Ikkunaton vaatekomero lapsen huoneeksi?
Meillä on n. 6-7 nelilön suuri vaatehuone, joka on kaksiomme ainoa ratkaisu remntoida tytön huoneeksi. Illmanvaihto toimii ja tilasta saisi varmasti kivan, mutta ikkunaa ei olisi. Oma parisänkymme ja vaatekaapit eivät sinne mitenkään mahdu. Onko kauheaa, jos lapsi kasvaa isoksi ikkunattomassa huoneessa? Onko teillä sisustusvinkkejä komeron sisustamiseen tilaihmeeksi?
Kommentit (96)
Olen nähnyt muutaman tällaisen "huoneen", eli ikkunattomaan vaatehuoneeseen kehitellyn huoneen ja ne ovat olleet mielestäni kamalia koppeja. Vaikka kuinka seinät ja kaikki olisivat kivan väriset, olisi somistuksia sun muuta, niin komero on aina komero, ainakin heti kun oven kiinni pistää. Mutta jos se on ainoa vaihtoehto, niin kysykää joltakin valaistuksen ammattilaiselta minkälainen valaistus huoneeseen olisi hyvä. Sinne ei sovi mikään yksi kelmeä lamppu keskelle ja yksi tuikku sängyn päätyyn, vaan valon tulisi mielestäni olla auringon valoa vastaavaa sävyä ja ei suoraa valoa, vaan jotenkin piiloitettu tai epäsuora.
Ihan kelpo idea, ettehän te sitä lasta sinne lukitse.
Aiemman vastaajan alkoin puhkaisukin kuulosti kivalta.
Minäkin olen asustanut nuorena ns. vaatekomerosta tehdyssä huoneessa, ei ollut ikkunaa mutta oli hyvä ilmanvaihto ja ovessa "ikkuna". Ei haitannut, mukava oma koppero:D Tosin en olisi pahastunut isompaakaan huonetta, mutta ei se kyllä haitannutkaan. Näin vanhempana en kyllä lastani sellaiseen laittaisi kun olen sisustushullu ja haluaisin sisustaa lapsen huoneen oikein kauniiksi, mutta tosiaan oma kokemukseni oli että hyvin viihdyin:)
googlailin netistä tuollaisia ja kyllä ne näyttivät vankiselleiltä, vaikka miten kauniisti olisivat sisustettuja
Kyllä taas mennään minäminäminä-asenteella. Eikö joskus voisi oikeasti ajatella ensin lasta ja sitten itseä?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 20:03"]
googlailin netistä tuollaisia ja kyllä ne näyttivät vankiselleiltä, vaikka miten kauniisti olisivat sisustettuja
[/quote]
linkkiä?
Ihan normaalia, nykyaikana kaikilta vaaditaan liikaa. Ennenvanhaan ei ollut ikkunoita ollenkaan, ikkunallinen ovi olisi tosin kiva. Mutta ei kukaan voi saada traumoja tollasesta. Rikkaat idiootit ne vaan vinkuu kaikkea muuta.
Mikä ettei. Kyllä tuo olisi minulle lapsena kelvannut, mieluummin kuin se, että nukuin olohuoneessa.
Kuinka iso parisänky teillä on, ellei se mahdu tuohon 6-7 neliön tilaan? Tuskin sänkynne on neljää neliötä suurempi. Tehkää konerosta oma kutunurkkanne ja antakaa lapselle kunnon huone, jossa voi leikkiä luonnonvalossa.
Minusta ajatuskin kuulostaa ahdistavalta ja jopa julmalta...
Jos olisi aivan pakko, niin avaisin seinään ainakin pienen avoimen "ikkunan" seuraavaan huoneeseen ja valmistaisin mittatilaustyönä huoneeseen suuren, matalan sängyn meille vanhemmille (että huonekorkeus säilyisi). Kaappeja en tunkisi missään nimessä noin pieneen tilaan.
Lapsi saisi ehdottomasti suuremman huoneen.
Laittakaa se lapsi nukkumaan teidän parisängyn alle. Tilaa on suunnilleen saman verran mutta näköalat paremmat. Kasvakoon siellä aikuiseksi.
Aikuisuutta on se että tajuaa että lapsen mukana tulee muutoksia elämään. Esim. pidempi matka työpaikalle.
Minä olisin lapsena tykännyt tuollaisesta, mutta toisaalta, olinkin sellainen lapsi joka rakenteli sisällä telttoja huonekalujen väliin ja tykkäsi ahtaista nurkkauksista ;)
miksi teidän vaatekaapit sinne pitäisi mahtua? ettekö voisi itse nukkua komerossa ja säilyttää vaatteet lapsen huoneen kaapeissa? enemmän lapsi huoneessaan viettää aikaa kuin te vanhemma makkarissa...
http://www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto2008.shtml/lifestyle/tila/ohjelma__muutos?1231180
tässä yksi muutos, tosin ikkunalla mutta kuitenkin...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 19:36"]Onko kauheaa, jos lapsi kasvaa isoksi ikkunattomassa huoneessa?
[/quote]
Siis aikuiseksi asti tuossa komerossa? No, on kauheaa. Sori vaan. Muutama vuosi ok, mutta jossain vaiheessa teidän täytyy tajuta, että kun lapsen olette tähän maailmaan saattaneet, niin hänen vuokseen on tehtävä muutoksia ja kompromisseja. Keskustasta löytyy muitakin asuntoja.