Olen katsellut nyt ohjelmaa: dieetit vaihtoon, jossa superhoikka ja hengenvaarallisesti lihava vaihtavat dieettejä, hämmentyneenä näiden hoikkien ruokamäärästä!
Siis ohjelmassa läpinäkyvään putkeen rapsahtaa kaikki yhden tyypillisen ruokailun päivän ruuat. Superlihavilla ne määrät ovat aivan järkyttävät, mutta laatu myös. Mutta nämä hoikat eivät todellakaan syö mitenkään erikoisen vähän, mitä nyt joskus ovat skipanneet aamupalan ja korvanneet kahvilla, tai
muuta vastaava.
Olen itse ylipainoinen ja syön kutakuinkin noiden hoikkien mukaan.
Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (65)
Ap:lle tiedoksi, että sinne putkeen pamahtaa noiden viikon ruuat, ei päivän. Joten jos syöt päivässä yhtä paljon kuin toiset viikossa, niin ei ihme, jos on ylipainoa.
Asia on niin, että ihan fysiikan lakien mukaan et voi lihoa jos et syö yli kulutuksesi. Termodynamiikan ensimmäinen pääsääntö varmistaa, että energiaa ei voi hävittää eikä luoda tyhjästä. On siis fyysisesti mahdotonta lihoa ilman ylensyöntiä, kuten on myös fyysisesti mahdotonta laihtua ilman kalorivajetta. Tämä on tieteellinen fakta, jota ei voi horjuttaa henkilökohtaisten anekdoottien voimalla. Totuus on, että aliarvioit syömäsi/juomasi kalorit, tai yliarvioit energiankulutuksesi/liikkumisesi määrän. Ja mitä näihin "luonnostaan hoikkiin jotka syövät kuin hevoset eivätkä liho" tulee, he tietenkin yliarvioivat reippaasti syömisiänsä.
Ihmisillä nyt vaan ei yleisesti ottaen ole mitään hajua kaloreista. Jos ei mittaa ja punnitse jokaikistä suupalaansa, on hyvin vaikea arvioida täsmällisesti ruoan kaloreita. Moni myös unohtaa ns. "näkymättömät" kalorit kuten ruoanlaitossa käytetty öljy. Esimerkiksi 2 ruokalusikallista oliiviöljyä, mikä ei silminnähden ole kovin suuri määrä, sisältää ~240 kaloria. Ja jos et mittaa ruokalusikkamitalla sitä öljyä pannuun vaan lorautat sitä vain pullosta suoraan, tai lisäät ruoanlaiton aikana vähän lisää kun pannu on liian kuiva, niin HYVIN helposti sinne päätyy kolme tai neljäkin ruokalusikallista. Yhtäkkiä ruoassasi on melkein 500 ylimääräistä kaloria huomaamatta. Ja moni pitää pähkinöitä terveysruokana tajuamatta, että pähkinät ovat yksi suurimmista kaloripommeista mitä on olemassa. Yksi pieni pähkinäpussi voi sisältää kahden ison sipsipussin verran kaloreita!
Ja kun nämä valtion yleiset kalorisuositukset on IHAN PÄIN PERSETTÄ. Meille tuputetaan nuoresta iästä asti tätä "aikuinen ihminen tarvitsee noin 2000 kaloria päivässä" valhetta, vaikka totuus on että varsinkin naisista merkittävästi suurin osa lihoo, jos syö 2000 kaloria. Mitä lyhyempi nainen olet, sen pienempi päivittäinen energiankulutuksesi on. TDEE eli normaali päivittäinen määrä, mitä kehosi kuluttaa ihan vain toimiakseen (ilman liikuntaa) vaihtelee naisilla yleensä 1200-1800 välillä. Minä olen pitkä 177cm nainen ja TDEE:ni on ~1700 kaloria, jos haluan pysyä hoikkana. Jos söisin 2000 kaloria päivässä olisin lihava alta aikayksikön. Ystäväni taas on 155cm pitkä ja hänen TDEE on vain n. 1300 kaloria. Miettikää miltä hän näyttäisi jos söisi 2000 kaloria päivässä, eli n. 700 ylimääräistä kaloria joka päivä!
Eli moral of the story on: ei, et ole rehellinen itsellesi, joko tahallaan tai tahattomasti, jotain on pielessä ruokavaliossasi kun se sisältää enemmän kaloreita kuin kehosi kuluttaa. Liikunnan lisääminen auttaa nostamaan TDEE:tä, mutta painonhallinnassa kaikkein tärkeintä on ne kalorit mitä suuhunsa pistää. Ja tähän sisältyy myös kaikki juomat, paitsi tee, musta kahvi, ja vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana kuin olin superhoikka, saatoin muuten elää klo 15 saakka esim juomalla mehua. :D Lounaaksi pinaattikeitto, väliin leipä oivariinilla ja joskus vähän puuroa. Eli ruokavalioni oli erittäin epäterveellinen, ravinteet nolla jne. Ehkä osin tämän seurauksena sainkin anemian jonka vahinkoja vieläkin korjaillaan. T. nro 13
Minusta leipä, pinaattikeitto ja puuro ovat ok ravintoa. Eikös pinaatissa ole rautaakin reilusti? (Täysjyvä-)viljoissahan on kuituja, hivenaineita, vitämiineja ja hyviä hiilihydraatteja.
Vaikka olisit mitä mieltä tosiasia on se että nuo kaikki ovat hyvin ravintoköyhiä, juuri sitä ruokaa jolla saa pidettyä nälkää poissa ja samalla hankittua kaikenlaisia puutteita. Pinaatissa on rautaa mutta ei reilusti, pinaattikeitossa taas on pinaattia ehkä juuri ja juuri 10 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko että kukaan on ylipainoinen vain siksi, että syö liikaa. Toki se on osasyy, mutta kyllä ne geenit vaikuttaa kaikista eniten. Kaksi ihmistä voi syödä saman määrän ja silti vain toinen lihoo 20 kg.
Itse olen aina ollut normipainoinen/hoikka, vaikka ruoka on aina maistunut. Joka viikonloppu menee pullaa, pizzaa sun muuta roskaruokaa. Silti en onnistu lihomaan. Arkena en toki syö niin paljoa, mutta silloinkaan en laske kaloreita enkä esim ikinä katso ruokien sisältämiä ravintoaineita. Liikuntaa en harrasta ollenkaan, vain satunnaista hyötyliikuntaa.
Toiset on vaan alttiimpia lihomaan kuin toiset, niin se on!
Jaa.
Eihän se , että sinä et laske kaloreita, tarkoita että söisit paljon kaloreita!
Sä vaan syöt vähemmän kuin ne jotka syö paljon... jotka kuvitteleee syövänsä vähän.Jos kalorien laskettaisiin, niin sinulla niitä tulee vähemmän suhteessa kulutukseesi.
Komppaan, nykytiedon mukaan tuolla tavalla onkin helpointa pitää paino normaalina, jos ei ole koskaan sotkenut luontaista ruokailurytmiä ja itsesäätelyä dieeteillä, treeniohjelmilla tms. Syö vaistonvaraisesti sen mitä kuluttaa.
Kulutusta ja kaloreita on todellisuudessa tosi vaikea laskea. Jos lisäät pastakastikkeeseen ruokalusikallisen oliiviöljyä, paljonko siitä jää pannuun, paljonko lautasellesi ja kuinka paljon elimistösi lopulta käytti.
Voin vinkata ainakin pari lihavana pitävää tapaa mihin olen kiinnittänyt huomiota.
- Ensimmäinen on se että vältellään hyötyliikuntaa, autolla aina mahdollisimman lähelle ovea, kävellen ei mihinkään, ei kiinnosta mikään sellainen tekeminen missä joutuu edes seisomaan, ja en nyt tarkoita varsinaista urheilua, vaan esim. lasten kanssa ulkoilua niin että seisoo vieressä. Aktiivisuus siis niin matalalla tasolla kuin ikinä mahdollista.
- toinen on päikkärit. Lihava ystäväni nukkuu joka päivä tunnin parin päikkärit. Hän on siis yksinkertaisesti vähemmän hereillä kuin normaalipainoiset, kulutus on tuon ajan melkein pois päältä ja kun se toistuu joka päivä niin se vaikuttaa.
Mistä tuon dietit vaihtoon pystyy katsomaan?
En minäkään paljoa syönyt ja ihmettelin kun lihoin. Kas kummaa kun laittoi ne ylös, niin joka suupalassa hirveästi kaloreita. Keksikin on ihan pieni, niiitä menee monta, mutta jokaisessa on 100kcl. Syöt kolme niin siinä on melkein kokonaisen lounaan määrä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hyvin passiivinen ja lähinnä istut tai makaat sekä olet laihduttanut monta kertaa aiemminkin, aineenvaihduntasi voi olla tosi pieni ja jumissa.
Todennäköisesti olet kuitenkin sokea ruokamäärille etkä osaa arvioida kaloreita oikein.
Tuo ”jumissa” oleva aineenvaihduntahan voi olla ihan vaan sitä että ei ole lihaksia. Mitä vähemmän lihasmassaa, sitä pienempi kulutus. Ja kun laihtuessa monesti lihasmassaa häviää, on kai ihan luonnollista että jossain vaiheessa paino alkaa jumimaan. Kulutus on niin vähäistä. -> salille.
Ihan vaan sivuhuomautuksena, vaikka keskiaikaiset palstalaiset paasaavat samaa mantraa kalorivajeesta sellainen pikkiriikkinen aika iso tekijä unohtui, "aineenvaihdunta" joka on täysin erilainen eri henkilöillä(ja johon vaikuttaa aika hiton monta tekijää). Mutta eihän tällainen asia kiinnosta koska kalorivaje; )
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan sivuhuomautuksena, vaikka keskiaikaiset palstalaiset paasaavat samaa mantraa kalorivajeesta sellainen pikkiriikkinen aika iso tekijä unohtui, "aineenvaihdunta" joka on täysin erilainen eri henkilöillä(ja johon vaikuttaa aika hiton monta tekijää). Mutta eihän tällainen asia kiinnosta koska kalorivaje; )
Aineenvaihdunnasta ei jauheta, koska ei oikeasti ole kovin merkittäviä eroja ihmisten aineenvaihdunnoissa. "Nopea" ja "hidas" aineenvaihdunta ovat myyttejä. Ero "nopean" ja "hitaan" aineenvaihdunnan välillä on korkeintaan 200-300 kaloria, eli yhden suklaapatukan verran. Tästä asiasta jauhaminen on vain itselleen uskottelua, että enhän minä syö liikaa kun minulla on vaan hirveän hidas aineenvaihdunta ja lihon 5kg pelkästään sipsipussia vilkaisemalla...! Vaikka totuus on, että jos joku ulkopuolinen seuraisi ja laskisi tarkalleen joka ikisen kalorisi viikon verran, niin viikkokalorit olisivat kulutuksen yläpuolella.
Kummasti keskitysleireille ja Afrikan nälkää näkeville alueille on päätynyt vain nopean aineenvaihdunnan henkilöitä, kun näissä paikoissa kalorivaje on johtanut poikkeuksetta laihtumiseen 100% väestöstä! Varsin eriskummallinen yhteensattuma.
Mä syön sairaasti ja ahmin herkkuja. Mut nii vaan aina laiha, ihan sama miten syön, paino on aina siinä 50kg. Olen 168cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Paino ei putoa myöskään, jos syöt liian vähän. Tai liikaa hiilihydraatteja. Jos syöt "kevyttuotteita", paino ei varmasti putoa. Tarvit rasvaa siihen, ettei elimistö mene ns. säästöliekille sekä tietysti ravinnoksi. Kevyttuotteissa usein sokeria tai makeutusaineita, jotka kannattaa karsia ruokavaliosta minimiin.
Hoikat usein liikkuvat myös paljon ja ovat fyysisesti aktiivisia. Se ei välttämättä tarkoita hirveää treenaamista tai kuntoilua, vaan ihan arjessa liikkuvat enemmän. Esim. kotona hyppäävät tuon tuostakin tekemään sitä ja tätä, ihan perustouhuilua.
Laihtuminen tapahtuu vaikka kuinka menisi säästöliekille, kun laihduttaa tarpeeksi kauan. Kun katsoo oikeasti nälkää näkeviä ihmisiä niin ei heillä ne säästöliekit ikuisesti pysy päällä. Aina vaan ihmisillä on näitä vääriä uskomuksia laihduttamisesta. Kevyttuotteissa ei ole mitään pahaa, ellei käytä aspartaamia ym. makeutusaineita, jotka lisäävät ruokahalua. Lisäksi ne ovat epäterveellisiä muilla tavoin.
Katsoin pari jaksoa joskus muutama vuosi sitten ja silloin oli kyllä sellaiset osanottajat, että hoikat söivät tosi vähän. Siis sairaalloisen vähän. Ymmärsin, että kuului ihan formaattiin se, että molemmilla oli ongelmia syömisen kanssa.
Niihin putkiin menee viikon ruoat, ei päivän ruoat. Eli syöt päivässä sen mitä ne laihat syö viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Mä syön sairaasti ja ahmin herkkuja. Mut nii vaan aina laiha, ihan sama miten syön, paino on aina siinä 50kg. Olen 168cm pitkä.
ja ikää on?
Tuttavan tytär ja lapsenlapsi pulskia. Tuttava kivenkovaa väittää, että ovat lihavia siksi kun lihovat HELPOSTI.
Näin ei ole, sillä perhe ei käytä kasviksia, äiti juo sidukoita, syövät ranskalaisia ja hirveästi herkkuja (lapset isoja pusseja)
Eli jotenkin kuva syömästä ruoasta vääristyy.
Myös itse olen tämän kokenut ... enkä millään tajunnut, että syön liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunnasta ei jauheta, koska ei oikeasti ole kovin merkittäviä eroja ihmisten aineenvaihdunnoissa. "Nopea" ja "hidas" aineenvaihdunta ovat myyttejä. Ero "nopean" ja "hitaan" aineenvaihdunnan välillä on korkeintaan 200-300 kaloria, eli yhden suklaapatukan verran. Tästä asiasta jauhaminen on vain itselleen uskottelua, että enhän minä syö liikaa kun minulla on vaan hirveän hidas aineenvaihdunta ja lihon 5kg pelkästään sipsipussia vilkaisemalla...! Vaikka totuus on, että jos joku ulkopuolinen seuraisi ja laskisi tarkalleen joka ikisen kalorisi viikon verran, niin viikkokalorit olisivat kulutuksen yläpuolella.
Kummasti keskitysleireille ja Afrikan nälkää näkeville alueille on päätynyt vain nopean aineenvaihdunnan henkilöitä, kun näissä paikoissa kalorivaje on johtanut poikkeuksetta laihtumiseen 100% väestöstä! Varsin eriskummallinen yhteensattuma.
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta anekdoottina tähän hidas-nopea aineenvaihduntajuttuun, että kyse on enemmänkin aineenvaihdunnan tehokkuudesta eli siitä, kuinka hyvin elimistö pystyy hyödyntämään ravinnon kalorit.
Minut on nimittäin lapsena testattu ja tutkittu ja todettu, että aineenvaihduntani on erittäin tehokas eli hyötysuhde hyvä. Siksi söin lapsena tosi vähän. Tilanne on vanhempana korjaantunut ja näkyy vyötäröllä.
Pointti on siinä että moni laiha syö enemmän kuin lihava. Se pitää paikkansa.
Jaa.
Eihän se , että sinä et laske kaloreita, tarkoita että söisit paljon kaloreita!
Sä vaan syöt vähemmän kuin ne jotka syö paljon... jotka kuvitteleee syövänsä vähän.
Jos kalorien laskettaisiin, niin sinulla niitä tulee vähemmän suhteessa kulutukseesi.