Sektio vai alateitse synnytys?
Plussat ja miinukset teiltä, joilla on näistä kokemusta, kiitos! Pian pitäisi päättää, että kumpi...
Kommentit (37)
Alatiesynnytys x 2 ja ei ongelmia, repeämiä, välilihan leikkauksia tms. Synnytyksien kestot 9h7min josta ponnistusvaihe 7min ja 5h55min josta ponnistusvaihe 11min.
Sektion valitsisin vain jos se olisi välttämätöntä minun tai vauvan hyvinvoinnille.
Kyllä se pimppi venyy myös raskauden aikana. Silloinhan kaikki paikat antaa periksi, koska synnytyselinten pitää valmistautua synnytykseen.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 20:41"]
Siinä ei ole järkeä, ei varsinkaan jos muiden kokemusten pohjalta teet oman päätöksesi! Ja eittämättä ne vaikuttavat mieleesi.
Katsos kun sinä olet sinä, sinun synnytyksesi ja sinun leikkauksesi. Mikään muiden kokemus ja kokema ei anna minkäänlaista osviittaa sille miten juuri sinun synnytyksesi/leikkauksesi menisi.
Lyhyesti sanottuna sen tosiasian tulisi olla päätöksen pohjalla että mikä tapa on useimmiten ja lähtökohtaisesti ns parempi ja turvallisempi tapa niin naiselle kuin lapsellekin, se on synnytys, ei suuri kirurginen leikkaus.
Että siltä pohjalta.[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 20:33"]
Kyselenkin nyt kokemuksia.
ap
[/quote]
[/quote]
En tietenkään tee päätöstäni vain muiden kokemusten pohjalta. Hassu. Faktatiedon ja tilastot tarjoaa lääkärini, nyt tiedustelen kokemuksia, joiden kautta saattaa tulla ilmi jotain, mitä en ole itse osannut ajatella. Näistä syntyy kokonaisuus, jonka pohjalta osaan varmasti tehdä päätökseni. Kummatkin vaihtoehdot ovat hyviä.
ap
"Kummatkin vaihtoehdot ovat hyviä."
No sehän on hienoa, jos jompikumpi vaihtoehto noista kelpaa.
Eka alateitse, toka suunniteltu sektio perätilan vuoksi.
Olin kyllä paremmassa kunnossa sektion jälkeen, mutta se haavan varominen+nostokielto yms oli aika tylsää.
Sektiohaava parani tosi hyvin. Alatiesynnytyksestä sain taas ikävän kipeän episiotoimian ja kohtutulehduksen yms muita lisäjuttuja, mutta silti ottaisin normaalin alatiesynnytyksen, jos se minulle olisi mahdollista vielä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 20:53"]
"Kummatkin vaihtoehdot ovat hyviä."
No sehän on hienoa, jos jompikumpi vaihtoehto noista kelpaa.
[/quote]
Kyllä täällä jotain nyt harmittaa. Olet tainnut käydä lukemassa sitä toista ketjua aiheesta ;)
Ystäväni on kuulema ikuisesti katkera ja pettynyt siitä, että ei saanut kimpaakaan lastaan synnyttää vaan kumpikin piti hätäkeisarinleikata.
Toinen ystävä ei kuukauteen voinut kunnolla liikkua sektion jälk ja oli vaikeuksia jopa sängyllä kääntymisessä kun sattui. Sektiohaava ei meinannut parantua ja lopulta tulehtuikin ja valui märkää, siihen tyasäsi imetys kun joutui popsimaan muutaman ab- kuurin ja oli sairaalassa lapsen kolmannen elinviikon kun tikitkin repesi.
Kolmannella sektio meni ilmeisen oppikirjan mukasesti, mutta arpi kuulema vatuttaa, se on edelleen, 2v operaation jälk, kiristävä ja "tuntuu" koko ajan. Ja maailmasta ei löydy rasvaa tai öljyä jota ei olisi alueelle lotrannut.
Missä synnytät ap? Suomessa ei tehdä sektioita niin suurella rutiinilla, joten ongelmia on enemmän. Asun ulkomailla ja täällä saa valita ja siksi sektio on hyvin yleinen tapa synnyttää ja henkilökunnalla on siitä valtavasti kokemusta.
Asun ulkomailla ja saan tosiaan valita.
ap
Eiköhän Suomessakin nuo suunnitellut sektiot suju pääasiassa hyvin. Tilastoja taitaa rumentaa enemmän kiireelliset ja hätäsektiot.
4 x alateitse, niistä kaksi myöhään lääkittyjä, eli liki luomuna. Jos viidennen kerran tulisi lähtö, niin en kyllä suostuisi sektioon kuin pakkotilanteessa. Toki ei ole vertailupohjaa. Plussana se, ettei ole arven arpea mahassa :D.
Alateitse mieluummin ehdottomasti, jos se vain on turvallista.
Sektiohaava oli auki vielä seitsemän kuukautta lapsen syntymän jälkeen. Huonoa tuuria ja voi osua kenelle tahansa, sanottiin.
No, minulla on kokemusta vain alateitse synnyttämisestä. Suosittelen sitä. Tosin kaikki vauvat olleet nätisti oikeassa asennossa kun synnytys käynnistynyt.
Tietenkin synnytys, ellei ole mitään lääketieteellistä syytä sektioon. Toki pelkokin voi olla riittävä syy. Omat synnytyskokemukseni ovat positiivisia ekassa synnytyksessä tehtyä episiotomiaa lukuunottamatta.
Jos lapsi on normaalia suurikokoisempi tai vakkkapa perätilassa, niin kannattaisi varmaan miettiä sektiota. Itse olisin varmaan vaatinut sektiota perätilavauvalle.
Molemmat kokeneena sanon, että alatie!
En enää koskaan halua sektiota. Siitä on aikaa 2,5v. Arpi edelleen näkyy rumana. Olin 2kk kipeä sen jälkeen. Ensimmäinen viikko oli pahin. En päässyt kunnolla sängystä ylös jne.
Alateiden jälkeen olisin voinut juosta vaikka maratonin siihen päälle :) Kivut loppui kuin seinään lapsen synnyttyä.
Mutta, nämä onkin omia kokemuksiani :)
Onko esikoinen ap:lla kyseessä? Itse kun odotin esikoista, mulle sanottiin jo silloin, että muiden kertomukset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos joku muu on revennyt alatiesynnytyksessä, sinä et välttämättä. Ja niin oonkin tehnyt. En ole koskaan ottanut niitä huomioon, edes silloin kun odotin sektio aikaa.
Kyllä kai pian mennään Suomessakin siihen, että sektion saa vain siksi, ettei haluta toosan venyvän. Jos kaikki on äidillä ja vauvalla kunnossa, vauvan asento oikea jne. normaali synnytys on aina parempi vaihtoehto vauvankin kannalta, kuin sektio. Ymmärrän, jos sektio tehdään lääketieteellisistä syistä, mutta en muuten. Itsekin asun ulkomailla ja täällä lähinnä tyrkytetään sektiota, enemmän rahaa sairaaloille ja lääkäreille.
Kuinka monta aloitusta viikossa tästä kuluneesta aiheesta pitää tehdä?
Synnytä ap kakarasi vaikka yläkautta, on sullakin ongelmat...