Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin soitan kun naapurissa tapellaan?

Vierailija
02.11.2013 |

Mihin otan yhteyttä jos naapurissa tapellaan (on off eilisestä iltapäivästä lähien). Kuuluu kovaa huutoa ja kolinaa, mutta ei varmuutta onko ihmiseen kohdistuvaa väkivaltaa. Poliisille kai ei voi soittaa ellei ole "tosi kyseessä"? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli naapuri, jossa alkoi aamuyöstä jatkuva meteli ja usein. Oli vuokra-asunto. Kun meteli yöllä taas alkoi soitettiin joka kerta vuokranantajalle yöllä. Kyllä loppui metelit muutaman soiton jälkeen, kun vuokranantaja joutui ajamaan paikan päälle hillitsemään vuokralaisiaan.

Vierailija
2/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen soittanut riiteleville naapureille poliisit. Se naapurin huuto oli niin kovaa, että oli ihan mahdoton nukkua, ja seuraavana aamuna ois pitänyt jaksaa nousta töihin. Poliisit tulivat heti ja huutaminen loppui. Naapuri siis pystyi valitsemaan myös sen asiallisemman ja rauhallisemman tavan toimia. Ihan varmasti tiesi että jos huutaa täysillä keskellä yötä hiljaisessa kerrostalossa niin siellä ei nuku kukaan, mut huutajathan harvemmin miettii siinä tilassa muuta kuin itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen huolissani naapureistani. Iltaisin naisen pelokkaan kuuloisia huudahduksia ja kiroilua ja jotain tömähdyksiä. Mutta ei voi varmaksi tietää, mistä kyse. Jos huutaisi apua tai älä lyö tai jotain sellaista, niin voisin soittaa poliisille.

Vierailija
4/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et näe seinien läpi niin miten voit tietää onko tosi kyseessä? Muistan aina entisen naapurini kiitoksen, kun olin kilinöiden ja kolinoiden jälkeeb soittanut poliisit. Hän sanoi rapussa, että on jo vuosia hiljaa mielessään rukoillut että

joku soittaa, koska itse ei pystynyt kun tilanteiden ollessa päällä. Silloin kyse oli ollut vuosia kestäneestä parisuhdehelvetistä ja ne meille kuuluneet kolinat ja kilinät olivat pientä siihen verrattuna mitä siellä todella tapahtui.

ei siitä soitosta ainakaan mitään haittaa ole.. Siellä voivat käydä toteamassa, että normi perheriita.

Vierailija
5/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun tuli tällainen vastaus. Ajattelin, että vastaukset on kuitenkin jotain "Älä puutu muiden asioihin, jotkut ihmiset on vaan vähän äänekäämpiä". Soitin jo, mutta puolisen tuntia on jo mennyt eikä poliiseja kuulu. Asutaan Helsingissä kantakaupungissa, joten pitkästä matkasta ei ainakaan ole kyse.

Vierailija
6/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi ei aina ehdi kaikkiin perheriitatilanteisiin eikä aina ota niitä niin vakavastikaan. Poliisi haluaa myös tietää, missä asunnossa tapahtuu, joten jos siitä ei ole varmuutta, on hankalampi soittaa.

Minä soittaisin, jos on ihan varma, että hakkaamisesta on kyse. Silloin se hakattava yleensä myös huutaa, mutta ei aina. Väkivallan äänet tunnistaa ja erottaa kyllä siitä, että esim. huonekaluja siirreltäisiin. Bilettämisen takia taas ei kannata soittaa viikonloppuisin, koska poliisit ei silloin varmasti tule. 

Vierailija
7/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en soittaisi. Kummallista jos ei ihmiset enää saa riidelläkään rauhassa kotona. Me jossain vaiheessa (valitettavasti) riideltiin aika paljon, mutta koskaan ei ollut väkivaltaa. Ehkä siellä naapurissa on vaikka jompikumpi pettänyt ja siksi riita on ns. käynnissä.

Vierailija
8/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurista siis kuului/kuuluu huutoa (miehen), kolinaa ja tavaroiden paiskomisen ääniä sekä kaapinovien pauketta. Soitin poliisit siinä vaiheessa kun kuului naispuolisen itku/kipuhuutoa. Nyt on rauhallisempaa, mies vain huutaa välillä ja välillä puhuu kovaan ääneen. Tilanne on ollut kuitenkin päällä eilisestä n klo 16 alkaen. Rauhoittui yöksi mutta jatkui aamulla taas kahdeksan maissa. Jokin aika sitten alkoi kovaäänisen musiikin soitto. Onneksi on hyvä äänieristys, ainoastaan bassonjytke ärsyttää.

Vierailija
9/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvä ihme! pienempi paha se on, että soittaa sinne poliisit tarkastamaan tilanteen ja toteamaan, että kaikki on suht ok. kuin se että siellä oikeesti tapahtuu jotain pahaa ja kukaan ei soita!! ja täytyy olla kyllä aika taikuri jos oikeasti osaa erottaa seinän läpi mitä siellä oikeasti tapahtuu. Ja kyllä, riidellä saa, mutta jos huuto menee siihen, että naapurissakin ihmetellään mitä on meneillään, ei ole pahaksi, että joku käy tarkistamassa tilanteen.

Vierailija
10/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittääköhän mies peittää jotain muita ääniä tuolla musiikilla...

Vierailija
11/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos riitely jatkuu jo toista päivää ja tavalla tai toisella häiritsee naapuria niin jo se on syy soittaa joku rauhoittelemaan jos ei itse viitsi käydä sanomassa. Ei toki ole kiireellinen tehtävä mutta tulevat sitten kun ennättävät.

Ja se hakkaaminen ei todellakaan aina kuulu. Antamassani esimerkissä tilanne oli se, että väkivaltaa oli ollut jo vuosia ja se oli alistavaa eli uhri ei huutanut enää. Tekijä ei huutanut. Kännirähinät erikseen, niissä lähtee meteliä.

Vierailija
12/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 10:32"]

Mihin otan yhteyttä jos naapurissa tapellaan (on off eilisestä iltapäivästä lähien). Kuuluu kovaa huutoa ja kolinaa, mutta ei varmuutta onko ihmiseen kohdistuvaa väkivaltaa. Poliisille kai ei voi soittaa ellei ole "tosi kyseessä"? 

[/quote]Naapureita pelastaakseni en soittaisi poliisille, ja mitään muuta auttavaa tahoahan ei ole. Jo naapurit tykkää tapella, niin tapelkoon ja vaikka tappakoon toisensa, ei kiinnosta vähääkään. Mutta jos tappelevat yöllä tai olvat muuten häiriöksi niin soitan poliisille.

Vierailija
13/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 11:35"]

Yrittääköhän mies peittää jotain muita ääniä tuolla musiikilla...

[/quote]Joo, luulatavasti naisen nalkutusta ja ärsyttämistä...

Vierailija
14/22 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä on koliikki vaimo?

Mutta toisaan, jos riitely jatkuu kauan, niin sitten kannattaa soittaa posliinit paikalle.

Vierailija
15/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soittaisin poliisit, jos riitely jatkuu eikä ota loppuakseen. Saisivat riitelijätkin herätyksen ennen kuin jotain ikävää sattuu. Kuuluu poliisin tehtäviin käydä tarkistamassa jos häiritsevät muita päivät pitkät!

Vierailija
16/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 11:29"]Mä en soittaisi. Kummallista jos ei ihmiset enää saa riidelläkään rauhassa kotona. Me jossain vaiheessa (valitettavasti) riideltiin aika paljon, mutta koskaan ei ollut väkivaltaa. Ehkä siellä naapurissa on vaikka jompikumpi pettänyt ja siksi riita on ns. käynnissä.
[/quote]Sen kolinan ja töminän erottaa kyllä kun pahoinpidellään.

Vierailija
17/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut itse kun joku huusi apua. Muistaakseni poliisit eivät menneet asuntoon edes sisälle, juttelivat vain ovenraosta hetken.

Vierailija
18/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se soittaminen on hyvä tehdä, jos äänistä kuulostaa että jollain on jokin oikeasti hätänä.

Asuimme opiskeluaikana mieheni kanssa nuorisoasunnossa, jossa yhdet naapurimme riitelivät aina tosi isoon ääneen. Riidat alkoivat aina ke, pe ja la öisin noin 4.30 aikaan. Se mies karjui siellä yleensä täyttä kurkkua ja nainen kiljui. Heillä oli myös paljon bileitä pe ja la iltaisin. Näistä emme koskaan soittaneet poliiseja, mutta kerran kuulimme kun heillä oli taas bileet ja asunnosta kuului paljon miesten ääniä. Jossain vaiheessa alkoi kuulua vaimeaa naisen "apua apua" huutoa ja säikähdettiin ihan tosissaan. Emme todellakaan uskaltaneet itse mennä ovelle katsomaan mitä siellä tapahtuu, kun kuulimme että huoneisto on täynnä miehiä. Soitimme sitten poliisit paikalle ja he tulivatkin tosi nopeasti. Kyylättiin sitten ovisilmästä (:D), ja nähtiin poliisien ensin jututtavan jotain oven suussa ja sitten he menivät sisälle asuntoon. Lopulta poliisit lähtivät sieltä ainakin 6 jätkää mukanaan, toki kaikki kävelivät sieltä pois ihan normaalisti että en tiedä sitten pidättivätkö heidät vai saattoivatko vain ulos. No anyway, kohta tuli sitten postiluukusta lappu, jossa luki "KIITOS!!!". Että kannatti soittaa. En edes halua miettiä, mitä siellä tapahtui tai meinasi tapahtua.

Vierailija
19/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 10:32"]

[/quote]

Kahdesti isännöitsijälle, kolmannella poliisille

Vierailija
20/22 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurinmuija huuta sen äijälle niinpaljon ja kovaa, että tekisi itseänikin mieli käväistä tirvaisemassa se hiljaiseksi. Henkinen väkivalta voi joskus olla paljon pahempaa. Miten voi aikuiset ihmiset huutaa solvauksia tuntitolkulla ilman asiasisältöä. Eimitään itsehillintää ja raivotaan samaa asiaa kehässä mahdollisimman paljon vittuillen.

Jotkut on ilmeisesti jo lapsuudessa seonnut niin pahasti, ettei pysty toimimaan normaalisti. Yrittäkää ihmiset opettaa lapsenne ratkaisemaan konflikteja keskustelemalla ja järkeä käyttäen. Toisten näkökannat huomioiden. Kahelit tekee jo naapuritkin hulluiksi täällä.