Rintasyöpä, kokemuksia?
Oliko mitään oireita ja miten todettiin? Mitä jatkotoimenpiteitä?
Kommentit (98)
11 v sitten pari kuukautta ns puhtaan mammografian jälkeen tunsin oikean rinnan alaosassa kovan pienen kyhmyn.
Gynelle ja suoraan mammoon ja ultraan. Lääkäri otti samalla paksuneulanäytteen(ei sattunut).
Viikon päästä lääkäri soitti, että oli syöpää ja seur aamuna sairaalasta soitti hoitsu ja antoi ajan onkologille ja kahden viikon kuluttua olikin rinta poistettu.
Halusin itse koko poiston, vaikka lääkäri suoditteli osapoistoa.
Tästä parin vuoden päästä tehtiin uusi rinta mahamakkarasta.
Toistaiseksi kaikki hyvin.
Ei ollut mitään oireitä, kyhmyä tms. Seulonnassa löytyi, ja jatkotutkimuksien jälkeen rinnan ja imusolmukkeiden poistoleikkaus, sytostaatit kuusi kertaa ja sädehoito 25 kertaa. Nyt on yksi hormoneja estävä lääkepilleri kerran päivässä. Rinnan poistosta nyt neljä ja puoli vuotta.
Menkää ihmeessä ilmaiseen seulontatutkimukseen, jos kutsu tulee. Aina ei ole mitään oireita, vaan syöpä löytyykin yllättäen.
2 jatkaa. Unohdin kertoa, että kasvain oli niin pieni ja gradus 2, että en saanut sytoja vaan ainoastaan 5v antiestrogeenitabuja.
Hikoilupuuskat jatkuvat yhä ja nivelet jäykät ja limakalvot kuivat.
Olin juuri täyttänyt 60 v, kun syöpä todettiin.
Saa kysya, jos joku jutuistani kiinnostaa.
Viisi vuotta sitten seulontamammografiassa löytyi kyhmy, silloin noin 2,5 cm, parin viikon päästä rinnan osapoisto.
Oli muutamaan imusolmukkeeseen levinnyt, siksi myös sytostaatit, muuten olisi selvinnyt pelkällä sädehoidolla. 8 kk meni kunnes hoidot oli loppu, sen jälkeen olen syönyt estrogeenin estääjää, joka loppuu ihan just kun on 5-vuotistarkastus. Olen odottanut kutsua , mutta syöpäklinikallakin on ruuhkaa koronan
takia.
Suosittelen myös, käykää mammografiassa ja tutkikaa rintanne.
Huomasin itse ihomuutoksen ja kyhmyn, olin 40-v. Tehtiin rinnan osapoisto, ja myöhemmin myös kainalon imusolmukkeiden poisto. Syöpä oli aggressiivinen, sain sytot ja säteet ja 10 vuoden hormonihoidon. Nyt 12 vuoden jälkeen olen edelleen terve.
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta sitten seulontamammografiassa löytyi kyhmy, silloin noin 2,5 cm, parin viikon päästä rinnan osapoisto.
Oli muutamaan imusolmukkeeseen levinnyt, siksi myös sytostaatit, muuten olisi selvinnyt pelkällä sädehoidolla. 8 kk meni kunnes hoidot oli loppu, sen jälkeen olen syönyt estrogeenin estääjää, joka loppuu ihan just kun on 5-vuotistarkastus. Olen odottanut kutsua , mutta syöpäklinikallakin on ruuhkaa koronan
takia.
Suosittelen myös, käykää mammografiassa ja tutkikaa rintanne.
Kysympä, että miten ihmeessä uskallettiin tehdä vain rinnan osapoisto kun syöpä oli kuitenkin levinnyt jo kainaloon?
v. 2016 todettiin aggressiivinen rintasyöpä, sytot ja sädehoidot. Sen jälkeen pitäisi syödä lääkettä, estrogeenin estäjää. Niitä on neljää eri lajia. Olen kokeillut ne kaikki läpi, mutta yksikään ei käy minulle. Joistakin seuraa liian nopea syke, sellaista ei kestä. Joistakin taas kauhea ripuli, diarrhea. Nyt on edessä neljävuotistarkastus, siis en tiedä tulosta vielä. On tietysti kurjaa kun en voi lääkitystä käyttää.
Syöpä löytyi uä:ssä, sitä ennen otettiin mammografia mutta siinä ei todettu mitään poikkeavaa. En ollut tuntenut kyhmyä tms. Hakeuduin lääkäriin valtavan kummallisen väsymyksen vuoksi. Minulle ei toisaalta ollut yllätys se, että oli syöpä. Koska halusin saada tiedon, mikä on väsymyksen takana. Hoidot alkavat heti, hoitopolkua on helppo kulkea, sitä on hyvä myös kulkea jos haluaa parantua. Muuta keinoa ei ole.
Onko kellään ollut nännin vetäytymistä?
Seulontamammografiassa todettiin palpoitumaton noin senttimetrin kokoinen löydös, josta paksuneulanäytteellä todettiin invasiivinen, duktaalinen syöpä. Syövän ympärillä todettiin myös noin senttimetrin kokoinen esiaste. Noin kolmen viikon kuluttua tehtiin rinnan osapoisto. Tämän jälkeen noin kolmen viikon kuluttua alkoi 15 kerran sädehoitosarja. Gradus oli 1. Ei muita hoitoja. Marraskuussa odotan kutsua ensimmäiseen seurantakäyntiin Syöpäklinikalla.
Kirjoitin viime viikon mammografiapelkoketjuun ja suosittelin seulontamammografiassa käymistä varauksettomasti:
Oma pieni rintasyöpäni löytyi kuuden sentin syvyydestä kiinteästä kudoksesta kutakuinkin tasan kaksi vuotta sitten. Mainostan seulontamammografiaa, koska tuumorini löytyi pienenä ja vielä helppohoitoisena. Se oli niin syvällä, että gynekologi ei ollut sitä tuntenut käsikopelolla muutamaa kuukautta aiemmin. Eikä leikkaava kirurgikaan sitä tuntenut. (Lankamerkkaus ohjasi hänet leikkauksessa oikeaan kohtaan.)
Kiitos ajoissa seulonnassa löytyneen muutoksen pääsin hyvin helpolla kaikesta. Osapoistolla ja 15 kertaa sädehoitoa. En ollut päivääkään kipeänä.
LIsään tähän, että koko oli lopullisessa tutkimuksessa 9 millimetriä, gradus 1, ei ollut levinnyt kainalon imusolmukkeisiin.
Mitään oireita ei ollut - ei nännin vetäytymistäkään, josta joku yllä kysyy. Kuten sanottu, tuumoria oli mahdotonta löytää niin syvältä ja niin pienenä ilman seulontaa.
Leikkausta jouduin odottamaan viisi viikkoa diagnoosista. Oli syksyn mammografiakiireet keskussairaalassa. Koin itseni hyvinvoivaksi ja täysin toipuneeksi heti, kun sain silmäni leikkauksen jälkeen auki.
Jos joku haluaa kysyä jotain, vastaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Nännin vetäytymisen syy kannattanee tarkistuttaa.
11
Ei ollut mitään oireita, nännin vetäytymistä tms. Aiemmin useamman kerran oli vuosien mittaan tyhjennetty molempien rintojen kookkaita kystia, jotka silloin oireilivat.
10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11
Varaan ajan heti kun peloltani pystyn. Nänni ei ole kokoaikaa vetäytynyt, välillä ihan normaali. Patteja en löydä, rinta on kyllä kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11
Varaan ajan heti kun peloltani pystyn. Nänni ei ole kokoaikaa vetäytynyt, välillä ihan normaali. Patteja en löydä, rinta on kyllä kipeä.
Varaa vaikka huomenna jo. Mitä varhemmin syöpä todetaan, sen parempi aina. Jos mikään ei ole vialla, saat rauhan.
Kaikkea hyvää ja tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11
Voi olla sukuominaisuus.
Onko teillä juurihoidettuja hampaita?
Mulla löytyi alkukesästä mammografiaseulonnassa epäilyttävä muutos, sen jälkeen ultra ja paksuneulanäyte, joka varmisti syövän. Juhannuksen jälkeen leikattiin, osapoisto tehtiin, oli levinnyt yhteen imusolmukkeeseen. Nyt on sytostaatit puolessa välissä menossa, sen jälkeen tulee vielä sädehoidot. Kaikki labrat ovat tähän mennessä olleet joka kerta kunnossa. TT kuvauksen mukaan ei ole levinnyt sisäelimiin, tänään kävin vielä ylävatsan ultrassa eikä ollut syöpään viittaavaa. Kun diagnoosin saa, niin kaikki alkaa kyllä toimia nopeasti eikä itse tarvi vaatia mitään. Kutsuja ja lähetteitä tulee koko ajan jonnekin. Itsellä suorastaan pää pyörällä vauhdista.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä juurihoidettuja hampaita?
Mulla on, miten se rintasyöpään liittyy?
Minkä ikäisiä olette?
Suomessahan seulonnat alkavat liian myöhään joten ennen 50v käytävä yksityisellä tai yritettävä saada tk:sta lähete.
Minua kiinnostaa myös.