Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen katsellut nyt ohjelmaa: dieetit vaihtoon, jossa superhoikka ja hengenvaarallisesti lihava vaihtavat dieettejä, hämmentyneenä näiden hoikkien ruokamäärästä!

Vierailija
14.09.2020 |

Siis ohjelmassa läpinäkyvään putkeen rapsahtaa kaikki yhden tyypillisen ruokailun päivän ruuat. Superlihavilla ne määrät ovat aivan järkyttävät, mutta laatu myös. Mutta nämä hoikat eivät todellakaan syö mitenkään erikoisen vähän, mitä nyt joskus ovat skipanneet aamupalan ja korvanneet kahvilla, tai
muuta vastaava.
Olen itse ylipainoinen ja syön kutakuinkin noiden hoikkien mukaan.
Mitä tästä pitäisi ajatella?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kuin olin superhoikka, saatoin muuten elää klo 15 saakka esim juomalla mehua. :D Lounaaksi pinaattikeitto, väliin leipä oivariinilla ja joskus vähän puuroa. Eli ruokavalioni oli erittäin epäterveellinen, ravinteet nolla jne. Ehkä osin tämän seurauksena sainkin anemian jonka vahinkoja vieläkin korjaillaan. T. nro 13

Minusta leipä, pinaattikeitto ja puuro ovat ok ravintoa. Eikös pinaatissa ole rautaakin reilusti? (Täysjyvä-)viljoissahan on kuituja, hivenaineita, vitämiineja ja hyviä hiilihydraatteja. 

Vierailija
22/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään hoikka ja syön paljon.

Olin ennen pyöreä ja söin suunnilleen saman verran, mutta huonoa ravintoa. Laatu ratkaisee eikä määrä!

Ja jos kaloreita lasketaan, niin esimerkiksi 500kcal ero päivittäisissä ruuissa ei ole kovin iso ero näennäisesti, pari voileipää. Mutta kun se kertaantuu vuosien ajan joka päivä, niin esim vuodessa tuo ero lihavan hyväksi on 182500 kcal.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että taas tämän virheellisen tiedon määrää. Ne hoikat on hoikkia nimenomaan siksi, että syövät reilusti alle kulutuksensa. Siksi ovat myös aina jatkuvasti väsyneitä, osalla on esim. jatkuva pääkipu, vatsavaivoja tai lihassärkyä. Nämä ohjelman laihat syövät aina max. 1400kcal päivässä ja työssäkäyvälle aikuiselle tuo määrä on usein liian vähän etenkin, jos siihen vielä päälle lisätään muu fyysinen aktiivisuus. Erona ohjelman stereotyyppiset lihavat, jotka eivät juuri liiku ja useat ovat lisäksi työttömiä. En oikein ymmärrä, milllä laseilla näitä hoikkien ruokavalioita on katsottu? Siihen tuubiinhan menee koko viikon ruuat, jotka ovat merkinneet ruokapäiväkirjaansa. Enkä epäile hetkeäkään, ettei tätä ruoan määrää olisi liioiteltu, eli hampparista jaksetaan syödä vain puolet mutta merkattu kalenteriin ennen ruokailua kokonainen. 

Säästöliekki, mistä monesti kuuluu tässä kontekstissa puhuttavan, on toki ihan aito ongelma, kun aineenvaihdunta hidastuu liian pienen kalorinsaannin seurauksena. Mutta kyllä se elimistö siitä huolimatta polttaa rasvaa, joskin vain hitaammalla tahdilla. Kovin terveellinen tapahan tämä ei ole laihduttaa, mutta reilusti ylipainoinen kyllä laihtuu, vaikka söisi reippaasti alle oman peruskulutuksen.

Vierailija
24/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien sanomiset syömisestä tai heidän ruokakirjansa on kaikki täynnä valhetta.

Vierailija
25/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa Youtubesta sellaista sarjaa kuin Secret Eaters. Siinä monella on sama kokemus kuin sinulla: en edes syö juuri mitään. Mutta todellisuus paljastuukin piilokameroiden avulla, ja osallistujat ovat usein järkyttyneitä siitä määrästä, minkä he tiedostamattaan syövät.

Eli mitenkään ei voi olka mahdollista että söisin oikeasti liian vähän ja olen silti lihava?

Ei, ei todellakaan voi.

Vierailija
26/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/223c9e16-2bc2-4291-a46e-0912380396…

"Pietiläisen mukaan on olemassa niitä ihmisiä, joilla on hyvin pieni energiankulutus. He eivät voi syödä juuri mitään lihomatta. Usein juuri he ovat sitä mieltä, että normaalipainossa pysyminen on vaikeaa.

– Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka kuluttavat paljon energiaa. Se tuskin liittyy ravinnon imeytymiseen, vaan siihen, että tällaisten ihmisten keho kerta kaikkiaan kuluttaa todella paljon energiaa."

Vierailija
27/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvin passiivinen ja lähinnä istut tai makaat sekä olet laihduttanut monta kertaa aiemminkin, aineenvaihduntasi voi olla tosi pieni ja jumissa.

Todennäköisesti olet kuitenkin sokea ruokamäärille etkä osaa arvioida kaloreita oikein.

Vierailija
28/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino ei putoa myöskään, jos syöt liian vähän. Tai liikaa hiilihydraatteja. Jos syöt "kevyttuotteita", paino ei varmasti putoa. Tarvit rasvaa siihen, ettei elimistö mene ns. säästöliekille sekä tietysti ravinnoksi. Kevyttuotteissa usein sokeria tai makeutusaineita, jotka kannattaa karsia ruokavaliosta minimiin.

Hoikat usein liikkuvat myös paljon ja ovat fyysisesti aktiivisia. Se ei välttämättä tarkoita hirveää treenaamista tai kuntoilua, vaan ihan arjessa liikkuvat enemmän. Esim. kotona hyppäävät tuon tuostakin tekemään sitä ja tätä, ihan perustouhuilua.

Laihaläskit ovat hyvin yleinen ryhmä.

Vierailija
29/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö työmatkaan autoa ja käyttääkö ne laiheliinit? Mitkä ovat laihojen makrot päivältä? On mahdollista ihan hyvin.. minä ja pari kaveria esim. lihotimme aikoinaan lisäämällä kasviksia ruokavalioon. Muuten syötiin joko melkein vain lihaaja kermaa + höttöhiilarimakaroonia.. nehän oli sellaista läpipaskottavaa ruokaa ja molemmat oltiin alipainon rajoilla.

Nykyisin oon ylipainoinen: ihan kasviksilla ja säännöllisellä ruokailurytmillä eikä enää höttöä.

Vierailija
30/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on ihan mahdollista että lihava syö liian vähän ja siksi pysyy lihavana. Elimistö kuvittelee että nyt iski nälänhätä ja alkaa pitää tiukemmin kiinni siitä saavutetusta vararavinnosta. Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana. Toki pitää syödä myös oikein, eikä pelkkää rasvaa ja sokeria vaan tasapainoisesti kaikkea. Monihan lihoo nimenomaan siitä syystä ettei syö tasaisesti vaan sotkee aineenvaihdunnan ja elimistön tasapainon sillä, että skippaa tai syö liian vähän aterioilla ja sitten vetää överit yhdellä aterialla.

"Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana."

WTF?

Juu, anorektikot tunnetusti mättävät hillittömät kasat roskaruokaa, etteivät vain liho. Ja läskit sitten puputtavat porkkanatikkuja ja rasvaa sen kuin kertyy! Oot kyllä tyhmä, jos et tätä tiennyt! Ap:kin kertoi elävänsä pelkällä kahvilla ja pyhällä hengellä ja silti olevansa ylipainoinen. Eikö teille mikään todiste riitä?!

Vierailija
31/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kuin olin superhoikka, saatoin muuten elää klo 15 saakka esim juomalla mehua. :D Lounaaksi pinaattikeitto, väliin leipä oivariinilla ja joskus vähän puuroa. Eli ruokavalioni oli erittäin epäterveellinen, ravinteet nolla jne. Ehkä osin tämän seurauksena sainkin anemian jonka vahinkoja vieläkin korjaillaan. T. nro 13

Minusta leipä, pinaattikeitto ja puuro ovat ok ravintoa. Eikös pinaatissa ole rautaakin reilusti? (Täysjyvä-)viljoissahan on kuituja, hivenaineita, vitämiineja ja hyviä hiilihydraatteja. 

Juu ei noissa periaatteessa yksittäisinä asioina ole suurta vikaa, mutta jos lähdetään siitä että naisen tulisi saada rautaa vuorokaudessa 15mg, pinaattia pitäisi syödä kilo että tuo määrä saataisiin täyteen. Lisäksi kasvirauta monilla imeytyy huonommin. Minä join siis ihan Ekströmin tiivistemehua, varmaan pari litraa ja puuro oli suklaamannapuuroa. Leipä oli useimmiten vaaleaa paahtoleipää eli vaikka olin hyvinkin laiha, elimistö oli huonossa kunnossa ja vähitellen nuoruus ei enää paikannut puutteita vaan painoa alkoi kertyä hallitsemattomasti kun syöminen hieman normalisoitui a tähän päälle joku työkaverin kanssa nautittu suklaapatukka lounaalla niin avot. Raudanpuute sitten väsyttää uuvuttaa ja toisia myös lihottaa ja sitten olinkin jo aikamoisessa suossa.

Vierailija
32/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö työmatkaan autoa ja käyttääkö ne laiheliinit? Mitkä ovat laihojen makrot päivältä? On mahdollista ihan hyvin.. minä ja pari kaveria esim. lihotimme aikoinaan lisäämällä kasviksia ruokavalioon. Muuten syötiin joko melkein vain lihaaja kermaa + höttöhiilarimakaroonia.. nehän oli sellaista läpipaskottavaa ruokaa ja molemmat oltiin alipainon rajoilla.

Nykyisin oon ylipainoinen: ihan kasviksilla ja säännöllisellä ruokailurytmillä eikä enää höttöä.

Aloin miettiä asiaa uudestaan ja luulen, että kalorimäärä on isompi. Ennen en syönyt aamupalaa, vaan vasta yliopistolla join kupin kahvia ja söin pullan. (Olin tuolloin 191/67 kukkakeppi. Sitten varmaan tein saman kuvion luentojen välissä,eli 2-3 pullaa päivässä). Sitten yliopistolla lounas joskus vasta klo 16 aikaaja seuraav aan kerran söin yöllä keittämällä kokonaisen pussin makaronia (johon sekaan yleensä kanaa ja kermaa).

Nykyisin aamulla, jos nälkä, sitä helposti syö leivän,puuroa ja kananmunaa. Siitä tulee enemmän kaloreita kuin pullasta ja kahvikupista. Kahvia en nykyisin aamuisin juo. Kun päivän aloittaapuurolla, sitä on huutava nälkä klo 11,jolloin mättää ruokaa PALJON. Sitten kun on jo syönyt aamun, se on taas muutaman tunnin päästä nälkä. Sitten kotona tekee ruokaa klo 16 ja sitä ruokaa vaan hakee lisää pitkin iltaa.

Nykyisin en syö pullaa enkä karkkia kun ällöttää kaikki makea. Edes hedelmiä en saata syödä kun on niin sokerilitkuja. Ennen kun söin makean pullan ja joi kahvin, sitähän tuli niin täyteen, että nälkä siirtyi ainakin 4h aina eteenpäin. Nykyisin niin ei vaan tee.

Nyt oon siis 191/125, että reippaasti ylipainoa. Luulen, että jos alkaisi taas syödä pullaa (ku saattaiskin) niin kyllä kait sitä laihtuisi.

Vierailija
33/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa Youtubesta sellaista sarjaa kuin Secret Eaters. Siinä monella on sama kokemus kuin sinulla: en edes syö juuri mitään. Mutta todellisuus paljastuukin piilokameroiden avulla, ja osallistujat ovat usein järkyttyneitä siitä määrästä, minkä he tiedostamattaan syövät.

Ruokapäiväkirjan avulla tajuaa myös välipalansa ja napostelunsa.

Yleensä ruokapäivää pitäessään syö vähemmän, koska kaikki pitäisi kirjata ylös - joko ei jaksa kirjata, joten ei syö tai haluaa ruokailunsa vaikuttavan paremmalta mahdolliselle ruokapäiväkirjan tulevalle tarkastelijalle. Eli sekään ei aina anna realistista kuvaa syömisistä.

Vierailija
34/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisänä voin mainita mun vanhemmat, molemmat hoikkia/normaalipainoisia ja mitä he syövät: äiti suklaata, isä suklaavanukkaita. Ns. kunnon ruokaa harvemmin, eivät osaa keittää suunnilleen edes perunoita. Raudanpuutetta äidillä niin pahana että sekoitti kilpirauhasenkin toiminnan. Ihme kyllä hän ei ole lihonut, ehkä kun ei syö kuin aamupuurin ja sen jälkeen suklaata. Iltapalaksi leivoksen tai pullan. Kahvia juo. Isä saattaa syödä puuron lisäksi lounaan, muuten lähinnä vanukkaita ja vaaleaa leipää. Laiha ei välttämättä ole terveellinen tai terve. Lihavuus tai ylipaino ei toki sekään ole terveellistä. t. se nro 13

Vierailija
35/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wow. Ihailen juuri tällaista itsekuria. Itseltäni se puuttuu täysin ja siksi oma BMI:ni on 40. Juuri noin ihmisen kannattaisi elää, jos ei liiku paljoa. Oikeastihan ihmisen on tarkoitus olla hoikka, jopa laiha. Laihat aina elävät pidempään.

Vierailija
36/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat näköjään selitettyä mustan valkoiseksi, kun oikein haluat.

Puhut menneisyyden ruokavaliosta - kuinka monen vuoden takaa? Et mitenkään voi verrata tilanteita nyt ja esim. 10 vuotta sitten; aineenvaihdunta muuttuu siinä ajassa jo todella paljon. Itsekin pystyin syömään aiemmin ihan järkyttäviä määriä, enkä ollut kuin vähän pyöreä. Nykyisin pitää olla todella tarkka sekä laadun että määrän suhteen, kun ikää on jo 45.

Vierailija
37/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että kukaan on ylipainoinen vain siksi, että syö liikaa. Toki se on osasyy, mutta kyllä ne geenit vaikuttaa kaikista eniten. Kaksi ihmistä voi syödä saman määrän ja silti vain toinen lihoo 20 kg.

Itse olen aina ollut normipainoinen/hoikka, vaikka ruoka on aina maistunut. Joka viikonloppu menee pullaa, pizzaa sun muuta roskaruokaa. Silti en onnistu lihomaan. Arkena en toki syö niin paljoa, mutta silloinkaan en laske kaloreita enkä esim ikinä katso ruokien sisältämiä ravintoaineita. Liikuntaa en harrasta ollenkaan, vain satunnaista hyötyliikuntaa.

Toiset on vaan alttiimpia lihomaan kuin toiset, niin se on!

Vierailija
38/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wow. Ihailen juuri tällaista itsekuria. Itseltäni se puuttuu täysin ja siksi oma BMI:ni on 40. Juuri noin ihmisen kannattaisi elää, jos ei liiku paljoa. Oikeastihan ihmisen on tarkoitus olla hoikka, jopa laiha. Laihat aina elävät pidempään.

Eihän tuo vaatinut mitään itsekuria. :) itsekuria olisi vaatinut se terveellinen syöminen ja liikkuminen! Olin niin heikko etten jaksanut liikkua, varsinkin kestävyyskunto aivan nolla, ei mitään lihaksia. Nuorenahan sitä vielä pyristeli noinkin mutta jo 30-vuotiaana sain pahat niskavaivat ja aloin myös lihoa koska ruokailuun tuli mukaan ne normaalit ateriat lisäksi. 

Vierailija
39/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tän ohjelman näkee?

Vierailija
40/65 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on ihan mahdollista että lihava syö liian vähän ja siksi pysyy lihavana. Elimistö kuvittelee että nyt iski nälänhätä ja alkaa pitää tiukemmin kiinni siitä saavutetusta vararavinnosta. Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana. Toki pitää syödä myös oikein, eikä pelkkää rasvaa ja sokeria vaan tasapainoisesti kaikkea. Monihan lihoo nimenomaan siitä syystä ettei syö tasaisesti vaan sotkee aineenvaihdunnan ja elimistön tasapainon sillä, että skippaa tai syö liian vähän aterioilla ja sitten vetää överit yhdellä aterialla.

"Oikeasti ihmisen tulee syödä yllättävän paljon, jotta pysyy hoikkana."

WTF?

Näin on.

Kun syöt liian vähän, niin elimistö menneet säästöliekille, eikä kuluta kuin minimin.

Ohje:

Syödä monipuolisesti säännöllisesti terveellisesti ja liikkua ja levätä ja juoda vettä.

Siinä ne.

Sitten ei liho ja voi laihtua jos kukitus on energian saantia suurempaa.