa rinnassa ja tuli myös satunnaisesti sähköiskumaisia kipuja. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei tuntenut mitään poikkeavaa rinnassa. Onneksi lääkäri laittoi lähetteen mammografiaan ja siinä näkyi selvästi patteja, joista lääkäri sanoi heti, että näyttää pahanlaatuisille. Olen nelikymppinen ja jos olisin odottanut seulontaa, niin tuskin olisi enää parannettavissa siinä vaiheessa.

Hoito aloitettiin sytostaateilla ja viikko sitten kävin leikkauksessa, joka oli osapoisto. Myös toista rintaani pienennettiin samalla ja lopputulos näyttää ihan hyvältä. Syöpä ei ollut levinnyt imusolmukkeisiin. Nyt on edessä ainakin sädehoitoa ja sen lisäksi hormonihoitoa muutaman vuoden. Useampi patti ei tarkoita automaattisesti, että syöpä olisi levinnyt.

Käykää tutkituttamassa rinnat heti jos on epäilys ettei kaikki ole hyvin. Rintasyöpään on hyvät hoidot ja olen kokenut, että diagnoosin jälkeen hoito on edennyt todella sujuvasti ja ammattitaitoisesti.

Vierailija
90/98 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo vieras numero 88.

Tänään kävin rintojen ultrassa ja oikeasta rinnasta radiologi löysi fibroadenooman, eli sidekudoskasvaimen, joka on siis hyvälaatuinen muutos. Sanoi, että ei ota nyt biopsiaa, mutta kontrollikäynti sitten 6 kk päästä. Vaikutti kokeneelta radiologilta ja varmasti nähnyt paljon vastaavia muutoksia, mutta silti jäi vähän kaivelemaan, kun ei heti laittanut paksuneulabiopsiaan lähetettä. Muistaakseni sanoi, että se oli kuitenkin joku 3 cm pituinen ja 3 mm paksuinen. Mutta ei tunnu rinnassa mitenkään, kun on tosiaan noin lituska. Jostain kuitenkin luin, että 3 cm on sellainen raja, että kannattaisi biopsia ottaa, mutta ilmeisesti kaikki muu viittasi hyvälaatuisuuteen. Oli se muutos kyllä todella tarkkarajainen ja soikea siinä näytöllä, kun radiologi sitä mulle esitteli, mikä viittaisi juuri fibroadenoomaan. Mutta kuitenkin paljon kuullut niitäkin tarinoita, että diagnosoitu kuvantamisessa fibroadenoomaksi ja ollutkin lopulta joku pahalaatuinen muutos koepalan perusteella, että tiedä nyt tästä.

Toisaalta mulla ei ole mitään oireita ollut muuta kuin tuo ihon hienoinen kuopalle painautuminen rinnan alaosassa. Se fibroadenooma kaiken lisäksi sijaitsi eri kohdassa rintaa kuin se ihomuutos. Ihomuutos johtuu kaiketi jostain rakenteellisesta poikkeamasta, kun se on jossain lihaksen ym. kudoksen kiinnittymiskohdassa ym. Joskus nuorempana tuli nosteltua paljon 16-20 kg kahvakuulia, niin varmaan sieltä jotain peruja, kuvittelisin, enkä ole sitä huomannut kun vasta nyt, kun tein sen rintojen omaseurannan sen virallisen ohjeen mukaan, etten vain palpoinut, vaan myös inspektoin.

Toisestakin rinnasta löytyi jotain, rintatiehyen pään laajenema, mutta sekin on kuulemma hyvänlaatuinen muutos. Sekin näytti vain pieneltä ympyrältä siinä ruudulla. Varmaan odottelen sitten sitä 6 kk kontrollia ja pyydän sitten paksuneulabiopsiaa, että voidaan sulkea pois pahanlaatuisuus, ellei sitten nyt ala tulla jotain outoja oireita ennen sitä.

Tutkikaa naiset oikeasti säännöllisesti niitä rintoja! Seulontaikä on kuitenkin Suomessa vasta se 50 vuotta. En olisi minäkään mitään tuollaisia muutoksia rinnoissa huomannut, ellei olisi ollut opinnoissa nyt mammografiakurssi menossa. Ja mullakin se ihon pieni "kuoppa" näkyy ainoastaan silloin, kun nostan kädet ylös tai flexaan rintalihaksia. Tuli vähän yllätyksenä, että molemmissa rinnoissa oli joku löydös, joskin tällä hetkellä ilmeisesti hyvälaatuiset muutokset kyseessä.

Vierailija
91/98 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
92/98 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään ollut nännin vetäytymistä?

Aloitus on vanha eikä tämän kysymyksen esittäjä ehkä lue tätä. Vastaan äitini puolesta, että hänellä alkoi juuri noin. Äiti ei halunnut hoitoihin. Kuoli hitaasti, taisi mennä pari vuotta. Kumpa olisi hakeutunut hoitoihin. Olisi saattanut selvitä kun ei ollut näemmä aggressiivista lajia hänen syöpänsä.

Vierailija
93/98 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ketjun aloitus vanha, mutta aina ajankohtainen. Itsellä tutkimukset menossa. 

Vierailija
94/98 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin mammografiassa 8.8 ja 20.8 soitetiin ultraääni tukimuksiin. Mutta mulla ei ole mitään oireita  mikä liittyisi rintasyöpään. 

Vierailija
95/98 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan tähän vaikka Onnin vanha aloitus. minulla ilmeisesti rinnan osapoisto tulossa. Tehdäänkö leikkaus nukutuksessa? Tuleeko iso arpi vai onko tähystys?

Vierailija
96/98 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tähän vaikka Onnin vanha aloitus. minulla ilmeisesti rinnan osapoisto tulossa. Tehdäänkö leikkaus nukutuksessa? Tuleeko iso arpi vai onko tähystys?

Leikkaus tehdään nukutuksessa. Arven koko riippuu tietenkin siitä, kuinka suuri osa rintaa joudutaan poistamaan. Tähystyksellä ei osapoistoja voida tehdä.

Vierailija
97/98 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli vastikään hämmentävä avautuminen näistä seulonnoista. En voisi ikinä kuvitella naislääkärilta tällaista tekstiä:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011482945.html

Tunnen neljä naista, jolta löytyi syöpä siinä ekassa 50-vuotismammografiassa. Kaikki ovat yhä hengissä, joskin yhdeltä löytyi jo levinnyt syöpä jota sairastaa loppuikänsä. Olisi varmasti kuollut jo ajat sitten ilman seulontoja. Kenelläkään näistä ei ollut tunnusteltavissa olevaa kyhmyä. Ei näitä seulontoja muuten olisikaan, jos sen syövän aina voisi itse huomata.

Vierailija
98/98 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli vastikään hämmentävä avautuminen näistä seulonnoista. En voisi ikinä kuvitella naislääkärilta tällaista tekstiä:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011482945.html

Tunnen neljä naista, jolta löytyi syöpä siinä ekassa 50-vuotismammografiassa. Kaikki ovat yhä hengissä, joskin yhdeltä löytyi jo levinnyt syöpä jota sairastaa loppuikänsä. Olisi varmasti kuollut jo ajat sitten ilman seulontoja. Kenelläkään näistä ei ollut tunnusteltavissa olevaa kyhmyä. Ei näitä seulontoja muuten olisikaan, jos sen syövän aina voisi itse huomata.

Seulonnassa löytyi minunkin syöpä (olen tuo aiemmin ketjun nostanut). Itse en olisi kyllä mitään vielä huomannut. Olen 56-vuotias.

Nyt vaan toivon että hoitopolku lähtisi pian käyntiin. Radiologi sanoi mielestäni, että kasvain on 0,8 cm, eli ei vielä iso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi