Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti: vaikka korona leviää, se ei enää tapa, enkä jaksa pelätä

Vierailija
13.09.2020 |

Juu juu tiedän, että takeita viruksen mutaatiosta vähemmän tappavaksi ei ole.

Silti jotakin on nyt Euroopassa ainakin toisin, kun tartuntaluvut vastaavat kevään huippulukuja mutta ruumisrekkoja ja tehohoidon kaaosta ei näy missään.

Ehkä korona leviää nyt nuorempien keskuudessa, ehkä sitä osataan hoitaa paremmin ja varhaisemmassa vaiheessa, ehkä jotain muuta.

Mutta ihan rehellisesti puhuen en jaksa itse enää elää koronan pelossa, kun alkaa näyttää todennäköisemmältä että jään auton alle kuin että vammautuisin tai menehtyisin koronaan.

Pesen käsiä ja pysyn sairaana kotona (plus käyn testeissä), mutta siihen se saa nyt jäädä. Missään baareissa tms. nyt en käy muutenkaan, niin niitä ei tarvitse pelätäkään.

Alkaa olla omalle (mielen)terveydelle enemmän haitallista vältellä vaikka uimahallia, kirjastoa, kavereiden näkemistä, ravintolaillallisia tai teatterissa käymistä, kun elämä on samaa harmaata yksin nyhjäämistä päivästä toiseen. Kevät meni vielä ihan helposti, mutta miksi nyt pitäisi jatkaa?

Ja kyllä, olen riskiryhmäläinen mutta olenkin jo kauan sitten tehnyt sovinnon sairauteni kanssa ja ymmärtänyt, että elämä on tässä ja nyt ja huomenna kaikki voi olla toisin, joten jokaisesta päivästä pitäisi nauttia kuin se olisi viimeinen.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän nolla-asiantuntemuksella aloittaja tuonkin päätelmän mahtoi tehdä? Ne jotka oikeasti tietää jotain virustaudeista ja pandemioista rajoittaa elämäänsä eri tavoin ja suojaa itseään. Kannattaisiko ottaa esimerkkiä itseään viisaammilta vai anonyymeiltä netti-idiooteilta joita sattuu ärsyttämään maskinkäyttö ja nuo luulevat että solvaamalla niitä jotka käyttää siitä pääsee eroon. 

Sinun kaltaiset netin epidemia-asiantuntijat ne vasta p*rseestä ovatkin. Vaikka netti pursuaa tietoa ja "tietoa" koronasta, asiantuntijatkin ovat monesta asiasta erimielisiä. Lisäksi lääketieteen näkökulmasta on helppo vaatia viruksen torjuntaa rajuillakin toimenpiteillä, koska ei joudu miettimään rajoitustoimien yhteiskunnallisia, taloudellisia ja inhimillisiä seurauksia.

Niinkin vakavia rajoituksia kuin nakkipalkalla koronakoira haistamaan kaikki matkaajat syljestä/virtsasta ja positiiviset pakolliseen jalkapantakaranteeniin. Lähes ilmaista olisi. Ja niissä maissa joissa oli järkeviä rajoituksia meni espanjantaudin aikaan ja tämän sarsin osalta taloudessakin paremmin kuin niissä joisss ei ollut järkeviä rajoituksia.

Vierailija
42/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli tutkittu ja todettu, että paremmin koulutetut käyttävät maskeja useammin ja myös huolellisemmin kuin vähemmän koulutetut.

En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta jos vertaa kommenttien tasoa, puolesta/vastaan, päädyn samalle kannalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona ei tule olemaan kohtuuttoman tappava kunhan keski-ikäisten ja sitä vanhempien samaan aikaan sairastavien määrä pysyy pienenä. Heistä moni kuitenkin kaipaa jonkinlaista sairaalahoitoa selviytyäkseen. Tilanne pysyy siedettävänä sairaaloiden kapasiteetin riittäessä, kapasiteetin loppuessa kuolleisuus nousee nopeasti ja jyrkästi Italian kevään tapahtumien malliin. Tätä puolta ei pitäisi unohtaa.

Keväällä suurin ikäryhmä koronaviruksen saaneista oli pitkään 50-59-vuotiaat. Nyt on 20-29-vuotiaat ja 30-39-vuotiaat menneet jo kirkkaasti ohi. Nuoremmilla on vähemmän erilaisia perussairauksia kuten sydän- ja verisuonisairauksia, 2-tyypin diabetesta jne, mutta ikäryhmässä 50-59 v niitä alkaa jo olla. Ei siis ole mitenkään erikoista, että sairaalaan joutuneiden määrä on pienempi kuin keväällä. 

Vierailija
44/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se ilmojen kylmetessä ja vastustuskyvyn heiketessä käyttäytyykin eri tavalla ja ei olekaan enää niin vaaraton. Eikös siitä alussa sanottu sitäkin, että sauna auttaa. Saattoi olla jotain perää, kun nyt kesällä ei ole olout niin ärhäkkä. Liikaa jossittelua, että uskaltaisi varomattomaksi alkaa.

Vierailija
45/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pelännyt missään vaiheessa. Töissä on pitänyt käydä koko ajan ja kuljen julkisilla. Kaupassa on pitänyt käydä, se ei muutu koskaan ja ei ole varaa tilata kotiin ruokakassia (miksi edes tilaisin, kun joudun kodista kuitenkin poistumaan). En ole koskaan ollut sellainen joka käy ravintoloissa minkään takia, en käy konserteissa, en muissakaan tapahtumissa, en matkustele muualla kuin kotimaassa, joten helposti on välttynyt suuremmilta ihmisjoukoilta. 

Olen kyllä korona-aikana tavannut sukulaisia muualla Suomessa, tavannut vanhempiani (alle 70v.) ja lastani joka viikko, käynyt treffeillä useamman kerran, pyörinyt kirppiksillä ja kauppakeskuksissa, jne... En käytä maskia, enkä lotraa käsidesin kanssa turhaan. Tarvittaessa pesen kädet.

Ei vaan ole korona tarttunut näin toimiessa (en ole muutenkaan ollut sairaana), ellei ole ollut täysin oireeton. Töissä ei myöskään ole ollut kellään koronaa ja siellä kuitenkin on muutama sata ihmistä päivittäin ja välillä hyvinkin lähekkäin ollaan tekemässä työtä ja kahvilla istutaan vieri vieressä. Eikä kukaan muukaan tuntemani henkilö ole sairastanut koronaa, vaikka hekin ovat eläneet suht normaalia elämää, eli ei eristäytymistä, ei maskeja, ei kauppojen välttelyä, ymv. Ei korona nyt sitten kovin helposti näytä tarttuvan, vaan ilmeisesti joillakin on vaan "huono tuuri" ja toki minulle voi joku päivä osua yhtä huono tuuri. Sitä odotellessa...

Vierailija
46/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.

Ei pidä paikkaansa minun kohdalla. Olen yrittänyt mässäillä mielessäni tällä koronalla ja saada itseni pelkäämään sitä. Mutta ei, en pelkää.

Minun psyyke vain kestää tällaisen ihmiskunnan "uhan". Ehkä tämä on sitä tervettä maalaisjärkeä.

Eiköhän siitäkin voisi sanoa että on mielenterveysongelma jos ei tunne pelkoa vaarallisessa tilanteessa eikä ymmärrä riskejä.

Itsekään en pelkää vaan nautin elämästäni näin, yksin tapaamatta muita. Jonkun mielestä olen hysteerinen mutta en itse tunne oloani hysteeriseksi vaan ihan rauhalliseksi ja haluan ottaa varman päälle. Minun psyyke kestää yksinolon, sinun ei, turha kai tässä on alkaa miettimään että jompikumpi meistä on mielenvikainen tai epävakaa vaikka omasta mielestäni on todella heikkoa ja epävakaata jos ei kestä muutamaa vuotta elää hissukseen ilman teattereita ja sosialisointeja.

Olen sairastellut vakavia tauteja mm. syövän ja olen silloinkin ollut vuosia yksin niin ei tämä edes tunnu pahalle eristäytyä kun voi kuitenkin tehdä kaikkea kun on suht hyväkuntoinen. 

On tuokin tapa asettaa itsensä jalustalle.

Itse rakastan elämää ja elämäni ihmisiä. "Pari vuotta yksin hissukseen" olisi paljon koronaa pahempi painajainen. Täällä eletään vain kerran ja kyllä siitä pitää ottaa kaikki irti.

Minäkin rakastan elämää ja aion ottaa siitä kaiken irti. Tiedän miten helposti sen elämän menettää, ati fyysisen terveytensä. Siksi en aio ottaa koronaa itselleni tai sen jälkisairauksia :)

Pari vuotta on tosi lyhyt aika ja se hurahtaa nopeasti jos sen jälkeen on esim. 40 vuotta aikaa vielä elää sosiaalisesti menevämpänä ja nauttia elämästä silloin. Jos sinä olet valmis menemään multiin kahden vuoden vuoksi tai uhraamaan jopa läheisesi niin ei kuulosta minun korviin että rakastat elämää kovinkaan paljon tai läheisiäsi.

Vierailija
47/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän nolla-asiantuntemuksella aloittaja tuonkin päätelmän mahtoi tehdä? Ne jotka oikeasti tietää jotain virustaudeista ja pandemioista rajoittaa elämäänsä eri tavoin ja suojaa itseään. Kannattaisiko ottaa esimerkkiä itseään viisaammilta vai anonyymeiltä netti-idiooteilta joita sattuu ärsyttämään maskinkäyttö ja nuo luulevat että solvaamalla niitä jotka käyttää siitä pääsee eroon. 

Sinun kaltaiset netin epidemia-asiantuntijat ne vasta p*rseestä ovatkin. Vaikka netti pursuaa tietoa ja "tietoa" koronasta, asiantuntijatkin ovat monesta asiasta erimielisiä. Lisäksi lääketieteen näkökulmasta on helppo vaatia viruksen torjuntaa rajuillakin toimenpiteillä, koska ei joudu miettimään rajoitustoimien yhteiskunnallisia, taloudellisia ja inhimillisiä seurauksia.

Niinkin vakavia rajoituksia kuin nakkipalkalla koronakoira haistamaan kaikki matkaajat syljestä/virtsasta ja positiiviset pakolliseen jalkapantakaranteeniin. Lähes ilmaista olisi. Ja niissä maissa joissa oli järkeviä rajoituksia meni espanjantaudin aikaan ja tämän sarsin osalta taloudessakin paremmin kuin niissä joisss ei ollut järkeviä rajoituksia.

Millä pätevyydellä esität tuollaisia väitteitä? Lähteet, joilla perustelet toimien toimivuuden? Miten sovitat jalkapannan käytön Suomen perustuslain kanssa yhteen?

Vierailija
48/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei koronalla ole nuorille vakavia pitkäaikaisvaikutuksia?

Kukaan ei malta toipua kunnolla. Hirveä haloo kun ei toivukaan kahdessa viikossa niin kuin tavallisesti. Minulla meni 3kk aikaa ennen kuin saatoin määritellä itseni terveeksi. Alkakaa huolestua vasta 4kk taudin jälkeen tai 6kk, mutta todellakaan täällä ei ole kukaan ollut vielä niin pitkään toipilas että voisi sanoa mitään.

Eikö muuten mykoplasma voi olla myös sellainen, jota podetaan todella pitkään? Siihenhän on monen urheilijan ura tyssännyt, kun yhden bakteerin kanssa on joutunut taistelemaan jopa vuodenkin yhtä soittoa.

Olen astmaatikko ja sairastin mykoplasmaa neljä kuukautta. Jossain vaiheessa ajattelin että tästä ei enää selviä, yskä ja hengenahdistus + veren yskiminen oli niin hirveetä.

En todellakaan halua koronaa, en ole käynyt baarissa, uimahalleissa, museoissa yms puoleen vuoteen. Kaupassa, kirjastossa jne käyn vain hyvin nopeasti. Olen nähnyt vain muutamaa ihmistä sisätiloissa.

Vierailija
49/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei koronalla ole nuorille vakavia pitkäaikaisvaikutuksia?

:,D

Vierailija
50/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se ilmojen kylmetessä ja vastustuskyvyn heiketessä käyttäytyykin eri tavalla ja ei olekaan enää niin vaaraton. Eikös siitä alussa sanottu sitäkin, että sauna auttaa. Saattoi olla jotain perää, kun nyt kesällä ei ole olout niin ärhäkkä. Liikaa jossittelua, että uskaltaisi varomattomaksi alkaa.

Eikös se sarsvirus kuollut kuumassa eikä kylmässä.

Eli sauna ja kuuma höyrysauna varsinkin. Ja jos joku thl sanol ettei sauna auta, niin silloin se auttaa 110% varmuudella.

Ja sitten vielä se että ei ne kuolemat kerro vaikka 10% kuoleekin noin. Vaan se että se vammauttaa 60% tai yli. Kookleta vaikka saksalaiskardiologien tutkimus lievistäkin tapauksista. Rajat on rakkautta järkevästi toteutettuna.

Vierailija
51/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei jaksa enää pelätä, keväällä pelkäsin ihan kunnolla, mutta nyt on ihanan seesteistä, koronatartuntoja niin vähän, ettei jaksa edes joka päivä tilannetta seurata, just mietin että jos alkais tekemään niin, että vaikka kerran viikossa vilkaisis.

Rajat aukeaa ja lasten testausta on höllennetty.

Osa ihmisistä tietenkin pelkää ja tulee aina pelkäämään, mutta ei yhteiskunta heidän ympärillään pyöri, he voivat eristäytyä jotka kokevat olevansa riskiryhmää ja pelkäävät kuolemaa, osa voi eristäytyä kun pelkäävät saavansa pitkäaikaissairauksia koronan vuoksi, se on ihan täysin vapaavalintaista.

Ne jotka eivät pelkää saavat elää, tulla ja mennä ja nähdä ihmisiä ja käydä tapahtumissa, kuten ennenkin.

Vierailija
52/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla. Juuri viime viikonloppuna olin baarissa. Tanssilattialla ja tiskillä ei kyllä turvaväleistä huolehdittu. Yhtä täyttä oli kuin ennen koronaa. Elokuussa olin Viron risteilyllä. Muutenkin liikun työn puolesta ihmisten parissa joten tuntuisi hassulta elää vapaa-ajalla eristyksissä. Julkisissa käytän maskia kun kerran suositus on. Mutta asenteeni on lähinnä se, että tulisi jo se korona niin voisi sairastaa alta pois.

Juuri siksi sinun pitää rajoittaa kontakteja jos niitä tulee töissäkin joka tapauksessa. Mieti itse millainen koronalinkosupertartuttaja pahimmillaan olet. Ja mieti asiaa myös työnantajasi näkökulmasta...

Vierailija
53/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.

Ei pidä paikkaansa minun kohdalla. Olen yrittänyt mässäillä mielessäni tällä koronalla ja saada itseni pelkäämään sitä. Mutta ei, en pelkää.

Minun psyyke vain kestää tällaisen ihmiskunnan "uhan". Ehkä tämä on sitä tervettä maalaisjärkeä.

Eiköhän siitäkin voisi sanoa että on mielenterveysongelma jos ei tunne pelkoa vaarallisessa tilanteessa eikä ymmärrä riskejä.

Itsekään en pelkää vaan nautin elämästäni näin, yksin tapaamatta muita. Jonkun mielestä olen hysteerinen mutta en itse tunne oloani hysteeriseksi vaan ihan rauhalliseksi ja haluan ottaa varman päälle. Minun psyyke kestää yksinolon, sinun ei, turha kai tässä on alkaa miettimään että jompikumpi meistä on mielenvikainen tai epävakaa vaikka omasta mielestäni on todella heikkoa ja epävakaata jos ei kestä muutamaa vuotta elää hissukseen ilman teattereita ja sosialisointeja.

Olen sairastellut vakavia tauteja mm. syövän ja olen silloinkin ollut vuosia yksin niin ei tämä edes tunnu pahalle eristäytyä kun voi kuitenkin tehdä kaikkea kun on suht hyväkuntoinen. 

Itse rakastan elämää ja elämäni ihmisiä. "Pari vuotta yksin hissukseen" olisi paljon koronaa pahempi painajainen. Täällä eletään vain kerran ja kyllä siitä pitää ottaa kaikki irti.

Minäkin rakastan elämää ja aion ottaa siitä kaiken irti. Tiedän miten helposti sen elämän menettää, ati fyysisen terveytensä. Siksi en aio ottaa koronaa itselleni tai sen jälkisairauksia :)

Pari vuotta on tosi lyhyt aika ja se hurahtaa nopeasti jos sen jälkeen on esim. 40 vuotta aikaa vielä elää sosiaalisesti menevämpänä ja nauttia elämästä silloin. Jos sinä olet valmis menemään multiin kahden vuoden vuoksi tai uhraamaan jopa läheisesi niin ei kuulosta minun korviin että rakastat elämää kovinkaan paljon tai läheisiäsi.

Parissa vuodessa sulla on triljoona eri mahdollisuutta kuolla johonkin muuhun kuin koronaan. Mutta ei siinä, valinnanvapaus ja sitä rataa, toivotan sinulle onnea matkaan :)

Vierailija
54/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin ajattelevat melkeinpä kaikki muutkin Vauvan ulkopuolella. Tänne on pesiytyneet kaikki hullut, joiden elämän ainoa sisältö on tammikuusta saakka ollut pandemian seuraaminen.

Ei pandemian seuraaminen tuo sisältöä elämääni. Enkä ole hullu. Enkä hysteerinen. Töissä käyn normaalisti.

Mutta en toivo sairautta, koska se voi minut tappaa, tai viedä työkyvyn lopullisesti. Toki voi olla lieväkin. Ei voi tietää. Leikin asia se ei ole.

Ap ajatelkoot mitä ajattelee, kunhan ei tartuta tautia muihin, jos sen saa. Se olisi anteeksiantamatonta.

Vierailija
55/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan on teoria :D Niin että ne kesän 20 asteen lämpötilat jotenkin mielestäsi vertautuu saunan 60-100 asteiseen lämpötilaan? Vai meinaatko että ne pari 30 asteen päivää oli ne merkitykselliset, jonka vuoksi korona ei ole tarttunut?

Mulla on ainakin asunnossa talvellakin yli 20 asteen lämpötila.

Vierailija
56/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä pätevyydellä esität tuollaisia väitteitä? Lähteet, joilla perustelet toimien toimivuuden? Miten sovitat jalkapannan käytön Suomen perustuslain kanssa yhteen?

Sars on vaarallisempi kuin hiv ja tämä sars2 sisältää hivpätkää ja on aivan erityisen vaarallinen virus.

Siispä perustuslain takaama oikeus turvalliseen elämään ja tartuntatautilain mukaan Minimi rajoitus matkailuun olisi pakolliset koronakoiratestit ja pakolliset jalkapantakaranteenit jotta altistumista voisi kontrolloida sen tartuttamisjakson.

Eli se olisi vähintä mitä voisi tehdä.

Joissain maissa on maskipakko joka ei edes auta ja saa sakkoa jos poistuu karanteenista. Jalkapanta ja koronakoiratesti olisi paljon lievempi ja tehokkaampi tapa valvoa tautia.

Se että mitään ei tehtäisi olisi täysin Vastoin perustuslakia ja etenkin vastoin tartuntatautilakia.

Vierailija
57/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin viihtyvän mielestä ihmisten seuraa kaipaavalla on mielenterveysongelmia ja toisinpäin. Olette te hassuja. 

Kyllä se on normaalia osata olla yksinkin. Läheisriippuvuus on raskas mielenterveysongelma ja aiheuttaa ikäviä tilanteita. Kannattaa totutella yksinoloon, ei sitä aina tarvitse olla mikään herranterttu joka ei kestä mitään epämukavaa hetkeäkään. Nykyään kaikki pyörii sairaaloisesti oman minän viihdyttämisen ja oman nautinnon ympärillä.

Väärin. Ihminen on luonnostaan "läheisriippuvainen" ja koko ihmiskunta perustuu yhteisöissä asumiselle. On erittäin luonnollista kaivata ihmisiä ympärilleen siinä missä on yhtä lailla normaalia kaivata yksinoloa.

Siltikin elämässä tulee eteen tilanteita joissa pitää pärjätä yksin ilman että kokee mielenterveytensä järkkyvän tai että jopa on valmis henkensä ja muidenkin hengen tai terveyden uhraamaan. Itseään voi kouluttaa.

Varmaan voi tulla. Esim itsellä tai perheellä syöpä tms, joka vaatii eristäytymään.

Tämä nykyinen koronatilanne ei ole sellainen.

Vierailija
58/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa kirjoittamaan tänne, mutta hysteerikot onkin vallanneet koko ketjun, joten ei sitten mitään.

Vierailija
59/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan elämää ja ajattelen siksi täysin päinvastaisella tavalla. Tuttavapiirissä kuoli vähän yli 40-vuotias perheenäiti nopeasti edenneeseen suolistosyöpään. Elinaikaa luvattiin puoli vuotta, mutta muutoin terve ja hyväkuntoinen keho jaksoi vielä reilun vuoden ja tähän lukeutui onneksi varsin hyvääkin aikaa. 

Ymmärrys siitä, että kehossani voi nyt jossakin piilossa kasvaa joku syöpä, tai voin huomenna työmatkalla jäädä auton alle suojatiellä ja saada aivovamman, saa minut elämään ihan jokaisen hetken. Kukaan ei lupaa minulle sitä, että elämällä PARI VUOTTA hissutteluelämää koronan vuoksi saan varmasti vielä 40 tervettä vuotta. Ihmisinä me kaikki ollaan toki erilaisia, mutta minulle sosiaaliset verkostot ovat tärkeitä. Harrastukseni ovat sosiaalisia (ryhmäliikunta, kuoro, erilaiset käsitöiden menetelmäkurssit) ja mieluisat tavat viettää vapaa-aikaa ovat sosiaalisia. 

Vierailija
60/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuraa valitettavasti.

Esimerkiksi Kaliforniassa on koko kuuman kesän jyllännyt korona hullun lailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi