" Insinöörille ei 4 000 euron kuukausiansioihin pääseminen ole itsestäänselvyys."
Aika karua. Eihän 4k edes ole mikään kovin iso palkka.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-tienaavat-eri-alojen-insinoorit…
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
No niin. Olen insinööri naisvaltaisella alalla. Bruttopalkkani koko työurani ajan (yli 20 v) on ollut reilu 2000 euroa. Vielä kolme vuotta sitten palkka oli 2250 e/kk. Tällä hetkellä saan 2800 e/kk.
Mikä ala?
Juuri tällaisten juttujen takia esimerkiksi paperimiesten palkkoja pitäisi laeilla rajoittaa, kun alakaan ei enää kasva eikä voida perustella että Suomen tulevaisuus olisi sen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni insinöörin ei tarvitsekaan tienata tuon enempää. Diplomi-insinööri yliopiston käyneenä ansaitsee isomman palkan, mutta normi insinööri on koulutuksenkin puolesta samaan kastia kun sairaanhoitaja. Insinööriksi myös pääsee opiskelemaan kuka tahansa (esim serkkuni, jonka lukion päättötodistuksen keskiarvo oli kutosen luokkaa). Suomessa mediaanipalkan ollessa 3300€/kk voisi AMK-pohjan omaavat saada suunnilleen tuon verran. Duunarin taas kuuluisi tienata alle mediaani. Eihän palkka määräydy pelkän koulutuksen mukaan, mutta kun insinöörien palkasta nyt puhuttiin. Koulutus voisi kuitenkin hieman ohjata palkkatasoa, jotta ihmiset vaivautuvat opiskelemaan.
Pääsääntöisesti insinöörien aloilla alkaa tiettyjen vuosien jälkeen olemaan tietotaidolla ja kokemuksella enemmän merkitystä kuin pohjakoulutuksella. Koulutus vaikuttaa lähtötaso palkkaan, mutta kun ikää alkaa olla 40-50v. niin kokemuksella ja työssä kertyneellä ammattitaidolla on enemmän merkitystä kuin koulutuksella.
Ja joillain aloilla on mahdollista päästä lähes 5000e/klo rahoihin pelkillä taidoilla ja kokemuksella. Esim. IT-alalla sillä tosiasiallisella ohjelmointitaidoilla on enemmän merkitystä tutkintotodistuksella, sillä se on sellainen ala missä oma työskentely on se näytön varsinainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella iso palkka 4 tonnii. Moni kituu puolella siitä.
Köyhä ei koskaan tajua, että kulutkin kasvavat.
Zinc
Mikä on se kulu joka maagisesti suurenee sitä mukaa kun palkka nousee?
Vaatemerkit ja autot muuttuvat kalliimmaksi. Ostoskoriin tulee lauantaimakkaran sijasta hanhenmaksapalleroita.
Amk-inssi tutkinto työllistää ihan ok mutta ei sillä rikastu. Inssi on vähän niinkuin nykyajan duunari. Miljoona inssitoimistoa hakee jatkuvasti tekijöitä huonohkolla palkalla, mutta niistä pitää aloittaa ja toki on mahdollisuus tienata vähän paremminkin. Toki hartiavoimin saa tehdä töitä siihen nähden kuinka lujan takana se on. Jos haluaa rahaa, en suosittele inssin hommia. Mutta jos haluaa ihan hyvää näkymää että on töitä ja tykkää inssin hommista, niin suosittelen.
Itsekin insinööri joka kuitenkin miettii alan vaihtoa
Kun saisi edes sen työpaikan mutta kun ei edes puolella tuosta t. Työtön koneinssi (amk)
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen perusinsinööri AMK:n tapauksessa on huomioitava myös se seikka, että vanhan hyvän teknikkokoulutuksen lakkauttamisen jälkeen samoja teknikon tehtäviä hoitamaan palkataan nykyään insinööri amk. Tehtävät, vaativuus ja tuottavuus eivät kuitenkaan ole varsinaisesti muuttuneet.
Yliopiston käyneet DI:t ovat asia erikseen ja palkat alkavat tyypillisesti eri numerolla, vaikka eivät nekään muiden vauraampien länsimaiden palkoille pärjää. Koulutuksen osalta amk-insinöörillä ja akateemisesti koulutetulla DI:llä on suurin piirtein yhtä paljon yhteistä kuin lääkärillä ja sairaanhoitajalla, vaikka molemmissa tutkintonimikkeissä onkin harhaanjohtavasti sana insinööri.
Ammattikorkeakoulujen aktiivinen pyrkimys esiintyä julkisuudessa ”university” nimikkeillä ja ”korkeakoulu”-statuksen äänekäs korostaminen hämärtävät käsitteitä ja vaikuttaa sekoittavan tehokkaasti pakkaa tavallisten ihmisten näkökulmasta, mikä ilmeisesti on imagosyistä näiden tarkoituskin.
Huomaa sun jutuista, että olet opiskelija. Karu tulee olemaan pudotus, kun tulet työelämään. Tajuat, että kilpailet samoista paikoista jopa tradenomien kanssa.
Juuh elics, ennalta arvattavasti opiskelijakortti on lätkäisty pöytään.
Näissä tämän lajityypin kommenteissa alkaa jälleen kerran toistumaan sama vanha kuvio, jossa AMK-inssit mielellään pyrkivät omassa narratiivissaan alentamaan DI:t omalle tasolleen ikään kuin ”vertaisikseen” ja sitten jyräävät nämä massallaan. Tämä on erikoinen, mutta juureva ilmiö, johon myös monet kollegat ovat kiinnittäneet huomiota.
Näiden kahden ammattiryhmän ei mielestäni tarvitsisi kuitenkaan nokitella toisiaan, vaan keskittyä mieluummin olemaan huippuammattilaisia omassa sarjassaan. Molemmille on kuitenkin paikkansa ja molempia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Päivähoitomaksut ja vuokra. Päiväsakko. Tietty.
"Lähes kaikkien alojen perusinsinöörit joutuvat sinnittelemään alle tuon summan tuloilla."
Voi raukkaparkoja, kun ihan sinnittelemään joutuvat!
Oikeasti: Ei helvetti. Luuleeko tuokin toimittaja, että yleinen tulotaso olisi niin korkea, että neljän tonnin bruttopalkalla eläminen jotain sinnittelyä olisi? Suurin osa porukasta tienaa vähemmän. Itselläni on parhaimmillaan ollut palkka tuo neljä tonnia, mikä tuntui kerrassaan ylelliseltä. Ja joo tiedän progressiivisen verotuksen, kun itsekin olen huomattavasti pienemmillä tuloilla töitä tehnyt myös, mutta kyllä silti ainakin minulla aina on jäänyt sitä enemmän käteen mitä isompi bruttopalkka on ollut, ja elämä sen myötä on ollut helpompaa.
Inssin koulutus nyt edes mikään niin kummoinen ole. Samat mutta vähän perusteellisemmalla tasolla tullut luettua näin matemaattis-luonnontieteellisen alan maisterina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Vuokra? Mulla on kyllä pysynyt samana.
Tietysti jos tarkoitat niin pieniä tuloja, että saa vielä asumistukea, niin se voi olla suurempi jos palkka on pienempi.
Ei ole kyllä häävi. Mä saan julkisen puolen asiantuntijana 4100 brutto. Ja koulutus flosofian maisteri. Työ helpohkoa, mutta kiireistä.
Oon aatellut, että inssit tienais vähän enemmän. Toisaalta mä oon tiukilla neuvotteluilla saanut palkan nousemaan kaksi kertaa. Jos olisin ollut hiljaa, se ois vieläkin 3000 e pintaan. Ja olen nainen, jos se tässä merkitsee jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai reippaasti alle puolella.
4000e brutto on noin 2500e netto. Mistä kokopäiväisestä työstä saa vähemmän kuin 1250e per kk nettona? Varmaan niitäkin on, mutta hyvin vähän, ei todellakaan "moni" saa vähemmän.
Verotus suomessa on julma, mutta tätähän ei pienipalkkaiset tajua.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörille on kyllä tosi pieni, meillä mainostoimistoalalla yhteisömanagerit ja graafikot tienaa keskimäärin n. 10000 €/kk. Maailman helpoimpia ja turhimpia ammatteja.
Graafikot hädistuskin saavat edes töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai reippaasti alle puolella.
4000e brutto on noin 2500e netto. Mistä kokopäiväisestä työstä saa vähemmän kuin 1250e per kk nettona? Varmaan niitäkin on, mutta hyvin vähän, ei todellakaan "moni" saa vähemmän.
Verotus suomessa on julma, mutta tätähän ei pienipalkkaiset tajua.
Jaa. Tienaan itse tuon 4000 euroa brutto, nettona jää kyllä vähän yli 2600 käteen (tämähän riippuu kunnallisveroprosentista paljon). En koe olevani minkään julmuuden kohteena. Ehkä olen sitten vielä pienipalkkainen.
Kun valmistuin DI:ksi, suositus-alkupalkka oli 6500 markkaa /kk ja yksiö Punavuoressa maksoi 160 000 mk. Nyt suositus on 3500 eur/kk ja yksiö Punavuoressa maksaa 200 000 eur.
Ei olekaan mikään kiire nostaa palkkaa, jos lähes sama summa jää käteen kun tulot lähes kaksinkertaistuu. Työllistyminen silti mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Ai en tiennytkään että vuokrat on sidottu palkkaa. Vaatiiko vuokraloordi palkkalaskelman kuukausittain vai riittääkö kerran vuodessa toimitettu verotodistus? Jos on tulot muuttuneet niin maksetaanko jälkikäteen tasausmaksua? Onneksi asun omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen AMK-insinööri, käteen jää verojen jälkeen 4100 eur / netto + bonukset.
Olisi kannattanut opiskella enemmän. Itse jatkoin DI:ksi; nyt 6200e/kk netto, 30% vuosipalkasta bonaria tuohon päälle ja optioitakin nasahti n 40 keur verran tänä vuonna.
Autoetua tonni/kk tuohon peruspalkan päälle. Riitti tosin vain A6 Audiin, mutta kiva kun ei tartte bensoja itse maksaa.
AMK insinööri vastaa entisajan teknikkoa. Diks ne eivät tienaa. Sen sijaan itse olen vanhan hyvän ajan Opistoinssi
Palkkani olen tilastoinut koko nousujohteisen urani ajan sangen tarkasti
4k€ näky olleen liksana 2010. Nyt 5,3 kE . Eihän sillä elä, mutta onneksi joka kk tulee 1300€ lapaan muita tuloja sijoituksista ynnä muista bisneksistä
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pääsee lukemaan jutun niin voisko referoida? Kirjoitetaanko minkä alan ja koulutustaustan insseistä? Harvempi tuttu di tienaa alle 5000.
Insinööri ja DI on ihan kaksi eri tutkintoa. Missä on yleissiivistys? Insinööri on amk-tutkinto, DI yliopistotutkinto.