" Insinöörille ei 4 000 euron kuukausiansioihin pääseminen ole itsestäänselvyys."
Aika karua. Eihän 4k edes ole mikään kovin iso palkka.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-tienaavat-eri-alojen-insinoorit…
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella iso palkka 4 tonnii. Moni kituu puolella siitä.
Köyhä ei koskaan tajua, että kulutkin kasvavat.
Zinc
Olen DI suunnitelmalla. Palkka on hieman alle 4000 20 vuoden työkokemuksella. Yleinen taso rakentamisalalla ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ihan tyytyväinen olen palkkaani, se riittää kaikkeen mitä tarvitsen ja säästöönkin jää tarpeeksi. Työ on mielenkiintoista ja työajat joustavat. Työilmapiiri on loistava ja työkaverit kivoja.
suunnitelmalla= suunnittelualalla
Ei pitäisikään olla ensimmäisinä vuosina vaan sitten kokemuksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella iso palkka 4 tonnii. Moni kituu puolella siitä.
Köyhä ei koskaan tajua, että kulutkin kasvavat.
Zinc
Ei kasva. Sano yksikin kulu joka kasvaa lineaarisesti TULOJEN mukaan. Mikä kulu kasvaa tuloista riippuen? Ainoa joka minulle tulee mieleen on verot, mutta joku muu.
insinöörin töitä ei saa ilman suhteita
Mä kyllä tosissani mietin että miksi ihmeessä havittelisin jotain 4t bruttopalkkaa, kun siitä jää käteen jotain 2900e? Sitten joutuisin päivähoidosta maksamaan esim täydet maksut yli 400e. Nyt saan käteen 1800e, asumistuki 300e, elarit 200 + 200 (nämäkin pieninisivät jos tienaisin enemmän) ja toki lapsilisät 200e. Eli 2700e... josta en maksa päivähoitomaksuja..
Minusta 4000 kuussa on jo tosi hyvä palkka. Mies tienaa suunnilleen sen verran kun on vuorotyössä tehtailla. Jos sattuu monta juhlapyhää kuulle niin voi mennä ylikin. Itse olen logistiikan toimistotyössä ja tienaan kolmisen tonnia.
Palkka riippuu niin alasta ja tessistä, yksi insinöörituttu paperitehtaalla niin niiden tessit palkkoineen ja työetuineen ovat vähän eri tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tosissani mietin että miksi ihmeessä havittelisin jotain 4t bruttopalkkaa, kun siitä jää käteen jotain 2900e? Sitten joutuisin päivähoidosta maksamaan esim täydet maksut yli 400e. Nyt saan käteen 1800e, asumistuki 300e, elarit 200 + 200 (nämäkin pieninisivät jos tienaisin enemmän) ja toki lapsilisät 200e. Eli 2700e... josta en maksa päivähoitomaksuja..
4 tonnista ei taida edes halvimmissa kunnissa jäädä 2900e nettoa. Lähempänä on 2500e. Itsellä brutto 4500e, netto 2800e (Oulu, en kuulu kirkkoon, ei vähennyksiä).
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni insinöörin ei tarvitsekaan tienata tuon enempää. Diplomi-insinööri yliopiston käyneenä ansaitsee isomman palkan, mutta normi insinööri on koulutuksenkin puolesta samaan kastia kun sairaanhoitaja. Insinööriksi myös pääsee opiskelemaan kuka tahansa (esim serkkuni, jonka lukion päättötodistuksen keskiarvo oli kutosen luokkaa). Suomessa mediaanipalkan ollessa 3300€/kk voisi AMK-pohjan omaavat saada suunnilleen tuon verran. Duunarin taas kuuluisi tienata alle mediaani. Eihän palkka määräydy pelkän koulutuksen mukaan, mutta kun insinöörien palkasta nyt puhuttiin. Koulutus voisi kuitenkin hieman ohjata palkkatasoa, jotta ihmiset vaivautuvat opiskelemaan.
Mitä merkitystä on sillä miten helposti alaa pääsee opiskelemaan? Sehän kertoo vain hakijoiden (määrä ja laatu) suhteesta aloituspaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörille on kyllä tosi pieni, meillä mainostoimistoalalla yhteisömanagerit ja graafikot tienaa keskimäärin n. 10000 €/kk. Maailman helpoimpia ja turhimpia ammatteja.
Kannattaa säästää. Nämä ovat ensimmäisten joukossa laskusuhdanteessa kun saavat kenkää.
Sittenhän niiden olisi jo pitänyt kaikkien saada kenkää eli kehotus säästää tuli myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 tonnista ei taida edes halvimmissa kunnissa jäädä 2900e nettoa. Lähempänä on 2500e. Itsellä brutto 4500e, netto 2800e (Oulu, en kuulu kirkkoon, ei vähennyksiä).
No sekin vielä, heitin tuon 2900e arviona mutta vielä ”parempi” jos ei jää senkään vertaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadakseen 5 000 tai yli pitää olla jo joku lääkäri tai päällikkö.
Ei pidä. Riittää että olet (oikeana) asiantuntijana. Tienaan pomoani enemmän, kuten kaikki tiimissäni. Kaikilla palkka yli 5000. Siirryin tehtävääni esimiestehtävistä, kun en niitä kokenut mielekkääksi.
Mikä on tuottavuutesi firmalle/kk euroissa? Minä tuotan 10000-15000. Asiakas ei maksa enempää, projektit menee muuten kilpailijoille. Parin päivän verran kuukaudessa teen puhtaasti nollatulosta, eli halinnon hommia ja yleistehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Riittää että olet (oikeana) asiantuntijana. Tienaan pomoani enemmän, kuten kaikki tiimissäni. Kaikilla palkka yli 5000. Siirryin tehtävääni esimiestehtävistä, kun en niitä kokenut mielekkääksi.
Millä alalla tuo on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuottavuutesi firmalle/kk euroissa? Minä tuotan 10000-15000. Asiakas ei maksa enempää, projektit menee muuten kilpailijoille. Parin päivän verran kuukaudessa teen puhtaasti nollatulosta, eli halinnon hommia ja yleistehtäviä.
Tänä vuonna olen mahdollistanut 40 henkilötyövuoden työpanoksen käyttämisen muualle tai vaihtoehtoisesti henkilömäärän vähentymisen. Yksistään tämä tuottaa firmalle noin 200 000 €/kk. Lisäksi olen keksinyt tuotteen, joka on jo vuosittain tuonut miljoonia euroja lisäliikevaihtoa. Tämän innovaation tuottamisen lisäkustannukset on 0 €/tuote. Eli muutimme kuluerän tuottamaan.
Pääsikö kukaan lukemaan tuota juttua ensimmäistä riviä pidemmälle? Sehän oli vain tilaajille. Perusinsinööreistä siinä puhuttiin, eli ilmeisesti AMK-insinööreistä?
Oma mieheni kuuluu näihin, joilla on suorastaan satumainen palkka. Ei ole insinööri eikä DI, vaan tekniikan yo jolla opintoja kandin edestä (jota ei silloin 90-luvulla ollut välitutkintona olemassa) ja työkokemusta sellaiset 25 vuotta. Työnantajalla on todellakin katteet kunnossa ja on varaa maksaa palkkaakin ja nyt 52-vuotiaana mieheni on päässyt karvan yli 10000€ kuukausipalkan. Osakepohjaisia palkkioita tulee tuohon päälle ja niiden arvo riippuu osakkeen kurssista, mutta viime vuosina niistä on tullut 60-100k€ vuositasolla, kun kurssi on hieman raketoinut. IT-alalla on varaa maksaa tällaisia palkkoja, koska softaa voidaan monistaa loputtomasti ja koska kyse on korkean teknologian tuotteesta, joka tuo asiakkaallekin lisäarvoa. Toki taustalla on myös yrityksen fiksu palkkauspolitiikka, jonka ajatuksena on se, että luovaa ongelmanratkaisua tekevä koodaaja pystyy keskittymään töihinsä paremmin, kun hänen ei tarvitse murehtia raha-asioista. Työntekijöitä pidetään muutenkin kuin kukkaa kämmenellä, heillä on puolen vuoden palkallinen isyyslomakin.
On ymmärrettävää, ettei räätälöidystä suunnittelutyöstä voida maksaa samalla tavalla. Parempi maksuvalmius on yrityksillä, joilla on oma tuote, jota myydään jos ei nyt suurille massoille, niin kuitenkin suuria määriä.
Verotus kuitenkin tasaa tuloja aikalailla, ei minunkaan mieheni ruhtinaallisen kuuloisesta palkasta jää loppupeleissä käteen kuin 5000€. Melko alhaisilla tuloilla se marginaalivero + sivukulut menee jo yli 50% ja jokaisesta ylimääräisestä tienatusta eurosta jää itselle alle puolet. Ei se kannusta siirtymään vastuullisempiin esimiestehtäviin, jos palkka ei nouse kunnolla. Oma miehenikin on tällaiset kiertänyt aina kaukaa, mieluummin on pysynyt rivikoodarina kuin lähtenyt manageripolulle.
Kenenkään ei tarvitse tienata noin paljon. Rikkaat tienaa monta tonnia kuussa ja se vieraannuttaa heidät ymmärtämästä vähävaraisten arkea. Jos tienaa yli 3000 euroa pitää saada laki että kaikki se yli hyvän tekeväisyyteem.
Mulla on palkka vähän päälle kolme tonnia kuussa (brutto). Insinöörinä it-alan asiantuntijatehtävissä nyt 15 vuotta. Työkokemusta alalta yhteensä 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei tarvitse tienata noin paljon. Rikkaat tienaa monta tonnia kuussa ja se vieraannuttaa heidät ymmärtämästä vähävaraisten arkea. Jos tienaa yli 3000 euroa pitää saada laki että kaikki se yli hyvän tekeväisyyteem.
Minä laitan jo melkein 40 000 euroa vuosittain "hyväntekeväisyyteen". Noiden suorien verojen lisäksi vielä välilliset verot päälle....
Ikä ratkaisee tässsä. Kun ikä on lähemmäs 50 v. Ja olet vielä onnekkaasti työelämässä palkka saattaa olla korkeakin. Mutta kun puhutas567n yl. Insinöörien palkasta, niin nuoria insinöörejä on alalla suhteessa eniten ja näin ollen keskipalkka ei nouse korkeaksi.