IL: Kolumni: Miksi aina on väärä aika auttaa työtöntä pääsemään kiinni palkkaan?
Aina tuntuu olevan väärä aika auttaa työtöntä pääsemään kiinni palkan syrjään. Vaikka palkansaajaväki muuta väittää, parhaiten toimivat kovat keinot. Siis sellaiset keinot, joilla työttömänä olemisesta ja tukien nostamisesta tehdään epämukavampaa kuin työnteosta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3183f108-1788-4de7-825d-34fcdf8d7b83
Hyvä kirjoitus!
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole palkallista työtä minulle työttömyysaikanani tarjottu kertaakaan. Ilmainen työntekijä kyllä kelpiais eli työtä olisi tehtäväksi, mutta palkkaa ei haluta maksaa.
Sama homma. Paras oli, kun Elinkeinoelämän Keskusliitosta todettiin minulle, että voisivat ottaa minut i l m a i s e k s i töihin kuukauden ajaksi. Että tällainen on EK:n suhtautuminen meihin työntekijöihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kysyisitte asiaa vaikka minulta ja muilta kymmeniltätuhansilta entisiltä työttömiltä, jotka olemme työllistyneet normaaliin palkkatyöhön? 2010 vastavalmistuneena it-ammattilaisen vaimona tuet olivat tasan nolla. Ei auttanut työnsaannissa yhtään. Sain palkkatukipaikan omalta alaltani ja sen jälkeen minua alettiin pyytää muihinkin paikkoihin. Nyt olen ollut samassa paikassa vähän yli kahdeksan vuotta. Tämän työ saamiseen auttoi 100 % alan kokemus määräaikaisessa, kunnollisessa palkkatukipaikassa.
Voi kuule, kahdeksassa vuodessa on työnantajien asenteet muuttuneet. Palkkatuki tarkoittaa monelle luuseria. Olen hakenut paikkoja ja maininnut mahdollisuudesta palkkatukeen, ja niistä paikoista ei sen koommin ole kuulunut mitään. Työkkärin työnhakukurssillakin myönnettiin, ettei palkkatuesta kannata välttämättä mainita mitään työtä hakiessa...
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kysyisitte asiaa vaikka minulta ja muilta kymmeniltätuhansilta entisiltä työttömiltä, jotka olemme työllistyneet normaaliin palkkatyöhön? 2010 vastavalmistuneena it-ammattilaisen vaimona tuet olivat tasan nolla. Ei auttanut työnsaannissa yhtään. Sain palkkatukipaikan omalta alaltani ja sen jälkeen minua alettiin pyytää muihinkin paikkoihin. Nyt olen ollut samassa paikassa vähän yli kahdeksan vuotta. Tämän työ saamiseen auttoi 100 % alan kokemus määräaikaisessa, kunnollisessa palkkatukipaikassa.
Minäkin olin palkkatukityössä puoli vuotta vuonna 2015. En työllistynyt sen jälkeen mihinkään. Nyt alkaa olla siinä rajoilla, että kehtaanko kysellä sieltä enää ketään edes suosittelijaksi, jos pääsisinkin työhaastatteluun johonkin. Mahtaako kukaan edes muistaa minua...
Jos tuet lähtee niin lähden minäkin pois tästä maailmasta.
Onko oikeesti koskaan tehty tutkimusta kuinka moni on elämäntapa työtön?Ja sitten toisaalta jos ihminen ei töihin halua niin en usko, että vaikka kuinka tulee keppiä se auttaa..voi olla et ihminen sit pakotettuna johonkin ryhtyy ja on sitten jonkun työpaikan riesana jatkuvalla saikulla yms..ei sekään hyvä ole. Osa työttömistä ei ole millään muotoa edes työkykyisiä..ja silti mukana roikotetaan. Minusta jo se, että mentäs sinne ihmisen tasolle ja oikeesti kysyttäisiin mitä kuuluu ja ihmiset ohjattaisiin kuka mihinkin palvelun piiriin jos siltä näyttää..itse tiedän esim.päihteitten käyttäjän jota taas työnnetään yhteen tuettuun ruokalaan töihin..oli jo aiemmin vastaavassa eikä jaksanu herätä sinne ja oli koko ajan poissa ja lopussa potkittiin ulos..onko järkeä vai olisiko järkeä ohjata hoitoon tai antaa vaikka syrjäytyä jos muuta ei voi..kaikkea ei millään pystytä työllistämään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis anteeksi nyt vaan, mutta miten se kepin antaminen on palkan syrjään kiinni auttamista? Voitko selittää millä tavalla se auttaa? Kiitos paljon 😊
Työttömyys ei laskenut Suomessa edes viime vuoden lopulla, vaikka avoimia työpaikkoja oli tarjolla ennätysmäärä.
Miten tämän selität?
En ole työtön, mutta näin tulee kolme työpaikkaa avoimeksi:
Anne hakee paikkaa X. Hänen tilalleen tulee paikasta Y Jarmo, jonka paikka tulee avoimeksi. Paikkaan Y otetaan Heikki, joka paikka Z tulee avoimeksi. Paikkaan Z otetaan vastavalmistunut. Kolme avointa työpaikkaa, joihin yhteenkään ei oteta työtöntä.
Toinen vaihtoehto samaan paikkaan:
Paikkaan X otetaankin vastavalmistunut. Yksi avoin työpaikka, johon ei otettu työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että töissäkäyvien mielestä sillä työttömäksi joutuneella ihmisellä on maine täysin mennyttä ja kaikki osaaminen nollautunut. Edes kykyä oppia mitään uutta ei enää ole, koska hänhän on työtön ja tyhmä holhokki.
Tällainen ajattelu on aivan yleistä monella työpaikalla. Olen korkeakoulututkinnon loistopapereilla suorittanut ja päätynyt pätkätyökierteeseen, koska valmistumisestani asti Suomea on kurittanut lama - tai taloudellinen taantuma - mikä sitten onkaan, jota ei ääneen voida sanoa, jottei vähäkin kuluttaminen lakkaa ja kierre pahene.
Olen seilannut määräaikaisuudesta ja keikkahommasta toiseen, kiertänyt niin kaupungilla, valtiolla kuin yksityiselläkin. Joka paikassa olen saanut syrjästä kuunnella, kuinka jotakin joutohommaa hoitamaan ”voisi ottaa jonkun työttömän.” Taustalla on ajatus, että sellaisen saa halvalla ja tekijä on vähän yksinkertainen otus, jota ei tarvitse ottaa edes vakituiseksi. Sitten, kun olen maininnut, että minäkin olen työtön, on oltu aivan ihmeissään, ettei voi olla mahdollista, sinähän olet niin fiksu tyyppi! Eikö kerta kaikkiaan löydy sinulle mitään työtä?
Eipä löydy, ei. Tervetuloa globaaliin nykyaikaan. Työttömiä pidetään halpana työntekijä-karjana, joita voidaan käyttää tarvittavin pakottein vaikkapa kotimaisissa hikipajoissa puoli-ilmaisina työntekijöinä. Kukaan ei ole tältä turvassa. Jos olisin vakituisessa työssä, pelkäisin todella paljon tulevia YT:itä. Tulevaisuudessa työnantajat haluavat vain paikallisella sopimuksella halpoja orjia, jotka voi irtisanoa helposti.
Edes koulutus ei kannata. Koulutuksen puolesta puhutaan julkisesti vain siksi, että yritykset saisivat mahdollisimman edullisia, mutta koulutettuja työntekijöitä työttömistä. Toinen hyöty, minkä firmat nuorista opiskelijoista saavat, on ilmaiset harjoittelijat ja halvat, osa-aikaiset opiskelijatyöläiset, jotka joustavat kaikessa
Ja tätä samaa on kaikkialla kehittyneissä maissa.
Edes koulutus ei kannata.
Ilman koulutusta olet huonoimmassa tilanteessa, sitäkö muille kannustat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis anteeksi nyt vaan, mutta miten se kepin antaminen on palkan syrjään kiinni auttamista? Voitko selittää millä tavalla se auttaa? Kiitos paljon 😊
Työttömyys ei laskenut Suomessa edes viime vuoden lopulla, vaikka avoimia työpaikkoja oli tarjolla ennätysmäärä.
Miten tämän selität?
Maksettiinko niistä myös kunnollista palkkaa ja oliko täysi työaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että töissäkäyvien mielestä sillä työttömäksi joutuneella ihmisellä on maine täysin mennyttä ja kaikki osaaminen nollautunut. Edes kykyä oppia mitään uutta ei enää ole, koska hänhän on työtön ja tyhmä holhokki.
Tällainen ajattelu on aivan yleistä monella työpaikalla. Olen korkeakoulututkinnon loistopapereilla suorittanut ja päätynyt pätkätyökierteeseen, koska valmistumisestani asti Suomea on kurittanut lama - tai taloudellinen taantuma - mikä sitten onkaan, jota ei ääneen voida sanoa, jottei vähäkin kuluttaminen lakkaa ja kierre pahene.
Olen seilannut määräaikaisuudesta ja keikkahommasta toiseen, kiertänyt niin kaupungilla, valtiolla kuin yksityiselläkin. Joka paikassa olen saanut syrjästä kuunnella, kuinka jotakin joutohommaa hoitamaan ”voisi ottaa jonkun työttömän.” Taustalla on ajatus, että sellaisen saa halvalla ja tekijä on vähän yksinkertainen otus, jota ei tarvitse ottaa edes vakituiseksi. Sitten, kun olen maininnut, että minäkin olen työtön, on oltu aivan ihmeissään, ettei voi olla mahdollista, sinähän olet niin fiksu tyyppi! Eikö kerta kaikkiaan löydy sinulle mitään työtä?
Eipä löydy, ei. Tervetuloa globaaliin nykyaikaan. Työttömiä pidetään halpana työntekijä-karjana, joita voidaan käyttää tarvittavin pakottein vaikkapa kotimaisissa hikipajoissa puoli-ilmaisina työntekijöinä. Kukaan ei ole tältä turvassa. Jos olisin vakituisessa työssä, pelkäisin todella paljon tulevia YT:itä. Tulevaisuudessa työnantajat haluavat vain paikallisella sopimuksella halpoja orjia, jotka voi irtisanoa helposti.
Edes koulutus ei kannata. Koulutuksen puolesta puhutaan julkisesti vain siksi, että yritykset saisivat mahdollisimman edullisia, mutta koulutettuja työntekijöitä työttömistä. Toinen hyöty, minkä firmat nuorista opiskelijoista saavat, on ilmaiset harjoittelijat ja halvat, osa-aikaiset opiskelijatyöläiset, jotka joustavat kaikessa
Mutta sinne kauppaan ei joudettu enää takaisin. Ihan normaalia työtä se on, niinkuin siivoaminen, taksin ajo, bussin ajo jne. Ei vaan saada tekijöitä.
Jostain syystä työnantajat ei halua palkata korkeakoulututkinnon suorittaneita siivoushommiin tai kaupan kassalle. Ainakaan mulle eivät vaivaudu edes vastaamaan hakemukseen. Ehkä ajatuksena on se, että se korkeasti koulutettu lähtee kuitenkin heti kun saa oman alansa töitä, turha sitä on kouluttaa ja perehdyttää. Lisäks esim. siivousalalla halutaan aina vaan enemmän ja enemmän palkata ulkomaalaisia. Kotimaiset ei enää kelpaa, ovat liian kalliita ja tietävät oikeutensa. En mä voi väkisin mennä siivoamaan tai kaupan kassalle. Pitäs olla joku joka ottais töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeesti koskaan tehty tutkimusta kuinka moni on elämäntapa työtön?Ja sitten toisaalta jos ihminen ei töihin halua niin en usko, että vaikka kuinka tulee keppiä se auttaa..voi olla et ihminen sit pakotettuna johonkin ryhtyy ja on sitten jonkun työpaikan riesana jatkuvalla saikulla yms..ei sekään hyvä ole. Osa työttömistä ei ole millään muotoa edes työkykyisiä..ja silti mukana roikotetaan. Minusta jo se, että mentäs sinne ihmisen tasolle ja oikeesti kysyttäisiin mitä kuuluu ja ihmiset ohjattaisiin kuka mihinkin palvelun piiriin jos siltä näyttää..itse tiedän esim.päihteitten käyttäjän jota taas työnnetään yhteen tuettuun ruokalaan töihin..oli jo aiemmin vastaavassa eikä jaksanu herätä sinne ja oli koko ajan poissa ja lopussa potkittiin ulos..onko järkeä vai olisiko järkeä ohjata hoitoon tai antaa vaikka syrjäytyä jos muuta ei voi..kaikkea ei millään pystytä työllistämään..
Joitkain vuosia sitten oli, mutta ne jutut joku - epäilen ek:ta poistatti lehdistä, kun ne hävisivät. 3/4 osaa työttömistä haluaa töihin. Loppujen sekaan mahtuvat sitten työkyvyttömät, jotka eivät edes pääse eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän selität?
Asennevialla työttömiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän selität?
En ole työtön, mutta näin tulee kolme työpaikkaa avoimeksi:
Anne hakee paikkaa X. Hänen tilalleen tulee paikasta Y Jarmo, jonka paikka tulee avoimeksi. Paikkaan Y otetaan Heikki, joka paikka Z tulee avoimeksi. Paikkaan Z otetaan vastavalmistunut. Kolme avointa työpaikkaa, joihin yhteenkään ei oteta työtöntä.
Toinen vaihtoehto samaan paikkaan:
Paikkaan X otetaankin vastavalmistunut. Yksi avoin työpaikka, johon ei otettu työtöntä.
Noin voi mennä muuta ei se työtön sitä työpaikkaa hakematta saa ja osa ei edes yritä. Heille sitä keppiä tarjotaan. Harmi vaan että siinä sivusssa menee aktiivisetkin työnhakijat
no ehkä joku taho ei haluu,oha noita teorioita.Miten kaikki vois olla myyjii,lähiksii,siistijöitä muita töitä vähemmän
Toki rakentaminen.Sitten on ammatit mis oikeen oo työttömyyttä ne on pyörät.Aina sanonut kun pyörät lakkaa näkymästä,niin sitten ollaan kus..a ,ne näkyy vielä .Akateemista työttömyyttä on palhon sitäkin.Jokainen muistaa 1990-2008 kun työtä vietiin oikein urakalla maasta.Se miten työttömyys saadaan laskuun ja ihmisille töitä.Niin ne avustavat työt takaisin.Hoitolaitoksiin jne.Heitä tarvitaan.Posti kulkemaan joka päivä.Kauppaan lisää väkeä,aukioloajat on pitkät ei se väkee ostoksil tuonu aina niin paljoa,kansalla ei ole mitä kuluttaa..Hallitus pitäs kaataa,älyttömiä säästöjä ei just nyt tarvita,korona kestää vuosia,kuoleita tulee lisää,etätyöt kunniaan!! Sama kuka kaatuu yritys kyse on vakavasta taudista.Ihmiset ensin eikä talous siinnä pienet ihmiset keillä mitään pistetään kärsimään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee näin pitkäaikaistyöttömänä epätodellinen olo, kun lukee tuotakin Kullaksen kirjoitusta. Missä ne kaikki avoimet työpaikat oikein piileksivät? Missä on ne työpaikat, joihin ei vain saada hakijoita?
Siis Kullas elää varmasti jossain ihan muussa rinnakkaistodellisuudessa.
Minä elän siinä "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" -maailmassa.
Vielä 9 kuukautta sitten nämä työpaikat oli reilusti tarjolla. Silloin ei kelvannut. Nyt niitä ei ole enää samassa mittakaavassa.
'
Ei avoimeksi ilmoitettu paikka tarkoita työvoimapulaa. Ennen toistaiseksi voimassa olevan työn saamista hain määräaikaista paikkaa, johon oli tekniikan alan koulutusvaatimus ja kokemustakin piti olla ja osaamista ammattiohjelmien käytöstä. Hakijoita oli pienestä ilmoituksesta ja lyhyestä hakuajasta huolimatta 42. Sain paikan. Lottovoitolta tuntui. Se sitten oli jo Eurojackpot, kun tuosta työstä suoraan pyydettiin nykyiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinne kauppaan ei joudettu enää takaisin. Ihan normaalia työtä se on, niinkuin siivoaminen, taksin ajo, bussin ajo jne. Ei vaan saada tekijöitä.
Jostain syystä työnantajat ei halua palkata korkeakoulututkinnon suorittaneita siivoushommiin tai kaupan kassalle. Ainakaan mulle eivät vaivaudu edes vastaamaan hakemukseen. Ehkä ajatuksena on se, että se korkeasti koulutettu lähtee kuitenkin heti kun saa oman alansa töitä, turha sitä on kouluttaa ja perehdyttää. Lisäks esim. siivousalalla halutaan aina vaan enemmän ja enemmän palkata ulkomaalaisia. Kotimaiset ei enää kelpaa, ovat liian kalliita ja tietävät oikeutensa. En mä voi väkisin mennä siivoamaan tai kaupan kassalle. Pitäs olla joku joka ottais töihin.
Sama juttu täällä. Menisin vaikka marketin kassalle, pakettiautoa ajamaan tai salaattia pakkaamaan, mutta eipä niistä edes vastata hakemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän selität?
Se on varmaa että pitkä tyhjä väli CV:ssä ei hyvältä näytä. Sen vuoksi olisi syytä yrittää täyttää niitä tyhjiä kohtia vaikka vähemmän palkatulla työllä.
Esim. Tanskassa ei työttömiä kuriteta vaan tuetaan. Varsinkin työttömyyden alussa. Kummasti työttömyys on alhaisempaa kuin Suomessa. Ei tuo vanha kulunut sanonta siis pidä paikkaansa. Ehkä se joskus piti, mutta ei enää. Ei siinä vaiheessa kun avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän kuin on työttömien määrä. Pitäs ymmärtää, että jokaiselle ei vaan riitä työpaikkaa. Eikä siinä auta vaikka sen työttömän kaikki tuet lakkautettaisiin. Työtöntä kurittamalla ei synny yhtään uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Menisin vaikka marketin kassalle, pakettiautoa ajamaan tai salaattia pakkaamaan, mutta eipä niistä edes vastata hakemuksiin.
Korkeakoulutettu työtön on väliinputoava hylkiö, joka ei kelpaa mihinkään. Joko liian huono parhaimmille paikoille jonkun mielestä (koska olit hetken työtön), tai sitten pk-yrityksiin olet liian hieno. Omilla ajatuksilla on vain vähän väliä, koska arvio tehdään jo ennen kuin olet päässyt edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän selität?
Se on varmaa että pitkä tyhjä väli CV:ssä ei hyvältä näytä. Sen vuoksi olisi syytä yrittää täyttää niitä tyhjiä kohtia vaikka vähemmän palkatulla työllä.
Näyttipä miltä hyvänsä niin ne aukot on jo syntynyt. Ei niitä enää paikata muulla kuin valehtelemalla. Työnantajilla pitäisi olla avarakatseisuutta edes sen verran että edes kutsuu haastatteluun.
Miten tämän selität?