Rehellisesti: vaikka korona leviää, se ei enää tapa, enkä jaksa pelätä
Juu juu tiedän, että takeita viruksen mutaatiosta vähemmän tappavaksi ei ole.
Silti jotakin on nyt Euroopassa ainakin toisin, kun tartuntaluvut vastaavat kevään huippulukuja mutta ruumisrekkoja ja tehohoidon kaaosta ei näy missään.
Ehkä korona leviää nyt nuorempien keskuudessa, ehkä sitä osataan hoitaa paremmin ja varhaisemmassa vaiheessa, ehkä jotain muuta.
Mutta ihan rehellisesti puhuen en jaksa itse enää elää koronan pelossa, kun alkaa näyttää todennäköisemmältä että jään auton alle kuin että vammautuisin tai menehtyisin koronaan.
Pesen käsiä ja pysyn sairaana kotona (plus käyn testeissä), mutta siihen se saa nyt jäädä. Missään baareissa tms. nyt en käy muutenkaan, niin niitä ei tarvitse pelätäkään.
Alkaa olla omalle (mielen)terveydelle enemmän haitallista vältellä vaikka uimahallia, kirjastoa, kavereiden näkemistä, ravintolaillallisia tai teatterissa käymistä, kun elämä on samaa harmaata yksin nyhjäämistä päivästä toiseen. Kevät meni vielä ihan helposti, mutta miksi nyt pitäisi jatkaa?
Ja kyllä, olen riskiryhmäläinen mutta olenkin jo kauan sitten tehnyt sovinnon sairauteni kanssa ja ymmärtänyt, että elämä on tässä ja nyt ja huomenna kaikki voi olla toisin, joten jokaisesta päivästä pitäisi nauttia kuin se olisi viimeinen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samaa mieltä.
Olin huolissani tammikuussa kun kiinalaisten vaan annettiin matkustella ympäri maailmaa.
Silloin oltaisi päästy pienemmillä vahingoilla kun kiinalaisia ei olisi päästetty muihin maihin
Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.
Eivät kuulu ns. riskiryhmään.Oletteko muut huomanneet samaa?
Olen huomannut omasta tuttavapiiristäni, että jokainen joka vähättelee koronan riskejä ja elää kuin pandemiaa ei olisi, on mieleltänsä epävakainen ja omaa epätervettä itsekkyyttä, joka heijastuu ongelmina muutenkin ihmissuhteissa. Yleensä joku läheinen kuuluu riskiryhmään, mutta se ei sitten oikein kiinnosta.
Samoja havaintoja, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos se ilmojen kylmetessä ja vastustuskyvyn heiketessä käyttäytyykin eri tavalla ja ei olekaan enää niin vaaraton. Eikös siitä alussa sanottu sitäkin, että sauna auttaa. Saattoi olla jotain perää, kun nyt kesällä ei ole olout niin ärhäkkä. Liikaa jossittelua, että uskaltaisi varomattomaksi alkaa.
Eikös se sarsvirus kuollut kuumassa eikä kylmässä.
Eli sauna ja kuuma höyrysauna varsinkin. Ja jos joku thl sanol ettei sauna auta, niin silloin se auttaa 110% varmuudella.Ja sitten vielä se että ei ne kuolemat kerro vaikka 10% kuoleekin noin. Vaan se että se vammauttaa 60% tai yli. Kookleta vaikka saksalaiskardiologien tutkimus lievistäkin tapauksista. Rajat on rakkautta järkevästi toteutettuna.
Miksi mun pitää googlettaa? Mä suhtauden koronaan yhtä vakavasti kuin työttömyyteen. Ja kyllä siitä saunasta puhuttiin koronan alkuaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei tiedetä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia. Varsinkin lasten puolesta huolettaa, heillä on koko elämä edessä. Tässä yksi mistä tänään uutisoitiin:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b38b2fc5-6d72-4d8c-a3c4-7b665c2e…
Herää myöskin kysymys, mitä tämä aihettaa tulevaisuudessa syntyville lapsille, joiden vanhemmilla on ollut korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millähän nolla-asiantuntemuksella aloittaja tuonkin päätelmän mahtoi tehdä? Ne jotka oikeasti tietää jotain virustaudeista ja pandemioista rajoittaa elämäänsä eri tavoin ja suojaa itseään. Kannattaisiko ottaa esimerkkiä itseään viisaammilta vai anonyymeiltä netti-idiooteilta joita sattuu ärsyttämään maskinkäyttö ja nuo luulevat että solvaamalla niitä jotka käyttää siitä pääsee eroon.
Sinun kaltaiset netin epidemia-asiantuntijat ne vasta p*rseestä ovatkin. Vaikka netti pursuaa tietoa ja "tietoa" koronasta, asiantuntijatkin ovat monesta asiasta erimielisiä. Lisäksi lääketieteen näkökulmasta on helppo vaatia viruksen torjuntaa rajuillakin toimenpiteillä, koska ei joudu miettimään rajoitustoimien yhteiskunnallisia, taloudellisia ja inhimillisiä seurauksia.
Niinkin vakavia rajoituksia kuin nakkipalkalla koronakoira haistamaan kaikki matkaajat syljestä/virtsasta ja positiiviset pakolliseen jalkapantakaranteeniin. Lähes ilmaista olisi. Ja niissä maissa joissa oli järkeviä rajoituksia meni espanjantaudin aikaan ja tämän sarsin osalta taloudessakin paremmin kuin niissä joisss ei ollut järkeviä rajoituksia.
Millä pätevyydellä esität tuollaisia väitteitä? Lähteet, joilla perustelet toimien toimivuuden? Miten sovitat jalkapannan käytön Suomen perustuslain kanssa yhteen?
Sars on vaarallisempi kuin hiv ja tämä sars2 sisältää hivpätkää ja on aivan erityisen vaarallinen virus.
Siispä perustuslain takaama oikeus turvalliseen elämään ja tartuntatautilain mukaan Minimi rajoitus matkailuun olisi pakolliset koronakoiratestit ja pakolliset jalkapantakaranteenit jotta altistumista voisi kontrolloida sen tartuttamisjakson.
Eli se olisi vähintä mitä voisi tehdä.
Joissain maissa on maskipakko joka ei edes auta ja saa sakkoa jos poistuu karanteenista. Jalkapanta ja koronakoiratesti olisi paljon lievempi ja tehokkaampi tapa valvoa tautia.Se että mitään ei tehtäisi olisi täysin Vastoin perustuslakia ja etenkin vastoin tartuntatautilakia.
Hysteerikko.
Kannattaa katsoa elokuva terminator. Siinäkin psykologit sun muut "ekspertit" piti sitä yhtä jamppaa seinähulluna hysteerikkona. Vaan miten kävi? :)
Osaatko erottaa fiktiivisen elokuvan ja todellisen elämän toisistaan?
Osaako edes isopalkkaiset taitavat thl lekurit erottaa sarsin nuhasta?
Koulutettu koira osaa, NAKKIPALKALLA :)
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen nainen, 52 vuotta. Olen ollut erittäin varovainen ja aion edelleen olla, yksi syy on se, että haluan edelleen pystyä käymään yli 80-vuotiaan äitini luona ilman suurta pelkoa, että tartuttaisin hänet. Ap voi tietenkin ottaa itsensä suhteen riskejä, mutta samalla hän riskeeraa muut, koska voi olla oireeton viruslinko.
Olen sua vanhempi, mutta muutoin sama tilanne eli haluan käydä ilman huolta tapaamassa iäkkäitä vanhempiani. On parempi, että minä käyn siellä kuin että vaihtuva porukka kotihoidon ja kotipalvelun ihmisiä kävisi siellä. Mulle tämä ei ole ongelma, koska ei ole muutenkaan enää vuosikymmeniin kuulunut huvituksiini asiat ja paikat, joissa koronavirus tuntuu nyt leviävän. Etätyö ja rauhallinen kotielämä ulkoiluineen riitti mulle jo ennen pandemiaakin, joten riittää ihan hyvin nytkin. Mulla on muutaman ihmisen kanssa "koronakupla" eli elämme samalla tavalla ja siten voimme tavata toisiamme.
Ymmärrän silti niitä, jotka joutuvat päivittäin altistamaan itsensä koronavirukselle joukkoliikennevälineissä ja työpaikoilla. Kun virukselta ei voi suojautua, on vain hyväksyttävä, että tartunta tulee, jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin huolissani tammikuussa kun kiinalaisten vaan annettiin matkustella ympäri maailmaa.
Silloin oltaisi päästy pienemmillä vahingoilla kun kiinalaisia ei olisi päästetty muihin maihin
Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.
Olen huomannut omasta tuttavapiiristäni, että jokainen joka vähättelee koronan riskejä ja elää kuin pandemiaa ei olisi, on mieleltänsä epävakainen ja omaa epätervettä itsekkyyttä, joka heijastuu ongelmina muutenkin ihmissuhteissa. Yleensä joku läheinen kuuluu riskiryhmään, mutta se ei sitten oikein kiinnosta.
Myös mitä alempi koulutus ja sivistys sitä heikompi kyky ymmärtää. Halu ja resurssit oppia uusia asioita olemattomat.
Siitä fatalistinen "Antaa mennä" -asenne.
Vierailija kirjoitti:
Koronalla on kyllä huolestuttavan paljon noita jälkitauteja tämänhetkisen tiedon perusteella. Kaikkea mahdollista sydänlihastulehduksesta keuhkojen pysyvään arpeutumiseen. Ja ilmeisesti osalla ihmisistä laukaisee jonkun piilevänä/perimässä olevan autoimmuunisairauden. En ymmärrä miksi ihmiset tarkoituksella haluavat levittää tätä virusta kun pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Ajan kuluessa tutkimustieto kyllä karttuu ja osataan hoitaa paremmin.
Influenssastakin voi saada sydänlihastulehduksen jälkitautina. Silti kukaan ei ole hysteerinen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös mitä alempi koulutus ja sivistys sitä heikompi kyky ymmärtää. Halu ja resurssit oppia uusia asioita olemattomat.
Siitä fatalistinen "Antaa mennä" -asenne.
Jaahas. Itselläni on tohtorintutkinnon ansiosta kyky ymmärtää tilastoja ja todennäköisyyksiä sekä tarkastella ilmiöitä laajalti eri elämänalueiden kannalta. Ja siksi en ole koronasta sen enempää huolissani kuin auton alle jäämisestä (joskin jälkimmäinen on todennäköisempää) - noudatan suosituksia ja käytän järkeä mutta hyväksyn, että kotiovesta ulos astuessani asetan itseni alttiiksi riskeille, joita en voi välttää 100-prosenttisesti omalla käytökselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronalla on kyllä huolestuttavan paljon noita jälkitauteja tämänhetkisen tiedon perusteella. Kaikkea mahdollista sydänlihastulehduksesta keuhkojen pysyvään arpeutumiseen. Ja ilmeisesti osalla ihmisistä laukaisee jonkun piilevänä/perimässä olevan autoimmuunisairauden. En ymmärrä miksi ihmiset tarkoituksella haluavat levittää tätä virusta kun pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Ajan kuluessa tutkimustieto kyllä karttuu ja osataan hoitaa paremmin.
Influenssastakin voi saada sydänlihastulehduksen jälkitautina. Silti kukaan ei ole hysteerinen siitä.
Influenssaan meidät riskiryhmät voidaan rokottaa. Siinä on jo iso ero. Sen lisäksi väestöllä on aina immuniteettia sitä vastaan koska niin monet ovat jo sen sairastaneet. Koronaa vastaan massaimmuniteettia ei ole ja talous ei todellakaan kestä sitä että kaikki sairastuvat yhtä aikaa, puhumattakaan siitä että miten terveydenhuolto kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei tiedetä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia. Varsinkin lasten puolesta huolettaa, heillä on koko elämä edessä. Tässä yksi mistä tänään uutisoitiin:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b38b2fc5-6d72-4d8c-a3c4-7b665c2e…
Herää myöskin kysymys, mitä tämä aihettaa tulevaisuudessa syntyville lapsille, joiden vanhemmilla on ollut korona.
Niinpä. Esimerkiksi raskausaikana sairastettu vihurirokko on sikiölle vaarallinen. Entäs korona?
Olin hysteerinen vain maaliskuussa, kun odottelin maaliskuun lopulla olevaa leikkausta ja pelkäsin joko itse saavani tartunnan tai että kirurgit sairastuu ja leikkaus perutaan. Leikkauksesta toettuani ja ensimmäisen aallon mentyä ohi olen ottanut rennommin. Mutta vietän melko epäsosiaalista elämää, käyn töissä ja kaupassa ja siihenpä se melkein jääkin. Ystäviä ei ole ja sukulaisia näen harvakseltaan. Liikun omalla autolla, joten en kauheasti pelkää saavani tartuntaa tai tartuttavani muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä fatalistinen "Antaa mennä" -asenne.Jaahas. Itselläni on tohtorintutkinnon ansiosta kyky ymmärtää tilastoja ja todennäköisyyksiä sekä tarkastella ilmiöitä laajalti eri elämänalueiden kannalta. Ja siksi en ole koronasta sen enempää huolissani kuin auton alle jäämisestä (joskin jälkimmäinen on todennäköisempää) - noudatan suosituksia ja käytän järkeä mutta hyväksyn, että kotiovesta ulos astuessani asetan itseni alttiiksi riskeille, joita en voi välttää 100-prosenttisesti omalla käytökselläni.
Taitaa olla elämämkoulun tohtorinhattu. Oikea tohtori ymmärtää, että voi toiminnallaan vaarantaa myös muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan kaikki jälkiseuraukset eivät ole vielä tiedossa. On ollut viitteitä mm. aivomuutoksista ja pysyvistä, elinikäisistä vammoista keuhkoissa. Itse ainakin vältän koronaa viimeiseen asti, koska kyllä turvatoimien noudattaminen on todella helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan influenssarokotteen, niin ei tarvitse olla hysteerinen. Koronaan ei ole rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä fatalistinen "Antaa mennä" -asenne.Jaahas. Itselläni on tohtorintutkinnon ansiosta kyky ymmärtää tilastoja ja todennäköisyyksiä sekä tarkastella ilmiöitä laajalti eri elämänalueiden kannalta. Ja siksi en ole koronasta sen enempää huolissani kuin auton alle jäämisestä (joskin jälkimmäinen on todennäköisempää) - noudatan suosituksia ja käytän järkeä mutta hyväksyn, että kotiovesta ulos astuessani asetan itseni alttiiksi riskeille, joita en voi välttää 100-prosenttisesti omalla käytökselläni.
Taitaa olla elämämkoulun tohtorinhattu. Oikea tohtori ymmärtää, että voi toiminnallaan vaarantaa myös muut.
Yksioikoinen puusilmäisyys, mustavalkoisuus ja suhteellisuudentajun puute ei kerro suuresta älykkyydestä ainakaan. Siihen vielä pakkomielteinen huolissaanolo ja olet todellakin ei kiinnostavaa keskusteluseuraa.
Eri
Olen täällä kuvattu jo reippaasti yli keski-ikäinen maskinaamainen matami.
Maaliskuusta lähes kokonaan omaehtoisessa eristyksessä jolle ei loppua näy. Onneksi en ole sosiaalinen yksilö päinvastoin. Olen koronahysteerikko parhaasta päästä. Olen myös joka talvinen influenssahysteerikko.
Puolisolleni korona olisi varma kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varsinaisesti tähänkään mennessä ole tappanut kuin niitä jotka kuolisi johonkin muuhun kausiflunssaan. Koko yli 300 ihmisen poppoosta ehkä 20 on sellaisia jotka olisi normioloissa kuollut tai sitten ei. Todennäköisesti ei. Mutta silti lukumäärältään mahtuu siihen porukkaan nekin mitkä vuosittain kuolee ns. boxin ulkopuolelta.
Ei pidä paikkaansa. Vaikka näin olisi, se ei poistaisi turhien kuolemien hirvittävyyttä. Ja kun siihen influenssaan edelleen on rokote ja koronaan ei. Mikä on kausiflunssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhdistät koronan pelon hysteriaan? Pelkään koronaa, mutten ole hysteerinen, enkä esim.mieti asiaa kovin usein. On fakta, etten pysty tekemään fyysistä työtäni enää, jos sattuisi huono tuuri ja tulisi esim.sydänongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään koronaa pelkää, ja pyrin elämään varovaisen normaalisti. Mitään ylimääräistä väkijoukossa hengailua en harrasta, tyyliin ostokset hoidan nopeasti ja pois, mutta en myöskään säiky jokaista vastaantulijaa. Kirjastossa jne käyn, baareissa en, mutta harvoin niissä kävin koronaa ennenkään. Ruokaa tulee useammin haettua kotiin, mutta olen ravintoloissa käynyt syömässä myös.
Pitkäaikaisvaikutuksia hieman mietin, minulla on muutama koronan läpikäynyt tuttava, joilla toipuminen on ollut hidasta vaikka itse tauti oli ihan tavallisen flunssan kaltainen. Se hieman pelottaa, jos toimintakyky menee kuukausiksi. Tässä on kuitenkin perhe huolehdittavana. Eli tieten tahtoen en koronaa tosiaankaan halua, itselle tai perheenjäsenille.
Sama. Kerran olen todistettavasti ollut influenssassa ja siitä toivuin puolikuntoisena yli kuukauden. Mitä olen ymmärtänyt, koronassa voi mennä melko lievänkin taudin jälkeen monta kuukautta. Ei oikein toimi, kolme lasta hoidettavana emmekä molemmat voi jäädä kotiin pitkiksi ajoiksi.
Siksi olen mieluummin vähän liian varovainen tämän kanssa.