Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok näyttää Uhrilampaat 8-luokkalaisille?

Vierailija
01.11.2013 |

Kasilla siis lapset nyt syksyllä 13-14-vuotiaita.

Uhrilampaathan on k-15 vanhalla rajalla, nykyään k-16 (tai k-18 versiosta riippuen mutta ei kai opettaja nyt sentään sitä versiota näytä).

Meillä pidetään kotona aika tiukasti ikärajoista kiinni ja Uhrilampaita en kyllä olisi omalle pian 14v täyttävälle tytölle kotona näyttänyt.

Mietin vaan että olenko tiukkis jos laitan opelle asiasta viestiä?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma mitä "pelkureita" täällä on! Saatte varmaan kauheet kiksit siitä, että saatte moralistisen pointtinne sanottua.

Vierailija
2/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi näyttää Uhrilampaita 13-14 vuotiaille. Varsinkaan koulussa. Kotona jos vanhemmat haluaa, niin sitten vanhemman kanssa voi katsoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon, että HELVETTI ap. Koita nyt vähän relata. Mä olen aikaan käynyt katsomassa Uhrilampaat elokuvateatterissa ja olin silloin just yläkoulussa. Laita vaan viestiä, missä on sun huumorintaju ja järki? Kyllä elämä on sitten vaikeaa, kun näiden supermammojen pään ympärillä on vanne kireellä ja jatkuvasti yritetään keksiä jotain valitettavaa. Harrasta vaikka seksiä, jos auttaisi.

Vierailija
4/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koulussa pitäisi olla opettamatta kuinka sarjamurhataan???

Vierailija
5/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en toivo minäkään, että meidän lapset katsoisivat Uhrilampaita tuon ikäisinä.

Eniten mua kuitenkin huolettaa se viesti jota opettaja auktoriteettina levittää.

Ikärajoista ei tarvitse piitata, vaikka ovatkin vaan suosituksia.

Ja joo niille, joista olen tiukkapipo Harry Potterit on meillä luettu ja katsottu jo 2. ja 3.  luokalla. ne ovat fantasiaa ja lapsen on helpompi ymmärtää että näin ei voi oikeasti tapahtua. Uhrilampaat on todentuntuisempi ja sen vuoksi saattaa olla myös ahdistavampi.

Vierailija
6/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä minunkin lapseni on Taru Sormusten Herrasta-leffat nähnyt vaikka niissäkin on ikäraja sen k-16. Kuitenkin Uhrilampaat on ihan eri genren elokuva eikä mielestäni tosiaan sovi 13-v:n katsottavaksi, ainakaan kaikkien sen ikäisten.

K-16 on ikäraja ja siitä voi vanhemman harkinnan mukaan poiketa sen 3v, mutta nimenomaan vanhemman harkinnan mukaan, ei opettajan.

Kyllä minunkin lapseni kavereissa on lapsia, jotka saavat katsoa ja pelata lähes mitä tahansa ikärajoista ja sisällöstä riippumatta. Silloin kuitenkin mielestäni jotain perheessä pielessä, jos ei suojella lapsia väkivaltaiselta tai muuten pelottavalta tai liian seksintäyteiseltä sisällöltä. Kyllä niitä ehtii sitten vanhempanakin katsoa.

t. ap

Vierailija
7/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitäisi noudattaa lakia, että lapsetkin oppisivat. Ikäraja ei kai ole valinnainen noudatettava tai suositus?

Vierailija
8/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:08"]

Koulussa pitäisi noudattaa lakia, että lapsetkin oppisivat. Ikäraja ei kai ole valinnainen noudatettava tai suositus?

[/quote]

On ne muut rajat "vain" suosituksia, k-18 on laki. Silti mun mielestä kouluissa pitäisi noudattaa niitä suosituksiakin, kotona voidaan sitten joustaa jos nähdään tarpeelliseksi.

ap

Vierailija
9/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, onko täällä pelkureita vai ei, vaan siitä, aiheutetaanko tarpeettomasti pelkoja lapsille. Uhrilampaat ei varmaankaan ole opetussuunnitelman keskeisintä sisältöä. Miksi se pitäisi katsoa tuossa iässä? 

Vierailija
10/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Silloin kuitenkin mielestäni jotain perheessä pielessä, jos ei suojella lapsia väkivaltaiselta tai muuten pelottavalta tai liian seksintäyteiseltä sisällöltä.

Voiko muksus lukea Nuoren Wertherin kärsimykset?

Vierailija
11/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Kyse ei ole siitä, onko täällä pelkureita vai ei, vaan siitä, aiheutetaanko tarpeettomasti pelkoja lapsille. Uhrilampaat ei varmaankaan ole opetussuunnitelman keskeisintä sisältöä. Miksi se pitäisi katsoa tuossa iässä?

Kyllä te nyt aika toopeiksi tekeydytte. Aikoinaan ennen videosensuurilakia tuollaiset toopet yrittivät estää minua ja kavereitani katselemasta esim. seuraavaa elokuvaa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Naisen_p%C3%A4iv%C3%A4

No, katsottiin se sitten salaa, taidettiin olla jopa ala-asteella silloin. Hehheh :-) Kenellekään ei tullut mitään skitsoja. Tietääkseni kukaan meistä ei ole raiskannut ketään, eikä edes ollut mitenkään väkivaltainen. Meistä on kasvanut tutkijoita, yrittäjiä, opettajia...

Jokaikinen tällainen skitsoilu on aina ennen historiassa osoittautunut moraalipaniikiksi ilman mitään pohjaa. Miksi teidän kälynen Uhrilampaat-hömppäily olisi mitään muuta?

Vierailija
12/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:44"]

> Kyse ei ole siitä, onko täällä pelkureita vai ei, vaan siitä, aiheutetaanko tarpeettomasti pelkoja lapsille. Uhrilampaat ei varmaankaan ole opetussuunnitelman keskeisintä sisältöä. Miksi se pitäisi katsoa tuossa iässä?

Kyllä te nyt aika toopeiksi tekeydytte. Aikoinaan ennen videosensuurilakia tuollaiset toopet yrittivät estää minua ja kavereitani katselemasta esim. seuraavaa elokuvaa:

No, katsottiin se sitten salaa, taidettiin olla jopa ala-asteella silloin. Hehheh :-) Kenellekään ei tullut mitään skitsoja. Tietääkseni kukaan meistä ei ole raiskannut ketään, eikä edes ollut mitenkään väkivaltainen. Meistä on kasvanut tutkijoita, yrittäjiä, opettajia...

Jokaikinen tällainen skitsoilu on aina ennen historiassa osoittautunut moraalipaniikiksi ilman mitään pohjaa. Miksi teidän kälynen Uhrilampaat-hömppäily olisi mitään muuta?

[/quote]

Sinä se tässä toope olet kun et tajua että ihmiset on erilaisia ja kokee asiat eri tavoin! Kaikki ei koe asioita niin kuin sä ja sun kaverit. Ap kertoi että lapselle tuli inhottava olo elokuvasta - ja aivan TURHAAN, koska elokuvan katselusta ei ollut yhtään mitää muuta hyötyä kuin se ettei open tarvinnut valmistella oppituntia. Lapsi kantaakin sitten seuraukset eli sen inhottavan olon. Hänhän ei itse saanut valita, katsooko elokuvan vai ei. Minusta opettaja teki väärin. 

Vierailija
13/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:44"]

[/quote]

Sinä se tässä toope olet kun et tajua että ihmiset on erilaisia ja kokee asiat eri tavoin! Kaikki ei koe asioita niin kuin sä ja sun kaverit. Ap kertoi että lapselle tuli inhottava olo elokuvasta - ja aivan TURHAAN, koska elokuvan katselusta ei ollut yhtään mitää muuta hyötyä kuin se ettei open tarvinnut valmistella oppituntia. Lapsi kantaakin sitten seuraukset eli sen inhottavan olon. Hänhän ei itse saanut valita, katsooko elokuvan vai ei. Minusta opettaja teki väärin. 

[/quote]

Hahahahhaa! Onkohan tuon lapsen paikka jossain laitoksessa?

Vierailija
14/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain viestiä opettajalle, jos haluat nolata itsesi ja lapsesi...

Vierailija
15/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja teki väärin, saattoi rikkoa tekijänoikeuslakiakin mikäli ei ole hankkinut lupaa näyttää elokuvaa julkisessa laitoksessa. Toiseksi, vaikka ikäraja on vain suositus, niin kouluissa on tapana noudattaa suosituksia. Ota yhteys rehtoriin noin aluksi. Maailma on täynnä elokuvia, jopa hyviä missä ikäraja olisi sopiva, miksi tuollainen elokuva?

Vierailija
16/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moralisointi senkun jatkuu...

Vierailija
17/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on kasilla, enkä keksi yhtään syytä, miksi Uhrilampaat ei sopisi hänen (tai niiden kavereiden, joita luokalta tunnen) katsottavaksi.

Toisaata poikani on perheen kuopus, isommat veljet ovat pitäneet huolen siitä että kovin moni asia ei saa enää kauhun valtaan.

Vierailija
18/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:11"]

Ja moralisointi senkun jatkuu...

[/quote]

No mun mielestä ei ole pelkästään paha asia jos maailmassa vielä moraaliakin löytyy. Moraalihan on käsitys oikeasta ja väärästä. En usko että maailma, jossa ei olisi lainkaan pahaa, ts. kaikki olisi sallittua eikä väärin, olisi sellainen jossa minä haluaisin elää. Moraalittomuutta voi olla monessa paikassa, jopa kotona jos se on vanhemmista ok. Koulussa sitä vastoin pitäisi pitää normaalia korkeammat moraalikäsitykset ja huolta siitä että esim. elokuvien suositusikärajoja noudatetaan tiukasti. Ihan juuri siksi kun kaikki ei ole samanlaisia.

Vierailija
19/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
20/65 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:14"]

Poikani on kasilla, enkä keksi yhtään syytä, miksi Uhrilampaat ei sopisi hänen (tai niiden kavereiden, joita luokalta tunnen) katsottavaksi.

Toisaata poikani on perheen kuopus, isommat veljet ovat pitäneet huolen siitä että kovin moni asia ei saa enää kauhun valtaan.

[/quote] Niin että kun meillä on näin, niin pitää olla teilläkin.

Olisi ihan kivaa, jos osaisit joskus hieman laajentaa ajatusmaailmaasi. Onhan tuo nyt kurjaa, kun et löydä yhtään syytä. Et yhtään!  =(