Rehellisesti: vaikka korona leviää, se ei enää tapa, enkä jaksa pelätä
Juu juu tiedän, että takeita viruksen mutaatiosta vähemmän tappavaksi ei ole.
Silti jotakin on nyt Euroopassa ainakin toisin, kun tartuntaluvut vastaavat kevään huippulukuja mutta ruumisrekkoja ja tehohoidon kaaosta ei näy missään.
Ehkä korona leviää nyt nuorempien keskuudessa, ehkä sitä osataan hoitaa paremmin ja varhaisemmassa vaiheessa, ehkä jotain muuta.
Mutta ihan rehellisesti puhuen en jaksa itse enää elää koronan pelossa, kun alkaa näyttää todennäköisemmältä että jään auton alle kuin että vammautuisin tai menehtyisin koronaan.
Pesen käsiä ja pysyn sairaana kotona (plus käyn testeissä), mutta siihen se saa nyt jäädä. Missään baareissa tms. nyt en käy muutenkaan, niin niitä ei tarvitse pelätäkään.
Alkaa olla omalle (mielen)terveydelle enemmän haitallista vältellä vaikka uimahallia, kirjastoa, kavereiden näkemistä, ravintolaillallisia tai teatterissa käymistä, kun elämä on samaa harmaata yksin nyhjäämistä päivästä toiseen. Kevät meni vielä ihan helposti, mutta miksi nyt pitäisi jatkaa?
Ja kyllä, olen riskiryhmäläinen mutta olenkin jo kauan sitten tehnyt sovinnon sairauteni kanssa ja ymmärtänyt, että elämä on tässä ja nyt ja huomenna kaikki voi olla toisin, joten jokaisesta päivästä pitäisi nauttia kuin se olisi viimeinen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei tiedetä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia. Varsinkin lasten puolesta huolettaa, heillä on koko elämä edessä. Tässä yksi mistä tänään uutisoitiin:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b38b2fc5-6d72-4d8c-a3c4-7b665c2e…
.Tiesitkö sinä, että enterovirukset voivat aiheuttaa lapsilla 1. tyypin diabetesta? Et varmaan tiennyt, ja noita viruksia liikkuu aivan koko ajan, ovat normaaleja flunssaviruksia. Yhteys on selvinnyt vasta, kun lasten lisääntynyttä diabetesta ryhdyttiin vuosituhannen alussa tutkimaan.
Joko pelottaa ja huolestuttaa?
Kaikilla viruksilla, bakteeritaudeilla jne voi huonolla tuurilla olla tosiaan pitkäaikaisvaikutuksia. Tällä koronalla niitä vaan on raportoitu huomattavan paljon suhteessa tautimääriin. Vielä ei tosiaan tiedetä mitä kaikkea ne voivat olla, mutta jo alustavat tutkimustulokset todistavat todella isolla prosentilla olevan ikäviä jälkitauteja tai pitkittyneitä taudinkuvia. Ne ovat kuitenkin esim enteroviruksen kohdalla hyvin harvinaisia, vaikka mahdollisia.
Niinpä. Kaikki tietävät, että periaatteessa mikä vaan harmitonkin tauti voi pahimmillaan aiheuttaa vaikka kuinka ikäviä jälkitiloja. Mutta koronalla näitä tulee isolla prosentilla, kyseessä ei ole mikään marginaalinen lieveilmiö. Siksi on nyt aivan turhaa huutaa, että tavis talviflunssa aiheuttaa jotain, kun ne todennäköisyydet ovat vain murto-osan näistä koronan jälkitiloista. Ja tätä on vasta ehditty tutkia hetken, pitkällä aikavälillä ei voida sanoa vielä mitään.
Niitä tulee ilmi isolla prosentilla, sillä koronan todellista esiintyvyyttä ei vielä tiedä kukaan ja se vääristää sekä jälkitauti- että kuolleisuustilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.
Ei pidä paikkaansa minun kohdalla. Olen yrittänyt mässäillä mielessäni tällä koronalla ja saada itseni pelkäämään sitä. Mutta ei, en pelkää.
Minun psyyke vain kestää tällaisen ihmiskunnan "uhan". Ehkä tämä on sitä tervettä maalaisjärkeä.
Eiköhän siitäkin voisi sanoa että on mielenterveysongelma jos ei tunne pelkoa vaarallisessa tilanteessa eikä ymmärrä riskejä.
Itsekään en pelkää vaan nautin elämästäni näin, yksin tapaamatta muita. Jonkun mielestä olen hysteerinen mutta en itse tunne oloani hysteeriseksi vaan ihan rauhalliseksi ja haluan ottaa varman päälle. Minun psyyke kestää yksinolon, sinun ei, turha kai tässä on alkaa miettimään että jompikumpi meistä on mielenvikainen tai epävakaa vaikka omasta mielestäni on todella heikkoa ja epävakaata jos ei kestä muutamaa vuotta elää hissukseen ilman teattereita ja sosialisointeja.
Olen sairastellut vakavia tauteja mm. syövän ja olen silloinkin ollut vuosia yksin niin ei tämä edes tunnu pahalle eristäytyä kun voi kuitenkin tehdä kaikkea kun on suht hyväkuntoinen.
On tuokin tapa asettaa itsensä jalustalle.
Itse rakastan elämää ja elämäni ihmisiä. "Pari vuotta yksin hissukseen" olisi paljon koronaa pahempi painajainen. Täällä eletään vain kerran ja kyllä siitä pitää ottaa kaikki irti.
Minäkin rakastan elämää ja aion ottaa siitä kaiken irti. Tiedän miten helposti sen elämän menettää, ati fyysisen terveytensä. Siksi en aio ottaa koronaa itselleni tai sen jälkisairauksia :)
Pari vuotta on tosi lyhyt aika ja se hurahtaa nopeasti jos sen jälkeen on esim. 40 vuotta aikaa vielä elää sosiaalisesti menevämpänä ja nauttia elämästä silloin. Jos sinä olet valmis menemään multiin kahden vuoden vuoksi tai uhraamaan jopa läheisesi niin ei kuulosta minun korviin että rakastat elämää kovinkaan paljon tai läheisiäsi.
Parissa vuodessa sulla on triljoona eri mahdollisuutta kuolla johonkin muuhun kuin koronaan. Mutta ei siinä, valinnanvapaus ja sitä rataa, toivotan sinulle onnea matkaan :)
Mutta jos lähden koronaa hakemalla hakemaan niin sitten mun mahdollisuus kuolla tuplaantuu kahteen triljoonaan.
Jos käyt viikossa joka päivä diskossa, pubissa, konsertissa, vetelehtimässä ostarilla niin sinulla on 7 kertainen mahdollisuus kuolla koronaan kuin sellaisella joka käy vain kaupassa kerran viikossa.
Uskon että kuolen syöpään, se on hyvin mahdollista omalla sairaushistoriallani mutta siihen asti aion tosiaan elää täysillä nauttien enkä halua kuolla tai vammautua koronaan ennen sitä.
Yksikin kerta minkä pystyy välttämään kuoleman on merkittävä sillä kuolema tapahtuu vain kerran :) onnea sullekin matkaan, sinä tarvitset sitä enemmän kuin minä
Etkö siis näe mitään muuta vaihtoehtoja, kuin täysi eristäytyminen tai oikein hakemalla koronan hakeminen?
Ja niin, ihan varmasti on 7 kertainen mahdollisuus kuolla koronaan. Kuinkahan monikertainen mahdollisuus on kuolla kalliolta putoamiseen sellaisella, joka harrastaa kalliokiipeilyä siihen verrattuna, joka ei koskaan kiipeä edes tikkaille, saati millekkään kalliolle? Niin, silti kalliokiipeily on ihan sallittua toimintaa, jos joku haluaa sitä harrastaa, eikä pitäisi sun sierainta kutittaa ollenkaan, jos joku ihminen nauttii kalliokiipeilystä vaikka itse pidätkin sitä tyhmänä.
Eristäydy ihan niin paljon kuin tykkäät, mutta jätä muut rauhaan mustavalko-ajatteluinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei tiedetä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia. Varsinkin lasten puolesta huolettaa, heillä on koko elämä edessä. Tässä yksi mistä tänään uutisoitiin:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b38b2fc5-6d72-4d8c-a3c4-7b665c2e…
.Tiesitkö sinä, että enterovirukset voivat aiheuttaa lapsilla 1. tyypin diabetesta? Et varmaan tiennyt, ja noita viruksia liikkuu aivan koko ajan, ovat normaaleja flunssaviruksia. Yhteys on selvinnyt vasta, kun lasten lisääntynyttä diabetesta ryhdyttiin vuosituhannen alussa tutkimaan.
Joko pelottaa ja huolestuttaa?
Kaikilla viruksilla, bakteeritaudeilla jne voi huonolla tuurilla olla tosiaan pitkäaikaisvaikutuksia. Tällä koronalla niitä vaan on raportoitu huomattavan paljon suhteessa tautimääriin. Vielä ei tosiaan tiedetä mitä kaikkea ne voivat olla, mutta jo alustavat tutkimustulokset todistavat todella isolla prosentilla olevan ikäviä jälkitauteja tai pitkittyneitä taudinkuvia. Ne ovat kuitenkin esim enteroviruksen kohdalla hyvin harvinaisia, vaikka mahdollisia.
Niinpä. Kaikki tietävät, että periaatteessa mikä vaan harmitonkin tauti voi pahimmillaan aiheuttaa vaikka kuinka ikäviä jälkitiloja. Mutta koronalla näitä tulee isolla prosentilla, kyseessä ei ole mikään marginaalinen lieveilmiö. Siksi on nyt aivan turhaa huutaa, että tavis talviflunssa aiheuttaa jotain, kun ne todennäköisyydet ovat vain murto-osan näistä koronan jälkitiloista. Ja tätä on vasta ehditty tutkia hetken, pitkällä aikavälillä ei voida sanoa vielä mitään.
Ei kukaan ole huutanutkaan, että tavis talviflunssa aiheuttaa jotain, vaan ihan rauhallisesti kirjoittanut täysin asialliseen sävyyn tänne palstalle. Koet sen huutamiseksi, koska et tykkää, että sun tutinoitas kyseenalaistetaan tai että muut ajattelee asiasta eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronalla on kyllä huolestuttavan paljon noita jälkitauteja tämänhetkisen tiedon perusteella. Kaikkea mahdollista sydänlihastulehduksesta keuhkojen pysyvään arpeutumiseen. Ja ilmeisesti osalla ihmisistä laukaisee jonkun piilevänä/perimässä olevan autoimmuunisairauden. En ymmärrä miksi ihmiset tarkoituksella haluavat levittää tätä virusta kun pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Ajan kuluessa tutkimustieto kyllä karttuu ja osataan hoitaa paremmin.
Influenssastakin voi saada sydänlihastulehduksen jälkitautina. Silti kukaan ei ole hysteerinen siitä.
Koronan kaikki jälkiseuraukset eivät ole vielä tiedossa. On ollut viitteitä mm. aivomuutoksista ja pysyvistä, elinikäisistä vammoista keuhkoissa. Itse ainakin vältän koronaa viimeiseen asti, koska kyllä turvatoimien noudattaminen on todella helppoa.
On ollut viitteitä. Eiköhän tässä ole kohta korona ollut maailmassa olemassa jo vuoden, niin luulisi että pysyvät keuhkomuutokset ja aivovammat olisi jo hyvinkin selvillä pikkuhiljaa, että ei tarvitse enää sanoa, että on ollut viitteitä.
Faktoja tiskiin, että paljonko noita kys. ongelmia on ollut ja miten on todennettu että ne on johtuneet nimenomaan koronasta? Ihmisiä kun sairastuu ja kuolee ihan jatkuvasti ilman koronaakin, niin miten on päätelty että esim. se aivovamma on johtunut koronasta, eikä niistä syistä, mitkä on aivovammoja aiheuttaneet jo ennenkuin tätä koronaa oli olemassakaan?
Mutumutumutumutu, ei ole vielä näkynyt niitä aivovammazombeja kaduilla kuolaamassa, missä niitä oikein piilossa pidetään, kun ei mediakaan saa edes nimetöntä haastattelua näiden tapausten omaisilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronalla on kyllä huolestuttavan paljon noita jälkitauteja tämänhetkisen tiedon perusteella. Kaikkea mahdollista sydänlihastulehduksesta keuhkojen pysyvään arpeutumiseen. Ja ilmeisesti osalla ihmisistä laukaisee jonkun piilevänä/perimässä olevan autoimmuunisairauden. En ymmärrä miksi ihmiset tarkoituksella haluavat levittää tätä virusta kun pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Ajan kuluessa tutkimustieto kyllä karttuu ja osataan hoitaa paremmin.
Influenssastakin voi saada sydänlihastulehduksen jälkitautina. Silti kukaan ei ole hysteerinen siitä.
Koronan kaikki jälkiseuraukset eivät ole vielä tiedossa. On ollut viitteitä mm. aivomuutoksista ja pysyvistä, elinikäisistä vammoista keuhkoissa. Itse ainakin vältän koronaa viimeiseen asti, koska kyllä turvatoimien noudattaminen on todella helppoa.
On ollut viitteitä. Eiköhän tässä ole kohta korona ollut maailmassa olemassa jo vuoden, niin luulisi että pysyvät keuhkomuutokset ja aivovammat olisi jo hyvinkin selvillä pikkuhiljaa, että ei tarvitse enää sanoa, että on ollut viitteitä.
Faktoja tiskiin, että paljonko noita kys. ongelmia on ollut ja miten on todennettu että ne on johtuneet nimenomaan koronasta? Ihmisiä kun sairastuu ja kuolee ihan jatkuvasti ilman koronaakin, niin miten on päätelty että esim. se aivovamma on johtunut koronasta, eikä niistä syistä, mitkä on aivovammoja aiheuttaneet jo ennenkuin tätä koronaa oli olemassakaan?
Mutumutumutumutu, ei ole vielä näkynyt niitä aivovammazombeja kaduilla kuolaamassa, missä niitä oikein piilossa pidetään, kun ei mediakaan saa edes nimetöntä haastattelua näiden tapausten omaisilta?
No, on kyseessä niin uusi tauti, että kaikkia tapauksia ei ole voitu yhdistää koronaan. Esimerkiksi tuossa juttu siitä, miten neurologit epäilevät syy-yhteyttä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samaa mieltä.
Olin huolissani tammikuussa kun kiinalaisten vaan annettiin matkustella ympäri maailmaa.
Silloin oltaisi päästy pienemmillä vahingoilla kun kiinalaisia ei olisi päästetty muihin maihin
Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.
Eivät kuulu ns. riskiryhmään.Oletteko muut huomanneet samaa?
Olen huomannut omasta tuttavapiiristäni, että jokainen joka vähättelee koronan riskejä ja elää kuin pandemiaa ei olisi, on mieleltänsä epävakainen ja omaa epätervettä itsekkyyttä, joka heijastuu ongelmina muutenkin ihmissuhteissa. Yleensä joku läheinen kuuluu riskiryhmään, mutta se ei sitten oikein kiinnosta.
Myös mitä alempi koulutus ja sivistys sitä heikompi kyky ymmärtää. Halu ja resurssit oppia uusia asioita olemattomat.
Siitä fatalistinen "Antaa mennä" -asenne.Jaahas. Itselläni on tohtorintutkinnon ansiosta kyky ymmärtää tilastoja ja todennäköisyyksiä sekä tarkastella ilmiöitä laajalti eri elämänalueiden kannalta. Ja siksi en ole koronasta sen enempää huolissani kuin auton alle jäämisestä (joskin jälkimmäinen on todennäköisempää) - noudatan suosituksia ja käytän järkeä mutta hyväksyn, että kotiovesta ulos astuessani asetan itseni alttiiksi riskeille, joita en voi välttää 100-prosenttisesti omalla käytökselläni.
Taitaa olla elämämkoulun tohtorinhattu. Oikea tohtori ymmärtää, että voi toiminnallaan vaarantaa myös muut.
Yksioikoinen puusilmäisyys, mustavalkoisuus ja suhteellisuudentajun puute ei kerro suuresta älykkyydestä ainakaan. Siihen vielä pakkomielteinen huolissaanolo ja olet todellakin ei kiinnostavaa keskusteluseuraa.
Eri
Klassinen esimerkki projektiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kuitenkin ottaa rokotuksen vuosittain.