Onko ok näyttää Uhrilampaat 8-luokkalaisille?
Kasilla siis lapset nyt syksyllä 13-14-vuotiaita.
Uhrilampaathan on k-15 vanhalla rajalla, nykyään k-16 (tai k-18 versiosta riippuen mutta ei kai opettaja nyt sentään sitä versiota näytä).
Meillä pidetään kotona aika tiukasti ikärajoista kiinni ja Uhrilampaita en kyllä olisi omalle pian 14v täyttävälle tytölle kotona näyttänyt.
Mietin vaan että olenko tiukkis jos laitan opelle asiasta viestiä?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:35"]
Kyllä sen voi näyttää. Ei ne leffat nii järkyttäviä oo ja 14v kyllä tietää, et se on vaan elokuvaa.
[/quote]
Tarkoitatko vain ko. elokuvaa vai oletko yleisesti sitä mieltä että ikärajoilla ei ole väliä? Eikö edes k-18 merkinnöillä, kun tuolla logiikallahan voi näyttää ihan mitä vaan kunhan vaan tietää että "se on vaan elokuvaa"? Itse olen sentään yli 30v enkä missään nimessä halua katsoa mitään pelottavia kauhuleffoja kun ne jää ahdistamaan pitkäksi aikaa, ihan vaikka minäkin toki järjellä tiedän että ne ovat vain elokuvaa.
[/quote]
Tarkoitin lähinnä noita k15 elokuvia. :) en mäkään niitä k18 näyttäis sen ikäsille, ne nyt voi olla järkyttäviä 40-vuotiaallekkin.
[/quote]
No minä 30+ v edelleen järkytyn joistakin k-16 (mikä se ikäraja nykyään on) elokuvista, ei ne ikärajat mene niinkään sen mukaan kuinka pelottava se on vaan lähinnä sen mukaan kuinka paljon siinä näkyy verta ja suolenpätkiä/seksiä/muuta vastaavaa. Pelottava voi olla ilman noitakin.
Itse katoin sen pari päivää sitten, ihan ok leffa.
Ja juu ei se välttämättä kaikille tän ikäsille oo sopiva
T.14v poika
En todellakaan näyttäisi tuollaista elokuvaa koulussa. Joukossa on aina myös niitä herkempiä lapsia. En haluaisi omienkaan katsovan vielä tuossa iässä. Kannattaa viestiä asiallisesti koululle.
T:ope
Opettaja kerjää itselleen hankaluuksia.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa ikärajakysymykseen, koska lapset ovat niin erilaisia. Sen sijaan kyllä ihmettelen, mitä kasvatuksellista tai opillista hyötyä on 'Uhrilampaat'-elokuvasta koulussa.
Kasvatuksellista hyötyä ihmettelen minäkin. Leffa on tosin saanut jo klassikon aseman, joten ehkä elokuvataiteellisesta näkökulmasta sen näyttämistä voisi puoltaa, mutta onhan niitä paremmin koulukäyttöön soveltua klassikkoleffoja pilvin pimein.
Leffa ei minusta varsinaisesti ollut pelottava vaan hyvin inhottava, kun sen 15-vuotiaana näin. Leffassa esiintyvät täysin kieroutuneet väkivallan muodot ovat hyvin vaikeasti käsiteltäviä ja käsitettäviä jopa aikuiselle. Entistä kammottavampaa on, että leffa on saanut inspiraationsa tositapauksesta.
Ota yhteyttä opettajaan (ehkä rehtorinkin on hyvä tietää, mitä koulussa tapahtuu) ja kysy myös, miksi hän halusi näyttää tämän elokuvan.
Eihän Uhrilampaat edes ole niin paha näyttää 8-luokkalaisille, kun itse katsoin elokuva teatteissa 1991 9 vuotiaana, oli tullut katsottua kellopeliappelsiini 7 vuotiaana. en tosin tiedä nyky ajan nuorista,mutta uskoisin että voi näyttää
Timo Suoverinaho
Ei voi näyttää. Tosin aloitus on kymmenen vuoden takaa.
Hahaa tää on ikivanha keksutelu mutta katoin tänään kyseisen elokuvan kaverin kanssa. Ollaan just kasiluokkalaisia ja katsomishetkellä ei ollut pelottava vaan pikemminkin raaka elokuva. Tosin nyt yöllä sängyssä makoillen jotkut kohdat vainoavat verkkokalvoissa ja aivoissa. Jos olisin opettaja en todellakaan näyttäis elokuvaa minkään ikäisille, en välttämättä edes aikuisille opiskelioille koska koskaan ei voi tietää missä kenenkään raja menee. Oli hyvä elokuva kuitenski.
Tottakai. Hyvä leffa. Mieti, mitä tuon ikäiset katsoo netistä?
Lälly leffa. Ei mitään pelottavaa.
Toki. Hyvää LGBTQIAP+-valistusta.
Me katottiin amiksessa (oltiin 18-vuotiaita) Unelmien sielunmessu ja musta se oli jotenkin ahdistava elokuva. Uhrilampaatkin on omalla tavallaan vähän ahdistava, varsinkin 14-vuotiaalle voi olla.
Heh mä katsoin hammerin draculat, aaveita ja kummituksia ja the hand "michael caine" ja kaikenmaailman horroria noidan käsikirjakin tuli luettua ..ja miami vice kun se suomessa ilmesty olin varmaan 7-8 vuotias..ja toisaalat mcgyver näin kaikki 6-10 v ikävälillä. Kasarilla ja ysärin alussa. Ja sitten katottii dynastiia ja dallasia.. ja matulaa..
Vierailija kirjoitti:
Me katottiin amiksessa (oltiin 18-vuotiaita) Unelmien sielunmessu ja musta se oli jotenkin ahdistava elokuva. Uhrilampaatkin on omalla tavallaan vähän ahdistava, varsinkin 14-vuotiaalle voi olla.
Unelmien sielunmessuhan on nimenomaan tunnettu elokuvana, jonka useimmat pystyvät katsomaan vain kerran kun on niin ahdistava. Loppuhuipennus aivan käsittämättömän kovaa tykitystä. Yksi kaikkien aikojen suosikkielokuvistani.
Mitä tulee ikivanhaan avaukseen niin itse katsoin tuon ikäisenä koulussa Syvän joen "squal like a pig" -kohtauksineen ja siitäkin selvittiin hengissä, joten mikäpäs tuossa Uhrilampaissa.
Täh. Ei ole mitään järjellä perusteltavaa syytä että pitäisi tuo leffa näyttää koulussa 13-vuotiaille. Se on psykologinen kauhuelokuva jossa nyjetään ihmisiä ja mm. vanki runkkaa ja heittää spermat naisen kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unelmien sielunmessuhan on nimenomaan tunnettu elokuvana, jonka useimmat pystyvät katsomaan vain kerran kun on niin ahdistava. Loppuhuipennus aivan käsittämättömän kovaa tykitystä. Yksi kaikkien aikojen suosikkielokuvistani.
Mitä tulee ikivanhaan avaukseen niin itse katsoin tuon ikäisenä koulussa Syvän joen "squal like a pig" -kohtauksineen ja siitäkin selvittiin hengissä, joten mikäpäs tuossa Uhrilampaissa.
Kauhuleffat kannattaa katsoa nuorena, jotta niistä saa jotain irti. Vanhempana ne menee lähinnä komedioista ellei ole tosi paha krapula.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:35"]
Kyllä sen voi näyttää. Ei ne leffat nii järkyttäviä oo ja 14v kyllä tietää, et se on vaan elokuvaa.
[/quote]
Tarkoitatko vain ko. elokuvaa vai oletko yleisesti sitä mieltä että ikärajoilla ei ole väliä? Eikö edes k-18 merkinnöillä, kun tuolla logiikallahan voi näyttää ihan mitä vaan kunhan vaan tietää että "se on vaan elokuvaa"? Itse olen sentään yli 30v enkä missään nimessä halua katsoa mitään pelottavia kauhuleffoja kun ne jää ahdistamaan pitkäksi aikaa, ihan vaikka minäkin toki järjellä tiedän että ne ovat vain elokuvaa.
[/quote]
Tarkoitin lähinnä noita k15 elokuvia. :) en mäkään niitä k18 näyttäis sen ikäsille, ne nyt voi olla järkyttäviä 40-vuotiaallekkin.