Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puhutaan kanasta, kalasta ja lihasta?

Vierailija
13.09.2020 |

Ärsyttää, kun lapsiperheiden ruokaoppaissa puhutaan kanasta, kalasta ja lihasta. Eli aivan kuin kanan, kalan tai minkään muun kuin possun ja naudan liha ei olisi lihaa. Sama näkyy lastenruokaosastolla. Ruuan nimi "Lihaa ja perunaa". Niin, mitä lihaa??

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikkeja on vegetaristit, jotka syövät kalaa ja kanaa 🤗

Vierailija
2/6 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 80-luvulla oli eräässä sketsisarjassa sellainen sketsi, jossa ravintolassa kysyttiin kasvisruokia. Siinä sitten joutui asiakas kysymään "Mistäs lähtien tonnikala ja katkarapu on ollut kasviksia?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltääkö uskontosi joidenkin tiettyjen lihojen syömisen ja siksi asia on sinulle niin tärkeä? Sianliha on yleensä halvempaa, joten liha ilman lisämääritettä on useammin sianlihaa kuin nautaa.

Kun itse valmistat lapsellesi ruuan, tuota ongelmaa ei ole. Voit käyttää myös lampaan ja riistan lihaa.

Vierailija
4/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tällöin on helpompi syyllistää lihaa syöviä valkoisia heteromiehiä.

Vierailija
5/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, muistan eräänkin kasvissyöjän joka ihan pokkana söi kalaa. Kun ihmettelin, vastaus oli jotain löpinää eettisyydestä...

Noh, miten paljon eettisempi on se verkossa kituva kala kuin esim. ammuttu hirvi ?

Vierailija
6/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti kana, kala ( lohi ), nauta ja possu kattanee niin ison osan suomalaisten kulutuksesta. Oheisen sivuston mukaan suomalainen keskimäärin söisi 1,5/79,8 lihakilostaan muuta kuin possu, nauta tai kana. Hevonen ja sisäelimet lienee vielä keskittynyt vahvemmin joko-tai syömiseksi, niin yksilötasolla lukemat helposti vielä top3 voittoiset.

https://www.lihatiedotus.fi/tilastotietoa/lihankulutus-suomessa.html