On tämä lapsiperhe-elämä hullujen hommaa!!
Aloitin työt kuukausi sitten. Sitä ennen olin hoitovapaalla kuopuksemme kanssa kaksi vuotta. Toinen lapsistamme, esikoinen, on alakoululainen.
Nyt kun minä ja mies ollaan molemmat töissä, tuntuu ettei meillä ole aikaa yhtään mihinkään.
Halusimme lapsia, eikä se kaduta yhtään, mutta onhan tämä ihan hullujen hommaa!! Töiden jälkeen siivoat, laitat ruuat ja kuskaat lapsia harrastuksiin. Illalla käyt läpi seuraavan päivän to do-listan, tarkastat koululaisen läksyt, wilman ja päiväkotilaisen loputtomat tiedotteet. Teet eväät töihin ja laitat lapsille vaatteet valmiiksi. Yleensä vielä tiskikone ja pyykinpesukone pyörimään yöksi. Koiran lenkitys jää viimeiseksi tehtäväksi ja sen jälkeen rojahdus sänkyyn ja nukkumaan.
Ostettiin kesällä uudet terassikalusteet ja tänään niistä tomuja pyyhittäessä tuumailin ettei niilläkään ole tullut edes istuttua...Kyllä itse ajattelisin että tämä on se suurin syy siihen miksei lapsia enää haluta. Työmäärä on loputon ja aikaa ei enää ole muulle kuin paikasta toiseen juoksemiseen ja välttämättömyyksiin.
Kommentit (113)
Aivan itse valittu tilanne, joten valitus on typerää. Olisitko mieluummin sitten lapseton ja koiraton? Mieti yksinäisiä, sairaita, työttömiä, syrjäytyneitä, vanhuksia... Heillä ne todelliset ongelmat on, ei niillä, joilla on kaikki, mutta silti pitää valittaa valittamisen ilosta.
Kokeilepa ap yksinhuoltajuutta vaikkapa ihan vain kuukauden verran. Kun influenssassa, keuhkokuumeessa ja oksennustaudissakin oksennusta pidätellen joudut kokkailemaan pienelle lapselle ja muuten hoitamaan, tai makaatte molemmat 40 asteen kuumeessa ja kaapissa ei ole ruokaa eikä kipulääkettä, niin uskon, että sen jälkeen osaat olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on nyt, ja loppuu tuo turha valitus.
Lapset ovat parasta mitä on.
Kuulostaa täysin normaalilta lapsiperheen arjelta. Ei se kestä ikuisesti. Tuo on sitä parasta aikaa itse asiassa, kun lapset ovat pieniä. Äkkiä ne siitä kasvavat, ja sinulla on huoneessaan mököttävät teinit tai sitten liihottavat kavereiden kanssa eikä vanhemmat kiinnosta yhtään, tuskin näet heitä. Silloin sulla on toiset valituksen aiheet, itket tyhjää pesää tms. Jos ihminen valittaa normaalista lapsiperheen arjesta, se valittaa kaikesta koko elämänsä.
Työhön menee liikaa aikaa. Työpäivät lyhyemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ene todellakaan suostuisi tollaseen. Niin kauan kun on pieniä lapsia, niin teen vaan keikkatyötä. Kaikki voi paremmin. (Ja kyllä, hyvin pienelläkin pärjää kun menot miettii minimaalisesti)
Sama
Elintasoa alemmaksi ja toinen kotiin/osa-aikatyölle.
Lisäksi parempaa organisointikykyä.
Itsevalituista asioista ei pidä valittaa.
Mutta on se silti ihanaa! Ei muuten ihmiset hankkisi lisää lapsia siinä vaiheessa kun vanhemmat lapset ovat jo teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olenkin kotiäiti.
Mitäs jos sulle tulee ero? Et saa eläkettä juuri ollenkaan, kun et ole ollut työelämässä. Oikeasti miehen pitäisi kompensoida tämä taloudellinen menetys sulle, koska tulevaisuudesta ei voi koskaan tietää.
Tästä syystä minulla ei ole lapsia. En jaksaisi suorittaa koko elämää. Ja joo, kyllähän ne lapset kasvaa ja tulevat omatoimisemmiksi, mutta siitä huolimatta syövät energiaa ja en usko, että jaksaisin perhe-elämää. Lapsenakin sai kuulla ainoastaan siitä, kuinka lapsista on vaivaa ja muuta uhrikitinää. Taisin päättää silloin jo, että en laita itseäni tuohon tilanteeseen, jos on noin kamalaa. Oikeasti oltiin aivan heitteillä, eikä meistä edes huolehdittu kunnolla.
Lisäksi ei ole löytynyt sellaista kumppania, jonka uskoisin ottavan oikeasti on puolet vastuusta. Sellaiseen en rupea, että kotona on toinen työpäivä varsinaisen työpäivän jälkeen ja mies on vain yksi käskytettävä lisää. Puhumattakaan nyt siitä, että maailma on menossa niin hulluksi, että en edes tajua kuka tänne uskaltaa lapsia tehdä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olenkin kotiäiti.
Mitäs jos sulle tulee ero? Et saa eläkettä juuri ollenkaan, kun et ole ollut työelämässä. Oikeasti miehen pitäisi kompensoida tämä taloudellinen menetys sulle, koska tulevaisuudesta ei voi koskaan tietää.
Eläkkeet voi järjestää yksityisen eläkevakuutuksen kautta. Eikai kukaan nainen nykyaikana jää kotiin, ellei asiaa ole järjestetty eläkkeenkin osalta.
Omat lapset on parasta mitä on, en vaihtaisi päivääkään <3 Kaikki parhaat asiat mitä elämässä voi saada, vaativat kovaa työtä.