Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti: vaikka korona leviää, se ei enää tapa, enkä jaksa pelätä

Vierailija
13.09.2020 |

Juu juu tiedän, että takeita viruksen mutaatiosta vähemmän tappavaksi ei ole.

Silti jotakin on nyt Euroopassa ainakin toisin, kun tartuntaluvut vastaavat kevään huippulukuja mutta ruumisrekkoja ja tehohoidon kaaosta ei näy missään.

Ehkä korona leviää nyt nuorempien keskuudessa, ehkä sitä osataan hoitaa paremmin ja varhaisemmassa vaiheessa, ehkä jotain muuta.

Mutta ihan rehellisesti puhuen en jaksa itse enää elää koronan pelossa, kun alkaa näyttää todennäköisemmältä että jään auton alle kuin että vammautuisin tai menehtyisin koronaan.

Pesen käsiä ja pysyn sairaana kotona (plus käyn testeissä), mutta siihen se saa nyt jäädä. Missään baareissa tms. nyt en käy muutenkaan, niin niitä ei tarvitse pelätäkään.

Alkaa olla omalle (mielen)terveydelle enemmän haitallista vältellä vaikka uimahallia, kirjastoa, kavereiden näkemistä, ravintolaillallisia tai teatterissa käymistä, kun elämä on samaa harmaata yksin nyhjäämistä päivästä toiseen. Kevät meni vielä ihan helposti, mutta miksi nyt pitäisi jatkaa?

Ja kyllä, olen riskiryhmäläinen mutta olenkin jo kauan sitten tehnyt sovinnon sairauteni kanssa ja ymmärtänyt, että elämä on tässä ja nyt ja huomenna kaikki voi olla toisin, joten jokaisesta päivästä pitäisi nauttia kuin se olisi viimeinen.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt leviävä viruskanta on vähemmän ärhäkkää laatua. Lisäksi Covid-19-sairauden hoito parantunut merkittävästi. Meillä on nyt noin 700 aktiivista tautitapausta ja vain 8 heistä on sairaalahoidossa koko maassa.

Vierailija
62/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.

Ei pidä paikkaansa minun kohdalla. Olen yrittänyt mässäillä mielessäni tällä koronalla ja saada itseni pelkäämään sitä. Mutta ei, en pelkää.

Minun psyyke vain kestää tällaisen ihmiskunnan "uhan". Ehkä tämä on sitä tervettä maalaisjärkeä.

Eiköhän siitäkin voisi sanoa että on mielenterveysongelma jos ei tunne pelkoa vaarallisessa tilanteessa eikä ymmärrä riskejä.

Itsekään en pelkää vaan nautin elämästäni näin, yksin tapaamatta muita. Jonkun mielestä olen hysteerinen mutta en itse tunne oloani hysteeriseksi vaan ihan rauhalliseksi ja haluan ottaa varman päälle. Minun psyyke kestää yksinolon, sinun ei, turha kai tässä on alkaa miettimään että jompikumpi meistä on mielenvikainen tai epävakaa vaikka omasta mielestäni on todella heikkoa ja epävakaata jos ei kestä muutamaa vuotta elää hissukseen ilman teattereita ja sosialisointeja.

Olen sairastellut vakavia tauteja mm. syövän ja olen silloinkin ollut vuosia yksin niin ei tämä edes tunnu pahalle eristäytyä kun voi kuitenkin tehdä kaikkea kun on suht hyväkuntoinen. 

On tuokin tapa asettaa itsensä jalustalle.

Itse rakastan elämää ja elämäni ihmisiä. "Pari vuotta yksin hissukseen" olisi paljon koronaa pahempi painajainen. Täällä eletään vain kerran ja kyllä siitä pitää ottaa kaikki irti.

Minäkin rakastan elämää ja aion ottaa siitä kaiken irti. Tiedän miten helposti sen elämän menettää, ati fyysisen terveytensä. Siksi en aio ottaa koronaa itselleni tai sen jälkisairauksia :)

Pari vuotta on tosi lyhyt aika ja se hurahtaa nopeasti jos sen jälkeen on esim. 40 vuotta aikaa vielä elää sosiaalisesti menevämpänä ja nauttia elämästä silloin. Jos sinä olet valmis menemään multiin kahden vuoden vuoksi tai uhraamaan jopa läheisesi niin ei kuulosta minun korviin että rakastat elämää kovinkaan paljon tai läheisiäsi.

Tai sitten sen parin vuoden aikana saakin koronan. Sosiaalinen esittäytyminen toimii vain niille harvoille jotka voivat koko ajan pysyä kodin sisällä.

Käyn töissä julkisilla, aspatyötä vaihtuvissa kohteissa. En näe syytä rajoittaa omaa elämääni kun suurin riski saada korona tulee siitä että käyn töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän nolla-asiantuntemuksella aloittaja tuonkin päätelmän mahtoi tehdä? Ne jotka oikeasti tietää jotain virustaudeista ja pandemioista rajoittaa elämäänsä eri tavoin ja suojaa itseään. Kannattaisiko ottaa esimerkkiä itseään viisaammilta vai anonyymeiltä netti-idiooteilta joita sattuu ärsyttämään maskinkäyttö ja nuo luulevat että solvaamalla niitä jotka käyttää siitä pääsee eroon. 

Sinun kaltaiset netin epidemia-asiantuntijat ne vasta p*rseestä ovatkin. Vaikka netti pursuaa tietoa ja "tietoa" koronasta, asiantuntijatkin ovat monesta asiasta erimielisiä. Lisäksi lääketieteen näkökulmasta on helppo vaatia viruksen torjuntaa rajuillakin toimenpiteillä, koska ei joudu miettimään rajoitustoimien yhteiskunnallisia, taloudellisia ja inhimillisiä seurauksia.

Niinkin vakavia rajoituksia kuin nakkipalkalla koronakoira haistamaan kaikki matkaajat syljestä/virtsasta ja positiiviset pakolliseen jalkapantakaranteeniin. Lähes ilmaista olisi. Ja niissä maissa joissa oli järkeviä rajoituksia meni espanjantaudin aikaan ja tämän sarsin osalta taloudessakin paremmin kuin niissä joisss ei ollut järkeviä rajoituksia.

Millä pätevyydellä esität tuollaisia väitteitä? Lähteet, joilla perustelet toimien toimivuuden? Miten sovitat jalkapannan käytön Suomen perustuslain kanssa yhteen?

Sars on vaarallisempi kuin hiv ja tämä sars2 sisältää hivpätkää ja on aivan erityisen vaarallinen virus.

Siispä perustuslain takaama oikeus turvalliseen elämään ja tartuntatautilain mukaan Minimi rajoitus matkailuun olisi pakolliset koronakoiratestit ja pakolliset jalkapantakaranteenit jotta altistumista voisi kontrolloida sen tartuttamisjakson.

Eli se olisi vähintä mitä voisi tehdä.

Joissain maissa on maskipakko joka ei edes auta ja saa sakkoa jos poistuu karanteenista. Jalkapanta ja koronakoiratesti olisi paljon lievempi ja tehokkaampi tapa valvoa tautia.

Se että mitään ei tehtäisi olisi täysin Vastoin perustuslakia ja etenkin vastoin tartuntatautilakia.

Hysteerikko.

Vierailija
64/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kuolemaa koronassa pelkää VAAN niitä jälkiseurauksia mitä on erittäin paljon varsinkin joissakin maissa tiedeyhteisöt ja lääkärit kertoneet. Suomen ongelma on se, että täällä enemmän hyssytellään ja rauhoitellaan kansaa kuin kerrotaan totuus.

Ja se, että näitä pitkäaikaisseurauksia tulee kaiken ikäisille aiemmin terveille.

Tuleehan influenssan ja bakteeri/virustulehdustenkin seurauksena joillekin elinikäisiä vaurioita, mutta hyvin harvalle verrattuna mitä covid-19 näyttää aiheuttavan.

Työssäni näen juuri esim. Influenssan tai borrelioosin aiheuttamia sairauksia ja pitkäaikaisvaikutuksia, joista suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään hajua. Parikymppisiä joiden terveys on mennyttä. Ottakaa tosissanne tää covid-19.

Vierailija
65/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla. Juuri viime viikonloppuna olin baarissa. Tanssilattialla ja tiskillä ei kyllä turvaväleistä huolehdittu. Yhtä täyttä oli kuin ennen koronaa. Elokuussa olin Viron risteilyllä. Muutenkin liikun työn puolesta ihmisten parissa joten tuntuisi hassulta elää vapaa-ajalla eristyksissä. Julkisissa käytän maskia kun kerran suositus on. Mutta asenteeni on lähinnä se, että tulisi jo se korona niin voisi sairastaa alta pois.

Kevyet mullat! :*)

Vierailija
66/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla. Juuri viime viikonloppuna olin baarissa. Tanssilattialla ja tiskillä ei kyllä turvaväleistä huolehdittu. Yhtä täyttä oli kuin ennen koronaa. Elokuussa olin Viron risteilyllä. Muutenkin liikun työn puolesta ihmisten parissa joten tuntuisi hassulta elää vapaa-ajalla eristyksissä. Julkisissa käytän maskia kun kerran suositus on. Mutta asenteeni on lähinnä se, että tulisi jo se korona niin voisi sairastaa alta pois.

Juuri siksi sinun pitää rajoittaa kontakteja jos niitä tulee töissäkin joka tapauksessa. Mieti itse millainen koronalinkosupertartuttaja pahimmillaan olet. Ja mieti asiaa myös työnantajasi näkökulmasta...

Noh... Työnantaja on se joka nimenomaan haluaa että juostaan kaiken maailman kissanristiäisissä ja jatketaan sieltä sitten yökerhoon "verkostoitumaan". Juuri oli yksi ihan tupaten täyteen ahdettu pakollinen tapahtuma jonka olisi ihan hyvin voinut hoitaa zoomilla.

Tuo on ehkä se ainoa huoleni tässä, että tartuttaisin jonkun muun. Olenkin miettinyt että seuraava työkaveri tms kun sairastuu niin pyydän tartuttamaan. Saisin sitten sairastettua pois alta ja immuniteetin joksikin aikaa.

Vierailija
67/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään koronaa pelkää, ja pyrin elämään varovaisen normaalisti. Mitään ylimääräistä väkijoukossa hengailua en harrasta, tyyliin ostokset hoidan nopeasti ja pois, mutta en myöskään säiky jokaista vastaantulijaa. Kirjastossa jne käyn, baareissa en, mutta harvoin niissä kävin koronaa ennenkään. Ruokaa tulee useammin haettua kotiin, mutta olen ravintoloissa käynyt syömässä myös.

Pitkäaikaisvaikutuksia hieman mietin, minulla on muutama koronan läpikäynyt tuttava, joilla toipuminen on ollut hidasta vaikka itse tauti oli ihan tavallisen flunssan kaltainen. Se hieman pelottaa, jos toimintakyky menee kuukausiksi. Tässä on kuitenkin perhe huolehdittavana. Eli tieten tahtoen en koronaa tosiaankaan halua, itselle tai perheenjäsenille.

Vierailija
68/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Hoida mt-ongelmasi kuntoon ja lakkaa olemasta itsekäs.

Vierailija
69/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.

Ei pidä paikkaansa minun kohdalla. Olen yrittänyt mässäillä mielessäni tällä koronalla ja saada itseni pelkäämään sitä. Mutta ei, en pelkää.

Minun psyyke vain kestää tällaisen ihmiskunnan "uhan". Ehkä tämä on sitä tervettä maalaisjärkeä.

Eiköhän siitäkin voisi sanoa että on mielenterveysongelma jos ei tunne pelkoa vaarallisessa tilanteessa eikä ymmärrä riskejä.

Itsekään en pelkää vaan nautin elämästäni näin, yksin tapaamatta muita. Jonkun mielestä olen hysteerinen mutta en itse tunne oloani hysteeriseksi vaan ihan rauhalliseksi ja haluan ottaa varman päälle. Minun psyyke kestää yksinolon, sinun ei, turha kai tässä on alkaa miettimään että jompikumpi meistä on mielenvikainen tai epävakaa vaikka omasta mielestäni on todella heikkoa ja epävakaata jos ei kestä muutamaa vuotta elää hissukseen ilman teattereita ja sosialisointeja.

Olen sairastellut vakavia tauteja mm. syövän ja olen silloinkin ollut vuosia yksin niin ei tämä edes tunnu pahalle eristäytyä kun voi kuitenkin tehdä kaikkea kun on suht hyväkuntoinen. 

Itse rakastan elämää ja elämäni ihmisiä. "Pari vuotta yksin hissukseen" olisi paljon koronaa pahempi painajainen. Täällä eletään vain kerran ja kyllä siitä pitää ottaa kaikki irti.

Minäkin rakastan elämää ja aion ottaa siitä kaiken irti. Tiedän miten helposti sen elämän menettää, ati fyysisen terveytensä. Siksi en aio ottaa koronaa itselleni tai sen jälkisairauksia :)

Pari vuotta on tosi lyhyt aika ja se hurahtaa nopeasti jos sen jälkeen on esim. 40 vuotta aikaa vielä elää sosiaalisesti menevämpänä ja nauttia elämästä silloin. Jos sinä olet valmis menemään multiin kahden vuoden vuoksi tai uhraamaan jopa läheisesi niin ei kuulosta minun korviin että rakastat elämää kovinkaan paljon tai läheisiäsi.

Parissa vuodessa sulla on triljoona eri mahdollisuutta kuolla johonkin muuhun kuin koronaan. Mutta ei siinä, valinnanvapaus ja sitä rataa, toivotan sinulle onnea matkaan :)

Mutta jos lähden koronaa hakemalla hakemaan niin sitten mun mahdollisuus kuolla tuplaantuu kahteen triljoonaan.

Jos käyt viikossa joka päivä diskossa, pubissa, konsertissa, vetelehtimässä ostarilla niin sinulla on 7 kertainen mahdollisuus kuolla koronaan kuin sellaisella joka käy vain kaupassa kerran viikossa.

Uskon että kuolen syöpään, se on hyvin mahdollista omalla sairaushistoriallani mutta siihen asti aion tosiaan elää täysillä nauttien enkä halua kuolla tai vammautua koronaan ennen sitä.

Yksikin kerta minkä pystyy välttämään kuoleman on merkittävä sillä kuolema tapahtuu vain kerran :) onnea sullekin matkaan, sinä tarvitset sitä enemmän kuin minä

Vierailija
70/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kanssa samaa mieltä.

Olin huolissani tammikuussa kun kiinalaisten vaan annettiin matkustella ympäri maailmaa.

Silloin oltaisi päästy pienemmillä vahingoilla kun kiinalaisia ei olisi päästetty muihin maihin

Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.

Eivät kuulu ns. riskiryhmään.

Oletteko muut huomanneet samaa?

Olen. Kaupassa nähnyt näitä hentoja, täriseviä pieniä maskinaamaisia keski-ikäisiä naisia tai toinen tyyppi on maskinaamainen South Parkin hahmo Kennyksi pukeutunut keski-ikäinen nainen. Pahimman hysterian aikana ei naisia kaupoissa näkynyt joten siellä oli lähinnä isiä lasten kanssa. Tämä korona on naisten hysteriasairaus.

Höpöpönpöpön. Pahin, mihin olen itse törmännyt, oli keski-ikäinen mies, joka riehui kaupassa koronasta ja omasta ainutlaatuisuudestaan. Muut ei olisi saaneet ollakaan samassa tilassa.

Vierailija
71/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään Ylen sivuilla Irja Askolan kokemus Koronan sairastumisesta. Ei nyt miltään huvilta vaikuta.

En ole ylipainoinen juoppo, niin vaikea samaistua Irjaan.

Vierailija
72/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin viihtyvän mielestä ihmisten seuraa kaipaavalla on mielenterveysongelmia ja toisinpäin. Olette te hassuja. 

Kyllä se on normaalia osata olla yksinkin. Läheisriippuvuus on raskas mielenterveysongelma ja aiheuttaa ikäviä tilanteita. Kannattaa totutella yksinoloon, ei sitä aina tarvitse olla mikään herranterttu joka ei kestä mitään epämukavaa hetkeäkään. Nykyään kaikki pyörii sairaaloisesti oman minän viihdyttämisen ja oman nautinnon ympärillä.

Väärin. Ihminen on luonnostaan "läheisriippuvainen" ja koko ihmiskunta perustuu yhteisöissä asumiselle. On erittäin luonnollista kaivata ihmisiä ympärilleen siinä missä on yhtä lailla normaalia kaivata yksinoloa.

Siltikin elämässä tulee eteen tilanteita joissa pitää pärjätä yksin ilman että kokee mielenterveytensä järkkyvän tai että jopa on valmis henkensä ja muidenkin hengen tai terveyden uhraamaan. Itseään voi kouluttaa.

Varmaan voi tulla. Esim itsellä tai perheellä syöpä tms, joka vaatii eristäytymään.

Tämä nykyinen koronatilanne ei ole sellainen.

Miksi ei? Syöpään sentään vaan kuolee itse mutta koronalla voi tappaa läheisensäkin.

Vierailija
73/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän nolla-asiantuntemuksella aloittaja tuonkin päätelmän mahtoi tehdä? Ne jotka oikeasti tietää jotain virustaudeista ja pandemioista rajoittaa elämäänsä eri tavoin ja suojaa itseään. Kannattaisiko ottaa esimerkkiä itseään viisaammilta vai anonyymeiltä netti-idiooteilta joita sattuu ärsyttämään maskinkäyttö ja nuo luulevat että solvaamalla niitä jotka käyttää siitä pääsee eroon. 

Sinun kaltaiset netin epidemia-asiantuntijat ne vasta p*rseestä ovatkin. Vaikka netti pursuaa tietoa ja "tietoa" koronasta, asiantuntijatkin ovat monesta asiasta erimielisiä. Lisäksi lääketieteen näkökulmasta on helppo vaatia viruksen torjuntaa rajuillakin toimenpiteillä, koska ei joudu miettimään rajoitustoimien yhteiskunnallisia, taloudellisia ja inhimillisiä seurauksia.

Niinkin vakavia rajoituksia kuin nakkipalkalla koronakoira haistamaan kaikki matkaajat syljestä/virtsasta ja positiiviset pakolliseen jalkapantakaranteeniin. Lähes ilmaista olisi. Ja niissä maissa joissa oli järkeviä rajoituksia meni espanjantaudin aikaan ja tämän sarsin osalta taloudessakin paremmin kuin niissä joisss ei ollut järkeviä rajoituksia.

Millä pätevyydellä esität tuollaisia väitteitä? Lähteet, joilla perustelet toimien toimivuuden? Miten sovitat jalkapannan käytön Suomen perustuslain kanssa yhteen?

Sars on vaarallisempi kuin hiv ja tämä sars2 sisältää hivpätkää ja on aivan erityisen vaarallinen virus.

Siispä perustuslain takaama oikeus turvalliseen elämään ja tartuntatautilain mukaan Minimi rajoitus matkailuun olisi pakolliset koronakoiratestit ja pakolliset jalkapantakaranteenit jotta altistumista voisi kontrolloida sen tartuttamisjakson.

Joissain maissa on maskipakko joka ei edes auta ja saa sakkoa jos poistuu karanteenista. Jalkapanta ja koronakoiratesti olisi paljon lievempi ja tehokkaampi tapa valvoa tautia.

Se että mitään ei tehtäisi olisi täysin Vastoin perustuslakia ja etenkin vastoin tartuntatautilakia.

Hysteerikko.

Kannattaa katsoa elokuva terminator. Siinäkin psykologit sun muut "ekspertit" piti sitä yhtä jamppaa seinähulluna hysteerikkona. Vaan miten kävi? :)

Vierailija
74/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28-vuotias, joten eipä juu korona niin paljoa enää huoleta, koska ikäisilläni se tuntuu olevan hyvin lievä. 🙂

En myöskään ole ikinä kuumetaudeissa, viimeksi lapsena. Saan jostain aina 3-4 vuoden välein oksennustaudin ja joskus on räkää.

Toisaalta en baareile ja on kivaa, kun ei tartte juosta pitkin kaupunkia luennoilla, toimistolla ja kavereita näkemässä. Näiltä osin tilanne ei ole palautunut alkuvuoden tilanteeseen.

Käyn kuitenkin vaikka kahvilassa joskus, uimahallissa ja olin Korkeasaaren kissojen yössä tungeksimassa.

Vierailija
75/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.

Eivät kuulu ns. riskiryhmään.

Oletteko muut huomanneet samaa?

Tai ovat ylipainoisia.

Suomalaisilla on siinä tapauksessa helvetin suuri syy pelätä.

Vierailija
76/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hysteerikko.

Kannattaa katsoa elokuva terminator. Siinäkin psykologit sun muut "ekspertit" piti sitä yhtä jamppaa seinähulluna hysteerikkona. Vaan miten kävi? :)

Et ol v**tu tosissas.

Meillä on kaikki Suomessa hyvin, vaikka tapauksia on. Ihmiset sairastaa kotona, kuolleisuus ei kovaa.

Joten ihan rauhassa nyt.

Vierailija
77/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap, ei tapa mutta tauti voi olla vakava silti, ja siitä parantuminen kestää kauan.

Ei ole järin mukavaa olla kuukausitolkulla pois työstä tai koulusta tai harjoitteluista ja harrastuksista.

Tulehdustauti rasittaa kaikilla elimistöä, olipa mikä tulehdus hyvänsä.

Vierailija
78/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testikapasiteetti on nyt noin 10-kertainen kevääseen nähden, eli karkeasti ottaen tartuntaluvuista pitää pudottaa nolla pois, jotta saadaan vertailukelpoisia lukuja. Olemme siis toisen aallon ihan alkuvaiheessa. Parin kuukauden kuluttua tartuntoja voi olla 40-kertainen määrä nykyhetkeen verrattuna ja silloin riskiryhmäläiset ovat taas vaarassa.

Vierailija
79/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pääse työterveyteen, jos on yhtään hengitystietoireita. Ilmeisen hysteerisiä lääkärit ja hoitajat työterveydessä 🙄

Vierailija
80/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan elämää ja ajattelen siksi täysin päinvastaisella tavalla. Tuttavapiirissä kuoli vähän yli 40-vuotias perheenäiti nopeasti edenneeseen suolistosyöpään. Elinaikaa luvattiin puoli vuotta, mutta muutoin terve ja hyväkuntoinen keho jaksoi vielä reilun vuoden ja tähän lukeutui onneksi varsin hyvääkin aikaa. 

Ymmärrys siitä, että kehossani voi nyt jossakin piilossa kasvaa joku syöpä, tai voin huomenna työmatkalla jäädä auton alle suojatiellä ja saada aivovamman, saa minut elämään ihan jokaisen hetken. Kukaan ei lupaa minulle sitä, että elämällä PARI VUOTTA hissutteluelämää koronan vuoksi saan varmasti vielä 40 tervettä vuotta. Ihmisinä me kaikki ollaan toki erilaisia, mutta minulle sosiaaliset verkostot ovat tärkeitä. Harrastukseni ovat sosiaalisia (ryhmäliikunta, kuoro, erilaiset käsitöiden menetelmäkurssit) ja mieluisat tavat viettää vapaa-aikaa ovat sosiaalisia. 

Jos tuttavasi olisi sairastellut koronaa viimeisen elinvuotensa niin se ei olisi varmaankaan ollut varsin hyvää aikaa. Itsekin tiedostan että saatan kuolla parin vuoden sisällä, ilman koronaakin. Siksi en aio siitä ottaa enää lisäriskiä. Minulla on vielä paljon tekemättömiä asioita jotka pitää saattaa loppuun ennen kuolemaa.

Itse osallistun ryhmiini zoomin välityksellä, minulla on myös paljon harrastuksia. Kuoro kuulostaa aika riskaabelilta, itse musisoin yksin tällä hetkellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän