Onko ok näyttää Uhrilampaat 8-luokkalaisille?
Kasilla siis lapset nyt syksyllä 13-14-vuotiaita.
Uhrilampaathan on k-15 vanhalla rajalla, nykyään k-16 (tai k-18 versiosta riippuen mutta ei kai opettaja nyt sentään sitä versiota näytä).
Meillä pidetään kotona aika tiukasti ikärajoista kiinni ja Uhrilampaita en kyllä olisi omalle pian 14v täyttävälle tytölle kotona näyttänyt.
Mietin vaan että olenko tiukkis jos laitan opelle asiasta viestiä?
Kommentit (65)
No ei todellakaan ole ok.
Ensinnäkin opettajan ja koulun pitäisi näyttää mallia noudattamalla suositusikärajoja. Ton ikäisillä on kaverien edessä suuret puheet, mutta sitten kaksin turvallisen aikuisen kanssa itketään sitä, miten joku joukolla tehty asia voi pelottaa paljonkin.
Toisekseen on täysi mahdotonta sanoa etukäteen (edes omasta lapsesta), miten ahdistavana hän noinkin graavin elokuvan kokee. Eihän jotakin ihmissyöntiä, ihon riipimistä irti, takaa-ajokohtauksia pimeässä yms. ahdistavia pätkiä osaa edes kuvitella, jos ei ole paljon katsellut kauhuleffoja.
Koulussa voi ihan keskittyä siihen opiskeluun, mitä varten se koulu on olemassakin. Opetustarkoitukseen löytyy runsaasti ihan K12 -kamaakin. Viihde-elokuvia ehtii tapittaa omalla ajallakin.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:29"]
Uhrilampaathan on k-15 vanhalla rajalla, nykyään k-16 (tai k-18 versiosta riippuen mutta ei kai opettaja nyt sentään sitä versiota näytä).
Meillä pidetään kotona aika tiukasti ikärajoista kiinni ja Uhrilampaita en kyllä olisi omalle pian 14v täyttävälle tytölle kotona näyttänyt.
[/quote]
Ei mun mielestä ole ok. Itse kun olin kasilla,opettajamme oli ihme friikki joka opettamisen sijasta näytti usein (huonoja)kauhuleffoja,mm. sellainen jossa tehtiin ihmislihasta hampurilaisia,ei ollut kovin asiallista opetusta. Nyt olen melkein kolmekymppinen ja mielästäni Hannibal Lecter-leffat ovat vieläkin liian pelottavia,en niitä kyllä lapsille näyttäisi.
En ota kantaa ikärajakysymykseen, koska lapset ovat niin erilaisia. Sen sijaan kyllä ihmettelen, mitä kasvatuksellista tai opillista hyötyä on 'Uhrilampaat'-elokuvasta koulussa.
Kuten laitoin tuolloin aikaisemmin:
Ja moralisointi senkun jatkuu...
miksi opettaja tuon elokuvan näyttäisi oppilaille? siis missä yhteydessä??
Hetkonen: mun lapsi on syntynyt loppuvuodesta ja on nyt tokalla, ikää 8. Eikös kaikki 8-luokkalaiset ole siis kaikki tässä vaiheessa 14 ja ekat jo täyttäneet 15?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:29"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:22"]
miksi opettaja tuon elokuvan näyttäisi oppilaille? siis missä yhteydessä??
[/quote]
Ei kai se oo olennaista,onko lapset 14v vai 15v,jos elokuva on selkeästi suunnattu vanhemmille,pelottaa eikä ole mitään kasvatuksellista hyötyä sen näyttämisestä? Minusta ap ei ole nipo,jos asiallisesti laittaa viestiä opettajalle,toivon että joku olisi puuttunut meidänkin "opetukseen"(katsottiin kaiket äikäntunnit kauhuleffoja). Ja ei,tämä ei ole "moralisointia",kaikki lapset eivät ole niin turtuneita kauhuun kuin av-mammojen kakarat.
T: 26-v joka ei vieläkään voi katsoa liian pelottavia leffoja
Kyllä sen voi näyttää. Ei ne leffat nii järkyttäviä oo ja 14v kyllä tietää, et se on vaan elokuvaa.
Aikuisen valvonnassa ja ryhmätilanteessa ok, silloin ei varmaan ketään pelota. Jos lapsi on helposti säikkyvä, silloin tietenkään ei.
No kyllä suurin osa tuon ikäisistä on jo katsonut kaikki mahdolliset kauhuelokuvat..mutta koulussa silti pitäisi toimia ikärajojen puitteissa tietty.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:35"]
Kyllä sen voi näyttää. Ei ne leffat nii järkyttäviä oo ja 14v kyllä tietää, et se on vaan elokuvaa.
[/quote]
Tarkoitatko vain ko. elokuvaa vai oletko yleisesti sitä mieltä että ikärajoilla ei ole väliä? Eikö edes k-18 merkinnöillä, kun tuolla logiikallahan voi näyttää ihan mitä vaan kunhan vaan tietää että "se on vaan elokuvaa"? Itse olen sentään yli 30v enkä missään nimessä halua katsoa mitään pelottavia kauhuleffoja kun ne jää ahdistamaan pitkäksi aikaa, ihan vaikka minäkin toki järjellä tiedän että ne ovat vain elokuvaa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:35"]
[/quote]
Tarkoitatko vain ko. elokuvaa vai oletko yleisesti sitä mieltä että ikärajoilla ei ole väliä? Eikö edes k-18 merkinnöillä, kun tuolla logiikallahan voi näyttää ihan mitä vaan kunhan vaan tietää että "se on vaan elokuvaa"? Itse olen sentään yli 30v enkä missään nimessä halua katsoa mitään pelottavia kauhuleffoja kun ne jää ahdistamaan pitkäksi aikaa, ihan vaikka minäkin toki järjellä tiedän että ne ovat vain elokuvaa.
[/quote]
K18 perustuu lakiin, muut ikärajat ovat vain suosituksia.
Ehkä kannattaisi mennä ikärajan mukaan ja silti aikuinen läsnä. Se on hyvä, mutta raju.
Eikä kaikkea tartte kattoo, vaikka olis mikä ikäraja.
3 ja 4, mistä ope tietää onko luokassa joku helposti säikkyvä? Tai sellainen jonka vanhemmat ovat tiukkoja ikärajojen kanssa? Tai sellainen joka EI ole nähnyt kaikkia mahdollisia kauhuelokuvia? Minun lapseni pelottavin elokuva tähän mennessä on ollut Harry Potterit. Hän itse sanoi että tuli inhottava olo tuosta Uhrilampaiden katsomisesta vaikka eivät edes ehtineet katsoa sitä vielä loppuun.
t. ap
Tsiisus! Nuoren Wertherin kärsimykset ja sarjakuvat pitäis kieltää!
Ei todellakaan ole ok! Itse katsoin sen aikuisena ja vieläkin tulee paha olo kun ajattelen sitä. Miksi se pitäisi näyttää lapsille?
> Ei todellakaan ole ok! Itse katsoin sen aikuisena ja vieläkin tulee paha olo kun ajattelen sitä. Miksi se pitäisi näyttää lapsille?
Öhö öhö!
No kyllä ikärajoja tulee noudattaa - ja varsinkin koulussa. Lapset ovat hyvin erilaisia, joku ei varmasti ole moksiskaan, mutta joku toinen olisi ihan kauhuissaan. Mulla on lapsi, joka on tosi arka tuollaisissa asioissa ja varmasti ei tykkäisi, jos pitäisi koulussa tuollainen elokuva katsoa.
Miksi ylipäänsä tuo elokuva katsottiin? Sehän ei ole mitenkään opettavainen tms. Pelkkä kauhuleffa.
Minä laittaisin opelle viestiä ja kysyisin, miksi ikärajoja ei noudateta. Sanoisin suoraan, että oma lapseni on arka ja pelkää hyvin helposti tällaisia kauhujuttuja.
Meidän kasiluokkalainen ei olisi moksiskaan leffasta, mutta seiskaluokkalainen olisi aivan kauhuissaan. Vanhempi on katsellut pari vuotta k-16 kauhuleffoja, mutta nuorempi ei katso varmasti vielä moneen vuoteen.
Eli mun mielestä ei ole ok näyttää tuollaisia leffoja koulussa, koska luokassa on varmasti hyvin erilaisia lapsia ja toiset saattavat säikähtää kovastikin. Kotona vanhemmat tietävät lastensa tilanteen, niin voi antaa katsoa, jos lapsi ei pelkää.