Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei synnytyksiä voitaisi hoitaa suoraan sektiolla?

Vierailija
04.11.2013 |

Kun luin noita synnytyksissä revenneiden kertomuksia, niin tuli mieleen että jos synnyttäminen olisi miesten hommaa niin ei todellakaan yksikään mies synnyttäisi alateitse ja ottaisi samalla sitä riskiä, että menettää olennaisia kehonsa toimintoja loppuiäkseen (mm. pidätyskyky, normaali seksielämä)!

Onko se sektiokin sitten jotenkin riskialtis ja huono homma, vai mikä siihen on syynä ettei suurin osa vauvoista nykyisin synny sektiolla? Kertokaa enemmän aiheesta tietävät. Itselläni ei vielä lapsia ja mietityttää onko moisten hankkimisessa järjen hiventäkään, jos on itse sen jälkeen loppuelämäksi pilalla fyysisesti (ja kai henkisestikin, sillä eihän moinen voi olla jättämättä psyykeenkin jälkiä).

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:14"]

[ja ottaisi samalla sitä riskiä, että menettää olennaisia kehonsa toimintoja loppuiäkseen (mm. pidätyskyky, normaali seksielämä)!"

Nuo ovat riskejä jotka eivät suurimmalla osalla toteudu mutta sektiossa vatsalihakset leikataan poikki eikä niistä tule koskaan yhtä vahvoja kuin ennen.

[/quote]

Tuota... eihän niitä vatsalihaksia nyt sentään poikki leikata... :-D

nimim. 3x sektio

Vierailija
22/150 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on , että supistukset stressaavat lasta ja valmistavat häntä syntymään . Kätkytkuolemaan ei tällä kuitenkaan liene yhteyttä. 

Minulle on tehty 2 sektiota ja on myös 2 alatiesynnytystä. Jos vielä saisin lapsen , toivoisin voivani synnyttää alateitse. Ensimmäinen sektio oli hätäsektio , heräsin yöllä kotona verenvuotoon , tilattiin ambulanssi ja sairaalassa todettiin , että istukka on irtoamassa ja mentiin heti hätäsektioon. Lapsella on lievä aivovaurio, mutta nopea toiminta pelasti minun ja vauvan hengen.

Toinen lapsi syntyi alakautta, synnytys oli pitkä , kivunlievitys oli hyvää ja vaikka repeämiä tuli toipuminen oli yhtä juhlaa verrattuna sektiosta toipumiseen.

Kolmas lapis syntyi ennenaikaisena, synnytys käynnistettiin verisen vuodon ja lapsivedenmenon takia 2kk ennen laskettua aikaa. Istukka oli kiinnittynyt etuseinämään vanhan sektiohaavan kohdalle ja istukan reuna vuosi. Vauva syntyi nopeasti , mutta istukka jäi kiinni ja poistettiin käsinirroituksella nukutuksessa. Vuosin 2 litraa , mutta toivuin aika äkkiä.

Neljäs raskaus oli sitten se viimeiseni. Istukka oli kiinnittynyt vanhaan sektioarpeen ja kasvanut kiinni kohdun ja rakon seinämään. Sektio tehtiin suunnitellusti h. 35 ja vuosin 6 litraa verta ja kohtu poistettiin. Rakkoon jäi reikä, minulla oli virtsakatetri kuukauden ajan. Toipuminen oli hidasta ja kivuliasta , mutta onneksi vauva voi ihan kyvin ja joutui olemaan keskolassa vaan viikon.

Syy siihen , että istukka kasvoi kiinni vanhaan sektioarpeen, oli leikatussa, arpikudoksisessa haavassa. Joten todella ymmärrän miksi sektioita koitetaan välttää. Ne vaikuttavat myös seuraaviin raskauksiin suuresti. Itse olen tyytyväinen , että Suomessa on hyvä ja laadukas julkinen terveydenhuolto ja että sen ansioista olen hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että tietoa sektioista antavat ne, joiden mielestä se on tarpeeton. Ihan samalla tavalla voitaisiin ajatella, että viisaudenhampaita ei kannata poistaa, koska luonto on ne suuhun tarkoittanut ja niiden poistaminen aiheuttaa esim. kasvohermojen halvauksia.

Jos lasketaan, mitä maksaa alatiesynnytysten aiheuttamien vaurioiden korjaaminen, niin kyllä sektio on se turvallisempi ja halvempi vaihtoehto. Harva lapsi vammautuu suunnitellun sektion vuoksi. Sen sijaan 10% lapsista saa normisynnytyksessä vakavia aivovaurioita, joista aiheutuu ADHD jne.

Vierailija
24/150 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 54 , ei pidä lainkaan paikkaansa noi sun keksimät luvut. Hommaa itsellesi sektio jos sitä haluat , mutta älä valehtele täällä. Elämä on ristejä täynnä , synnytyit sitten alakautta tai sektiolla, mitä tahansa voi tapahtua.

Jestas, jos oikeesti 10% lapsista saisi synnytyksessä aivovaurioita, kyllä sektio tehtäisiin kaikille suostuville jo lääkärin suosituksesta. Miksi ihmeessä luulet, että lääkärit haluaisivat kenellekään aivovaurion ?

Ja mun Adhd tytär on kyllä syntynyt ihan suunnitellulla sektiolla perätilan ja ison kokonsa takia.

Vierailija
25/150 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 23:47"]

Jos lasketaan, mitä maksaa alatiesynnytysten aiheuttamien vaurioiden korjaaminen, niin kyllä sektio on se turvallisempi ja halvempi vaihtoehto. Harva lapsi vammautuu suunnitellun sektion vuoksi. Sen sijaan 10% lapsista saa normisynnytyksessä vakavia aivovaurioita, joista aiheutuu ADHD jne.

[/quote]

No jos lasketaan tuo suhde sitten kun kaikille tehtäisiin sektio, niin menis varmasti luvut päälaelleen. Mistä tuo 10% aivovaurioita tulee, laitapa vielä linkkiä siihen.

Vierailija
26/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa jos olisikin niin , että kaikki sektoitaisiin. Sitten olisi valtava joullo naisia , jotka kävisivät pelkopolilla anomassa mahdollisuutta alatiesynnytykseen. Jokaisen tuttavapiirissä olisi joku sektion aiheuttaman verenvuodon takia kahtunsa menettänyt tai veritulpan saanut ja puhuttaisiin , miten väärin on kun ei nainen saa itse päättää kehostaan.

No, onneksi ei ole noin.

Vierailija
27/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli suunniteltu sektio siksi, että lantiomurtuman jälkitilana luinen lantioni on virheasennon takia niin ahdas, ettei alatiesynnytys ole mahdollinen. Sektio meni muuten hyvin , mutta sain haavatulehduksen , johon antibiootti ei meinannut millään tehota. Haava jouduttiin avaamaan ja sitä lääkittiin avoimena 2 viikon ajan ennenkuin se oli senverran parantunut , että haavapinnat päästiin sulkemaan. Sektiohaavan tulehdus on siksi hankala, että se voi tulehduttaa vatsan alueen ja aiheuttaa vaikka mitä pahoja sisäelinkomplikaatioita. Minulle se aiheutti vaan sen , etten ole tullut sen jälkeen uudelleen raskaaksi, vaan esikoinen jäi ainokaiseksi.

Vierailija
28/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon lohduta nuo "vähäiset" alatiesynnytyksen riskit kun kuuluin siihen 0,2% jolle tulee todella pahat repeämät. Synnytyksestä toipuminen oli helvettiä ja nyt saan elää loppuelämän risan alapään kanssa. Jos meille seuraava lapsi tulee niin se syntyy ehdottomasti sektiolla ja jos joku uskaltaa urputtaa jotain alatiesynnytyksen eduista niin saattaisin saada hepulin. Jos sektiokin menee perseelleen niin ei voi mitään. Enempää lapsia meille ei tule. Veikkaisin että olisin toipunut sata kertaa nopeammin hyvin menneestä suunnitellusta sektiosta kun tosta alatiesynnytyksen aiheuttamasta helvetistä. Tosin ekassa en sektiota halunnutkaan. Nyt se alatie on sitten koettu. 

Vierailija
29/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiot aiheuttavat samat vammat niin intiimi elamasta pidatysvaikeuksiin. Ensimmaisen leikkauksen jalkeen en tuskin pystynyt kavelemaan pariin viikkoon. Neljannen jalkeen pakotin itseni ylos sangysta saman tien! Ei se kuule kivalta tunnu sektion jalkeenkaan. Vauvakin todella unelias spinaali puudutuksen jalkeen seuraavaan paivaan.....Ole onnellinen jos voi synnyttaa ala teitse!

Vierailija
30/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten pidä paikkaansa. Sektiossa ei sulkijalihasta saada hajotettua millään. Mä en ainakaan ala ottaa riskiä että loppukin pidätyskyky on mennyttä ja pitäis kulkea paskavaipoissa lopun elämää. 

Vierailija
31/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei 58! Sullahan on hyvät syyt saada seuraavaksi sektio!

Jos oikeasti ensimmäisessä synnytyksessä saa pahat repeämät, on silkkaa hulluutta alkaa uudestaan yrittämään josko pääsisi vähemmällä (tietenkään lääkärit eivät ole samaa mieltä....)

T. Joka ei ITSE halua enää koskaan sektiota :) Mutta joillekin sektio on paljon parempi vaihtoehto kuin alatie :)

Vierailija
32/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen tunnin ponnistuksen jälkeen kun otettiin imukuppi, päässä takoi vaan että mitä vaan, kunhan ei leikkaukseen. En ole sektiota kokenut joten en tiedä mihin kauhuni perustuu. Ajatus siitä, että vatsa avataan on kauheampi, kuin punnertaa meloni alakautta ulos vaikka imukupilla kiskoen...

Parhaillaan työstän ajatusta toisesta lapsesta, mutta synnytyspelko vaikeuttaa asiaa kovasti.

Ikävä kyllä pelkään sektiota vieläkin enemmän, joten suunnitellusta sektiosta ei ole apua ollenkaan... Missään tapauksessa en haluaisi!

On kuitenkin helppo ymmärtää, miksi joku pelkää synnytystä epärealistisen paljon, kun itse pelkään leikkausta samalla tavalla. Synnytys tavalla tai toisella taitaa olla vihoviimeistä hommaa!

Vierailija
33/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan perusteltua että sektioita tehdään lääketieteellisistä syistä eikä mukavuussyistä. Ei se raha ole se suurin syy(vaikka silläkin on vaikutusta) vaan se että sektio on ihan oikeasti iso leikkaus. Alatiesynnytyksen riskit ovat pienemmät vaikka tietysti myös alatiesynnytyksessä voi tulla ongelmia. Luonto on suunnitellut alatiesynnytyksen lapsen ja äidin kannalta turvallisimmaksi vaihtoehdoksi ja niin sen pitää ollakin paitsi jos on perusteltu syy sektioon. 

Vierailija
34/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:43"]

Alatiesynnytyksen riskit ovat pienemmät vaikka tietysti myös alatiesynnytyksessä voi tulla ongelmia. Luonto on suunnitellut alatiesynnytyksen lapsen ja äidin kannalta turvallisimmaksi vaihtoehdoksi ja niin sen pitää ollakin paitsi jos on perusteltu syy sektioon. 

[/quote]

Aika varmasti esität sellaisia väittämiä, joita ei esim. tutkimuksilla ole voitu näyttää toteen. Suunnitellun sektion riskejä ei oikeastaan ole saatu luvuiksi

asti,koska mm. hätäsektiot ja sektiot, joille on muu lääketieteellinen tarve kuin pelko, ovat vääristämässä tilastoja.

Se myös ihmetyttää, että sanotaan, että veitsi ei ole ratkaisu synnytyspelkoon: miksi synnytyspelko eds pitäisi "parantaa"? itsellä lapsiluku jää yhteen-kahteen, jolloin synnytyspelko konkretisoituu max. 2 kertaa elämässäni ja muuten se ei haittaa normaalia elämää.

Vierailija
35/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

64, valitettavasti olen oikeassa kun teen näitä hommia työkseni. Suunnitellun sektion riskit on pienemmät kuin kiireellisessä leikkauksessa mutta alatiesynnytyksen kanssa se ei kilpaile jos numeroita laitetaan vastakkain. Siihen on syyt miksi lapset syntyy sieltä mistä syntyy. Sektio taas on luonnoton tapa saattaa lapsia maailmaan. Tämä on juuri hyvä esimerkki siitä että synnytys on liian medikalisoitu nykypäivänä. Äidit vain "tilaavat" sektion kun ei nyt satu huvittamaan se alatiesynnytys. Valtaosa alatiesynnytyksistä menee täysin ongelmitta. Ja nykyään niihin puututaan liikaa puudutteilla yms. 

Mutta edelleen, jos on perusteltu lääketieteellinen syy niin sektio tulee ilman muuta tehdä. Mitään riskejä ei kannata siinä mielessä ottaa. Ja vielä tuohon synnytyspelkoasiaan, synnytyspelon taustalla on usein sellaisia syitä jotka vaikuttaa elämänhallintaan, esim.masennusta. Ja Terhi Saisto on tästä asiasta tehnyt tutkimusta. 

Vierailija
36/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:47"]

64, valitettavasti olen oikeassa kun teen näitä hommia työkseni. Suunnitellun sektion riskit on pienemmät kuin kiireellisessä leikkauksessa mutta alatiesynnytyksen kanssa se ei kilpaile jos numeroita laitetaan vastakkain. Siihen on syyt miksi lapset syntyy sieltä mistä syntyy. Sektio taas on luonnoton tapa saattaa lapsia maailmaan. Tämä on juuri hyvä esimerkki siitä että synnytys on liian medikalisoitu nykypäivänä. Äidit vain "tilaavat" sektion kun ei nyt satu huvittamaan se alatiesynnytys. Valtaosa alatiesynnytyksistä menee täysin ongelmitta. Ja nykyään niihin puututaan liikaa puudutteilla yms. 

Mutta edelleen, jos on perusteltu lääketieteellinen syy niin sektio tulee ilman muuta tehdä. Mitään riskejä ei kannata siinä mielessä ottaa. Ja vielä tuohon synnytyspelkoasiaan, synnytyspelon taustalla on usein sellaisia syitä jotka vaikuttaa elämänhallintaan, esim.masennusta. Ja Terhi Saisto on tästä asiasta tehnyt tutkimusta. 

[/quote]

Jos olet joku kätilö, niin valitettavasti en ole vakuuttunut tieteentekemisen (tai sen ymmärtämisen) tasosta.

Tutkimukset vaihtelevat suunnitellun sektion riskeistä: näillä tiedoilla, joita tällä hetkellä on, on virheellistä väittää varmaksi, että suunniteltu sektio olisi paljon riskaalimpi kuin alatiesynnytys, mutta on myös virheellistä väittää toisin päin.

Mitä vikaa siinä on, jos haluaa saattaa lapsen maailmaan itselle parhaimmalla tavalla, jos siihen kerta on mahdollisuus? Luonnotonta on myös synnyttää sairaalassa ja käyttää kipulääkkeitä. Luonnollista on myös se, että äidit/lapset kuolevat synnytykseen, mutta kiitos medikalisaation, tätä on saatu pienennettyä huomattavasti.

Ja toki ne sektion riskit piitää tiedostaa, mutta minulle alateitse synnytys ei ole vaihtoehto: mieluummin teen abortin. Ja minun mielenterveydessäni ei ole mitään vikaa.

Vierailija
37/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun makasin sairaalassa toipumassa päivystys-sektiosta, mietin monta kertaa kuka hullu haluaa tällaisen leikkauksen vapaaehtoisesti. Vauva jouduttiin leikkaamaan pois vaikean raskausmyrkytyksen takia rv 34+5. Koska en päässyt heti samana päivänä liikkeelle leikkauksen jälkeen, toipuminen kesti todella kauan. Haava tuntui kipeältä jokaisessa liikkeessä, miten siinä sitten hoidat vauvaa kun sängystä ylös pääseminen sattuu ihan helvetisti. Olisiko mennyt kaksi kuukautta ennenkuin pystyin kävelemään suht normaalisti. Ensi kerralla, jos pikkukakkosta tulee, alatie on ehdoton tavoite! ... Oli se tavoitteena ensimmäisenkin kanssa, mutta toisin kävi...

Vierailija
38/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa naisista selviää ilman pahoja repeämiä ja lapset syntyy terveinä. Luulen, että vaikka synnytystapa olisi mikä niin silti osa saisi komplikaatioita. On hyvä, että on olemassa myös sektio koska joidenkin keho ei sovi synnytykseen. Se on toki harmi, että niitä ei aina osaa ennakoida ja joutuu sitten elämään mahdollisesti pidätysvaikeuksien sun muiden kanssa lopun elämää, mutta ei sekään kauhean toimiva ratkaisu olisi laittaa kaikki leikkuriin kun siinä olisi sitten edessä toisenlaiset komplikaatiot.

Itse olen kiitollinen, että omat alatiesynnytykset ovat kaikki olleet positiivisia kokemuksia lasten koosta huolimatta. Lapset ovat kaikki olleet 4,2-4.7 kg painoisia ja ekassa tuli pari tikkiä, toisessa ei ollenkaan ja kolmannessa taas pari tikkiä. Välilihaakaan ei ole tarvinnut leikata. Olisin siis ollut äärimmäisen pettynyt jos olisin joutunut sektioon varuiksi. On se alatiesynnytys kuitenkin suurimmalle osalle paras ja luonnollisin vaihtoehto.

Vierailija
39/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin ilman muuta uudelleen synnyttämään alateitse jos en olisi revennyt niin pahasti. Mutta pidätyskyky on loppuelämän asia. En todellakaan haluaisi sektiotakaan mutta kun ei ole kun kaksi tapaa saada se vauva ulos sieltä ja alatiessä on tällä taustalla mulle liikaa riskejä.

Vierailija
40/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 voisitko sitten antaa jotain suomalaisia tilastoja alatie vs. suunniteltu pelkosektio kun sinulla selvästi sellaisia on? 

Ja mihinköhän perustat tuon "suurin osa alatiesynnytyksistä menee ongelmitta"? Kenen mielestä? Synnyttäjän vai kätilön? Äidille esim. tuo suomalaisten kätilöiden tapa pihdata puudutteita "epäluonnillisina" saattaa olla ongelma. Onnistuneeseen kokemukseen vaikuttaa mm. synnyttäjän toivomusten ja ihmisarvon huomioiminen.