Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kolumni: Miksi aina on väärä aika auttaa työtöntä pääsemään kiinni palkkaan?

Vierailija
14.09.2020 |

Aina tuntuu olevan väärä aika auttaa työtöntä pääsemään kiinni palkan syrjään. Vaikka palkansaajaväki muuta väittää, parhaiten toimivat kovat keinot. Siis sellaiset keinot, joilla työttömänä olemisesta ja tukien nostamisesta tehdään epämukavampaa kuin työnteosta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3183f108-1788-4de7-825d-34fcdf8d7b83
Hyvä kirjoitus!

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan tämä taas sanomalla, etten ole työtön. 

Suurin ongelma työttömän työllistymiseen on asennevammat. Mutta jos sanoo että osaaminen häviää äitiyslomalla ihan samalla tavalla kuin vuoden työttömyydellä, saa feministit kimppuunsa. Se on kuitenkin tosiasia. 

Aika moni teistä tässäkin ketjussa naljailevista tulee kokemaan työttömyyden. Eiköhän koronakin tehnyt jo osansa, osa vuosi sitten tähän aikaan vastaavissa ketjuissa naljailleista saa nyt maistaa omaa lääkettään. Mutta  näitä työttömäksi jääneitä omasta mielestään huippuosaajia, oikeasti ihan tavallisia tallaajia, on vaikka millä mitalla. Heille totuus iskee vasta sitten kun hakevat töitä, eivät he olekaan niin erinomaisia kuin ovat luulleet.

Kun ehdotettiin, että huono työntekijä pitäisi voida sanoa irti helpommin, nousi kamala älämölö. Miksi? Eihän huippuosaajilla ole hätäpäivää, vai oliko ne sittenkin ne päivät pitkät työaikana vauvalle kirjoittavat tyypit, jotka alkoivat pelätä työnsä puolesta? 

Vierailija
82/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kysyisitte asiaa vaikka minulta ja muilta kymmeniltätuhansilta entisiltä työttömiltä, jotka olemme työllistyneet normaaliin palkkatyöhön? 2010 vastavalmistuneena it-ammattilaisen vaimona tuet olivat tasan nolla. Ei auttanut työnsaannissa yhtään. Sain palkkatukipaikan omalta alaltani ja sen jälkeen  minua alettiin pyytää muihinkin paikkoihin. Nyt olen ollut samassa paikassa vähän yli kahdeksan vuotta. Tämän työ saamiseen auttoi 100 % alan kokemus määräaikaisessa, kunnollisessa palkkatukipaikassa. 

Voi kuule, kahdeksassa vuodessa on työnantajien asenteet muuttuneet. Palkkatuki tarkoittaa monelle luuseria. Olen hakenut paikkoja ja maininnut mahdollisuudesta palkkatukeen, ja niistä paikoista ei sen koommin ole kuulunut mitään. Työkkärin työnhakukurssillakin myönnettiin, ettei palkkatuesta kannata välttämättä mainita mitään työtä hakiessa...

Kyllä näin sanottiin jo 20 vuotta sitten. Liikkuvuusavustuskin on ongelma, sillä työnsaanti voi tyssätä siihen, että pyytää haastattelijan allekirjoitusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kysyisitte asiaa vaikka minulta ja muilta kymmeniltätuhansilta entisiltä työttömiltä, jotka olemme työllistyneet normaaliin palkkatyöhön? 2010 vastavalmistuneena it-ammattilaisen vaimona tuet olivat tasan nolla. Ei auttanut työnsaannissa yhtään. Sain palkkatukipaikan omalta alaltani ja sen jälkeen  minua alettiin pyytää muihinkin paikkoihin. Nyt olen ollut samassa paikassa vähän yli kahdeksan vuotta. Tämän työ saamiseen auttoi 100 % alan kokemus määräaikaisessa, kunnollisessa palkkatukipaikassa. 

Voi kuule, kahdeksassa vuodessa on työnantajien asenteet muuttuneet. Palkkatuki tarkoittaa monelle luuseria. Olen hakenut paikkoja ja maininnut mahdollisuudesta palkkatukeen, ja niistä paikoista ei sen koommin ole kuulunut mitään. Työkkärin työnhakukurssillakin myönnettiin, ettei palkkatuesta kannata välttämättä mainita mitään työtä hakiessa...

Kyllä näin sanottiin jo 20 vuotta sitten. Liikkuvuusavustuskin on ongelma, sillä työnsaanti voi tyssätä siihen, että pyytää haastattelijan allekirjoitusta. 

En minä koskaan kertonutkaan että kyseessä oli palkkatukipaikka, miksi olisin kertonut? Palkkatuki on vain tukea työnantajalle. Ei se kuulu mitenkään mitä tukea sinusta on saatu seuraaville työnantajille. 

Vierailija
84/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lopputuloksena on sitkeä työttömyys, joka istuu Suomessa kuin tauti."

Voiko mitenkään olla enää oikeistolaisempaa?

Työttömyys on kuin tauti ja työtön samalla logiikalla "tautinen" yksilö. Onpas mahtava lähtökohta mennä työpaikkahaastatteluun kehumaan itseään, kun virallisen linjan mukaan työtön on sairas ja viallinen yksilö.

Samaan syssyyn kun pitää miettiä budjetointia, koronaa, lomautuksia ja talouden alamäkeä tematisoidaan työttömät syyllisiksi näihin kaikkiin - ikään kuin työttömien kurjistaminen ja "kepittäminen" taikoisi valtion kassaan yhtäkkisesti jostain "taikaseinästä" lisää rahaa? Ihanko tosi? Arvomaailma tällä tättärällä on kyllä sellainen, että ihan oikeasti toivon vaan, että joutuu rikoksen uhriksi jossain pimeällä takakujalla.

Vierailija
85/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysputken poistolla ei työpaikat lisäänny. Mutta vanhemmat työttömät todennäköisesti kuolevat jatkuvan stressin aiheuttamiin sairauksiin. Joten valtio pääsee eroon "roskaväestä" eikä tarvitse maksaa eläkettä eikä vanhuspalveluita.

Jännä, että ne kuuskymppiset ruotsalaisäijät ja norjalaisäijät jaksaa käydä töissä, mutta ei suomalaiset. 

Jaksaahan ne, kun ovat haluttuja työntekijöitä. Suomessa olet duunarina käyttökelvoton jo viisikymppisenä.

Näinää, kaatopaikalle valmis. Tosin vain työnantajien mielestä, oikeasti viisikymppinen on parhaimmillaan, järki leikkaa ja työkokemusta riittää. Jotain on mennyt tässä maassa pahasti vinoon asenteissa. Työnantajien asenteissa.

Vierailija
86/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuet lähtee niin lähden minäkin pois tästä maailmasta.

Et tietenkään luovuta vain siksi, että tämä maailma on epäoikeudenmukainen. Meitä hallitsee maailmantalouden tilanteet ja sijoittajien ahneus. Meidän työttömien ei missään nimessä pidä hävetä ja kaivautua piiloon, vaikka sitä kovasti julkisuudessa halutaankin. Meidän pitäisi uutisoinnin mukaan muka olla laiskoja, aktivoitavia, holhottavia. Oikeasti suurin osa työttömistä on fiksuja työhaluisia, joille ei ole palkallista työtä tarpeeksi tarjolla.

Sen vuoksi on hölmöä lähteä oman käden kautta. Minä aion elää vaikka kiusallanikin. Eipähän ahne työnantaja tai poliitikko ainakaan t apa minua. Jos se siitä on kiinni, niin minulla ei ole mitään hävittävää.

Oikeasti kaikkien työttömien pitäisi tulla esiin kodeistaan ja alkaa osoittaa päättäjille, mitä mieltä asioista ovat. Liian kauan on hellitty mielikuvia siitä, että työtön on töitä tahallaan välttelevä luuseri, jolle pitää antaa keppiä. Oikeasti kepitettävät ovat muualla.

Vierailija
87/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis anteeksi nyt vaan, mutta miten se kepin antaminen on palkan syrjään kiinni auttamista? Voitko selittää millä tavalla se auttaa? Kiitos paljon 😊

Työttömyys ei laskenut Suomessa edes viime vuoden lopulla, vaikka avoimia työpaikkoja oli tarjolla ennätysmäärä.

Miten tämän selität?

Asennevialla työttömiä kohtaan.

Se on varmaa että pitkä tyhjä väli CV:ssä ei hyvältä näytä. Sen vuoksi olisi syytä yrittää täyttää niitä tyhjiä kohtia vaikka vähemmän palkatulla työllä.

Ja jos ei palkata niihinkään?

Vierailija
88/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että töissäkäyvien mielestä sillä työttömäksi joutuneella ihmisellä on maine täysin mennyttä ja kaikki osaaminen nollautunut. Edes kykyä oppia mitään uutta ei enää ole, koska hänhän on työtön ja tyhmä holhokki.

Tällainen ajattelu on aivan yleistä monella työpaikalla. Olen korkeakoulututkinnon loistopapereilla suorittanut ja päätynyt pätkätyökierteeseen, koska valmistumisestani asti Suomea on kurittanut lama - tai taloudellinen taantuma - mikä sitten onkaan, jota ei ääneen voida sanoa, jottei vähäkin kuluttaminen lakkaa ja kierre pahene.

Olen seilannut määräaikaisuudesta ja keikkahommasta toiseen, kiertänyt niin kaupungilla, valtiolla kuin yksityiselläkin. Joka paikassa olen saanut syrjästä kuunnella, kuinka jotakin joutohommaa hoitamaan ”voisi ottaa jonkun työttömän.” Taustalla on ajatus, että sellaisen saa halvalla ja tekijä on vähän yksinkertainen otus, jota ei tarvitse ottaa edes vakituiseksi. Sitten, kun olen maininnut, että minäkin olen työtön, on oltu aivan ihmeissään, ettei voi olla mahdollista, sinähän olet niin fiksu tyyppi! Eikö kerta kaikkiaan löydy sinulle mitään työtä?

Eipä löydy, ei. Tervetuloa globaaliin nykyaikaan. Työttömiä pidetään halpana työntekijä-karjana, joita voidaan käyttää tarvittavin pakottein vaikkapa kotimaisissa hikipajoissa puoli-ilmaisina työntekijöinä. Kukaan ei ole tältä turvassa. Jos olisin vakituisessa työssä, pelkäisin todella paljon tulevia YT:itä. Tulevaisuudessa työnantajat haluavat vain paikallisella sopimuksella halpoja orjia, jotka voi irtisanoa helposti.

Edes koulutus ei kannata. Koulutuksen puolesta puhutaan julkisesti vain siksi, että yritykset saisivat mahdollisimman edullisia, mutta koulutettuja työntekijöitä työttömistä. Toinen hyöty, minkä firmat nuorista opiskelijoista saavat, on ilmaiset harjoittelijat ja halvat, osa-aikaiset opiskelijatyöläiset, jotka joustavat kaikessa

Ja tätä samaa on kaikkialla kehittyneissä maissa.

Edes koulutus ei kannata.

Ilman koulutusta olet huonoimmassa tilanteessa, sitäkö muille kannustat?

Ei, vaan sitä, että huolimatta useammastakin tutkinnosta ihmiset eivät työllisty. Puhutaan kauniisti elinikäisestä oppimisesta ja kuinka voi hakeutua opiskelemaan paremmin työllistävää alaa. Ja lopputulos on taas jälleen se, että pyöritään työttömänä.

Yksi työtön on poissa tilastoista, kun se opiskelee, tokihan se kaunistaa käppyröitä.

Vierailija
89/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis anteeksi nyt vaan, mutta miten se kepin antaminen on palkan syrjään kiinni auttamista? Voitko selittää millä tavalla se auttaa? Kiitos paljon 😊

Työttömyys ei laskenut Suomessa edes viime vuoden lopulla, vaikka avoimia työpaikkoja oli tarjolla ennätysmäärä.

Miten tämän selität?

Se on varmaa että pitkä tyhjä väli CV:ssä ei hyvältä näytä. Sen vuoksi olisi syytä yrittää täyttää niitä tyhjiä kohtia vaikka vähemmän palkatulla työllä.

Ja jos ei palkata niihinkään?

Nämä ei vaan ymmärrä, niillä on kuvitelma, että siivoushommiin vaan kävellään ja aletaan tekemään. Niitä saa kaikki jotka niitä haluaa. Kannattais joskus kokeilla hakea töitä siivoushommiin. Rapisee turhat kuvitelmat, kun teille supertyöntekijöille ei edes viitsitä vastata että kiitos mutta ei kiitos.

Vierailija
90/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että töissäkäyvien mielestä sillä työttömäksi joutuneella ihmisellä on maine täysin mennyttä ja kaikki osaaminen nollautunut. Edes kykyä oppia mitään uutta ei enää ole, koska hänhän on työtön ja tyhmä holhokki.

Tällainen ajattelu on aivan yleistä monella työpaikalla. Olen korkeakoulututkinnon loistopapereilla suorittanut ja päätynyt pätkätyökierteeseen, koska valmistumisestani asti Suomea on kurittanut lama - tai taloudellinen taantuma - mikä sitten onkaan, jota ei ääneen voida sanoa, jottei vähäkin kuluttaminen lakkaa ja kierre pahene.

Olen seilannut määräaikaisuudesta ja keikkahommasta toiseen, kiertänyt niin kaupungilla, valtiolla kuin yksityiselläkin. Joka paikassa olen saanut syrjästä kuunnella, kuinka jotakin joutohommaa hoitamaan ”voisi ottaa jonkun työttömän.” Taustalla on ajatus, että sellaisen saa halvalla ja tekijä on vähän yksinkertainen otus, jota ei tarvitse ottaa edes vakituiseksi. Sitten, kun olen maininnut, että minäkin olen työtön, on oltu aivan ihmeissään, ettei voi olla mahdollista, sinähän olet niin fiksu tyyppi! Eikö kerta kaikkiaan löydy sinulle mitään työtä?

Eipä löydy, ei. Tervetuloa globaaliin nykyaikaan. Työttömiä pidetään halpana työntekijä-karjana, joita voidaan käyttää tarvittavin pakottein vaikkapa kotimaisissa hikipajoissa puoli-ilmaisina työntekijöinä. Kukaan ei ole tältä turvassa. Jos olisin vakituisessa työssä, pelkäisin todella paljon tulevia YT:itä. Tulevaisuudessa työnantajat haluavat vain paikallisella sopimuksella halpoja orjia, jotka voi irtisanoa helposti.

Edes koulutus ei kannata. Koulutuksen puolesta puhutaan julkisesti vain siksi, että yritykset saisivat mahdollisimman edullisia, mutta koulutettuja työntekijöitä työttömistä. Toinen hyöty, minkä firmat nuorista opiskelijoista saavat, on ilmaiset harjoittelijat ja halvat, osa-aikaiset opiskelijatyöläiset, jotka joustavat kaikessa

Ja tätä samaa on kaikkialla kehittyneissä maissa.

Mutta sinne kauppaan ei joudettu enää takaisin. Ihan normaalia työtä se on, niinkuin siivoaminen, taksin ajo, bussin ajo jne. Ei vaan saada tekijöitä. 

Noissa kaikissa mainitsemissasi töissä on viikkotuntimäärä nollasta ylöspäin eli et tiedä työpäiviesi pituutta tai kuukausipalkkaa. Onko kiva olla aina kännykän vieressä valppaana hyppäämään töihin, jos ehkä soitetaan? Onko mukava tehdä useampaa osa-aikatyötä eli käytännössä omaa vapaa-aikaa ei ole ollenkaan. Oletko itse valmis kiertämään päivittäin vaikkapa bussilla eri toimipisteestä toiseen? Työmatkoihin kuluu aikaa pääkaupunkiseudulla helposti suuntaansa tunti, puolitoista. Entä olisiko mukava päätyä joka päivä uusiin työkohteisiin? Ja paskalla palkalla, tietenkin.

Ymmärrän hyvin, ettei kiinnosta sellaista ihmistä, jolla on joku muukin koulutus kuin pelkkä hädin tuskin läpimennyt peruskoulu.

Olisitko sinä valmis tuollaiseen työhön?

Minä itse en kyllä olisi valmis tuollaiseen, mutta jos tuollaiseen joutuisin kepin voimalla, niin tekisin hommia joka päivä aamusta iltaan päihtyneenä.

En muuten kestäisi tuollaista vapaa-ajan menetystä halvalla.

Todennäköisesti mieluummin muuttaisin metsään asumaan pidemmän päälle, kun kroppa ei enää kestäisi kiljun voimalla työskentelyä. Todennäköisesti alkoholismi käynnistyisi, jos päätyisin edes johonkin siivoushommaan 8e tuntipalkalla.

Pienessä sievässä tulisi puhdasta.

Vierailija
91/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuet lähtee niin lähden minäkin pois tästä maailmasta.

Et tietenkään luovuta vain siksi, että tämä maailma on epäoikeudenmukainen. Meitä hallitsee maailmantalouden tilanteet ja sijoittajien ahneus. Meidän työttömien ei missään nimessä pidä hävetä ja kaivautua piiloon, vaikka sitä kovasti julkisuudessa halutaankin. Meidän pitäisi uutisoinnin mukaan muka olla laiskoja, aktivoitavia, holhottavia. Oikeasti suurin osa työttömistä on fiksuja työhaluisia, joille ei ole palkallista työtä tarpeeksi tarjolla.

Sen vuoksi on hölmöä lähteä oman käden kautta. Minä aion elää vaikka kiusallanikin. Eipähän ahne työnantaja tai poliitikko ainakaan t apa minua. Jos se siitä on kiinni, niin minulla ei ole mitään hävittävää.

Oikeasti kaikkien työttömien pitäisi tulla esiin kodeistaan ja alkaa osoittaa päättäjille, mitä mieltä asioista ovat. Liian kauan on hellitty mielikuvia siitä, että työtön on töitä tahallaan välttelevä luuseri, jolle pitää antaa keppiä. Oikeasti kepitettävät ovat muualla.

Nyt olisi hyvä pistää itsensä jonkinlaiseen kondikseen, jos tulee mellakoita Pariisin tyyliin, niin jaksaa mellakoida. Etenkin nuorilta odottaisi reippautta.

Työttömien olisi ihan hyvä ulkoilla ja pitää yllä kuntoa.

Paras mitä kyykyttäjät haluaa, on huonokuntoinen työtön.

Sellaisia on helppo pistää nippuun.

Muistakaahan kuntoilla työttömät. Teillä on hyvää aikaa voimistella kotona ja odottaa mellakoita.

Kyllä ne vielä tännekin tulee, kun ihmisten pinna menee.

Vierailija
92/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämän selität?

Olkoot näyttämättä. Ärsyttää tällainen peli, joka perustuu teeskentelylle jossa pitää täytellä cv:tä väkisin jollain kanankasvatuskursseilla joita siellä jo on jotta on "aktiivinen". Palkkatöitä nyt vaan ei ole.

Vierailija
93/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Siltala: Työelämän huonontumisen lyhyt historia

Vierailija
94/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun otsikko ei vastaa sisältöä. Ei kirjoittaja niin aivokuollut ole, ettei itsekin tajuaisi ettei ansiosidonnaisen leikkauksella itsestään noin vaan synny mitään uutta paikkaa johon työtön voisi mennä.

Vierailija
95/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo eikä mitään ylimääräisiä säälitukia, jos edes jotakin työtä on tarjolla. Perustulon ei tarvitse riittää helsingin keskustassa asumiseen.

Vierailija
96/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon että suurin osa näistä työttömiä ivaavista lässyttäjistä on penskoja ulilaudalta. Ette kai te tosissaan usko että noin vähäjärkiset ja lapselliset ajatukset olisivat tosia?? 

Huvittavaa on se että nämä penskat eivät ymmärrä sitä että ovat itse aivan samassa tilanteessa joku päivä, että osaa olla typerää jälkikasvua suomessa. 

Vierailija
97/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Luulisi, että meidän ahkerat pitkäaikaistyöttömät suorastaan juoksisivat töihin. Mutta kun ei niin ei. Ei ole heidän arvolleen sopivaa tehdä mitään mikä voi tuntua työnteolta.

Suurin osa menee työpaikan vaihtajille ja ahkerille vastavalmistuneille. Silti jää vielä täyttämättä monta työpaikkaa, kun ei vaan löydy tekijää.

Vierailija
98/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoomaan ei pääse ilman koulutusta..ei sinnekkään voi vaan kävellä tai vaikka bussikuskiksi niin kuin joku kuvittelee..

Vierailija
99/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Luulisi, että meidän ahkerat pitkäaikaistyöttömät suorastaan juoksisivat töihin. Mutta kun ei niin ei. Ei ole heidän arvolleen sopivaa tehdä mitään mikä voi tuntua työnteolta.

Suurin osa menee työpaikan vaihtajille ja ahkerille vastavalmistuneille. Silti jää vielä täyttämättä monta työpaikkaa, kun ei vaan löydy tekijää.

0/5

Vierailija
100/112 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tanskassa ei työttömiä kuriteta vaan tuetaan. Varsinkin työttömyyden alussa. Kummasti työttömyys on alhaisempaa kuin Suomessa. Ei tuo vanha kulunut sanonta siis pidä paikkaansa. Ehkä se joskus piti, mutta ei enää. Ei siinä vaiheessa kun avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän kuin on työttömien määrä. Pitäs ymmärtää, että jokaiselle ei vaan riitä työpaikkaa. Eikä siinä auta vaikka sen työttömän kaikki tuet lakkautettaisiin. Työtöntä kurittamalla ei synny yhtään uutta työpaikkaa.

Suomalaisilla on jokin ihmeellinen kansallinen alemmuuskompleksi kun aina muka muualla on paremmin. Tanskan malli ei sellaisenaan sovi tänne, akateemisista osa kokee sen holhoavana Tanskassa ja ennen kaikkea se vaatisi roimasti lisää työvoimavirkailjoita.

Ei, ei enää yhtään virkailijaa vaan palkkatöitä, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi