On tämä lapsiperhe-elämä hullujen hommaa!!
Aloitin työt kuukausi sitten. Sitä ennen olin hoitovapaalla kuopuksemme kanssa kaksi vuotta. Toinen lapsistamme, esikoinen, on alakoululainen.
Nyt kun minä ja mies ollaan molemmat töissä, tuntuu ettei meillä ole aikaa yhtään mihinkään.
Halusimme lapsia, eikä se kaduta yhtään, mutta onhan tämä ihan hullujen hommaa!! Töiden jälkeen siivoat, laitat ruuat ja kuskaat lapsia harrastuksiin. Illalla käyt läpi seuraavan päivän to do-listan, tarkastat koululaisen läksyt, wilman ja päiväkotilaisen loputtomat tiedotteet. Teet eväät töihin ja laitat lapsille vaatteet valmiiksi. Yleensä vielä tiskikone ja pyykinpesukone pyörimään yöksi. Koiran lenkitys jää viimeiseksi tehtäväksi ja sen jälkeen rojahdus sänkyyn ja nukkumaan.
Ostettiin kesällä uudet terassikalusteet ja tänään niistä tomuja pyyhittäessä tuumailin ettei niilläkään ole tullut edes istuttua...Kyllä itse ajattelisin että tämä on se suurin syy siihen miksei lapsia enää haluta. Työmäärä on loputon ja aikaa ei enää ole muulle kuin paikasta toiseen juoksemiseen ja välttämättömyyksiin.
Kommentit (113)
Me ei kyllä tehdä mitään niinkuin on täällä lueteltu paitsi, että syön töissä ruokalassa kyllä. Ei meillä ole siivousaikoja ja -päiviä, mutta ihan perussiistiä aina on. Jotenkin hommiin tulee vaan tartuu sen mukaan kun huomaa, että jotain pitäis tehdä. Aika vähän me ruokaa laitetaan töiden jälkeen lapsille, ei edes joka viikko (joo LASU!), käydään kyllä kaupassa ja syödään terveellistä ruokaa ihan sen mukaan kuin nälkä on. Aika usein nälkä sattuu samaan aikaan niin sittenpä syödään yhdessä ja juu sotkea ei saa. Hampaat on hyvät ja valkoiset eikä ollenkaan reikiä, joten ihan terveellistä taitaa ruoka olla ja hampaat on kivat kun on puhtaat, lapset on aika omatoimisia tässä. Meillä on vaan kaiken annettu mennä enempi vähempi omalla painollaan. En mä pystyisi sitoutumaan tuollaiseen kellotettuun raatamiseen en sitten millään. Tekee todella tiukkaa sitoutua edes yhteen mieheen kerralla ja jos vielä oli oikeasti pakko elää noin niin meikä mamma olis lähtenyt kiitämään ajat sitten. Aika harvassa kai nykyään ovatkin ihmiset, jotka uskaltaa lapsensa oman näkemyksen mukaan parhaansa mukaan kasvattaa. Moni ajattelee, että elämästä tulee pakkoa tai lapset kärsii ja otetaan pois. Jää sitten tekemättä. Vaikka aivan hyvin voisi elää muutenkin kuin tuollaista vaipparalli-tiskit-pyykit-ruoka-ajat-harkat-wilma-seinät-kaatuuuuu-elämää lastenkin kanssa kunhan kaikki voi hyvin etkä kerro kaikille kaikkia metodejasi. Kas kun on syntiä priorisoida vähän erilailla tuota työmäärää... No me eletään kun "kuin pellossa", jätetään lisääntyminen jatkossakin epäluoville suorittajille niin saadaan oikein kasvatettu, ahdistunut, paineisiin hajoava uusi sukupolvi. Eli siis: koulut ensin, sitten seurustelu, sitten asutaan yhdessä, kosinta, pitäisi valmistua, asuntolaina, oman alan töitä paljon paljon paljon ja naimisiin, pulla uuniin ja eikun raatamaan. Noinhan se pitää elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö 👍🏻 Itsellä viikossa muutama vapaapäivä kun lapset ovat päikyssä ja muutama päivä kun kotoillaan kotona. Silloin ehditään tehdä ja olla yhdessä. Tuollaiseen elämään en ikinä suostuisi.
Yhä edelleenkään en ymmärrä näitä "vapaapäiviä lapsista". Mua vaan niin kyrsii ihmiset ketkä vie lapset päikkyyn ja ovat itse vapaalla kotona. Sori vaan...
Voi harmi että sua harmittaa kun toiset onnistuvat elämään mukavaa ja rentoa elämää pienten lastenkin kanssa :) ps. Ne lapsetkin viettää vapaapäiviä viikolla, sekin sua varmaan kyrsii kun sun omat on hoidossa klo.6-17.. niin, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö 👍🏻 Itsellä viikossa muutama vapaapäivä kun lapset ovat päikyssä ja muutama päivä kun kotoillaan kotona. Silloin ehditään tehdä ja olla yhdessä. Tuollaiseen elämään en ikinä suostuisi.
Yhä edelleenkään en ymmärrä näitä "vapaapäiviä lapsista". Mua vaan niin kyrsii ihmiset ketkä vie lapset päikkyyn ja ovat itse vapaalla kotona. Sori vaan...
Käyn noina ”vapaapäivinä” hoidoissa sairaalassa, johon ei voi lapsia ottaa. Kyrsii se muakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten harrastukset ja koira eivät ole välttämättömyyksiä.
No ei ole ei,mutta ne tuovat sisältöä ja iloa elämään (vaikka tuovatkin lisää työtä myöskin).
Esim liikunta vie aikaa levolta, mutta hyöty on suurempi kuin haitta.
En ole ihan varma tästä (liikunta).
Mutta koira sen sijaan on ainoastaan plussaa!
Niin, ja mitä äijäs tekee? Mulla ei ainakaan ole kiirettä yhtään. Molemmat kokopäivätöissä, 2 tarhaikäistä. Se kiire on yleensä ihan itse aiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten harrastukset ja koira eivät ole välttämättömyyksiä.
Juu, koira on ihan turha lisärasite lapsiperheelliselle..
Ei, koira on erittäin hyvä juttu, mutta siitä pitää kyllä pystyä huolehtimaan.
Tulee mieleen kummeli-sketsi ``valintojen maailma``
Normaalin alakoululaisen läksyjä ei tarvitse tarkastaa, ne käydään koulussa läpi. Alakoululainen voi myös itse katsoa vaatteensa valmiiksi ja osallistua siivoukseen ja ruuan laittoon. Koululaisen harrastuksia voi myös yrittää miettiä niin että pystyisi itsenäisesti kulkemaan niihin.
Pitäisikö luopua vaikka siitä piskistä noin alkajaisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi että sua harmittaa kun toiset onnistuvat elämään mukavaa ja rentoa elämää pienten lastenkin kanssa :) ps. Ne lapsetkin viettää vapaapäiviä viikolla, sekin sua varmaan kyrsii kun sun omat on hoidossa klo.6-17.. niin, valintoja.
Eikun hoidan niitä sun nuhasia lapsiasi tekohymynaamalla kun itse vietät niitä vapaapäiviä. Yritän kyllä olla ystävällinen (yritän..), mutta ainahan ei äiti jaksa olla lapsiensa kanssa. Minkäs teet. Tsemppiä sulle tulevaisuuteen. Omat lapseni jo omillaan.
T. Päikyn täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn noina ”vapaapäivinä” hoidoissa sairaalassa, johon ei voi lapsia ottaa. Kyrsii se muakin.
No oot varmaan eri ketä iloisin ilmein kertoi vievänsä lapset hoitoon, jotta saa MUUTAMIA vapaapäiviä viikolla. Kaikkea hyvää sulle. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos kun meillä aikuisilla on asioita joita pitää hoitaa. Pitää hoitaa pankkiasioita, käydä lääkärissä, hammaskiven poistossa, huoltaa autoa, käydä kampaajalla, käydä optikolla, jne jne. Sä oot varmaan niitä ihmisiä jotka raahaa lapsensa mukaan ostoskeskukseen rääkymään kun mamma vähän shoppailee. Koska mitään omaa aikaa ei saa olla. Ja sitten kaikkia kyrsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun hoidan niitä sun nuhasia lapsiasi tekohymynaamalla kun itse vietät niitä vapaapäiviä. Yritän kyllä olla ystävällinen (yritän..), mutta ainahan ei äiti jaksa olla lapsiensa kanssa. Minkäs teet. Tsemppiä sulle tulevaisuuteen. Omat lapseni jo omillaan.
T. Päikyn täti
Siitähän sulle maksetaan ;) turha ihmetellä miksi syntyvyys laskee kun naiset tällä tavalla hyökkäävät toisiaan vastaan ja yrittävät kiillottaa omaa ”täydellinen äiti tekee näin!!!” Kruunuaan. Mut sä taidatkin olla jotain 50 luvulla syntyneitä marttyyreita.. ei oo helppoa teilläkään ollut, onneksi nykyään ajatellaan koko perheen parasta, eikä sitä mitä naapuritkin meistä ajattelee 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Päikyn täti
No voi hyvä luoja, ei se nyt muiden ihmisten vika ole jos sä vihaat sun työtäs! Koita päästä vaikka siivojaksi johonkin tai varastoon töihin, ei ole pakko hymyillä edes tekohymyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oot varmaan eri ketä iloisin ilmein kertoi vievänsä lapset hoitoon, jotta saa MUUTAMIA vapaapäiviä viikolla. Kaikkea hyvää sulle. ❤️
Mitä pahaa siinä on jos äiti saa vapaapäiviä, jos niihin on mahdollisuus? Siis miksei saisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on jos äiti saa vapaapäiviä, jos niihin on mahdollisuus? Siis miksei saisi saada?
Mun mielestä on vaan järjetöntä tällaisena aikana viedä lapsia väenväkisin päiväkotiin, jotta saa omaa aikaa. Kenelläkään ei ole muutamia kertoja viikossa hammaskivenpoistoja tai kampaajallakäyntejä, etc kuten tuolla aikaisemmin kirjoitettiin). Muutama kerta viikossa on eri asia kuin joskus tai silloin tällöin. Muutama kerta viikossa on jo aika paljon. Ja joo oon kypsä tähän työhön. Mut eipä ole näköpiirissä juuri nyt muutakaan.
Päikyn täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on vaan järjetöntä tällaisena aikana viedä lapsia väenväkisin päiväkotiin, jotta saa omaa aikaa. Kenelläkään ei ole muutamia kertoja viikossa hammaskivenpoistoja tai kampaajallakäyntejä, etc kuten tuolla aikaisemmin kirjoitettiin). Muutama kerta viikossa on eri asia kuin joskus tai silloin tällöin. Muutama kerta viikossa on jo aika paljon. Ja joo oon kypsä tähän työhön. Mut eipä ole näköpiirissä juuri nyt muutakaan.
Päikyn täti
Eli olet kateellinen kun jollain on mahdollisuus joskus rentoutua, kun sulla ei ole.
Ihmiset stressaa ihan liikaa, suorittaminen kuormittaa. Harrastukset eivät ole pakko, siivota voi harvemmin, kaupassa käydä kerran viikossa, lapset opettaa itsenäisiksi...
- 2 lasta, koira, kokopäivätyö molemmilla vanhemmilla ja oma opiskelu päälle, harvoin stressiä
Vähän sellaistahan se arki on, mutta ainakin meillä on viikonloput täysin vapaata koko perheellä.
Juu, koira on ihan turha lisärasite lapsiperheelliselle..