Hyvät naiset, hankkikaa ne lapset nuorina, ENNEN työelämää!
Jos olette vakituisessa suhteessa opiskeluajallanne, kannattaa lastensaanti ajoittaa oikeasti siihen valmistumisen jälkeiselle ajalle. Sen jälkeen hakeudutte töihin ja teette työnantajalle selväksi, että lisää lapsia ei ole tulossa, ne on jo tehty.
Paras aika lapsille olisi opiskeluaika, koulu on paljon joustavampi lapsipoissaoloihin ja he eivät menetä rahaa takiasi. Nuorena myös jaksaa paremmin.
Kommentit (74)
AP:n maailmassa kaikilla opiskelijanaisilla on vakaa parisuhde, työssäkäyvä mies ja vieläpä kiinnostusta ryhtyä vauvanhankintaan ennen työelämää. Kovin kaukanapa olet reaalimaailmasta, hyvä ap.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 11:54"]
Jos ei ole mahdollista ITSE lapsia elättää, niin niitä ei ole moraalisesti oikein tehdä, yleensä yhteiskunta joutuu elättämään nämä tämmöiset lapset ja heidän vanhempansa.
[/quote]
Kyllähän opintotuki ja lapsilisät juoksevat opiskelijallakin. Ja käyhän mieskin töissä, sillä ei hänen tarvitse työelämään siirtymistä lapsen takia viivyttää.
[/quote]
Olen kuullut, että lapsen saaneen opiskelijan saama opintotuki itse asiassa pienenee, tai siis asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi joka monen opiskelijan kohdalla on opiskelijan asumistukea pienempi. Järjenvastaista mutta ilmeisesti ihan todellisuutta.
[/quote]
Ihan kukkua. Opiskelija saa asumistukea max n. 250e/kk, yleinen asumistuki on väistämättä enemmän. En näe ongelmaa lapsen kanssa opiskelulle. Rahallisesti toki on tiukkaa mutta niin on muutenkin. Jos tosiaan opiskelee täyttä päivää eikä sluibaa luennolla jne niin hyvin sitä ehtii.
Höpsis vaan itsellesi. Puolison tulot eivät alenna opiskelijan asumislisää, sen sijaan asumistukea alentaa mikä tahansa tulo, esim. kesätyöt. Todella monella opiskelijalla tuet laskevat lapsen synnyttyä. Näin se vain menee, typerää kyllä. Ja ap, oletko niin yksinkertainen, että luulet ihmisten haluavan lapsia hyvin nuorina. Kuinka monta nuorta isää tunnet?
En varmasti ala tehdä lapsia tämän ikäisenä. Kuka niitä hoitaa sillä aikaa, kun juoksen opiskelija(ryyppy)tapahtumissa?
Lasten hankkimisesta tulee taloudellisesti niin pahasti takkiin, että on lopulta se ja sama, minkä ikäisenä se tapahtuu.
Siitähän se ilo irtoaa, kun pyöräyttää lapsen miehen kanssa, jota ei edes kunnolla tunne. Jää parin lapsen ajaksi kotiin ja sen jälkeen yrittää jatkaa opiskelua. Sitten huomaakin, että mies on täysi mulkku ja tahtoo erota, muttei voi koska ei ole tuloja vaan on miehen elätettävänä. Sitten taas av:lla huudetaan, että miksi et ajatellut asiaa etukäteen ja hankkinut töitä. Siellä on kiva kökkiä kotona lasten kanssa kun mies on juoppo ja väkivaltainen tai [lisää tähän haluamasi]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:17"]
En varmasti ala tehdä lapsia tämän ikäisenä. Kuka niitä hoitaa sillä aikaa, kun juoksen opiskelija(ryyppy)tapahtumissa?
[/quote]
Miksi hengaat vauvapalstalla lauantaina puolilta päivin, eikös sinun pitäisi olla nukkumassa krapulaasi pois? Vai olisiko sukunimesi sittenkin Trollinen?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:09"]
Jos ei ole mahdollista ITSE lapsia elättää, niin niitä ei ole moraalisesti oikein tehdä, yleensä yhteiskunta joutuu elättämään nämä tämmöiset lapset ja heidän vanhempansa.
[/quote]
Kyllähän opintotuki ja lapsilisät juoksevat opiskelijallakin. Ja käyhän mieskin töissä, sillä ei hänen tarvitse työelämään siirtymistä lapsen takia viivyttää.
[/quote]
Olen kuullut, että lapsen saaneen opiskelijan saama opintotuki itse asiassa pienenee, tai siis asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi joka monen opiskelijan kohdalla on opiskelijan asumistukea pienempi. Järjenvastaista mutta ilmeisesti ihan todellisuutta.
[/quote]
Ihan kukkua. Opiskelija saa asumistukea max n. 250e/kk, yleinen asumistuki on väistämättä enemmän. En näe ongelmaa lapsen kanssa opiskelulle. Rahallisesti toki on tiukkaa mutta niin on muutenkin. Jos tosiaan opiskelee täyttä päivää eikä sluibaa luennolla jne niin hyvin sitä ehtii.
[/quote]
Opiskelija saa asumistukea max 200 euroa/kk. Asumislisä on 80 prosenttia max 250 euron vuokrasta. Et taida tuntea näitä asumistukiasioita tai opiskeluasioita kovin hyvin?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:17"]
[/quote]
Miksi hengaat vauvapalstalla lauantaina puolilta päivin, eikös sinun pitäisi olla nukkumassa krapulaasi pois? Vai olisiko sukunimesi sittenkin Trollinen?
[/quote]
Ensi viikon tenttirupeaman takia.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:04"]
Näytä minulle nuori mies joka haluaa isäksi alle 25-vuotiaana ja mahdollisesti vielä opiskelevana. Harvassa ovat, voin kertoa.
[/quote]
Minun mieheni (täyttää juurikin helmikuussa 25). Hän käy töissä, minä opiskelen. Ikää on minulla siis 20. Olen nyt suunnitellusti raskaana, nimenomaan ap:n mainitsemista syistä. Lapsen syntymän jälkeen olen jokusen kuukauden kotona, sitten suoritan koulun loppuun. Taloudellisestikin meillä menee hyvin.
Väärin väärin! Menkää siis työelämään ennen kuin täytätte 30. Vaikka olen ikäloppu av:n mittapuussa, 45 v. Ärsyttää nämä tyypit joiden yöhistoria on alkanut vasta kolmekymppisinä.
Jokusen kuukauden kotona? Voi 30, tulet kyllä yllättymään, kun lapsi syntyy. Muutaman kuukauden päästä synnytyksestä vauvasi on ihan pieni, riippuvainen imetyksestä, mihin ajattelit hänet lykätä koulupäiväsi ajaksi?
Olen todellakin eri mieltä aloittajan kanssa. itse nimittäin olen tälläisen nuoren opiskelijaäidin lapsi. Ensinnäkin koulu vie aikaa siinä missä työ. Miinuspuolina aikuiseksi kasvamattomuus ja ystävät joiden elämäntilanne on aivan eri. Olipa tosi kivaa ekaluokalla kun jouduin yksin menemään kouluun ja odottamaan kotona äitiä koulunpenkiltä. Ekauokkalaisen päivä oli huomattavasti lyhyempi. Sitten oli sitä peiliin tuijottelua ja ulkonäkökriisiä ja voivottelua siitä kun kaikki muut saivat mennä yöelämän mukana. Kaikkein eniten kärsin nuorena aikuisena kun äiti huomautteli koko ajan kuinka etuoikeutettu olin kun sain opiskella ILMAN LAPSIA siinä vieressä häiritsemässä. Samoihin aikoihin äiti alkoi itse käymään ulkona ja pukeutumaan samanlaisiin vaatteisiin. Kohteli minua kuin oliismme samanikäiset. En siis suosittele ja saman olen huomannut muiden kohtalotoverieni kanssa keskustellessa. Parempi ensin opiskella loppuun asti, olla työelämässä ja vasta sitten sitoutua perhe-elämään. Jokaisen meidän äidit jaksoivat olla "hyviä äitejä" suunnilleen sen pikkulapsiajan, kun ekaluokat alkoivat niin kaikilla meillä on muistoja yksinäisyydestä ja äitien poissaoloista niin henkisesti kuin fyysisesti. Kun sitä vapautta saa maistaa sen muutaman tunnin lasten ollessa koulussa niin alkaa haluttamaan saada sitä vapautta vielä enemmän. Puhumattakaan siitä että nuoret isät harvemmin pysyivät menossa mukana edes kymmentä vuotta....
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 11:59"]
Miten ap työnhakijan pitäisi tehdä selväksi, ettei lisää lapsia tule? Itse olen miettinyt asiaa siltä kantilta, että en aio koskaan hankkia lapsia. Olen miettinyt, onko työnhakuni sen takia tällä hetkellä erityisen vaikeaa, koska olen 28-vuotias lapseton nainen. Joo, tiedän että on lama, mutta silti ihmettelen, että 24-vuotiaana sain vähemmällä kokemuksella haastattelukutsuja ja töitä, nyt en pääse edes haastatteluun. Voiko hakemukseen mitenkään hienovaraisesti kirjoittaa, että äitiyslomalle en iästäni huolimatta ole jäämässä?
[/quote]
Tähän olisi ihan kiva saada ap:lta vastaus.
Ai hitto.. Minä olen siis tehnyt koko homman aivan väärin. Minä opiskelin ahkerasti ja työelämässä hankin jo itselleni kannukset ja pidetyn työntekijän maineen ennen kuin vasta kolmikymppisenä tajusin miehen kanssa saada lapsia (mieskin on jo 38-vuotias). Minulla on ollut äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla varsin mukavat kuukausitulot kelalta joten en ole ollut mieheni elätettävänä ja työelämässä kerrytin hyvät säästöt, ettei kotihoidontuella oleminenkaan tee tiukkaa. Työsuhdetta minulla ei ole mihin palaisin takaisin, mutta kahdesta firmasta tutut pomot ovat jo ilmoittaneet ottavansa minut mielihyvin töihin kun vaan haluan mennä..
Voihan elämä... Ja kaikki ihan väärin tehtynä. Häpeän itseäni ja tuhannet pahoittelut ap:lle, että näin olen mennyt tekemään.
Ai niin.. Ja ap:lla ei muuten ole vielä mikään hätä. Etsit vaan itsellesi sen parikymppisen opiskelijaneitosen, jonka kanssa teet ne lapset ennen kuin naisen työelämään astuminen alkaa. Sinä olet just sopivassa elämäntilanteessa turvaamassa taloudellisen tilanteen vauva-arjessa ja mahdollistat mukavasti opiskelun vauvan hoidon yhteydessä. Iltaisin äiti voi käydä kursseilla ja sinä saat olla oman työpäiväsi jälkeen rauhassa oman vauvasi kanssa.. Ja ikäsi puolesta sinulla ei ole niin enää viikonloppu menohaluja verrattuna parikymppisiin kolleihin. Vaimo vaan vaihtoon niin pääset toteuttamaan omaa kannanottoasi ja siihen lapsiperhearkeen. Tsemppiä! :D
Vai että naiset? Miesten ei ilmeisesti tarvitse ajatusta uhrata sille, koska ne lapset sattuu saamaan?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:30"]
Jokusen kuukauden kotona? Voi 30, tulet kyllä yllättymään, kun lapsi syntyy. Muutaman kuukauden päästä synnytyksestä vauvasi on ihan pieni, riippuvainen imetyksestä, mihin ajattelit hänet lykätä koulupäiväsi ajaksi?
[/quote]
Eikö esim. 7-kuukautinen pärjää perhepäivähoitajalla? T. 30.
Ei 7-kuista oteta kunnalliseen hoitoon. Pitää ensin käyttää vanhempainvapaat, että kunta on velvollinen järjestämään päivähoidon. Sama koskee yksityisen hoidon tukea.
On kyllä surkeaa, että vauvasi ei saa edes 9-kuiseksi olla kotihoidossa, ilmeisesti liian nuorena ja menevänä aloitettu lastenteko. Kun vauvasi syntyy, tajuat kuinka pieni ja avuton, ädistä riippuvainen pikkuinen hän on.
[/quote]
[/quote]