Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintasyöpä, kokemuksia?

Vierailija
14.09.2020 |

Oliko mitään oireita ja miten todettiin? Mitä jatkotoimenpiteitä?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 vuotias olin, kun syöpä löydettiin.

10

Vierailija
22/98 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo ole seulontaikäisiä, joilla seulonnassa on syöpä löytynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni käy alle 50v mammossa ja kuinka usein?

Vierailija
24/98 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi vuotta sitten seulontamammografiassa löytyi kyhmy, silloin noin 2,5 cm, parin viikon päästä rinnan osapoisto.

Oli muutamaan imusolmukkeeseen levinnyt, siksi myös sytostaatit, muuten olisi selvinnyt pelkällä sädehoidolla. 8 kk meni kunnes hoidot oli loppu, sen jälkeen olen syönyt estrogeenin estääjää, joka loppuu ihan just kun on 5-vuotistarkastus. Olen odottanut kutsua , mutta syöpäklinikallakin on ruuhkaa koronan

takia.

Suosittelen myös, käykää mammografiassa ja tutkikaa rintanne.

Kysympä, että miten ihmeessä uskallettiin tehdä vain rinnan osapoisto kun syöpä oli kuitenkin levinnyt jo kainaloon?

Eiköhän ne syöpäklinikan erikoislääkärit ja kirurgit tiedä mitä pitää tehdään kussakin tapauksessa. Aina kokopoisto ei ole tarpeen. Kuulemma on myös parempi jos rintakudosta on jäljellä suojaamassa sydäntä sädehoidoilta, siis varsinkin jos on kyseessä on vasen rinta.

Vierailija
25/98 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v ja 3v välein toistaiseksi olen käynyt. 

Vierailija
26/98 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

11:

Olin kaksi vuotta sitten 60-vuotias, kun syöpä löydettiin.

Rinnan osapoisto voidaan yleensä tehdä, jos kasvain on alle kahden sentin ja rinta pieni tai keskikokoinen. Isommista rinnoista voidaan tehdä osapoisto, vaikka kasvais olisi isompi.

Suurin osa leikkauksista on nykyään säästäviä. Toki vaikuttavat myös esimerkiksi syövän gradus, jakautumisnopeus ja levinneisyys.

Osapoistossa annetaan aina sädehoito koko rinnan alueelle.

.   

Vierailija
27/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskalsin viimein varata lääkäriajan ja sain sen jo tälle päivää.

T. Se jolla nännin vetäytyminen

Vierailija
29/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lääkärissä, löytyi 3cm pitkä patti. Sain lähetteen ultraan ja mammografiaan.

Vierailija
30/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lääkärissä, löytyi 3cm pitkä patti. Sain lähetteen ultraan ja mammografiaan.

Toivotaan että kasvain on hyvänlaatuinen. Ja vaikkei olisi, toivon ja uskon, että paranet täysin. Ota hetki kerrallaan, ja koita olla rauhallinen. t. yksi noista edellisistä sairastuneista.

Vierailija
31/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette?

Suomessahan seulonnat alkavat liian myöhään joten ennen 50v käytävä yksityisellä tai yritettävä saada tk:sta lähete.

Niin, tai työterveyshuollon kautta.

Vierailija
32/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa seuraavan seulonnan tulokset mammografiatutkimuksen jälkeen.

Arvatkaapa miks? 

Vastaukseni siks, että äitini ja siskoni sairastuivat molemmat aikoinaan rintasyöpään, ja molemmat menehtyivät syöpähoidoistaan huolimatta. 

Kumpaakaan ei ehditty julistaa terveeksi viiden vuoden seurannan aikana. 

Syöpä on julma ja arvaamaton tauti, ken sen saa riesakseen.

Jotenkin pelottaa, kun en tunne kovin montaa ihmistä, jotka olisivat selvinneet syövästä hengissä.  Pikemminkin tunnen enemmän heitä, jotka ovat syöpään menehtyneet, eivätkä parantuneet.

Vierailija
33/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11:

Minäkin toivon, että lisätutkimuksissa löydös osoittautuu hyvälaatuiseksi.

Jos ei, astut hoitopolulle, ja sinun eteesi tehdään kaikki. Voimia nyt ensi alkuun odotteluun. Tee mitä pystyt hyvinvointisi eteen. Toivottavasti pääset lisätutkimuksiin pian.

Vierailija
34/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta 3cm pitkä ja kova patti voi olla kun syöpää?

Vierailija
35/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä reilut 20 vuotta sitten löytyi 3cm kasvain, joka oli levinnyt kahteen imusolmukkeeseen. Sain aikanaan terveen paperit, pidä siis sinäkin mieli rauhallisena. 

Vierailija
36/98 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Milloin on mammo aika? Tunsitko itse pattia?

Vierailija
37/98 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Milloin on mammo aika? Tunsitko itse pattia?

Maanantaina. Tunnen itse patin.

Vierailija
38/98 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kystat voivat olla isojakin, ultrassa syöpääni sellaiseksi luultiin. Itse olin varsin isorintainen. Työterveyden 45-tarkastuksessa hoitaja tunsi patin, johon en itse ollut kiinnittänyt huomiota, kuhmuiset rinnat. Ultra, ohut- ja paksuneulanäyte. Kasvaimen läpimitta oli yli 9 cm, levinnyt laajasti imusolmukkeisiin. Kasvain syvällä nännin takana, ei siis mitenkään näkynyt, enkä kopeloinnista huolimatta itse tuntenut. Ainoa oire oli kova väsymys, josta joku muukin täällä kirjoitti. Työterveyden mukaan olin työuupunut eli masentunut, kun siitä valitin. Hah. Rinnan poisto, sädehoito, 4 v lääkehoito, kemiallinen kastraatio (3 x 9 kk sulavat kapselit vatsamakkaraan), kun menkat lääkityksestä huolimatta eivät jääneet pois (hormoonipos. syöpä). Toisen rinnan pienennys kahdesti. Uusi rinta rakennettu venyttämällä leikatun rinnan nahkaa implantin avulla (lisätty suolavettä usean kuukauden ajan, että nahka saatu venymään). Selkälihaksen siirto eteen ja siitä rinnan rakennus lopullisen  implantin avulla. Olen nyt 58, ja mammot normaaliseulontojen mukaan. Syöpä ei ole levinnyt, eikä uusiutunut kurjasta ennusteesta huolimatta. Kaikki on hyvin tällä hetkellä, ja se riittää.

Ehdottomasti tutkimuksiin. Patille voi olla monta syytä, eikä syöpä ole todennäköisin. Selvitä lähisuvun rintasyövät, etenkin äidin puolelta. Älä lue liikaa nettiä ennen tietoa. Halaus!

Vierailija
39/98 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei puhunut kystasta mitään, sanoi että voi olla sidekudoskasvain tms. Mutta patti on kova ja ei liiku.

Vierailija
40/98 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, miten ei sytoja tullut kun noin iso?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän