Olen katsellut nyt ohjelmaa: dieetit vaihtoon, jossa superhoikka ja hengenvaarallisesti lihava vaihtavat dieettejä, hämmentyneenä näiden hoikkien ruokamäärästä!
Siis ohjelmassa läpinäkyvään putkeen rapsahtaa kaikki yhden tyypillisen ruokailun päivän ruuat. Superlihavilla ne määrät ovat aivan järkyttävät, mutta laatu myös. Mutta nämä hoikat eivät todellakaan syö mitenkään erikoisen vähän, mitä nyt joskus ovat skipanneet aamupalan ja korvanneet kahvilla, tai
muuta vastaava.
Olen itse ylipainoinen ja syön kutakuinkin noiden hoikkien mukaan.
Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että et ole rehellinen itsellesi.
Niin voisi äkkiseltään kuvitella, mutta totuus on toinen!
Vierailija kirjoitti:
Näin voisi äkkiseltään kuvitella, mutta totuus on toinen.
Kannattaa katsoa Youtubesta sellaista sarjaa kuin Secret Eaters. Siinä monella on sama kokemus kuin sinulla: en edes syö juuri mitään. Mutta todellisuus paljastuukin piilokameroiden avulla, ja osallistujat ovat usein järkyttyneitä siitä määrästä, minkä he tiedostamattaan syövät.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa Youtubesta sellaista sarjaa kuin Secret Eaters. Siinä monella on sama kokemus kuin sinulla: en edes syö juuri mitään. Mutta todellisuus paljastuukin piilokameroiden avulla, ja osallistujat ovat usein järkyttyneitä siitä määrästä, minkä he tiedostamattaan syövät.
Eli mitenkään ei voi olka mahdollista että söisin oikeasti liian vähän ja olen silti lihava?
Mitenlie totuudenmukaisia tosi tv-ohjelmien väittämät? Lisäksi ruokavalion ohella määrä vaikuttaa sekä millainen kulutus ihmisellä on. Huomioisin myös kunkin ihmisen historiaa. Itsellä esimerkiksi painon lisääntyminen pysähtyi useaksi vuodeksi, kun paransin ruokavaliota. Paino ei kuitenkaan tippunut, koska en parantanut riittävästi. Mikäli olisi vertailtu painoani ja ruokavaliotani, niin helposti olisi ihmetelty miten olen niin lihava. No, en ollut lihonut sen hetkisellä ruokavaliollani vaan aiemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ruokapäiväkirjan avulla tajuaa myös välipalansa ja napostelunsa.
Joko ollaan nähty ihan eri jaksoja tai sit sulla on jotenkin eri tapa katsoa omaa ruokaa vs. muiden.
Mun näkemissä jaksoissa ne laiheliinit usein elää lähes pelkällä kahvilla, teellä ja tupakalla, ja siihen pari hikistä paahtoleipää päälle. Lähes aina kyseessä on se, että heillä on joku kaloriton tai lähes kaloriton pahe, joka korvaa ruokailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitenkään ei voi olka mahdollista että söisin oikeasti liian vähän ja olen silti lihava?
EI VOI. Sinun kannattaisi käydä jossain kehitysmaan slummissa katsomassa niitä kaikkein köyhimpiä, eli siis niitä, joilla ei ole rahaa edes siihen roskaruokaan. Tai katso vaikka muutama dokumentti 1940-luvulta. Ja lopeta itsesi huijaaminen. Ja kohta tänne saapuu läskiarmeija "kumoamaan" nämä faktat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapäiväkirjan avulla tajuaa myös välipalansa ja napostelunsa.
Ei ne lihavat tajua silläkään. Eivät vaan kirjoita kaikkea ylös. Eikös siinä Secret Eaters sarjassa juuri todisettu sekin...
Et ole rehellinen itsellesi, et tahallasi tietenkään. Usein ihmiset ovat sokeita omille tavoilleen ja tottumuksilleen.
Lihavilla aktiivisuus on jo monesti todella vähäinen..mikä tarkoittaa, että kulutus on vähäistä eikä oikeesti voi syödä paljon lihomatta..en tiedä mistä tuo käsitys kumpuaa ettei hoikka saisi syödä kunnolla ja tarpeeksi, vaan vain kitudieetillä oleva voi olla hoikka..
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi olla juuri näin. Toisaalta, jos ylipainoinen ei liho lisää ekä toisaalta laihdukaan, syöty ruokamäärä voi olla pienehkö. Esim kun olin raskaana: aamulla maitorahka marjoilla ja tee, lounaalla vähän jotakin, esim pastaa, iltapäivällä omenaa, illalla munakas. Väleissä aina sitä teetä että olisin pysynyt hereillä. Ja olin ylipainoinen ja vieläpä raskaana. Olen varmaan pilanntu aineenvaihduntani ja jos tuohon lisää yhtään suklaata keksejä tms. niin paino alkaa nousta samantien niin että numerot vain rullaavat. Olen kylläkin lyhyt.
Mieheni, minua suhteessa vielä huomattavasti ylipainoisempi, ei syö mielestään mitään mutta on itsepetoksen mestrari. Häne ei syö juuri mitään, aamulla ja illalla. Mutta aivan itkettää mitä *'askaa hän syö. Aamulla useita ruisleipiä (esim neljä kpl) joissa päällä maksamakkaraa, juustoa, ketsuppia ja hampurilaiskastiketta. Lisäksi voi syödä pari paahtoleipää, joissa mansikkahilloa, maapähkinävoita tms. Siis samalla leivällä. Tämän päälle juo sitten teen kahvin tms. Lounaalla hän voi syödä tai pärjää myös syömättä. Illalla alkaa sama mättö: ruisleipiä hampurilaiskastikkeella tai ihan itse kasattuja hampurilaisia valmsieineksistä. Ei yksi hampurilainen, vaan aina useita. Pari kolme vähintään. Lääkärissä on useita kertoja väittänyt, että hän ei syö oikeasti mitään. Olen oikeastaan ollut häkeltynyt, mitä sontaa hän suuhunsa laittaa. Itse koen syyllisyyttä jo siitä, jos lapsi syö aamulla mannapuuroa jossa on kanelia ja sokeria. Mä laihdutin muutama vuosi sitten ja se ruokamäärä jolla laihduin oli minimaalinen. Aamulla maitorahka, lounaalla joku broilerin koipireisi, välipalaomena ja illalla munakas. Kauheasti muuta ei kärsinyt syödä. Tähän päälle piti liikkua 1-2h jokaikinen päivä. Kun mies söi kuin minä runsaimmillaan (nyt), hän laihtui yli kilon viikossa. On hän minua toki 20cm pidempi ja huomattavasti painavampi mutta silti.
Millaiseen kuntoon ne hoikat menee sitten sillä plösöjen ruokavaliolla? Kauanko ne uskaltaa syödä sen "dieetin" mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Millaiseen kuntoon ne hoikat menee sitten sillä plösöjen ruokavaliolla? Kauanko ne uskaltaa syödä sen "dieetin" mukaan?
Ei ne syö sillä tavalla kuin sen muutaman päivän jonka ovat yhdessä talossa. Alun "shokkihoito". Sen jälkeen molemmat osallustujat saavat kotiin mukaansa omst terveelliset syömisohjeet.
Paino ei putoa myöskään, jos syöt liian vähän. Tai liikaa hiilihydraatteja. Jos syöt "kevyttuotteita", paino ei varmasti putoa. Tarvit rasvaa siihen, ettei elimistö mene ns. säästöliekille sekä tietysti ravinnoksi. Kevyttuotteissa usein sokeria tai makeutusaineita, jotka kannattaa karsia ruokavaliosta minimiin.
Hoikat usein liikkuvat myös paljon ja ovat fyysisesti aktiivisia. Se ei välttämättä tarkoita hirveää treenaamista tai kuntoilua, vaan ihan arjessa liikkuvat enemmän. Esim. kotona hyppäävät tuon tuostakin tekemään sitä ja tätä, ihan perustouhuilua.
Nuorempana kuin olin superhoikka, saatoin muuten elää klo 15 saakka esim juomalla mehua. :D Lounaaksi pinaattikeitto, väliin leipä oivariinilla ja joskus vähän puuroa. Eli ruokavalioni oli erittäin epäterveellinen, ravinteet nolla jne. Ehkä osin tämän seurauksena sainkin anemian jonka vahinkoja vieläkin korjaillaan. T. nro 13
Siis on ihan mahdollista että lihava syö liian vähän ja siksi pysyy lihavana. Elimistö kuvittelee että nyt iski nälänhätä ja alkaa pitää tiukemmin kiinni siitä saavutetusta vararavinnosta. Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana. Toki pitää syödä myös oikein, eikä pelkkää rasvaa ja sokeria vaan tasapainoisesti kaikkea. Monihan lihoo nimenomaan siitä syystä ettei syö tasaisesti vaan sotkee aineenvaihdunnan ja elimistön tasapainon sillä, että skippaa tai syö liian vähän aterioilla ja sitten vetää överit yhdellä aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne syö sillä tavalla kuin sen muutaman päivän jonka ovat yhdessä talossa. Alun "shokkihoito". Sen jälkeen molemmat osallustujat saavat kotiin mukaansa omst terveelliset syömisohjeet.
Harmi, olisi saanut hyvän ihmiskokeen; veriarvot alussa ja kuukauden dieetin lopussa. Vähän niinkuin Super Size Me.
Vierailija kirjoitti:
Siis on ihan mahdollista että lihava syö liian vähän ja siksi pysyy lihavana. Elimistö kuvittelee että nyt iski nälänhätä ja alkaa pitää tiukemmin kiinni siitä saavutetusta vararavinnosta. Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana. Toki pitää syödä myös oikein, eikä pelkkää rasvaa ja sokeria vaan tasapainoisesti kaikkea. Monihan lihoo nimenomaan siitä syystä ettei syö tasaisesti vaan sotkee aineenvaihdunnan ja elimistön tasapainon sillä, että skippaa tai syö liian vähän aterioilla ja sitten vetää överit yhdellä aterialla.
"Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana."
WTF?