Mitä ajattelet ihmisestä, joka esittää köyhää tai normaalituloista, mutta
vuositulot ovat verotietojen mukaan aivan hurjia?
Kommentit (26)
Jos ihminen esittää köyhää eli valehtelee, se on tietenkin huono homma. Itse tiedän ihmisen, joka valittelee usein rahatilannettaan, vaikka säästössä on vaikka ja kuinka eikä oikeasti ole koskaan rahasta kiinni mikään. Joskus on ketuttanut kuunnella, kun on itse pitänyt laskea kymppejä.
On eri asia olla pröystäilemättä tai tekemättä rahoistaan numeroa kuin valittaa kaiken aikaa, ettei ole rahaa mihinkään eli valehdella ja esittää, vaikka oikeasti onkin rahaa.
3
No, riippuu miten "esittää". Ihmisillä on erilaisia kulutustottumuksia ja hyvätuloinen voi olla pihi ja tarkka rahankäyttäjä. Mutta jos joku koko ajan valittaa ettei ole rahaa tms. ja oikeasti satojen tuhansien tulot, niin se on tietenkin vähän outoa.
Siinähän sitten esittää, kunhan ei yritä pummata ja kerjätä muilta rahaa, ruokaa ym. muilta.
Eli, saa esiintyä vaikka miten köyhänä, jos on siihen köyhyyteensä tyytyväinen. Eikä käytä sitä huijauskeinona muita vastaan, että muut sitten maksaisivat hänelle erilaisia hyödykkeitä, kun vaan poraa siitä köyhyydestään.
jaa mua varmaan joku saattaa pitää tuollaisena. En mainosta tuloja tai ammattiani, asutaan (pääkaupunkiseutulaisittain) halvaSa asunnossa, ajetaan halvalla autolla, keskustelen mielelläni esim kirpparilöydöistä, hyvistä kirpputoreista ja siitä että ostan vaatteet ja esim lasten urheiluvälineet kirpparilta jne. En kyllä koskaan valita huonoa rahatilannetta tms kenellekkään. Asuntojen hintoja kyllä valittelen.
sitä mä en ymmärrä miksi oletetaan että hyvätuloisen pitäis olla korvia myöten veloissaan jolloin on sitten pakko käydä töissä. Näillä kuluilla voin tehdä töitä jos huvittaa ja olla kotona lasten kanssa jos huvittaa.
Jos sossussa esittää köyhää, vaikka on satojen tonnien tulot, niin en hyväksy. Muuten minusta on ihan se ja sama, mitä ihmiset tekevät rahoilla, jotka ovat itse tienanneet. Parempi olla salavarakas kuin julkisesti asiansa sössivä sossutapaus.
Vanhempani ovat aina olleet tuollaisia. Eivät ole siis tehneet mitään numeroa melkosiesta peritystä omaisuudestaan. Ovat asuneet tavallisessa omakotitalossa, ajaneet tavallisilla autoilla (nyt niillä on Skoda Octavia) - kaikin puolin viettäneet tavanomaista, keskiluokkaista elämää. Eivät valittaneet koskaan köyhyydestä tai esittäneet köyhää, mutta eivät mitenkään osoittaneet elämäntavoillaan tai puheillaan että rahaa on paljon keskivertoa enemmän.
En näe kerta kaikkiaan mitään vikaa tuollaisessa valinnassa, jos ei halua mitenkään varakkuuttaan esitellä. En kyllä pidä pahana rahan käyttöäkään reippaammin jos sitä kerran on ja haluaa elää leveämmin. Mutta vanhempani eivät köyhistä maataloista kotoisin olevina vaan oikein välittäneet mistään luksuselämästä, heille raha oli kiva vain siksi, että eipä tarvi pelätä esim. potkuja tai muuta, koska backuppia löytyy tililtä tarvittaessa.
Miten esitetään normaalituloista? Kysyy se, joka tienaa paljon, mutta ei ymmärrä, missä sen pitäisi näkyä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 22:56"]
Miten esitetään normaalituloista? Kysyy se, joka tienaa paljon, mutta ei ymmärrä, missä sen pitäisi näkyä.
[/quote]
ap tarkoitti lähinnä puheita. Siis sitä että valittaa korkeita hintoja. oikeastaan siis valehtelua.
ap
Ajattelen että hänellä on ehkä isot kuukausierät asuntolainassa ja opintolainassa ja muissa. Iso siivu saattaa mennä myös säästötilille jotain tiettyä hankintaa varten joten tässä kuussa ei esim. sitten käyty montaa kertaa ulkona syömässä koko perheen voimin. Ei ne suuret tulot vaan kaikki muu.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 23:05"]
[/quote]
ap tarkoitti lähinnä puheita. Siis sitä että valittaa korkeita hintoja. oikeastaan siis valehtelua.
ap
[/quote]
Tiedätkö, se varakas on varakas juuri siksi, että se tietää hinnat ja tajuaa, koska joku on liian korkea. Köyhä taas on köyhä osin siksi, ettei se ymmärrä rahasta mitään ja ostaa silmää räpäyttämättä 200 euron farkut, koska kuvittelee, ettei hinta merkitse mitään.
Ja mitä valehtelua on sanoa vaikka 200 euroa maksavaa muoviastiaa kalliiksi?
[/quote]
ap
[/quote]
Perheemme tienaa vuodessa noin 400 000 e ja vero% on 31. Silti kehtaan kaupassa valittaa lasten haalareiden korkeita hintoja silloin, kun hinta ja laatu eivät kulje käsi kädessä. Enkä edes tajua, että sinun mielestäsi minä valehtelen.
Miten tuo on mahdollista? Mulla tuloja vain 100 000 vuodessa ja veroprosentti 38% Ja juuri tänään on näkynyt lehdissä kuinka 400 000 yksinään tienaavan veroprosentti on 46. Tai sitten ette asu Suomessa. Vai onko kyse pääomatuloista?
Mun anoppini on tuollainen.
Hyvät tulot heillä on, mutta valittelee vuosikausia, kun ei "saa" uusia verhoja tms. Ja että on rahahuolia, ei ole varaa esim. pakastaa marjoja. Sitten ostavat kuitenkin kaupasta valmiiksi pakastettuja (kalliimpia) marjoja ja kaikkea, mihin minulla ei olisi varaa. Siksi minä pienituloisena hamstraan esim. marjoja ja sieniä pakastimeen talven varalle.
Olen käsittänyt, että kyse on sairaalloisesta pihiydestä ja jostakin ylihuolehtimisesta ja murehtimisesta. Näemme aika harvoin ja aina niitä juttuja kuulee. On todella outoa, koska minä olen köyhä, elänyt kotihoidontuella jne. ja appivanhemmilla on kaikkea ja hyvät tulot. Oikeasti he eivät tiedä mitään siitä, että saa säästellä, että riittää ruokarahat koko kuukaudeksi.
Yksi puoli tässä on, että he eivät ainakaan osallistu lapsenlapsensa elämään mitenkään rahallisesti. Joulu- ja syntymäpäivälahjat ostetaan, mutta muistetaan valitella isoista laskuista juuri silloin. Koskaan he eivät esim. vie lasta mihinkään maksullisiin paikkoihin, matkusta tai osta lapselle mitään vaatteita tai yleensäkään mitään. Lupailevat välillä, mutta valitus jatkuu eikä lupauksia pidetä...
En odota isovanhemmilta rahaa, mutta en turhia lupauksiakaan haluaisi varsinkaan lapselle. Eniten ärsyttää se, että itse kamppailen todellisten rahahuolien kanssa. Appivanhemmat valittavat eivätkä tajua yhtään muiden elämää (lastensa ja lastenlastensa) - heillä on kaikkea yllin kyllin. Tosiaan: rikkaat vanhemmat, köyhät lapset. Suuret ikäluokat ovat itsekkäitä. Pullamössöä.
[/quote]
ap
[/quote]
Miksi ei saisi valittaa jos hinnat ovat korkealla? Ei se hinta muutu miksikään vaikka rahaa olisi miten paljon tahansa. Viisas ei maksa tyrhasta vaikka olisi varaakin
Vastaus: En voi sietää! Tunnen yhden ainoan tuollaisen mitä oletan AP:n tarkoittavan.
Tämä tyyppi keinottelee ja mielistelee saadakseen halvemmalla tai ilmaiseksi asioita. Haluaa ostaa milloin mitäkin, ihan vaatteita päältä ostattelee. Pari kertaa on tekoitkenyt rahatilannetta, että olisimme myyneet heille JUURI hankkimamme pyörän ja toisella kertaa toisen meille vielä tarpeellisen esineen. Miksi, täytyy vaan kysyä? Ja totta joka sana, vaikka vaikea uskoa. enempää en viitsi paljastaa.
Huijari on parempi nimike tuollaiselle.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 00:35"]
Mun anoppini on tuollainen.
Hyvät tulot heillä on, mutta valittelee vuosikausia, kun ei "saa" uusia verhoja tms. Ja että on rahahuolia, ei ole varaa esim. pakastaa marjoja. Sitten ostavat kuitenkin kaupasta valmiiksi pakastettuja (kalliimpia) marjoja ja kaikkea, mihin minulla ei olisi varaa. Siksi minä pienituloisena hamstraan esim. marjoja ja sieniä pakastimeen talven varalle.
Olen käsittänyt, että kyse on sairaalloisesta pihiydestä ja jostakin ylihuolehtimisesta ja murehtimisesta. Näemme aika harvoin ja aina niitä juttuja kuulee. On todella outoa, koska minä olen köyhä, elänyt kotihoidontuella jne. ja appivanhemmilla on kaikkea ja hyvät tulot. Oikeasti he eivät tiedä mitään siitä, että saa säästellä, että riittää ruokarahat koko kuukaudeksi.
Yksi puoli tässä on, että he eivät ainakaan osallistu lapsenlapsensa elämään mitenkään rahallisesti. Joulu- ja syntymäpäivälahjat ostetaan, mutta muistetaan valitella isoista laskuista juuri silloin. Koskaan he eivät esim. vie lasta mihinkään maksullisiin paikkoihin, matkusta tai osta lapselle mitään vaatteita tai yleensäkään mitään. Lupailevat välillä, mutta valitus jatkuu eikä lupauksia pidetä...
En odota isovanhemmilta rahaa, mutta en turhia lupauksiakaan haluaisi varsinkaan lapselle. Eniten ärsyttää se, että itse kamppailen todellisten rahahuolien kanssa. Appivanhemmat valittavat eivätkä tajua yhtään muiden elämää (lastensa ja lastenlastensa) - heillä on kaikkea yllin kyllin. Tosiaan: rikkaat vanhemmat, köyhät lapset. Suuret ikäluokat ovat itsekkäitä. Pullamössöä.
[/quote]
Miksi et ole itse hankkinut rahojasi? Odotat että vanhemmat rupeaisivat elättämään heidän lapsiaan. Se on järjetöntä. Olet aikuinen ihminen ja kykenet elättämään itsesi
Esittää köyhää? Eiköhän kyse ole periaatteista, esim. itse pärjään vallan mainiosti ikäisekseni mutta jos en saa leivästä -30% alennusta kuitin jälkeen, otan asian varmasti esille. Periaattesta. Ja valitan myös ruuan hinnasta koska kaksi suurta ketjua pitävät niitä niin korkeilla, kilpailua ei ole samallalailla kuten muissa maissa. Kehtaan jopa valittaa sitä että uff hinnoittelee lahjoituksena saamansa tavarat niin törkeästi. On niitä isompiakin murheita mutta periaatteet on helppo pitää kun rahan arvon kerran oppii.
Onko nro. 20 tosissaan? Menetkö marketissa ruispalojen kanssa kassalle ja vaadit kolkyt pinnaa alea? sama periaate kuin pimeän työn teetäjällä. Viet toisen tuloja ja yhteisiä veroja muiden kustannuksella. Entäs jos sun pomo laskua sun palkkaa sen kolkyt prossaa ja perustelis sen kuuluvan omaan tilipussiinsa??? Aina ei voi voittaa, mieti sitä.
Pelkkää hyvää. Ei halua pröystäillä ja haluaa elää normaalia elämää.