Ikkunaton vaatekomero lapsen huoneeksi?
Meillä on n. 6-7 nelilön suuri vaatehuone, joka on kaksiomme ainoa ratkaisu remntoida tytön huoneeksi. Illmanvaihto toimii ja tilasta saisi varmasti kivan, mutta ikkunaa ei olisi. Oma parisänkymme ja vaatekaapit eivät sinne mitenkään mahdu. Onko kauheaa, jos lapsi kasvaa isoksi ikkunattomassa huoneessa? Onko teillä sisustusvinkkejä komeron sisustamiseen tilaihmeeksi?
Kommentit (96)
Kiva varmaan teille :-)))
Käykö teillä usein lasten kavereita ja tuttavaperheitäkin kylässä, vai onko perhe-elämä täysin ulkoistettu?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:29"]
Aika ilkeitä osa näistä vastauksista, toiset sen sijaan osaa perustella vastauksiaan asiallisesti... Jotkut saa ilmeisesti mielihyvää lyttäämättä toista.. Suomalaista meninkiä.
meillä asuu neljä henkilöä plus koira 59 neliössä. Alkakaahan haukkumaan arvon palstalaiset. Emme edes ole muuttamassa!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:41"]
Olisitte paahtaneet töitä sen 13 vuotta ja ostaneet kolmion.
[/quote]
Anteeksi, mutta lapsettomuuteen viittavat kommentit satuttavat oikeasti. Tiedätkö, millaista on yrittää lasta niin monta vuotta?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:40"]
Miten ikkuna auttaa huoneen ilmanvaihtoon?
[/quote]
Vanhemmissa asunnoissa korvausilma tulee usein ikkunoiden kautta. Tilassa jota ei ole tarkoitettu pidempi aikaiseen oleskeluun ei ole välttämättä ilmanvaihtoa kumpaankaan suuntaan tai se ei ole riittävä pitämään ilmaa hyvänä kun siellä oleskellaan. Jos huoneessa on ikkuna, se on jo oletuksena että siellä vietetään aikaa, joten ilmanvaihtoa on todennäköisesti joku vähän suunnitellut sen mukaan.
En tajua miksi lapaettomuus estää työnteon. Itse olen adoptoinut lapseni ja tein töitä hullun lailla kun lapsia ei vielä ollut. Ei taevinnut leikkiä tutkijaa tai panna lapsia komeroon. Anna kun arvaan. Hoidatattekin ilmaiseksi.
Ikkunallinen ovi on hyvä idea. Siihen vielä verhot, jotka saa helposti suljettua/avattua :) Ilmanvaihto ei ole ongelma jos pitää oven öisin raollaan. Meidän lastenhuoneessa nukkuu kolme lasta. On tuuletusräppänät ja ikkunat, mutta silti ilma on tunkkainen jos ovi on kiinni. Eipä lapset tosin haluakaan sitä pitää kiinni. Tykkäävät myös nukkua samassa huoneessa vaikka onkin ahdasta (olisi muitakin vaihtoehtoja). Leikkivät joka tapauksessa eniten olohuoneessa ja työhuoneessa, joten lastenhuone on lähinnä nukkumispaikka.
Tilanne tietenkin muuttuu kun lapset kasvavat, mutta sitten tehdään uudet järjestelyt. Ei kaikkea tarvitse miettiä 10v päähän! Ei kai ap: n lapsikaan vielä teini ole?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:37"]
Mieti nyt kuitenkin sitä ilmanvaihtoa siellä kopissa. Vedä sinne patja ensi yöksi, pistä ovi kiinni ja kokeile minkälainen ilma siellä on aamulla. Todennäköisesti on melko tunkkaista aamulla. Se ei ihan oikeasti ole hyväksi terveydelle, eikä se luonnonvalon puuttuminen ole myöskään mielenterveydelle hyväksi. Keksit jotain muuta.
[/quote]Aika monessa vaatehuoneessa on erillinen ilmanvaihtokanava raittiille ilmalle. Ja ap:han sanoi, että ilmanvaihto on kunnossa.
Jos itse olisin ap, niin yrittäisin säästää kaikki liikenevät rahat lapsettomuushoitoihin. Kyllä lapsen saaminen on prioriteetti numero 1 eikä ison asunnon hankkiminen. ja niin on varmasti ap:llekin ollut.
Kokeillaanko tuoda tähä keskusteluun ihan oikeita ideoita eikä vain morkata ap:tä. Tässäkin maassa on monia lapsia, joilla ei ole omaa huonetta ollenkaan, joten tuskin ap nyt ihan koko Suomen kauhein ja itsekkäin vanhempi on.
Näin joskus jossain sisustusohjelmassa ikkunattomaan huoneeseen tehdyn "valeikkunan" Siinä lasin takana oli kirkasvalo lamppuja ja lasin edessä kevyt valoverho, joka loi vaikutelman kuin huoneessa olisi ollut oikea ikkuna. Voisiko tällaista ratkaisua kehittää vaatehuoneeseen.
Ilmanvaihdon varmistamiseksi oven yläpuolelle voisi sahata ilmanvaihtoaukon ja mahdollisesti vielä toisen esimerkiksi huoneen toiselle seinälle. Meillä on tällaiset aukot kesämökin jokaisessa makuuhuoneessa, koska makuuhuoneiden ikkunoita ei pidetä auki.
Todella tärkeää on kalustus. Olisiko teillä mahdollisuutta palkata vaikka ammattilaista suunnittelemaan kalustus siten, että kaikelle on paikkansa ja leikillekin jää vähän tilaa? Lapsen leikit ovat ainakin meidän taloudessa aina olohuoneen puolelle levittäytyneinä, vaikka huoneessa olisi runsaasti tilaa.
Etteköhän te jonkinlaisen ratkaisun ongelmaanne löydä av-mammojen räksytyksestä huolimatta
Ammattisuunnittelija? Eikö kannattaisi nyt vaan tajuta että kaksio on liian pieni, tehdä lapsen olo mahdollisimman hyväksi ja keskittyä tienaamaan rahaa isompaan asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:51"]
En tajua miksi lapaettomuus estää työnteon. Itse olen adoptoinut lapseni ja tein töitä hullun lailla kun lapsia ei vielä ollut. Ei taevinnut leikkiä tutkijaa tai panna lapsia komeroon. Anna kun arvaan. Hoidatattekin ilmaiseksi.
[/quote]
Miten joku voikin vastata noin törkeästi. Tuo "leikkiä tutkijaa" tosin paljastaakin melko paljon ajatusmaailmasta.
Älä ap välitä ilkeilyistä! Minusta ikkunaton komero käy hyvin lapsen nukkumatilaksi tai "omaksi sopeksi" kunhan saa käyttää muitakin huoneita vapaasti :)
Ps. Itse haaveilin aina pienestä "kopista" kun asuin vuosia lähes 30m2 huoneessa ;) Oli liian iso ollakseen sellainen kotoisa soppi.
[/quote]
Tähän syöttöön ei kannattaisi tarttua, mutta tartun nyt kuitenkin. Kyllä, töitä tehtiin koko ajan. Ja kyllä: hoidatamme ilmaiseksi - tai vaihtokauppana (hoidamme paljon mieheni vanhempien asioita ja autamme) Ei mene ainakaan sinun veropussistasi. Väitöskirjojenkin tekomme alkoi ennen lapsen odotusta. Onneksi lapsi kuitenkin päätti tulla, pikkukulta.
Kiitos ja kuitti.
[/quote]
mene nukkumaan, jos et osaa vastata asiallisesti ja ystävällisesti
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:04"]
Elämänhallinta hukassa.
[/quote]
Niin kenellä? Ei ainakaan ap:lla.
[/quote]
Oletko joskus ajatellut, että sinunlaisesi ihmisen ei ole ollut tarkoituskaan saada omaa lasta? Luontoäiti yritti parhaansa.
[/quote]
Kuinka onnellisia lapsesi ovat? Oletko katsonut dokumentin adoption hinta? Mitä mieltä olit Gerdistä ja Henriettestä?
Kavereilla oli rintamamiestalon yläkerrassa yksi leikkihuone, josta lähti kaksi ovea "ullakkomakuusoppeihin". Ne remontoitiin ullakosta sellaisiksi kapeiksi alkoveiksi, joihin mahtui sänky ja päätyyn kirjahylly. Olin tosi kade, kun ne oli niin kivat ja kotoisat pikku kopperot!
Tuo ilmanvauhto on varmaan oleellisempi juttu kuin ikkuna tai näköala. Valaistus on myös todella tärkeä, luonnollinen valo olisi hyvä. Itse pidän eniten helogeenivalaisimista, jotenkin se valo on niissä elävä ja lunnollinen. Käviskö komeroon maisematapetti? Entä voisko lapselle hankkia vaikka akvaarion joka toisi huoneeseen luontoa?
Niinhän ne lasten kaltoin kohtelijat aina ajattelee. Ihan sama mitä laki sanoo. Ei ne tänne kotiin tulee katsomaan.